تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/08 - 11:11
کد خبر: 260098

رائفی‌پور: علت افزایش همجنسگرایی، کاهش ازدواج است

مسائل حوزه زنان از مواردی است که همواره در جامعه مورد بحث قشرها و گروه های گوناگون بوده و دانشجویان را نیز همواره درگیرخود کرده است .این بار انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده دخترانه دکتر شریعتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) به سراغ این حوزه رفته و مسائل و شبهات گوناگون آن رامورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ویژه برنامه "زنان ونوسی" به همت انجمن اسلامی دانشجویان این دانشکده با حضور علی اکبر رائفی پور و با استقبال جمع کثیری از دانشجویان برگزار شد.

در آغاز مراسم پس از استماع آیاتی روح بخش از کلام الله مجید، مهدیه جوکار، از اعضای شورای مرکزی این انجمن، در مورد اهمیت پرداختن به چالش‌های حوزه زنان گفت: متاسفانه در سایه غفلت انقلابیون بحث در این خصوص، به فرصتی برای دشمنان تبدیل شده تا با التقاط مفاهیم ناب اسلامی در حوزه بانوان، آن را دستمایه آسیب به نظام خانواده و جامعه اسلامی قرار دهند. آنچه که دشمنان اسلام و انقلاب را در مسیر نیل به این هدف یاری می کند، عدم توجه وغفلت ما از پرداختن صحیح به این موضوع است.

رائفی پور در ابتدا به اصول غریزی و فطری که در تمامی مخلوقات وجود دارد به امکان شرطی سازی آن آنها اشاره کرد و گفت: شرطی سازی یعنی ذهن الگوریتم مشخصی را پیدا می‌کنند و براساس آن به بدن دستور واکنش می دهد. انسان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به بسیاری از چیزها شرطی می شود. احادیث و روایات بسیاری ناظر بر این مسئله وجود دارد که مواردی را که شرطی سازی برای آنها مفید است را گوشزد می‌کنند. آداب غذا خوردن یکی از این موارد است .بدترین نوع شرطی سازی، نوعی است که فرد قادر به شناسایی الگوریتم حاکم بر مسئله نمی شود. در این شرایط ذهن دستور تکرار آن عمل را به دفعات بی شمار می دهد. این اتفاق باعث ایجاد نوعی اعتیاد در افراد می‌شود. این سبک از شرطی سازی از اصولی است که بر قمار حاکم است.

رائفی پور افزود: در بسیاری از مسائل جنسی و خانوادگی نیز شرطی سازی نقش موثری دارد. ویبا اشاره به محبت و مودتی که می بایست در کانون خانواده بین زن و مرد حاکم باشد اضافه کرد: بسیاری از رفتارها که در دین و فرهنگ ما وجود دارد برخاسته از محبت بین همسران بوده و موجب تقویت بنیان خانواده می‌شود. اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که هرگاه به عشق غیر همسر توصیه می شود بسیاری از افراد حمایت می‌کنند، اما هنگامی که به عشق به همسر توصیه می گردد همانان موضع گرفته و به تقبیح آن می‌پردازند . برای مثال در کشورهای غربی و اروپایی شستن پای همسر ،از روی علاقه ، امری عادی بوده و تصاویر آن نیز به راحتی در اینترنت قابل دسترسی می باشد ، اما هنگامی که همین امر از درون فرهنگ و باورهای خودمان مطرح می شود افرادی آن را مذمت می‌کنند. جماعتی هر آنچه که از غرب برسد را بدون فکر نوشخوار میکنند اما اگر توصیه ای از عرف خودمان باشد، هم صدا با جریان های سکولار سریعا تقبیح میکنند .

وی در مورد برابری زن و مرد اظهار داشت: این نگاه کاملاً غلطی است. زن و مرد بدون شک تفاوت‌های بسیاری با هم دارند و می‌توان گفت که نقطه مقابل هم هستند. ویبا اشاره به نظریه داروینیسم اضافه کرد: براساس این نظریه ، ما مبتنی بر نیازهایمان تغییر می کنیم اما دلیلی وجود ندارد که به خاطر نیازهای من شخص دیگری تغییر کند، اما می‌بینیم که در نظام خلقت این اتفاق افتاده است. جسم و روحیات زن دقیقاً به گونه ایست که مرد نیاز داشته و برای مرد نیز همین گونه است. این همان نکته جذاب و زیرکانه قرآن است که می فرماید: همه شما را زوج آفریدیم. بر اساس همین مسئله، غرب نیز امروز به سمت نظریه طراحی هوشمند جهان در حرکت است.

ویضمن اشاره به موضوع عشق فرمودند: بسیاری از احساساتی که اصطلاحا عشق خطاب می‌شود صرفاً حاصل ترشح هورمون هاست که ممکن است ناشی از یک لبخند، یک شوخی و ... باشد. پس از آن فرد به آن هورمون اعتیاد پیدا می کند این در حالی است که عامل ترشح این هورمون یک چهره خاص بوده است. فلذا تمایل در فرد به وجود می آید که دائما به آن چهره فکر کند. این حالت که در جوانان عشق خطاب می شود با تعریف اساسی عشق بسیار فاصله دارد. عشق در واقع، پیوند بین روح و جسم دو فرد است که بسیار عمیق تر بوده و کاملا بر اساس مودت بین زن و مرد شکل می‌گیرد.

رائفی پور ادامه داد: دو حس به طور طبیعی در بین زنان وجود دارد، اولی حس دوست داشتن و دوست داشته شدن و دومی حس مادری .متاسفانه شاهد هستیم که بعضاً دخترانی در شناخت این دو حس دچار خطا شده و هنگام ازدواج، به جای انتخاب فردی که از جمیع جهات یک مرد کامل بوده و بتواند پاسخگوی نیاز همسری آنان باشد فردی را انتخاب می‌کنند که رفتار او حس مادری آنان را با پاسخگوست. در واقع به جای انتخاب یک مرد گویی یک کودک را انتخاب کرده اند، که این مسئله با گذشت زمان ،بسیاری از زندگی‌ها را دچار مشکل میکند.

وی در مورد قدرت نفوذ زن روی همسر به داستان حضرت موسی (ع) اشاره کرد و گفت: می‌بینیم فرعون با همه شرک و زورگویی و سنگدلی خود که به فرموده قرآن تمامی پسرهای آن دوره را قتل عام می کرد در مقابل درخواست همسرش از خود نرمش نشان داده و از قتل حضرت موسی علیه السلام صرف‌نظر می‌کند. یکی از مثال هایی است که قدرت نفوذ زن روی سنگدل ترین همسران را نشان میدهد.

وی ضمن تقبیح نگاه شیء گرایانه و کالا گونه نسبت به زنان اضافه کرد: توانایی جنسی مردان تا آخر عمر برقرار است اما برای بانوان اینگونه نیست. اگر بانوان کارکردشان را صرفاً بحث جنسی مطرح کنند، پس از دوره طراوت و شادابی و بهره وری جنسی کنار گذاشته خواهند شد. امروز بزرگترین خیانت را زنان به زنان می کنند. اسلام در بحث ازدواج بسیار برای مرد سخت گیری قرار داده است. مردان فی نفسه تمایل دارند تا صرفاً بهره‌مندی جنسی را داشته و از طرفی تعهدی نسبت به زن نداشته باشند. اما اسلام با مواردی مثل مهریه، عقد و ... مرد را در مقابل بهره‌مندی جنسی، به زن و خانواده پایبند می‌کند. متاسفانه می‌بینیم خانم ها در یک دور باطلی افتاده اند که صرفا جنبه سرویس دهی به مردان داشته باشند. فلذا شاهد هستیم که رویکردهای جدیدی شکل گرفته‌اند. دختران اصطلاحا تیغ زنی را می‌بینیم که در ارتباط گیری با جنس مخالف، بحث عاطفه و ازدواج برویمطرح نیست. این همان تعبیر زن مساوی کالا است که از طرفی هم بر اصالت سرمایه داری تاکید می کند.

رائفی پور ادامه داد: غیرت از صفاتی است که در مرد تجلی بیشتری دارد .غیرت به معنای جدا کردن غیر است .یعنی نمی خواهد که محبوب برای غیر او باشد. متاسفانه امروز بعضا می بینیم غیرت مردان نسبت به همسرانشان کمرنگ‌تر شده است . بعضی مردان دیده می‌شوند که حس غیرت روی فرزند دارند اما روی همسر ندارند .به بیان دیگر گویی حس تعلق به زن وجود ندارد و زن را در عمل همانند یک کالا که برای خودنمایی کاربرد دارد می‌بینند .وسیله‌ای برای تفاخر و پزدادن مردان به یکدیگر که این دقیقا ناشی از نگاه شیء گرایانه به زن است .در چنین محیطی زن برای آنکه مطابق مرد باشد باید مرتب ظاهر خود را تغییر دهد .اما این راه حل نیست ! زیرا میل مرد نیز با شرایط جامعه مرتبطا عوض می شود .ضمن اینکه مردان طراوت را نیز ترجیح می‌دهند.

وی در باب زن در زمان اعراب جاهلیت و صدر اسلام گفت: امروز آزادترین جوامع اروپایی در مسائل جنسی ،به گرد پای اعراب جاهلی زمان پیامبر (ص) نمی رسند.برای مثال  اعراب در آن زمان هشت گونه نکاح داشتند که به تعبیری می توان گفت در این مسائل بسیار مدرن بودند .به گفته تاریخ وضع به گونه‌ای بود که مردان فقط به اندازه یک مشت خرما یا یک مدگندم به زن پرداخت کرده و با او ارتباط جنسی برقرار می‌کردند .شرایط طوری بود که زنان خودشان محل تن فروشی را آماده می‌کردند .برخورد با مسائل جنسی بسیار سهل و آسان بود. مردانی وجود داشتند که ۳۰۰ زن اختیار کرده بودند .زن در این جامعه کاملاً یک کالا تلقی می شد . نگاه حاکم به زن صرفاً یک کارخانه تولید فرزند بود .اسلام در چنین جامعه‌ای ظهور کرد و به شدت این مسائل را تحت کنترل قرار دارد . اهل بیت علیهم السلام برای اصلاح این امور سختی بسیاری را متحمل شدند .

وی به مسئله زن در غرب اشاره داشت و گفت: در غرب شرکت‌ها و موسساتی وجود دارند که به راحتی زنان را اجاره میدهند. در غرب زندگی مشترک یک رابطه ی  ۵۰۵۰ جنسی است که دو نفر از این رابطه بهره برده و غالباً هر کس مسئول تامین درآمد جهت امرار معاش خویش است .اساساً خانه داری در آنجا یک امتیاز محسوب می‌شود که زنان با افتخار از آن یاد می کنند ، زیرا اصل خانه داری در غرب نشان دهنده عشق و علاقه مندی شوهر به زن و ثروتمندی مرد است.

وی ادامه داد: امروز زنان در حال مسابقه دادن با یکدیگر هستند. مسابقه‌ای که بازنده آن زنان و برنده ی آن مردان تن پرست خواهند بود .در این چرخه ، زنان نیز ناگزیر به زنان پول پرست ،ماشین پرست و ... تبدیل شده و به هر مردی که ثروت بیشتری داشته باشد ، اجازه میدهند به راحتی صاحب تن آنان شود .

وی با اشاره به مقدمه بحث فرمودند: آدم ها آرام آرام شرطی می شوند. کسانی که شریک جنسی ثابتی دارند آرام آرام از او خوششان می آید و عاشق آن چهره می شوند .

رائفی پور درباره شکل‌گیری نگاه قیاس گونه در بین مردان اظهار داشت: مردان امروز چهره زنانی را می بینند که واقعی نیست و با گریم های سنگین و برنامه های ویرایش تصویر ساخته می‌شود .دیدن اینگونه تصاویر و چهره ها باعث تغییر ذائقه و سلیقه مردان شده و موجب می‌شود که مرتبا از زنان مطالبه داشته باشند تا با آن ظاهر و شکل جلوه کنند. این درحالی است که آنچه که سلیقه مردان را درگیر کرده ، اساسا وجود خارجی نداشته و صرفا یک ویترین پوشالی است. این نگاه باعث می‌شود زنان بیش از پیش درگیر ظاهر خود باشند و اعتماد به نفس در زنان را نابود می کنند. به گونه‌ای که می‌بینیم خود زنان مایل هستند تصویرشان فتوشاپ شود تا به گونه ی دیگری از آنچه که هستند ، دیده بشوند.

رائفی پور در باب اشتغال زنان گفت: در مسئله اشتغال هم بعضا نگاه کالاگونه به زن را شاهد هستیم که از زن به عنوان ابزاری برای جذابیت استفاده می شود که بدون شک مورد مذمت است. هنگام استخدام زنان در مواردی ، به دو مسئله توجه می شود که یکی دستمزد کمتر دادن به آنان و یکی تاکید بر ظاهر و نحوه ارتباط گیری آنان با جنس مخالف است .این شکل ظاهری و ارتباط گیری باید به گونه‌ای باشد تا برای مشتری جذابیت ایجاد کند.

وی در پاسخ سوال یکی از دانشجویان که در مورد علت همجنس گرا شدن افراد سوال کرده بود، گفت: انسانها وقتی به مطلوبیت می‌رسند بروی خوشایند است. در کنار این عنصر مطلوبیت به آنچه که همراه آن تکرار شود نیز، میل پیدا میکنیم .در جامعه‌ای که ازدواج صورت نگرفت خود ارضایی رواج پیدا می کنند. در این عمل فرد در هنگام تجربه حس لذت به خودش شرطی می شود و جنس خودش برایش جذاب خواهد شد. با ادامه این عمل کم کم سیستم بدن فرد که در حالت عادی برای جنس مخالف تحریک می شده، اکنون برای همجنس خود شرطی شده و تحریک می شود.

وی در باب تاکید قرآن کریم بر حفظ نگاه وحجاب گفت: مردان بنا بر حس جستجوگری و کشف کردنی که در آنها وجود دارد به طور طبیعی از زنانی خوششان می آید که در پوشش باشد. هنگامی که زن با ظاهری همانند عروس خود را در سطح جامعه عرضه می کنند در عمل از جذابیت خود می‌کاهد ، زیرا حس جست وجو گری مرد را به نحوی از بین برده است . در قرآن کریم ابتدا به مردان توصیه حفظ نگاه می شود و سپس به زنان توصیه حجاب که پرواضح است نگاه نکردن به آنچه که در سطح جامعه وجود دارد به مراتب سخت‌تر از استفاده از پوشش مناسب است.

رائفی پور در پاسخ سوال یکی دیگر از دانشجویان که در ارتباط با چند همسری در اسلام و تعدد زوجات سوال کردند، گفت: در اکثر جوامع تعداد خانم ها بیشتر از تعداد آقایان است .امروز در جامعه خودمان طبق آمارهای اعلام شده چیزی قریب به یک میلیون خانم دهه شصتی داریم که در صورت ازدواج تمام مردان باز هم مجرد خواهند بود و تجرد قطعی خواهند داشت . اسلام در جامعه ای ظهور کرد که به علت شرایط مختلف مثل وضعیت غذایی ، جنگ و ... دخترزایی بسیار فراوان بود .تا حدی که افراد مایل بودند دختران خود را در زمین خاک کنند .در چنین شرایطی اسلام دستور منع دفن کردن دختران را می دهد و توصیه می‌کنند هرکس که می تواند چند همسر اختیار کنند . و از طرفی با وضع قوانین سختگیرانه ، برای حفظ حقوق زنان تلاش میکنند قوانینی مثل پرداخت حقوق همسر ، عدالت بین همسران و ... البته باید توجه داشت که این توصیه را به نحوی قرار می‌دهد که اگر چنانچه فردی توانست به همه قوانین آن عمل کنند می توانند چند همسر اختیار کنند و الزاما ضرورتی در این باره برای همه مردان وجود ندارد .در واقع اسلام توصیه می‌کنند اگر می توانید به این افراد کمک کنید این کار را انجام بدهید

رائفی پور درباره تعدد زوجات پیامبر صلی الله علیه آله وسلم اظهار داشت: هر یک از ازدواج های پیامبر(ص) پس از حضرت خدیجه سلام الله علیها دلایل خاصی داشتند . برخی از ازدواج های وی، ازدواج با زنان نیازمندی بود که توانایی اداره زندگی نداشته و همسرانشان را در جنگ ها از دست داده بودند .ویبرای کمک به سرپرستی از آن زن و فرزندانش ، با او ازدواج می کردند .برخی دیگر از ازدواج ها ناشی از شرایط محیطی واجتماعی جامعه ی آن روز بود .در آن زمان ، خواستگاری به معنای اخیر وجود نداشت بلکه مردان دخترانشان را در میان جمع به مردان دیگر پیشنهاد وعرضه می‌کردند .اگر عربی دخترش را در جمعی عرضه می نمود و هیچ یک از مردان قبول نمی کردند که با ویازدواج کنند ، دیگر هیچ کس با آن دختر ازدواج نمی کرد .در چنین شرایطی که هر یک از قبایل مایل بودند تا فرزندان پیامبر (ص) از آنان باشد ، مرتبا دختران خود را در جمع به پیامبر (ص) عرضه می داشتند و از دلسوزی و مهربانی پیامبر سوء استفاده می‌کردند. زیرا ویمی‌دانستند اگر با آن دختر ازدواج نکنند تا پایان عمر دیگر کسی با ازدواج او نخواهد کرد . برخی از ازدواج های پیامبر(ص) اینگونه بوده است .یعنی با افرادی ازدواج کردند که قلبا نمی خواستند .که در نهایت میبینیم در این باره آیه نازل می‌شود و به نحوی پیامبر(ص) را نجات می بخشد . برای تحلیل بسیاری از این دست مسائل لازم است تا شرایط تاریخی هر زمان را بسیار دقیق درک کنیم .

وی با پاسخ به سوال دیگری که درباره ازدواج موقت در اسلام بود بحث را به پایان برد و گفت: ازدواج موقت بر خلاف آنچه که عموم مردم فکر می‌کنند بیشتر به نفع زنان است تا مردان. اسلام همواره تاکید به ازدواج دائم داشته و به آن اولویت می دهد .اما هنگامی که زن از همسرش جدا شده و امکان ازدواج دائم ندارد تا زمانی که بتوانند مجدداً ازدواج دائم داشته باشد توصیه می‌کند تا به جای روی آوردن به افراد متعدد، موقتاً به یک نفر تعهد بدهد. حتی خواندن این خطبه توسط زن انجام می‌شود و رضایت زن در جاری شدن خطبه اثر دارد. اما ضرورت این کار چیست؟ به طور کلی افرادی که لذت های جنسی را تجربه نکرده اند با کسانی که این تجربه را داشته اند اما اکنون امکان آن را ندارند ، متفاوت اند. افرادی که این تجربه را داشته‌اند سخت‌تر می‌توانند در مقابل این نیاز کنترل داشته باشد و لذا در این شرایط اسلام برای پاسخگویی به این نیاز ذاتی و غریزی، نه دستور به سرکوب میل جنسی، بلکه دستور به راهکاری مانند ازدواج موقت می دهد .

در حاشیه این جلسه نمایشگاه عکسی با موضوع زنان ، دختران وخانواده نیز برگزار شده بود که با استقبال دانشجویان مواجه گردید همچنین نشریه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز جهت استفاده ی دانشجویان عرضه شده بود .به عنوان حسن ختام جلسه نیز، تمامی  سوالات دانشجویان به صورت کتبی خدمت استاد ارائه گردید و بنا شد که پاسخ سوالات مهم در کانال و سایت ویمنتشر شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top