تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/08 - 02:25
کد خبر: 260071

وزیر علوم خبر داد:

همکاری سازمان محیط زیست با دانشگاه‌ها از سال آینده

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان، گفت: سازمان محیط زیست کشور متولی اصلی این بحث است و برنامه‌هایی داریم که از سال آینده همکاری‌های نزدیکی بین این سازمان و دانشگاه‌های کشور برای حل این معضل یا کم کردن آثار آن شکل بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، منصور غلامی دوشنبه (هفتم اسفند) در حاشیه بازدید از دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز از دانشگاه‌های خوب و مطرح کشور است و از لحاظ بنیه علمی و وجود اساتید و دانشجویان خوب از مراکز علمی مطرح و مهم کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: در بحث‌های عمرانی و تجهیزات برای سال‌های متمادی بودجه‌های دانشگاه‌ها آنچنان که نیاز بود تامین نشد و توسعه‌ها از سوی دیگر با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتادند. به همین دلیل برخی پروژه‌ها با تاخیر انجام شده‌اند. امروز در این دانشگاه از چند پروژه عمرانی بازدید داشتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: انتظار جامعه این است که تحقیقات ما به سمت کاربردی شدن حرکت کنند. در رشته شیمی موارد زیادی از تحقیقات هستند که قابل کاربست برای صنعت هستند که امیدواریم گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این زمینه فعالیت‌های نتیجه‌دار برای جامعه داشته باشد.

غلامی با اشاره به وقوع پدیده گردوغبار و ریزگردها در خوزستان، تصریح کرد: این یک پدیده اقلیمی وسیع است که در دنیا اتفاق افتاده است و ما در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که عوارض اقلیمی تعیین کننده این پدیده، مانند کم شدن آب و... زیاد است. تبعا چون پدیده بزرگ و وسیع است کنترل آن در زمان کوتاه میسر نیست. مراکز مختلف دانشگاهی در حال کار کردن روی این پدیده هستند.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست کشور نیز متولی اصلی این بحث است و برنامه‌هایی داریم که از سال آینده همکاری‌های نزدیکی بین این سازمان و دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌هایی که در منطقه هستند، به ویژه دانشگاه شهید چمران برای حل این معضل یا کم کردن آثار آن شکل بگیرد. امیدواریم این سازمان ورود جدی به همکاری با دانشگاه‌ها داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش سرانه دانشجویان، اظهار داشت: توزیع بودجه‌ها مدل خاصی در سازمان برنامه و بودجه کشور دارد که شاید دانشگاه‌ها از این مدل راضی نیستند.

غلامی با اشاره به جمعیت دانشجویان در خوزستان بیان کرد: سنجش و پذیرش دانشجو بر اساس آزمون، نمره یا سوابق تحصیلی انجام می شود؛ لذا با وجود اینکه امتیازی برای دانشجویان بومی در نظر گرفته شده است، نمی‌توان همه ظرفیت یک دانشگاه را به داوطلبان بومی اختصاص داد. خوزستان نیز از استان‌هایی است که تعداد مراکز آموزش عالی زیادی دارد و جمعیت جوان آن نیز زیاد است.

وی تصریح کرد: ما در وزارت علوم چند ماموریت قانونی داریم که اگر خوب انجام شوند تحول نیز اتفاق خواهد افتاد که یکی از این مباحث ساماندهی آموزش عالی است. از افزایش تعداد مراکز عالی در جایی که ضرورت ندارد باید حتما جلوگیری شود. مراکز آموزش عالی موجود باید ارتقای کیفی پیدا کنند و ماموریت‌گرا شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه شهید چمران به این دلیل که دانشگاه اصلی و مادر استان است تقریبا در تمام رشته‌ها و گروه‌های تحصیلی دارای نقاط قوت است. به طور مثال در بازدیدی که امروز از پروژه ساخت پمپ‌های SRP داشتیم، شاهد بودیم که اینجا از لحاظ صنعت نفت زمینه خوبی برای حضور اساتید دانشگاه‌ها وجود دارد و این پروژه نشان داد که اساتید دانشگاه‌ می‌توانند در سطح حرفه‌ای پروژه‌های مورد نیاز در فناوری‌های جدید و با تکنولوژی بالا انجام دهند.

غلامی با بیان اینکه برنامه‌ راهبرد دانشگاه‌ها از سال‌های گذشته اجرا شده است، خاطرنشان کرد: در اجرای برنامه راهبرد دانشگاه‌ها، هم ایجاد رشته‌های جدید بر اساس نیاز روز و هم حذف یا تغییر رشته‌های موجود دیده شده است.

وی تصریح کرد: در بحث توسعه روابط بین‌الملل و علمی دانشگاه‌ها که گاهی تحت عنوان تحولات علمی و بین‌المللی و گاهی به عنوان دیپلماسی علمی مطرح شده، بیشتر دانشگاه‌ها توان و ظرفیت علمی ورود به این امر را دارند و وزارت علوم از این برنامه‌ها به طور خاص حمایت می‌کند. در حال حاضر بیش از 150 پروژه تحقیقاتی مشترک با سایر کشورها در حال انجام است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: فروش فناوری‌های ناشی از دانش امسال تا 230 میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده بیشتر باشد. همچنین در سال جاری شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم‌ و فناوری در حوزه تبدیل فناوری‌های جدید به صنعت و فروش آن، گردش مالی خوبی داشتند و فروش آن‌ها در این حوزه طی نمایشگاه‌های مختلف و با قراردادهایی که با صنایع منعقد می‌کردند، ارقام قابل‌ توجهی بود.

غلامی گفت: در مجموع افق بسیار خوبی در پیش روی علم و تکنولوژی در سطح جامعه صنعت کشور وجود دارد. دانشگاه‌ها نیز عموما به این حوزه علاقمند هستند. جمعیت جوانی که وارد این حوزه شدند و باور کردند که در صورت ورود به بخش خصوصی و بازار علم و فناوری، حتما آینده بهتری در پیش روی خود خواهند داشت، نعمتی برا ما است که در حال نمایان شدن است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در نخستین سفر استانی ۱۴۰۳؛ رئیس جمهور وارد سمنان شد +فیلم
به کودکان بیسکوییت و کلوچه ندهید
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
چرا دچار وسواس می‌شویم؟
هشدار ایران به گروه ۷؛ تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۳۰ فروردین
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top