تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/11/30 - 13:13
کد خبر: 259350

لبنان کانون بحران می‌شود؟

اسرائیل علاوه‌بر حذف حزب‌الله در لبنان اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند؛ اهدافی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنان اخیر خود به آن اشاره کرده است. به گفته وی جنگ احتمالی اسرائیل با لبنان نه بر سر خاک، بلکه بر سر منابع و انرژی خواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، 26 ژانویه 2011 برپایی تظاهرات و اعتراضات هدفمند در سوریه تحت تاثیر تحولات سیاسی آن روز منطقه غرب آسیا به درگیری‌ بین معترضان و نیروهای نظامی سوریه منجر شد. درگیری‌هایی که با مداخله آمریکا و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان درنهایت به جنگ داخلی و صحنه تقابل بین این کشورها و روسیه و ایران که به حمایت از متحد منطقه‌ای خود برخاسته بودند تبدیل شد. طولی نکشید که خاک سوریه جولانگاه گروه‌های مختلف تروریستی از جمله جبهه النصره شاخه رسمی القاعده و گروه دیگر به نام جبهه فتح شام و عراق یعنی داعش شد که توسط آمریکا، عربستان، امارات و قطر حمایت می‌شدند. آنچه در سوریه اتفاق می‌افتاد منطبق با برنامه‌های سازمان‌‌های جاسوسی ایالات متحده بود که چند سال بعد و با انتشار برخی اسناد محرمانه سازمان سیا به آن اعتراف کرد. هدف آمریکا حذف بشار اسد در سوریه و روی کار آوردن حکومتی دست‌نشانده واشنگتن بود.

استراتژی جدید آمریکا برای غرب آسیا
اما همان‌طور که سیا در گزارش خود به آن اشاره کرده بود هدف اصلی کاخ‌سفید از براندازی حکومت سوریه تقابل با روسیه و ایران در منطقه و در راستای حمایت از رژیم اسرائیل بود. اما حمایت‌های ایران، روسیه و حزب‌ا... لبنان از حکومت قانونی سوریه نقشه‌های کاخ سفید برای سوریه را نقش بر آب کرد. واشنگتن که طرح خود را شکست خورده می‌دید نقشه جدیدی را برای غرب آسیا تدارک دید. تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که طرح محاسبه‌شده‌ای با مشارکت آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی برای تحریک مردم لبنان و ایجاد یک جنگ داخلی در این کشور با هدف از میان برداشتن حزب‌ا... در حال اجراست. طرح واشنگتن برای خارج کردن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از بازی نهایتا شکست خورد و اکنون فضای ایجاد شده بین حزب‌ا... و اسرائیل یادآور فضای تنش‌آلود سال 2006 است که منجر به جنگ حزب‌ا... لبنان با اسرائیل شد. چند روز قبل در پی تجاوز‌های مکرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه پدافند ارتش سوریه یک جنگنده اف-16 این رژیم را هدف قرار داد. هدف قرار گرفتن این جنگنده فوق پیشرفته توسط ارتش سوریه حامل پیام‌های قاطع و روشنی برای اسرائیل و حامیانش بود. اسرائیل خوب می‌داند که نمی‌تواند حزب‌ا... را بدون صورت دادن یک جنگ تمام‌عیار شکست دهد که همین نقشه نیز به احتمال فراوان با وجود حمایت‌های ایران و محور مقاومت که آماده گشودن جبهه‌های مختلف علیه این رژیم هستند محکوم به شکست خواهد بود. بنابراین برنامه جدیدی در دستور کار اسرائیل و متحدانش قرار گرفت که آن هم ایجاد آشوب و جنگ داخلی در لبنان با هدف ضربه زدن به حزب‌ا... است.

طبق این برنامه اسرائیل و ایالات متحده از طریق انجام عملیات‌های تروریستی مختلف -که در قالب یک راهبرد کلان رخ خواهند داد- به ترور برخی افراد در دولت و احزاب مختلف لبنان دست خواهند زد. با این شیوه تنش به وجود آمده از این طریق را دامن زده و با دمیدن به آتش آشوب‌ها جنگ داخلی در لبنان را ایجاد خواهند کرد. ایالات متحده در حال حاضر در حدود دو هزار نیروی نظامی خود را به بهانه مبارزه با عناصر باقی‌مانده داعش در بخش‌هایی از خاک سوریه حفظ کرده است که البته هدف اصلی واشنگتن حمایت از این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی است. اما حمایت آمریکا از این گروه‌های تروریستی برای استفاده از آنها در جنگ داخلی لبنان است، چراکه این گروه‌ها پیش از این جنگ داخلی سوریه را تجربه کرده‌اند و برای ایجاد آشوب در کشوری مثل لبنان آماده‌اند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که پنتاگون ممکن است نزدیک به دو هزار نیروی آمریکایی را حتی بعد از شکست داعش در سوریه مستقر نگه دارد؛ اما چرا واشنگتن می‌خواهد در سوریه اقامت کند؟ آیا تلاش دیگری برای سرنگونی بشار اسد در آینده نزدیک رخ خواهد داد؟ اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده در حال حاضر یک هدف اصلی دارند و آن این است که با بی‌ثبات‌کردن لبنان و تلاش برای شکست حزب‌ا... خود را برای انجام حمله دیگری در سوریه و براندازی حکومت آن آماده کنند.

پروژه هدف قرار دادن ایران
اما چشم‌اندازی که ائتلاف سعودی صهیونیستی آمریکایی بعد از اجرایی کردن طرح خود یعنی ایجاد جنگ داخلی در لبنان و شکست حزب‌ا... و برانداختن حکومت سوریه متصور هستند، درنهایت هدف قرار دادن ایران خواهد بود. در واقع استراتژی این سه کشور حذف حکومت سوریه و حزب‌ا... است که متحدان منطقه‌ای ایران در مجاورت سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شوند؛ هدفی که بسیار سخت می‌نماید. تاکنون حزب‌ا... و ارتش لبنان موفق شده‌اند در نبردهای مرزی با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در مرزهای لبنان و سوریه موفق عمل کنند و به احتمال بسیار زیاد در پیشگیری از ایجاد پناهگاه تروریستی جدید با پشتیبانی آمریکا نیز موفق عمل خواهند کرد.

لبنان به‌عنوان یک جایزه بزرگ
اما اسرائیل علاوه‌بر حذف حزب‌ا... در لبنان اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند؛ اهدافی که سید حسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان نیز در سخنان اخیر خود به آن اشاره کرده است. به گفته وی جنگ احتمالی اسرائیل با لبنان نه بر سر خاک، بلکه بر سر منابع و انرژی خواهد بود. از زمانی که دونالد ترامپ در کاخ سفید به قدرت رسیده روند شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی از طریق تصرف زمین در سراسر فلسطین و با اشغال ارتفاعات گولان در سوریه به‌طور بی‌سابقه‌ای سرعت یافته است. آنها در حال حاضر بخشی از منابع نفت، گاز و منابع حیاتی این منطقه را کنترل می‌کنند. «جبران باسیل»، وزیر انرژی لبنان در سال 2013 برآورد کرده بود که لبنان حدود 96 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 865 میلیون بشکه نفت در مدیترانه دارد.

جهان عربی نه بلکه دنیای اعراب
آنچه مشخص است با اینکه از طریق ایجاد هرج و مرج سیاسی در لبنان، اسرائیل برای جنگ طولانی مدت با حزب‌ا... آماده می‌شود، همه این برنامه‌ها در راستای «برنامه صهیونیستی اسرائیل در غرب آسیا» صورت می‌گیرد که تجزیه لبنان و دیگر کشورهای منطقه مثل سوریه که دشمنان منطقه‌ای این رژیم هستند از جمله اهداف این برنامه‌اند. این یک ایده جدید نیست و برای اولین بار در تفکر استراتژیک صهیونیستی اعلام نمی‌شود. در واقع، تقسیم تمام کشورهای عربی به واحدهای کوچک‌تر، یک موضوع تکراری است؛ موضوعی که در مقیاس بسیار زیاد در برخی کتاب‌ها و اسناد رژیم صهیونیستی از جمله کتاب «تروریسم مقدس اسرائیل» (1980) که توسط «لیویا روکاچ» بر اساس خاطرات «موشه شارت»، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل به رشته تحریر در آمده است. اسناد تحقیق روکاچ با جزئیات متقاعدکننده، برنامه صهیونیست‌ها را در مورد لبنان نشان می‌داد، برنامه‌ای که در اواسط دهه 50 آماده شد. اولین حمله عظیم اسرائیل به لبنان در سال 1978، این طرح را به جزئیات دقیق‌تر نشان داد. دومین حمله تروریستی و تهاجمی اسرائیل به لبنان در 6 ژوئن سال 1982، با هدف اجرایی شدن قسمت‌های خاصی از این طرح است که امیدوار است نه‌تنها لبنان را، بلکه سوریه و اردن را نیز به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند. البته این مساله با ادعاهای عمومی اسرائیلی مبنی‌بر تمایل به ایجاد یک دولت مرکزی قوی و مستقل لبنانی مغایرتی ندارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح بدهیم آنها خواهان تشکیل یک دولت مرکزی در لبنان هستند که طرح‌های امپریالیستی خود را با امضای معاهده صلح با آنها تامین کنند. آنچه آنها می‌خواهند و آنچه در حال برنامه‌ریزی‌اش هستند، جهان عربی نیست، بلکه دنیای اعراب است که آماده است به هژمونی اسرائیل بپیوندد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top