تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/08 - 10:54
کد خبر: 260095

علی‌رغم مقاومت لاریجانی و لابی دولت، طرح سوال از رئیس‌جمهور در مسیر تصویب افتاد؛

آیا طلسم سوال از روحانی می‌شکند؟

آیا طلسم سوال از روحانی می‌شکند؟

رفته رفته تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول طرح از سویی و لابی سنگین دولتمردان از دیگر سو ریزش قابل توجهی را در تعداد امضا ها رقم زد و کار را به جایی رساند که در مقطعی، تنها 45 امضا پای درخواست اولیه باقی مانده بود.

«خبرنامه دانشجویان ایران»: محمد جعفری؛ 6 ماه بعد از اولین اقدام جمعی از نمایندگان برای سوال از رئیس جمهور و بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره تلاش ها به بار نشست و طرح سوال از رئیس جمهور از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. طرحی که در میانه های راه خیلی ها دیگر از به نتیجه رسیدنش ناامید شده بودند. تیرماه سال جاری بود که 180 تن از نمایندگان طرحی را با موضوع وضعیت مال باختگان مؤسسات مالی و اعتباری تقدیم هیئت رئیسه کردند. این اما تنها آغاز ماجرا بود. رفته رفته تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول طرح از سویی و لابی سنگین دولتمردان از دیگر سو ریزش قابل توجهی را در تعداد امضا ها رقم زد و کار را به جایی رساند که در مقطعی، تنها 45 امضا پای درخواست اولیه باقی مانده بود.

در همین رابطه سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین از گروکشی معاونان پارلمانی دولت خبر داده و می‌گوید: «معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها از درخواست‌های نمایندگان برای حل مشکلات مردم در ازای انصراف از سؤال از رییس‌جمهور گروکشی کرده و تلاش می‌کنند تا نمایندگان سؤال‌کننده از رییس‌جمهور، امضاهای خود را پس بگیرند یا تعداد امضاها به حداقل برسد؛ به‌عنوان مثال، وقتی نمایندگان از وزیری درخواستی برای حل مشکل حوزه انتخابیه‌شان دارند، ابتدا از او می‌خواهند که فُرم انصراف از سؤال از رییس‌جمهور را پُر کنند و از سؤال‌شان منصرف شوند.»

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر هم از رایزنی معاونان پارلمانی دولت و یکی از مسوولان بانک مرکزی در صحن علنی برای بازپس‌گیری امضای نمایندگان پرده برداشت و کاهش محسوس تعداد امضاها را نشان از موفقیت آنها دانست. او البته تأکید کرد که «تعداد امضای این طرح اکنون بیش از 80 امضا دارد و بر اساس آیین‌نامه رییس‌جمهور باید برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حضور یابد.»

به هر ترتیب طرح سوال نهایتا در میانه های ماه گذشته اعلام وصول و جهت بررسی و به بحث گذاشتن نقطه نظرات سوال کنندگان و نمایندگان دولت به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد. بحث ها و بررسی ها اما به نتیجه نرسید و نمایندگان از توضیحات سیف و نمایندگان رئیس جمهور قانع نشدند. سرانجام به گفته محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جمع بندی مذاکرات به رئیس مجلس گزارش خواهد شد و در مجموع اگر در مدت زمان باقی مانده ریزش قابل توجهی در نمایندگان امضا کننده اتفاق نیفتد و به تعبیر دقیق تر حد نصاب مشخص شده در قانون حفظ شود، روحانی ظرف مدت یک ماه فرصت دارد تا زمان حضور خود در مجلس را اعلام کند.

نمایندگان اما به این طرح بسنده نکرده اند و برای روشن شدن سایر ابهامات درخصوص وضعیت اقتصادی کشور طرح سوال دیگری را نیز در دستور کار قرار داده اند. طرحی با بیش از 100 امضا که پاسخ 5 سوال را به طور مشخص دنبال می کند.

1-چرا دولت در کنترل قاچاق به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل فلج تولید ملی تاکنون موفق نبوده است؟
2-علت استقرار تحریم‌های بانکی با گذشت حدود 2 سال به‌رغم تعهدات برجامی ایران چیست؟
3-چرا دولت نسبت به کاهش بیکاری تاکنون اقدام شایسته‌ای نداشته است؟
4-علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت روحانی به‌رغم تمام وعده‌ها و اعلام‌های مکرر مبنی بر عبور از رکود چیست؟
5-علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی چیست؟  

حالا یک روحانی است و یک خروار شعار و وعده برای شفافیت و پاسخگویی. در هر صورت تلاش های دولتمردان و متحدینشان در بهارستان برای توقف این فرآیند، تا این لحظه هنوز کارگر نیفتاده و اگر وضع به همین منوال پیش رود به نظر می رسد که باید در هفته های آینده منتظر حضور رئیس جمهور در مجلس برای پاسخگویی به سولات چالشی وکلای ملت بود.

حامیان و اطرافیان روحانی اما دل چندان خوشی از این موضوع ندارند. مسعود پزشکیان عضو فراکسیون امید در این باره می‌گوید: «طرح سوال از رئیس جمهور به این شکل که نماینگان آن را امضا کنند و به رئیس جمهور بگوییم در این زمینه به مجلس توضیح بدهد را نمی دانم چقدر به مصلحت کشور است.» نایب رئیس مجلس با بیان اینکه «ما می‌توانیم از رئیس جمهور دعوت کنیم تا گزارش‌هایی را در خصوص مسائل مختلف مطرح کنند ولی با عنوان طرح سوال از رئیس جمهور که 120 نماینده هم آن را امضا کرده‌اند، موافق نیستم» اظهار داشت: «همانگونه که وزرا در مجلس حاضر می‌شوند، می‌توانیم در جلسات دولت و مجلس از رئیس جمهور بخواهیم تا خواسته‌های نمایندگان مجلس را تامین کند و لزومی ندارد به این شیوه سوال کنیم تا رئیس جمهور پاسخ دهد.» غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت نیز با اذعان به اینکه سوال حق نمایندگان است و رییس جمهور نیز باید پاسخگو باشد گفت: «طرح سوال از رییس جمهور در شرایط فعلی را سیاسی می دانم و معتقدم کسانی که به دنبال این موضوع هستند هدفشان مردم نیست.»

 معصومه ابتکار هم ضمن خط و نشان کشیدن برای نمایندگان مردم، اقدام آنها را سیاسی خواند و مدعی شد اگر روحانی روحانی در مجلس مورد سوال واقع شود، مجبور می شود همه حقایق را بگوید. «محمد صادق جوادی حصار»، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز مدعی شد برخی با پیگیری سوال از رئیس جمهور به دنبال طرح عدم کفایت سیاسی روحانی هستند.

این در حالی است که علی وقف چی نماینده مردم زنجان با تأکید بر اینکه سؤال از رئیس‌جمهور حزبی و جناحی نیست و نمایندگان از همه جناح‌های مجلس در میان امضاکنندگان حضور دارند، ضمن اشاره به جلسه همکارانش با نمایندگان رئیس جمهور تصریح کرد که: «در این جلسه، نمایندگان سؤال‌کننده از رئیس جمهور، از جمله حجت‌الاسلام مازنی و محمود صادقی، از اعضای فراکسیون امید نیز معتقد بودند که رئیس جمهور باید در جلسه علنی مجلس پاسخگو باشد.»  

در همین رابطه علی مطهری نایب رئیس مجلس و عضو فراکسیون امید هفته گذشته و در حاشیه جلسه تقاضاکنندگان سوال با بیان اینکه از امروز هجوم شدیدی از سوی دولت روی امضاکنندگان آغاز می شود، ادامه داد: «این موضوع که گفته می شود که اگر رئیس جمهور در صحن علنی حاضر شود، حقایقی درباره قوه قضائیه و سایر دستگاه ها می گوید، به هیچ وجه ایجاد مشکل نمی کند.» سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان هم در حاشیه این نشست ضمن تأکید بر اینکه این سوال یک تسویه حساب سیاسی نیست، یادآور شد: «در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در سوالی که از رئیس جمهور وقت شد تعدادی از نمایندگان اصولگرا و حامی دولت حضور داشتند. »

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس نیز با بیان اینکه طرح سؤال از رییس جمهور به هیچ وجه سیاسی و جناحی نیست چراکه فراکسیون‌های مختلف مجلس اعم از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها این سؤال را امضا کرده‌اند، گفت: «نمایندگان این امکان را ندارند که رئیس بانک مرکزی را استیضاح یا از آن سؤال کنند، به همین دلیل باید از رییس جمهور سؤال کنیم.» محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور هم سوال از رئیس جمهور را در جهت تامین منافع ملی ارزیابی کرد و گفت: «پاسخ هایی که رئیس جمهور می‌دهد مردم را آگاه می‌کند و از فضا سازی علیه دولت نیز جلوگیری می‌کند». عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه طرح سئوال از آقای روحانی فضای سنگینی که در مورد سوال از رئیس جمهور وجود دارد را از بین می‌برد خاطرنشان کرد: «اگر سوال از رئیس جمهور در فضایی آرام و به دور از جنجال باشد نتایج مثبتی را به دنبال دارد اما برخی به عمد با اغراض سیاسی فضاسازی می کنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.» حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند نیز با بیان اینکه طرح سوال از رئیس جمهور به نفع نظام است، گفت: «با این اقدام مردم به نظام امیدوارتر می شوند و زمانی که بدانند که بزرگترین شخص این کشور یعنی رئیس جمهور باید در برابر نمایندگان مردم پاسخگو باشد، به حل مشکلات خود امید بیشتری پیدا می کنند.» 

* گزارش از محمد جعفری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/12/09 - 00:48

وقتی هیچ شرکتی حاضر نیست هواپیمای آقای ظریف را در فرودگاه مونیخ سوخت بفروشد، هنوز هم ایشان معتقد است که تحریم ها برداشته شده اند؟
http://www.spiegel.de/politik/ausland/muenchener-sicherheitskonferenz-keiner-wollte-irans-airbus-betanken-a-1195728.html
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top