تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/07 - 12:35
کد خبر: 260209

در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مطرح شد؛

حجت‌الاسلام ذوعلم: شهید بهشتی شریعتی را جستجوگر انقلابی می‌دانست

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: شهید بهشتی شریعتی را جستجوگر انقلابی می‌دانست، شریعتی اگر چه از کتاب «کویر» شروع می‌کند، اما در نهایت به کتاب‌هایی چون «مسئولیت شیعی» می‌رسد که نشان‌دهنده سیر تفکر اسلامی او است.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از فارس، نهمین همایش آنان که می‌اندیشند با عنوان «بازخوانی و بررسی آرا و اندیشه‌های دکتر شریعتی» به همت کانون اندیشه عصر روز گذشته(یکشنبه 6 اسفند ماه) برگزار شد. در این همایش اساتید سیدیحیی یثربی، حسین راغفر، علی ذوعلم، محمد اسفندیاری و سیدحسین شهرستانی به ایراد سخنرانی پرداختند.

محورهای اصلی در این دو روز شامل مباحثی نظیر شریعتی و دین، شریعتی و تاریخ، شریعتی و علوم انسانی، شریعتی و روشنفکری، شریعتی و مساله عدالت، شریعتی سنت و مدرنیته، شریعتی و اندیشه جهان وطنی، شریعتی و بازگشت به خویشتن، شریعتی و اندیشه‌های سیاسی مدرن و اسلامی است که در سه قالب سخنرانی، ارائه مقالات، پخش و معرفی مستند «شریعتی بدون روتوش» در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

شریعتی روشنفکر به معنای اهل اندیشه است
حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ابعاد فکری، فرهنگی و اجتماعی شریعتی در تاریخ معاصر کشور گفت: شریعتی روشنفکر به معنای اهل اندیشه است که می‌دانست چگونه در چهارچوب غیرتقلیدی رفتار کند و دغدغه اجتماعی داشته باشد.

شریعتی اسلام را در تشیع علوی جستجو می‌کرد
وی شریعتی را یک انسان مؤمن توصیف کرد که در سخنان وی انقلابی‌بودن موج می‌زد، افزود: شریعتی اسلام را در تشیع علوی جستجو می‌کرد، در واقع شریعتی روشنفکری انقلابی و متعهد بود و در آثار او هیچ مکتب و شخصیتی نیست که از گزند نقدش در امان بوده باشد.

عده‌ای او را متهم به سوپاپ اطمینان رژیم پهلوی می‌کردند
حجت‌الاسلام ذوعلم تصریح کرد: در زمان حیات شریعتی عده‌ای او را متهم به سوپاپ اطمینان رژیم پهلوی می‌کردند، وی متفکر انقلابی بود که تحولات سیاسی و اجتماعی را به صورت انقلابی می‌فهمید.

شریعتی چهره‌ای که هرگز قدیمی نمی‌شود
وی ادامه داد: کتاب «امت و امامت» شریعتی هنوز یکی از آثار خواندنی است که قابلیت بازخوانی دارد، وی از چهره‌هایی است که هرگز کهنه و قدیمی نمی‌شود، شریعتی توانسته است دیدگاه‌هایی را از منابع ناب اسلامی استخراج کند. وی در این کتاب مطرح کرده که نظام جامعه اسلامی هرگز نمی تواند بر مبنای نگاه استبدادی یا لیبرال استوار باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: وقتی کتاب «پدر و مادر ما متهمیم» شریعتی را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که او چگونه از جوان مسلمان اهل اندیشه می‌خواهد از اسلام دفاع کند.

وی گفت: امروز عده ای دوست دارند علم روشنفکری به دوش بکشند و شریعتی را متهم کنند، آنها بعضا می‌گویند که تفکر شریعتی، تفکری است که از آن داعش متولد می‌شود. مشکل این دسته این است که اغلب اهل گفت‌وگو نیستند.

شهید بهشتی شریعتی را جستجوگر انقلابی می‌دانست
حجت‌الاسلام ذوعلم ابراز داشت: عده‌ای از ابتدای انقلاب سعی کردند شریعتی را بت کنند، اما عملاً با این کارشان او را تحریف کردند و باعث گمراهی و ایجاد نگاه منفی نسبت به شریعتی شدند.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی شریعتی را جستجوگر انقلابی و دغدغه‌مند می‌دانست، ادامه داد: شریعتی اگر چه از کتاب «کویر» شروع می‌کند، اما در نهایت به کتاب‌هایی چون «مسئولیت شیعی» می‌رسد که نشان‌دهنده سیر تفکر اسلامی او است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top