تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/07 - 08:54
کد خبر: 259975

به مناسبت روز استقلال وکلا بررسی شد؛

۴ دلیلی که هوای «وکیل» شدن را از سر دور می‌کند! +اینفوگرافیک

به هر حال مشکلات ذکرشده، گوشه‌ای از مشکلات و سختی‌های تحصیل در رشته حقوق است که شایسته است دانش آموزان و دانشجویان این رشته نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به تحصیل در این رشته داشته باشند تا پول و از همه مهم‌تر وقت آنها بیهوده صرف نشود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «وکالت» از معدود مشاغلی است که روز خاصی را به خود اختصاص داده است و از قضا ریشه و اساس آن مربوط به کشورها و یا رویدادهای خارجی نیست بلکه در دهه 31 و با پیگیری‌های محمد مصدق به ثمر نشسته و قانون استقلال وکلا به تصویب رسیده است. هرچند مثل روز حسابدار این مناسبت هم جایی در تقویم‌های رسمی کشور ندارد با این حال هرساله برنامه‌ها و همایش‌های زیادی در این خصوص برگزار می‌شود.

* نگاهی به وضعیت دانشجویان رشته حقوق
همان طور که می‌دانید مهم‌ترین راه اشتغال به شغل وکالت، پذیرش و تحصیل در رشته حقوق و پس از آن شرکت در برخی از آزمون‌های خاص برای اخذ مجوزهای لازم است. بدون شک علت اصلی گرایش بسیاری از دانش آموزان به رشته علوم انسانی، تحصیل در رشته حقوق است و در سالیان نه چندان دور و پیش از آنکه موج جدیدی برای تحصیل در رشته‌های تجربی بوجود آید، پرداوطلب‌ترین گروه آزمایشی در سطح کشور، رشته‌های علوم انسانی و هدف آنها تحصیل در رشته حقوق بوده است. این موضوع تا جایی پیش می‌رفت که حتی داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی، حاضر بود برای تحصیل در این رشته، قید حضور در دانشگاه‌های دسته اول و روزانه را بزند و به هر قیمتی شده در رشته حقوق تحصیل کند.

با وجود آنکه تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در سال‌های اخیر کاهش داشته با این حال هنوز هم انتخاب اول اکثر این داوطبان رشته حقوق است، هرچند ممکن است به دلیل مشکلات سال‌های اخیر فارغ‌التحصیلان این رشته تعداد آنها کاسته شده باشد.

* مشکلات فارغ‌التحصیلان رشته حقوق
همانگونه که اشاره شد با وجود میل دانش آموزان به تحصیل در رشته حقوق، با این حال برخی مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق، باعث شده است که رغبت آنها برای تحصیل در این رشته کاهش و با دیده تردید به انتخاب دست بزنند. در ادامه قصد داریم تعدادی از مشکلات دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق را مورد بررسی قرار دهیم.

- جذب زیاد دانشجوی حقوق
مطابق آمار رسمی منتشرشده، پس از رشته حسابداری، رشته حقوق دارای بالاترین جذب دانشجو است. غیر از دانشگاه‌های روزانه و شبانه دولتی، واحدهای دانشگاهی مختلف در سرتاسر کشور اقدام به راه اندازی و جذب دانشجوی حقوق کرده‌اند. بی‌شک مهم‌ترین علل این اقدام را می‌توان در دو مورد جست و جو کرد: یک، رشته حقوق از آن دست رشته‌هایی است که نیازی به واحدهای عملی خاص و یا آزمایشگاه ندارد، دو اینکه همانطور که اشاره شد این رشته با تقاضای فراوانی همراه است، بنابراین مشاهده می‌شود که واحدهای دانشگاهی در کوچکترین و کم امکانات‌ترین شهرهای ایران، اقدام به جذب دانشجوی حقوق می‌کنند و تنها رسالت خود را آموزش فرد دانسته و نگاهی به آینده شغلی وی ندارند.

- آمار بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان
آمار منتشرشده درخصوص بیکاری رشته‌های فارغ التحصیلان دانشگاهی نشان می‌دهد، فارغ التحصیلان رشته حقوق پس رشته‌هایی همچون حفاظت محیط زیست، علوم کامپیوتر، هنر، معماری، فیزیک، علوم زیستی در رده هشتم بیکارترین رشته‌ها قرار دارند. بنابراین هرچند رشته حقوق در رده جذاب ترین رشته‌های دانشگاهی قرار دارد اما همین جذاب بودن باعث آن شده است که آمار بیکاری آن به شدت افزایش یابد.

- مشکلات جذب کارآموز وکالت
یکی از مشکلات اصلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، مشکلات مربوط به جذب کارآموز است. این فارغ‌التحصیلان مدعی‌اند که چرا باید موضوع «تعیین ظرفیت برای جذب کارآموز»، توسط هیات از نمایندگان قوه قضائیه و کانون وکلا انجام شود. آنها معتقدند که اعضای این هیات کسانی است که یا در آینده وکیل خواهند شد و یا جزو وکلای فعلی هستند و احتمال دارد به خاطر آینده‌نگری شغلی، افراد این هیات راضی به این نباشند که ظرفیت پذیرش کارآموز در آزمون وکالت حداکثری شود.

فارغ‌التحصیلان رشته حقوق تاکید دارند که حتی حاضر هستند برای جذب به عنوان کارآموز، هزینه‌ای را پرداخت کرده و مشکل ظرفیت را به نوعی حل کنند.

- قضاتی که وکیل می‌شوند!
جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق دانشگاه شیراز سال گذشته طی نامه‌ای اعتراض خود را نسبت به صدور پروانه وکالت قضات بازنشسته اعلام کردند. این دانشجویان معتقدند، جمعیت زیاد فارغ‌التحصیلان رشته حقوق این فرصت را دراختیار قوه قضائیه قرار داده است که حتی قضات خود را تحت شرایطی از بین فارغ‌التحصیلان رشته حقوق انتخاب نماید، اما گویا این رویه برعکس است و نه تنها استخدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد بلکه قضات بازنشسته به راحتی پروانه وکالت گرفته و مشغول کار می‌شوند.

به هر حال مشکلات ذکرشده، گوشه‌ای از مشکلات و سختی‌های تحصیل در رشته حقوق است که شایسته است دانش آموزان و دانشجویان این رشته نگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به تحصیل در این رشته داشته باشند تا پول و از همه مهم‌تر وقت آنها بیهوده صرف نشود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top