تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/12/02 - 15:32
کد خبر: 259566

تب کلاس‌های آنلاین به سرعت در حال فراگیر شدن است؛

معلم آنلاین

معلم آنلاین

به تازگی استارتاپ‌ها و کـسب‌وکـارهای زیـادی به حوزه تدریس وارد شده‌اند. بعضی مکانی برای رتبه‌بندی استادها ساخته‌اند و بعضی سایتی برای رد و بدل کردن جزوه در اختیار شما می‌گذارند. ولی در بین این مدل کسب‌وکارها تدریس آنلاین بسیار بیشتر از بقیه مورد استقبال واقع شده است و سایت‌های مختلفی بخش‌های مختلف آن را پوشش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعضی استاد معرفی کرده و بعضی فضایی برای برگزاری کلاس آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند. بسیاری هم کلاس‌های آنلاین مختلفی برگزار کرده و از شما می‌خواهند فقط با یک اینترنت نسبتا پرسرعت، یک میکروفون و البته جزوه یادداشت پای کامپیوتر بنشینید و بدون نیاز به گذراندن وقت در ترافیک یا حتی آمدن به استان‌های بزرگ مثل تهران از راه ‌دور علم‌آموزی کنید. با توجه به این مسائل یعنی نیاز نداشتن به مکان و اجاره کلاس و... مسلما هزینه‌های این کلاس‌ها پایین می‌آید، ولی این تنها مزیت آن نیست. در میان کلاس‌های آنلاین شما می‌توانید انواع و اقسام کلاس‌هایی را ببینید که شاید به صورت حـضـوری هیچ‌وقت نه ظرفیت‌شان تکمیل می‌شد و نـه اصلا کسی به آن فکر می‌کرد؛ از کلاس آنلاین دکوراسیون گرفته تا ترجمه متون علمی یک رشته تخصصی خاص. با توجه به این تنوع روزافزون سراغ بازار کلاس‌های آنلاین رفتیم تا ببینیم چه کلاس‌هایی با چه قیمت‌هایی برگزار شده و چه ویژگی‌هایی دارند.

کلاس مجازی چیست؟
در سیستم کلاس مجازی استاد یا مدرسه صورت فیزیکی حضور نداشته و در واقع دو نوع استاد داریم که هر دو مجازی هستند؛ دسته اول اساتیدی هستند که در نوشتن متون آموزشی برنامه‌سازان مجازی را یاری می‌دهند و گروه دوم اساتیدی هستند که به‌عنوان استاد هر درس انتخاب شده و در واقع در اکثر مواقع به صورت آنلاین پاسخگوی کاربران و دانش‌آموزان هستند. همچنین این گروه از اساتید در مدت زمان برگزاری دوره به سوالاتی که در انجمن‌ها مطرح می‌شود، پاسخگو هستند.  کلاس مجازی که به تازگی در بسیاری از سایت‌ها برگزار می‌­شود، در واقع یک فضای مجازی است که در آن در ساعات خاص استاد راهنما و کلیه دانش‌آموزان حضور داشته و با هم تبادل نظر و اطلاعات می‌کنند‌ و می‌توانند تصویر یکدیگر را دیده، هر یک با دیگری یا با کل جمع صحبت کنند. این ویژگی به دانش‌آموزان کمک می‌کند بتوانند با سرعت بیشتر و بدون نیاز به جابه‌جایی با همه دانش‌آموزان مجازی دیگر در ارتباط باشند. امکان ارسال عکس، چت تکی و گروهی، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری آنلاین و... از امکانات فوق‌العاده این سیستم بوده و در واقع کلیه امکانات حقیقی را به صورت مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. در ضمن با استفاده از این سیستم اساتید می‌توانند محیط کار خود را برای کلیه کاربران به نمایش گذاشته یا اینکه عکس و متن خاصی را برای همه دانش‌آموزان ارسال کنند.  البته همان‌طور که در مورد بقیه موارد کلاس آنلاین تعریف خاصی وجود دارد، دانشجوی آنلاین نیز به فردی گفته می‌شود که بدون حضور فیزیکی در کلاس‌های درس تحصیل می‌کند. این فرد باید اطلاعات اولیه کار با سیستم‌های کامپیوتری و همچنین آشنایی متوسط با اینترنت و سایت‌های اینترنتی داشته باشد. تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای این‌گونه دانش‌آموزان معمولا به راحتی در دسترس بوده و نیاز به هزینه زیادی ندارد.

کلاس آنلاین به درد چه کسانی می‌خورد؟
کلاس آنلاین به کسانی پیشنهاد می‌شود که مثل بقیه دانش‌آموزان نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. همچنین برای زمانی که دانش‌آموز فقط در یک مبحث خاص مشکل دارد نه در کل مباحث، بهتر است سراغ کلاس‌های آنلاین برود. از طرفی کلاس آنلاین برای مرور مبحث یک درس در اوقات فراغت نیز بسیار کاربردی بوده و برای دانش‌آموزانی که نیاز دارند درس‌های مدرسه یک بار دیگر در منزل مرور و تدریس شود، بسیار مفید هستند. از همه مهم‌تر می‌توان به مواردی مثل زندگی پرترافیک شهری، دسترسی نداشتن به اساتید مجرب در شهرستان‌ها، برگزاری کلاس در ساعات مختلف شبانه‌روز، نیاز نداشتن به مجتمع‌های آموزشی پرهزینه، حذف سفر‌های درون‌شهری و بین‌شهری و... هم اشاره کرد که باعث شده‌اند این کلاس‌ها بیشتر از قبل محبوب شده و طرفداران پروپاقرصی پیدا کنند.

هزینه کلاس آنلاین مقاطع تحصیلی
پرطرفدارترین بخش تدریس‌های آنلاین مثل همان مدل‌های آفلاین! مربوط به دوره‌های رسمی تحصیلی است؛ دوره‌هایی که اگر سابقه زیادی در آنها داشته باشید، به‌خصوص در حوزه آمادگی کنکور نان‌تان در روغن است.

هزینه تدریس آنلاین به صورت خصوصی برای مقطع اول تا ششم ابتدایی از حدود 30 هزار تومان به ازای هر 90 دقیقه، برای یک نفر با سابقه تدریس یکساله شروع می‌شود و به 65 هزار تومان برای افرادی با بیش از سه سال سابقه آموزش در مدارس می‌رسد. بیشترین دستمزد در این مقطع با رقم 90 هزار تومان به کسانی می‌رسد که بیش از 15 سال سابقه تدریس دارند، معلم رسمی یا حق‌التدریسی آموزش و پرورش هستند و تالیف کتاب را هم در کارنامه خود دارند.

در مقطع هفتم تا نهم هم شرایط چندان تفاوتی نکرده و تقریبا همان رقم‌هایی که تا ششم ابتدایی پرداخت می‌شود در اینجا هم حاکم است. البته در کلاس‌های نزدیک به دوره متوسطه دوم کمی قیمت‌ها بالاتر می‌رود. مثلا معلمی با بیش از هفت سال سابقه تدریس و تالیف کتاب، به ازای هر ساعت تدریس در این مقطع رقمی حدود 90 تا 100 هزار تومان دریافت می‌کند. ولی دوران متوسطه دوم و البته تدریس آنلاین درس‌های کنکور سراسری جایی است که رقم‌ها جهشی ناگهانی را تجربه می‌کنند. در سال‌های اول دوره متوسطه دوم شاید قیمت‌هایی که گفتیم حدود 10 درصد رشد پیدا کنند، ولی در سال‌های آخر و البته کلاس‌های ویژه کنکور این رقم‌ها تقریبا تا دوبرابر هم می‌رسند. مثلا رقم پایه این کلاس‌ها برای یک استاد مبتدی و بدون سابقه درخشان، حدود 50 هزار تومان به ازای هر 90 دقیقه است. برای استادانی که سابقه طولانی در تدریس این درس‌ها دارند و چندین کتاب هم تالیف کرده‌اند، رقم دریافتی به حدود 150 هزار تومان می‌رسد. البته هستند کسانی که با توجه به درس‌های خاصی مثل ریاضی یا زیست‌شناسی رقمی بالاتر از این موارد هم دریافت کنند، ولی تعدادشان زیاد نبوده و معمولا کمتر سراغ تدریس آنلاین می‌روند.

کلاس آنلاین زبان انگلیسی
بعد از دوره‌های آموزشی مربوط به مقاطع مختلف تحصیلی محبوب‌ترین کلاس‌های آنلاین در حوزه آموزش زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. این دوره‌ها از کلاس‌های رایگان شروع شده و بعضا در میان آنها کلاس‌های چند صدهزار تومانی هم دیده می‌شود. مثلا کلاس آنلاین گرامر زبان عمومی ویژه کنکور ارشد و دکتری برای 12 ساعت از شما رقمی حدود 100 هزار تومان می‌گیرد. واژگان زبان کنکور هم تقریبا در همین حدود خرجش می‌شود و باید برای یک دوره 10 ساعته حدود 90 هزار تومان بدهید. اگر کلاس‌ها تخصصی‌تر شوند، قیمت تا دوبرابر بیشتر می‌شود. مثلا کلاس آنلاین مطالعه متون علمی انگلیسی برای 20 ساعت حدود 200 هزار تومان از شما می‌گیرد. برای اینکه کمی با قیمت‌ کلاس‌های حضور هم آشنا شوید، کلاس‌هایی مشابه همین دوره‌ها در آموزشگاه‌های مختلف را هم بررسی کردیم. معمولا هزینه این کلاس‌ها با توجه آموزشگاه ممکن است تا دوبرابر هزینه کلاس آنلاین باشد، مثلا دوره زبان کنکور حضوری قیمتی حدود 180 هزار تومان دارد.

کلاس آنلاین مهارت‌های کامپیوتری
یکی دیگر از کلاس‌های آنلاین محبوب، دوره‌های آموزش مهارت‌های کامپیوتری است. البته نه آن مهارت‌های کامپیوتری ساده و ICDL مانند، ‌بلکه مهارت‌های برنامه‌نویسی پیچیده و ساخت پایگاه داده و معادله‌نویسی. این مهارت‌ها با توجه به نیاز بازار کار و البته نیاز نداشتن به مهارت خاص دانشگاهی بسیار محبوب شده و روزبه‌روز در بین جوانان جویای کار گسترش پیدا می‌کنند. قیمت‌های این کلاس‌ها هم چندان زیاد نبوده و مثلا برای یک دوره 12 ساعته شبکه کامپیوتری باید حدود 90 هزار تومان پرداخت کنید. بعضی دوره‌ها بسیار تخصصی‌تر شده و با داشتن تست و... قیمت بیشتری از شما می‌گیرند. مثلا کلاس طراحی الگوریتم کد A حدود 240 هزار تومان خرج برمی‌دارد. بعضی دوره‌های این بخش نیز بیشتر فنی بوده و کاری با نرم‌افزارهای کامپیوتری ندارند. مثلا دوره تست مدار الکتریکی کامپیوتر یا تعمیر سخت‌افزارهای کامپیوتری برای 15 ساعت از شما 150 هزار تومان می‌گیرد.

کلاس‌های مهندسی
از بین رشته‌های مهندسی دو رشته مهندسی عمران و مهندسی برق بیشتر از دیگر رشته‌ها کلاس‌های آموزشی آنلاین دارند. از کلاس‌های مربوط به مدار الکتریکی گرفته تا سیستم‌های دیجیتال و ماشین‌های قدرت و... . در مهندسی عمران هم بیشتر در حوزه سازه‌هایی مثل خرپا و دیاگرام‌های برشی و... کلاس پیدا می‌شود. کلاس‌های عمران با توجه به اینکه بیشتر مدرسان آن دانشجو‌ بوده و سابقه چندانی در زمینه تدریس این مسائل ندارند، معمولا با مقدار ساعت کمی در حد هفت تا 10 ساعت برگزار شده و قیمت‌هایی بین 40 تا نزدیک 100 هزار تومان دارند. کلاس‌های مهندسی برق ولی هزینه‌های بیشتری طلب کرده، معمولا با توجه به طول دوره زیر 100 هزار تومان پیدا نمی‌شوند. مثلا کلاس آنلاین مدارالکتریکی حدود 20 هزار تومان برای 10 ساعت آب می‌خورد. یا کلاس سیستم‌های قدرت نیز تقریبا با همان مقدار ساعت از شما 150 هزار تومان طلب می‌کند. در این میان بعضی مباحث تخصصی مثل ماشین‌های الکتریکی به خاطر زمان‌بر بودن و البته سخت‌تر بودن از شما حدود 360 هزار تومان برای 30 ساعت کلاس دریافت می‌کنند.

کلاس‌های متفرقه
اگر گشتی در کلاس‌های آنلاین بزنید، متوجه می‌شوید که بعضی تخصص‌ها کم‌کم در حال وارد شدن به این حوزه هستند و البته در کنار این حوزه‌ها کلاس‌های عجیب و غریب آنلاینی هم پیدا می‌شوند که به صورت حضوری احتمالا خیلی طرفدار نداشته باشند. بیشتر کلاس‌هایی که به تازگی پاگرفته‌اند، در حوزه مدیریت و البته موفقیت بوده و برای شما راهکارهایی برای زودتر رسیدن به پول و راه‌اندازی کسب‌وکار یاد می‌دهند. بسیاری ا ز این کلاس‌ها در دوره‌های اولیه خود به صورت رایگان برگزار می‌شوند، ولی بعد از گذراندن این دوره قیمتی حدود 10 تا 15 هزار تومان برای هرجلسه می‌گیرند. بعد از این کلاس‌ها نوبت به کلاس‌هایی مثل آموزش دکوراسیون منزل یا نقاشی و مهارت سخنوری و... می‌رسد. این کلاس‌ها تقریبا ارزان‌ترین نوع کلاس‌ها بوده و معمولا استقبال چندانی از آنها نمی‌شود. مثلا کلاس آموزش دکوراسیون منزل با اینکه قیمت بسیار ارزانی در حدود هشت هزار تومان برای هشت ساعت دارد، ولی تعداد شرکت‌کنندگان آن تنها حدود دو تا سه نفر است. بقیه کلاس‌های این دسته نیز معمولا از 10 هزار تومان تجاوز نکرده و با همان قیمت بسیار کم سعی در ترغیب مخاطبان دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top