تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/12/10 - 12:28
کد خبر: 260283

سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی آغاز شد

ارائه مقالات برگزیده این همایش توسط محققان و پژوهشگران در قالب کمیسیون های تخصصی روز پنج شنبه 10 اسفند ماه از ساعت 8 لغایت 15 خواهد بود و اختتامیه همایش نیز از ساعت 15 لغایت 17 در سالن همایش های امام خمینی (ره) برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی عصر چهارشنبه 9 اسفند ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی و اسلامی صدرا، دکتر ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، چهره های برجسته علمی و دانشگاهی، روسا و اساتید دانشگاه های کشور در مرکز همایش های امام خمینی (ره) دانشگاه شاهد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سقای بی ریا، رییس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی و دکتر جهان بین رییس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش ملی تمدن نوین اسلام گزارش هفته علمی و همایش ملی تمدن نوین اسلامی را ارائه کردند و در ادامه آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دکتر محمد رحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را ارائه نمودند.

کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد در افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که در دانشگاه شاهد برگزار شد در ابتدای سخنرانی به صورت اجمالی به ارائه برنامه‌های آتی دانشگاه شاهد در خصوص ارتقای مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان در مینه‌های علمی پرداخت و گفت: سال آینده شاهد برپایی همایش دانشجویی تمدن نوین اسلامی خواهیم بود و همچنین به منظورارتقای زیرساخت‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی، عوامل علمی دانشگاه موفق به اخذ مجوز برای دو فصلنامه مطالعات بنایدین تمدن نوین اسلامی شدند. علاوه بر این ما شرایطی را فراهم کردیم تا برگزاری کرسی‌های مناظره و آزاد اندیشی به صورت مستمر تداوم یابد و سپس در مراحل بعدی شاهد تقویت نظریه‌پردازی در این حوزه باشیم. همین‌طور حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های مرتبط با این موضوع را اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به عنوان همایش پرداخت و تصریح کرد: ضرورت تمدن و زندگی‌ در قالب هدف غایی که اسلام عزیز برای بشر در نظر گرفته همان حیات طیبه است. اما در مقابل حیات طیبه مدنظر اسلام، زندگی مدرن غربی که عنصر اصلی آن سکولاریسم است، می‌باشد. همچنین هدف تمدن غربی تمتع بوده و سکولاریسم در این چهارچوب دارای معنای متفاوتی می‌باشد که آن جدایی دنیا از آخرت است و نه صرفاً جدایی دین از سیاست.

رئیس دانشگاه شاهد افزود: تعبیر مقام معظم رهبری از تمدن اسلامی، نوین بودن آن است که دو برداشت از آن می‌توانیم داشته باشیم. اول این‌که باید این تمدن نوین مطابق با اقتضائات روز باشد و نگاه اجتهادی به این موضوع از جنبه‌های مهم این تمدن است. همچنین مقام معظم رهبری بر نو و خلاقانه بودن این حوزه توجه دارند. و این‌گونه نگاه به تمدن نوین اسلامی در برابر دیدگاهی می‌ایستد که می‌خواهد این‌گونه وانمود کند تمدن اسلامی مساوی با آخر دنیا است و بعد از این تمدن دیگر تمدن متعالی‌تری نخواهد آمد.

وی در ادامه به بیان برداشت دوم از سخنان رهبری معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بر عدم تقلید و اعتقاد تأکید کردند و ایشان معتقدند که آن‌چه قرار است امروز ارائه شود، تقلید از آن‌چه که امروز وجود دارد و یا در گذشته وجود داشته‌، نیست؛ بلکه یک موضوعی کاملاً نوعی و متناسب با نیازهای امروز و آینده است.

ثقفی بیان کرد: من با طرح این مسائل به نوعی می‌خواهم تأکیدی بر اصول مهم و الزامات حوزه تمدن نوین اسلامی داشته باشم و لذا محققان ما باید توجه ویژه‌ای به این موارد از خودشان نشان دهند و قطعاً تمدن غربی نمی‌تواند ما را به هدفمان برساند. و آن‌چه که ما از تمدن نوین اسلامی برداشت می‌کنیم، تمدنی است در واقع بر اساس همین مختصات و ویژگی‌هایی که در مطالب قبلی عرض کردم.

ریاست دانشگاه شاهد با بیان این مطلب که در حوزه تمدن سازی نوین اسلامی یکی از اصول رعایت اخلاق اسلامی است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از این اصل تحت عنوان سلوک عملی نام می‌برند و از جمله مواردی می‌باشد که کمتر در این خصوص کار شده و باید در حوزه تمدن، محور قرار گیرد.

وی ایجاد دولت اسلامی را یک ضرورت‌ دانست و گفت: تمدن نوین اسلامی شاید در آینده خیلی نزدیک شکل نگیرد، اما ما باید به وظایف خود آشنا باشیم که یکی از آن‌ها ایجاد دولت اسلامی است. ما اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم و بعد از گذشت سال‌ها هنوز نمی توانیم بگوییم دولت اسلامی تشکیل شده است. نظام اسلامی ما در سال ۵۸ با رأی به جمهوری اسلامی شکل گرفت و هندسه عمومی در قالب نظام اسلامی در مقابل نظام شاهنشاهی اتفاق افتاد. همچنین تعریف دولت اسلامی به معنی حاکمیت اعتقادات اسلامی و کارگزاران حکومت و اسلامی شدن کارگزاران و تشکیل نهادها و دستگاه‌های اسلامی است.

ثقفی با اشاره به این موضوع که پس از گذشت سال‌های طولانی هنوز نتوانستیم مدلی برای تحقق دولت اسلامی باشیم، افزود: دلایل آن‌ هم ریشه در وجود برخی موانع داخلی و خارجی دارد که مانع خارجی شامل استکبار جهانی و مانع داخلی خواص ضعیف الایمان هستند. عامل کلیدی ضعف ساخت درونی حاکمیت انقلاب اسلامی است و به همین علت مقام معظم رهبری بر ساخت استحکام درونی به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌ها تأکید کردند تا بر این ضعف و کاستی بتوانیم غلبه کنیم.

ریاست دانشگاه شاهد اظهار کرد: تأخیر زیاد در تحقق مرحله دولت اسلامی منجر به احساس نیاز در تغییر ساخت و ساز آن شده است که برای غلبه بر این مانع، رمز آتش به اختیار از سوی رهبر انقلاب اعلام شد. آتش به اختیار به معنای امید بستن به نسل دیگر است تا بتوان ازموانع داخلی عبور کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری سال گذشته در جمع جوانان ونخبگان به ۹ شاخص در تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کردند که عبارتند از: شجاعت، سواد، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت و داشتن توان جسمی و حرکتی.

ثقفی در پایان تحقق تمدن نوین اسلامی را مأموریت مهم محققان نام برد و گفت: محققان و اندیشمندان باید تحقق تمدن نوین اسلامی را به‌عنوان ماموریت جدی خود در تحقیقات مدنظر قرار دهند و ازخداوند می‌خواهیم نسل حاضر را متصف به این ویژگی‌ها کند و جوانان به رسالت خود واقف باشند.

سقای بی ریا، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی گفت: امروز ما در دوران جاهلیت مدرن به سر می‌بریم که امیدواریم با امید به نسل جوان بتوانیم این جاهلیت مدرن را بزداییم و بعد به وسیله علم مسیر را برای تحقق تمدن عدالت گستر امام مهدی(ع) هموار سازیم.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا، رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن نوین اسلامی و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در افتتاحیه سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی که عصر امروز ۹ اسفند در مرکز همایش‌های امام خمینی(ره) دانشگاه شاهد برگزار شد به سخنرانی پرداخت و درباره نحوه رسیدن به هدف‌های بزرگ گفت: رسیدن به اهداف بزرگ همت‌های عالی، پیگیر و تداوم می‌طلبد. وجود مقدس امیرالمومنین(ع) که بعد از پیامبر اسلام(ص) مقتدای همه ما است درباره مردم زمان خودش می‌فرماید: «کمی شماها سست شده‌اید. من یادم هست که اول اسلام ما شب و روز نداشتیم و حتی اگر لازم بود با نزدیکان و اقوام خودمان مقابله می‌کردیم تا این‌که درخت اسلام بارور شد و اگر آن‌چه که شما رفتار می‌کنید ما بودیم، هیچ شاخه‌ای از درخت اسلام سبز نمی‌شد».

وی ادامه داد: الحمدالله ملت ایران به رهبری امام(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افتخار می‌کنند و این ملت طی بیش از ۵ یا ۶ دهه ثابت کردند که اهل تلاش و جهاد هستند.

بی‌ریا نسل‌های جوان را امید غلبه بر مشکلات داخلی دانست و در این زمینه تصریح کرد: موانع داخلی بسیاری در کشور وجود دارد که با امید و پرشور می‌توانند ریشه این مشکلات را بخشکانند. همچنین در این خصوص ابتدای هر حرکتی با علم آغاز می‌شود و امروز ما در دوران جاهلیت مدرن به سر می‌بریم و امیدواریم که بتوانیم این جاهلیت مدرن را بزداییم و بعد مسیر را برای تحقق تمدن نوین اسلامی و در نهایت برپایی تمدن عدالت گستر امام مهدی(ع) هموار سازیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این موضوع که هفته تمدن نوین اسلامی را باید نمونه جدیدی از تلاش‌ها به حساب بیاوریم، ادامه داد: برگزاری همایش‌ها معمولاً هزینه‌های زیادی دارد مخصوصاً اگر بیش از یک روز باشد. اما اگر ما هدف را بیشتر بر روی تضارب آرا بگذاریم، می‌توانیم زودتر به هدف برسیم و نیازی به چنین همایش‌های طولانی نیست بلکه می‌توانیم با رعایت این قواعد همایش‌های یک روزه و یا نصف روز را برگزار کنیم.

رئیس شورای علمی هفته علمی تمدن اسلامی گفت: شاهد برگزاری سومین دوره این همایش هستیم که نگاهی به دستاوردهای آن می‌تواند ثابت کند که این یک الگوی جدیدی از کارکرد علمی باشد که با گسترش دادن کار، می‌تواند افراد بیشتری را شراکت دهد و دستاوردهای بیشتری را با کمترین مخارج داشته باشد.

بی‌ریا در ادامه افزود: برگزاری همایش‌ها بسیار پرخرج است، اما هزینه‌هایی که برای این همایش صرف شده بسیار کم بوده که با مشارکت مراکز و هدایت شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری این ساماندهی انجام گرفت و شاهد این هستیم که امروز تنور این همایش گرم شده است.

وی درباره مقالات دریافتی تصریح کرد: در اولین هفته علمی ۴۲ مقاله در قالب چند جلد کتاب رونمایی شدند و در دومین هفته ۵۳ مقاله برگزیده شدند که اولین قدم‌ها به سوی تلاش‌های علمی در ظرفیت‌سازی برای تمدن نوین اسلامی را هموار کردند.

سقای بی ریا در ادامه به سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی به مدت یک هفته و در قالب همایش‌های نیم‌روزه برگزار شد و قبل از آن چندین پیش نشست هم داشتیم. همچنین در طول سال هم فعالیت‌های علمی ادامه داشت.

وی در پایان گفت: امید داریم هفته علمی را از قالب ملی به میان کشورهای اسلامی ببریم و در عمل جوانان که مسئولان و مجریان امور در سال‌های آینده هستند، این حرکت پرشور را آغاز کنند و مردم دنیا هم این الگو را ببینند زیرا مجموع این فعالیت‌ها برای ظهور ولی عصر(عج) و برپایی حکومت عدل خواهد بود.

فرزاد جهان‌بین، دبیر علمی و رئیس دبیرخانه دائمی همایش ملی تمدن نوین اسلامی دیگر در ادامه مراسم افتتاحیه سومین دوره این همایش گفت: تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب به عنوان دال مرکزی به سایر موضوعات در گفتمان امام و رهبری سامان می‌دهد و حذف آن از مرکزیت این گفتمان، موجب سردرگمی در سایر علوم خواهد شد.

متن کامل سخنان فرزاد جهان بین بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف غایی انقلاب اسلامی است. این موضوع به عنوان دال مرکزی به سایر موضوعات در گفتمان امام و رهبری سامان می‌دهد و حذف آن از مرکزیت این گفتمان، موجب سردرگمی و بی‌نظمی مفاهیم دیگر نظیر اقتصاد مقاومتی، پیشرفت، تولید علم، علوم انسانی اسلامی، وحدت و … خواهد شد.

از مهمترین عوامل موثر برنشاط و پویایی و یا رکود تمدنی می‌توان به مسئله آزاداندیشی اشاره کرد. مقام معظم رهبری در این باره بیان می‌کنند:

«بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی و بدون آزادی بیان و گفت گوی آزاد… تولید علم و اندیشه و در نتیجه تمدن سازی ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود».

رهبر معظم انقلاب آزاداندیشی را این گونه معنا می‌کنند: «آزاداندیشى یعنى آزادانه فکر کردن، آزادانه تصمیم گرفتن، ترجمه‌اى، تقلیدى و بر اثر تلقین دنبال بلندگوهاى تبلیغاتى غرب حرکت نکردن. لذا شامل علم، معرفت، مشى سیاسى، شعارها و واژه‌ها و خواسته‌هاى متعارف سیاسى و اجتماعى هم مى‌شود».

فقدان آزاداندیشی و زمینه‌های تحقق آن، موجب از بین رفتن ابتکار و خلاقیت می گردد و تمدن حاصل همین ابتکار و خلاقیت است.

با تأمل در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) می‌توان اصول ذیل را در تحقق فضای آزاداندیشی مطرح کرد:

۱- زمینه‌سازی برای طرح دیدگاه‌ها و آراء مختلف

خداوند متعال در قرآن کریم در آیه «فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه »(زمر/۱۸) بشارت را مخصوص بندگانی دانسته است که به آراء و اقوال مختلف به صورت عمیق گوش فرا می‌دهند (یستمعون) و از آن میان بهترین را برمی گزینند.(فیتبعون احسنه). این آیه علاوه بر بعد فردی می تواند از منظر راهبردی نیز مورد توجه قرار گیرد بدین معنا که جلساتی ترتیب داده شود تا در آن اقوال مختلف مطرح گردد و مخاطبین در یک فضای متین و عمیق و با دوری از احساسات بتوانند موشکافانه آراء و اقوال را شنیده و بهترین را برگزینند.

در همین زمینه روایاتی نیز که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است مانند این روایت که «اطلبوا العلم بالصین فان طلب العلم فریضة علی کل مسلم» و نیز «خذوا الحکمة ولو من المشرکین» (۸) و یا «الحکمة ضالة المؤمن فخذ الحکمة ولو من اهل النفاق » (۹) و نیز این روایت که «خذوا الحق من اهل الباطل و لا تاخذوا الباطل من اهل الحق، کونوا نقاد الکلام » (۱۰) نشان‌دهنده زمینه‌سازی گسترده‌ای است که در زمینه طرح آراء و دیدگاه‌های مختلف شده است.

در روایتی از امام علی (ع) آمده است:

" إضرِبُوا بَعضَ الرَّأیِ ببَعضٍ یَتَولَّدُ مِنهُ الصَّوابُ, وامخَضُوا الرَّأیَ مَخْضَ السِّقاءِ یُنتِج سَدیدَ الآراءِ"( شرح غرر الحکم،‌ ج ۲،‌ ص۲۶۶ )

نظرات گوناگون را در برابر هم قرار دهید، تا آنچه صواب است به دست آید و اندیشه‌ها را همانند به هم زدن مشک برای گرفتن کره به هم زنید تا آرای صحیح و استوار حاصل آید.

۲- عدم محدودیت در طرح پژوهش

خداوند متعال در قرآن کریم از شکل گیری فضای آزاداندیشانه در طرح پرسش‌ها و ارائه نظرات دفاع می‌کند. آن زمان که درباره قرآن تحدی می‌کند و از مردم می‌خواهد تا اگر کسی توانایی آوردن مانند آن را دارد آزادانه این کار را انجام دهد. خداوند، اندیشیدن و اقدام برای آوردن دلیل علیه کتاب خود را نهی نمی‌کند و حتی با کاهش دادن محدوده تحدی از آوردن ده سوره(هود / ۱۳) به آوردن یک سوره(یونس/۳۸) فضا را برای رقیب آزادانه‌تر می‌کند و به او این اجازه را می‌دهد تا با آوردن حداقل یک سوره به مقابله با قرآن بپردازد. در این مسیر، قرآن کریم موانع اندیشیدن و طرح پرسشهای نو را نیز ذکر و تلاش می نماید تا آنها را رفع کند و به نوعی ذهن را از خودکارشدگی برهاند.به عنوان نمونه در قرآن کریم از پیروی مقلدانه از آیین پدران (زخرف/۲۳و بقره/۱۷۰)و اطاعت از بزرگان(احزاب/۶۷)به عنوان عواملی که موجب انسداد در اندیشیدن می شود به شدت نفی شده است.در روایتی نیز از امام صادق(ع) بیان شده است که کلید علم در پرسش است.

 

۳- تاکید بر برهان پذیری و دینداری مدللانه

قرآن کریم همواره بر پرهیز از تبعیت از ظن و گمان (یونس/۳۶) و نیز خواهش ها و تمایلات نفسانی (قصص/۵۰ و محمد/۱۴) تاکید داشته و همگان را به اقامه برهان و دینداری مدللانه سوق می دهد.به عنوان نمونه خداوند متعال در آیه مبارکه ۲۴ سوره انبیاء می فرماید:

«أَم اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ هذا ذِکْرُ مَنْ مَعِیَ وَ ذِکْرُ مَنْ قَبْلی‏ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُونَ»

و یا در آیه ۶۴ سوره نمل می فرمایند:

«أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ»

بی شک وجود چنین دیدگاهی در قرآن کریم و تاکید برآن تاثیر به سزایی در شکل گیری دوره درخشان تمدن اسلامی داشته است.دکتر عبدالحسین زرین کوب در همین زمینه می نویسد:

«آنچه این مایه ترقیات علمى و پیشرفتهاى عادى را براى مسلمین میسر ساخت در حقیقت همان اسلام که با تشویق مسلمین به علم و ترویج نشاط حیاتى، روح معاضدت و تسامح را جانشین تعصبات دنیاى باستانى کرد... در چنین دنیایى که اسیر تعصبات دینى و قومى بود اسلام نفخه تازه‏اى دمید.چنانکه با ایجاد دارالاسلام که مرکز واقعى آن قرآن بود نه شام و نه عراق، تعصبات قومى و نژادى را با یک نوع جهان وطنى چاره کرد، در مقابل تعصبات دینى نصارى و مجوس،تسامح و تعاهد با اهل کتاب را توصیه کرد و علاقه به علم و حیات را و ثمره این درخت‏شگرف که نه شرقى بود نه غربى. بعد از بسط فتوحات اسلامى حاصل شد».

نگاهی به سابقه تمدن اسلامی به وضوح نشان می دهد که نسبت مستقیمی میان احتزاز تمدنی و یا رکود تمدنی با مساله آزاداندیشی وجود داشته است. به عنوان مثال مشخص، اوج تمدن اسلامی در زمان حاکمیت آل بویه است.

یا در نمونه ای دیگر می توان به مراکز آموزش عالی نظامیه و الازهر اشاره کرد. این مراکز که الگویی برای مراکز آموزش عالی جهان قرار گرفتند از حیث نظام آموزشی بسیار برجسته بودند اما به دلیل بی توجهی به مقوله آزادفکری و آزاداندیشی و برخورد حذفی با جریانات فکری نتایج منفی جدی را به بارآوردند.

مقام معظم رهبری در همین زمینه بیان می‌کنند:

«اگر به تاریخ پیشرفت علم مراجعه کنید، درمی‌یابید که تحجر با علم همیشه در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند و هر گاه نگاه دگم، متعصب و به دور از اندیشه بر جامعه‌ای حاکم شده، رشد و بالندگی علمی از آن جامعه رخت بربسته است؛ همچنان که در دوره‌ حاکمیت کلیسا بر جوامع غربی، به دلیل تحجر و تعصب مسیحیت تحریف‌شده، محافل علمی غرب و اروپا از ترس مرگ و شکنجه از سوی کشیش‌های مسیحی، جرئت بیان نتایج کارهای علمی خود را نداشتند و در موارد نادری هم که دانشمندان عقاید علمی و نظریات تازه‌ خود را ابراز می‌کردند محاکمه می‌شدند».

حافظه‌ تاریخ سرگذشت دانشمندانی همچون گالیله را در خود ثبت کرده است؛ کسی که به خاطر همخوانی نداشتن آموزه‌های کلیسا با نظریه‌اش مبنی بر مسطح نبودن زمین و گرد بودن و حرکت آن محاکمه شد و سرانجام ناگزیر شد برای زنده ماندن این نظریه‌ علمی را کتمان و در دادگاه از ابراز آن توبه کند!

در مقابل این دیدگاه اسلام را داریم؛ دینی که با فراگیر شدنش از همان ابتدای امر مردم را به تفکر و تدبر دعوت کرده و تاریخ پیشرفت اسلام در مناطق گوناگون جهان با پیشرفت و توسعه‌ علم و دانش همراه بوده است. این دین آسمانی مهد پرورش بسیاری از بزرگ‌ترین اندیشمندان و متخصصان علوم مختلف است. بنابراین به روشنی می‌توان دریافت چگونه آزاداندیشی تحجر را از میدان بیرون می‌راند. بالطبع تنها راه از میان برداشتن تحجر و دست یافتن به توسعه همین اندیشیدن به دور از تعصب و وابستگی فکری و عملی است."

امروز ما از افق تمدنی با چالشهای پارادایمی مانند چالش توسعه و عدالت، چالش رشد اقتصادی و سازندگی اخلاقی، چالش نسبت زن، اشتغال و خانواده و... مواجهیم که جز با این آزاداندیشی و با پرهیز از تحجر و جمود و نیز غربزدگی قابل حل نیست.

از مهمترین موانع آزاداندیشی در مجامع دانشگاهی، استبداد علمی جریان غربزده است که هر نوع نوآوری و سخن جدید را یا با تمسخر و یا با انگ غیرعلمی و یا با تصورات غلط کنار می زند. به عنوان نمونه بیان این نکته و تاکید بر آن که عده ای به دنبال آنند که یک شبه و به صورت دستوری تمدن ایجاد کنند و نمونه هایی از این دست.

اما گفتنی است که با توجه به تجربه تاریخی و نیز تحلیل منطقی، دیدگاه سدید جای خود را باز خواهد کرد و انشالله از مبانی به نظام های نظری عملی و از نظام های نظری عملی به سطح ساختارسازی می رسد. این تولید و بسط و عینیت یافتگی به جهت قوت خود، تکثیر پیدا می کند و تمدن اسلامی محقق خواهد شد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست بلکه به معنای الهام گرفتن ملتها از روح اسلام است.

در همین چارچوب، سومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی در قالب هفته علمی تمدن نوین اسلامی و با همکاری جمع کثیری از مراکز علمی، برگزار می گردد. در همایش امسال، نه کمیسیون فعال بودند که ریاست هر کمیسون بر عهده یکی از اساتید دانشگاهی است. در این کمیسیونها ۵ تا ۷ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها حضور دارند. همایش سوم تفاوتهایی را با همایش دوم دارد. این تفاوتها عبارتند از:

الف- در همایش سوم، نظام مسائل در هر کمیسیون طراحی و منتشر گردید و نسبت به همایش دوم، ابعاد موضوع، بازتر شد.

ب- میزان استقبال اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نسبت به همایش دوم افزایش یافته است و این حاکی از توجه جامعه علمی کشور نسبت به مفهوم تمدن نوین اسلامی و بینش تمدنی است.

ج- در فاصله همایش دوم و سوم، فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی موفق به اخذ مجوز شد و از چند هفته پیش به صورت رسمی فراخوان پذیرش مقاله این فصلنامه آغاز شده است.

د- مجموعه مقالات همایش دوم در سه جلد و ۱۸۰۰ صفحه منتشر و به صورت الکترونیکی در اختیار اندیشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است. در حالی که به مدد بودجه های هنگفت، صدها کتاب با رویکرد غربی منتشر شده و می شود و متاسفانه در حد انگشت شمار، اثر علمی برای تبیین مهم ترین هدف غایی انقلاب اسلامی یعنی تمدن نوین اسلامی وجود ندارد، چاپ این مجموعه مقالات و آثاری از این دست، زمینه را برای فهم عمیق تر موضوع فراهم می کند.

در پایان مهلت ارسال چکیده مقالات، ۲۳۶ چکیده از طریق فراخوان عمومی به دبیرخانه همایش واصل شد که از آن میان ۲۲۱ چکیده مورد تایید قرار گرفت. ۱۹۴ مقال کامل به دبیرخانه همایش رسید که از این بین بر اساس داوری های صورت گرفته، ۵۷ مقاله یعنی حدود ۲۵ درصد مقالات، برای ارائه مورد تایید قرار گرفت. در این دوره با توجه به سیاستهای متخذه، پذیرش مقاله به صورت پوستر نداشتیم.

در پایان عرایضم لازم می دانم از همراهی و همدلی و هدایت اعضای محترم شورای سیاست گذاری همایش بالاخص رئیس محترم دانشگاه و رئیس شورا برادر ارجمند جناب آقای دکتر ثقفی که حقیقتا از باب رسالت انقلابی و فهم دقیق، این بار سنگین را عهده دار شدند، و سرکار خانم دکتر کیاسالاری معاون محترم پژوهش و رئیس همایش، از اعضای محترم شورای علمی که مسئولیت سنگین مدیریت کمیسیونهای تخصصی را بر عهده داشتند آقایان دکتر توجهی، دکترفراهانی، دکتر عیوضی، دکتر ملکوتیان، دکتر محققی، دکتر امیدی، دکتر بکائی،دکتر افشاری و دکتر امامی و نیز از اعضای محترم هیات علمی کمیسیونها، به خاطر زحمات فراوان، صمیمانه تشکر نمایم. از اعضای محترم هیات علمی، دانشجویان عزیز و کارمندان گرامی دانشگاه به خاطر همکاری و همراهی و همدلی در تمشیت این رویداد مهم علمی، صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.

همچنین وظیفه می دانم از روسا محترم کارگروه‌های اجرایی و همکاران محترم دبیرخانه اجرایی صمیمانه تشکر نمایم.

در پایان مراتب قدردانی ویژه خود را از استاد گرانقدرحجت الاسلام و المسلمین غلامی رئیس محترم مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و رئیس شورای سیاست گذاری هفته علمی که همواره حامی و راهنما بوده اند و نیز حجت الاسلام و المسلمین دکتر سقای بی ریا رئیس محترم شورای علمی هفته اعلام می دارم.

امید وافر دارم این تلاش‌های علمی که در آغاز راه است، نقشی در اعتلاء ایران اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا نماید.

در ادامه ی این مراسم آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دکتر محمد رحیم عیوضی استاد دانشگاه شاهد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید بهشتی استاد دانشگاه علامه طباطبایی مقالات خود را ارائه نمودند.

گفتنی است ارائه مقالات برگزیده این همایش توسط محققان و پژوهشگران در قالب کمیسیون های تخصصی روز پنج شنبه 10 اسفند ماه از ساعت 8 لغایت 15 خواهد بود و اختتامیه همایش نیز از ساعت 15 لغایت 17 در سالن همایش های امام خمینی (ره) برگزار می گردد.

سایر تصاویر مربوط به این مراسم را در ادامه می بینید:

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top