تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/12/13 - 11:54
کد خبر: 260466

روایت شاهدان عینی دیدار تاریخی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با رهبری؛

حال عاشورایی حسینیه امام خمینی و اشک‌های هماهنگ دانشجویان و رهبری

حال عاشورایی حسینیه امام خمینی و اشک‌های هماهنگ دانشجویان و رهبری

اگر جستجویی کوتاه در فضای مجازی و وب انجام دهید احتمالا اخبار و اطلاعاتی درباره این دیدار صمیمانه که همچنان وِرد زبان شرکت‌کنندگانش است پیدا می‌کنید اما این دیدار جذاب و مهیج، ناگفته‌هایی هم در دل خود دارد، حرف‌ها و اتفاقاتی که شاید از قاب دوربین‌ها و قلم رسانه‌ها جا افتاده باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۱۳ اسفندماهِ هر سال برای دانشجویان عضو انجمن اسلامی در دانشگاه‌های سراسر کشور، یک روز بخصوص محسوب می‌شود. دانشجویانی که هرکدام با نیتی خالص برای فعالیت در راستای احقاق آرمان‌های انقلاب اسلامی در سنگر دانشگاه پا گذاشتند و حرکت کردند. امروز سالروز دیدار تاریخی اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با رهبر معظم انقلاب است.

یقینا دانشجویانی که ۱۳ اسفند سال ۱۳۸۳ را میهمان رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) بودند، هیچگاه این روز باشکوه را فراموش نمی‌کنند. روزی که برای انجمن‌های اسلامی دانشجویان در تاریخ چهل ساله‌ی انقلاب به یادگار ماند تا دانشجویانی که امروز پس از ۱۳ سال از آن دیدار به دانشگاه می‌روند و به انجمن اسلامی قدم می‌گذارند یادشان بماند که اصالت این مجموعه با سندی که تحت عنوان سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان در اختیار این تشکل‌های دانشجویی قرار دارد، از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تائید قرار گرفته است.

۱۳ اسفند سالروز دیدار است. دیداری که به دلایل مختلفی در تاریخ جاودانه شد و جنبش دانشجویی مسلمان به ویژه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل همواره به آن افتخار می‌کند.

اگر جستجویی کوتاه در فضای مجازی و وب انجام دهید احتمالا اخبار و اطلاعاتی درباره این دیدار صمیمانه که همچنان وِرد زبان شرکت‌کنندگانش است پیدا می‌کنید اما این دیدار جذاب و مهیج، ناگفته‌هایی هم در دل خود دارد، حرف‌ها و اتفاقاتی که شاید از قاب دوربین‌ها و قلم رسانه‌ها جا افتاده باشد.

برای بیان ناگفته‌های بیشتر این دیدار که با محوریت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، به سراغ چند تن از اعضای شورای مرکزی وقت این اتحادیه دانشجویی رفتیم که در این دیدار دانشجویی حضور داشتند.

ناصر حائری، دانشجوی دانشگاه تهران که عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در سال ۱۳۸۳ بود، دیدار مورد نظر را اینگونه روایت می‌کند:
خاطرم هست در همان روزها، رهبری دیدار دیگری هم با دانشجویان داشتند. دیدار که به تشکل برگزارکننده ۲۰۰۰ سهمیه اختصاص داده شده بود اما جمعیت حاضر در حسینیه به ۲۰۰۰ نفر هم نرسید، اما همان سهمیه ۲۰۰۰ نفر نیز به ما اختصاص داده شد که به علت استقبال بیش از حد تصور دانشجویان، جمعیت حاضر در حسینیه امام خمینی(ره) به نزدیک ۳۰۰۰ نفر رسید.

برای اینکه این جمعیت ۳۰۰۰ نفری را مدیریت کنیم، همه را در دانشگاه تهران جمع کردیم و بعد از هماهنگی با پلیس راهور برای بستن خیابان انقلاب و فلسطین، جمعیت از دانشگاه تهران در خیابان انقلاب به سمت بیت رهبری در انتهای خیابان فلسطین شروع به حرکت کرد.

در آن روزها، نام انجمن اسلامی، تداعی کننده‌ی یک تفکر زاویه‌دار با نظام و انقلاب اسلامی بود اما این جمعیت چشمگیر در خیابان انقلاب، تمام نگاه‌ها را متعجب کرده بود. دانشجویانی که شعارهای انقلابی می‌دادند اما پلاکاردهای انجمن اسلامی در دست داشتند. هر دفتر انجمن اسلامی، تابلوی نام دفتر و دانشگاه خود را در دست داشت و در بین این جمعیت بسیار زیاد به سمت بیت رهبری، در حرکت بود.

اولین نکته‌ای که از جلسه با رهبر معظم انقلاب بیرون آمد، تائید ایشان بر متنی بود که پیشتر بچه‌ها برای تائید خدمت ایشان فرستاده بودند. آقای خامنه‌ای این متن را تائید کردند و گفتند خوب است اما یک بند درباره «خودسازی» به آن اضافه کنید.

این متن بعد از تکمیل، تحت عنوان سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت. پیرامون بحث خودسازی نیز بعد از آن دیدار، دانشجویان سلسله جلساتی را با حجت‌الاسلام محدحسن رحیمیان آغاز کردند.

سیدمحمدرضا حسینی، عضو هیئت موسس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز درباره این دیدار می‌گوید:
روز سیزدهم اسفندماه سالروز دیدار تاریخی اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با پیر و مراد عدالتخواهان و مولا و مقتدای مجاهدان فی سبیل الله در جبهه حق علیه باطل مبارک و فرخنده باد.

این دیدار تاریخی نه فقط نقطه عطفی در تاریخ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، بلکه نقطه عطفی در تاریخ پر افتخار جنبش دانشجویی مسلمان است.

بیان خاطره خوش آن روز شاید برای کسانی که امروز در سنگر انجمن‌های اسلامی احیاگر شعارهای اساسی اسلام ناب در جامعه اسلامی می‌باشند خالی از لطف نباشد.

در روز دوازدهم اسفندماه سال ۱۳۸۳ یعنی یک روز قبل از روز دیدار متن تهیه‌شده برای قرائت در محضر مقام معظم رهبری را تقدیم دفتر ایشان کردیم با این هدف که معظم له با آخرین دیدگاه و چارچوب فکری حاکم بر اتحادیه بیشتر آشنا باشند و در بیانشان تذکرات و رهنمودهای لازم را به حاضرین عنایت بفرمایند.

مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به متن تقدیمی فرمودند: من این متن را به دقت خواندم تمام تحلیل شما و مطالبی را که بیان کرده‌اید قبول دارم فقط یک نکته به آن اضافه کنید و این متن را تکثیر کنید و آن را به تمام دانشجویان برسانید و اما آن نکته «خودسازی» است.

آن متن بعد از جلسه و اضافه نمودن بحث خودسازی به عنوان سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان منتشر گردید و در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

مهدی بلوکات، عضو وقت شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در این باره می‌گوید:
برای اینکه در روز دیدار بار رهبر معظم انقلاب، شکل واحدی داشته باشیم، به تعداد بچه‌ها شال سبز تهیه شد تا همه شال بیاندازند. جزو نفرات اولی بودم که وارد مجموعه بیت شدم. در همان ابتدا یکی از مامورین حفاظت که مرا بازرسی می‌کرد، گمان کرد که چون سال سبز دارم، سید هستم؛ خطاب به من گفت: «سید، شالت را به من می‌دهی؟»؛ برایش توضیح دادم اما باور نکرد و فکر کرد که نمی‌خواهم شال را به او بدهم، من هم در روبایستی شال را به او دادم، برای همین هم من در صف اول نشسته بودم، اما شال نداشتم.

آن چیزی که از آن دیدار روی من تاثیر بسیاری گذاشت و هنوز هم از یادم نرفته است، فضایی بود که در زمان سخنرانی آقای پرویز امینی دبیر وقت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مقابل رهبر معظم انقلاب ایجاد شد.

آقای امینی صحبت‌هایش را با فرازی از زیارت ناحیه مقدسه آغاز کرد: «السلام علی الشیب الخضیب ...». یادم هست که در ایام محرم بودیم و جمعیت حاضر در سالن، به حدی تحت تاثیر این ماه و همچنین شعف حاصل از دیدار رهبری بودند که بلافاصله پس از آغاز سخنان امینی، اشک‌های دانشجویان جاری شد؛ اتفاقا بغض دبیر اتحادیه هم در همان آغاز سخنرانی ترکید و بسیار جالب بود که اشک‌های رهبر معظم انقلاب هم جاری شد.

جمعیت حاضر در سالن تا حدی منقلب شده بودند که انگار آقای امینی روضه را به زبان فارسی می‌خواند.

علی خضریان دیگر عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در آن سال نیز در خصوص دیدار اعضای این اتحادیه دانشجویی با رهبر معظم انقلاب می‌گوید:
از مهمترین اتفاقات آن دیدار که در نوع خود جالب توجه بود اینکه این دیدار پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب آغاز گردید.

قرار بود پس از اقامه نماز آقای امینی به عنوان دبیر وقت اتحادیه متنی را قرائت کنند و سپس جلسه با سخنرانی رهبر انقلاب ادامه پیدا کند. اما پیش از اقامه نماز دیدیم که جایگاه برای سخنرانی دبیر اتحادیه در نظر گرفته نشده و وقتی جویا شدیم فهمیدیم که سخنرانی نماینده اتحادیه از برنامه حذف شده است. این موضوع خیلی به مجموعه اتحادیه آسیب وارد می‌کرد. برای اینکه متوجه وضعیت اتحادیه شوید باید مطلبی را از چند ماه قبل بیان کنم و اینکه یادم هست آن روزها اتحادیه به دلیل برخی دروغ پراکنی‌ها از سوی برخی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی با توجه به متن منتقدانه اتحادیه در دیدار رمضان دانشجویان با رهبری در آن سال که انتقادات و سوالاتی را متوجه قوه قضائیه، شورای نگهبان، صدا و سیما و حتی مجلس خبرگان رهبری کرده بود بسیار تحت فشار بود و عنوان می‌کردند که رهبری از این متن آزرده‌خاطر شده‌اند.

عدم‌قرائت متن می‌توانست به شایعه‌پراکنان فرصت دوباره‌ای برای طرح ادعاهای کذبشان بدهد. همه ناراحت بودیم تا اینکه پس از پایان نماز جماعت، آقای حسینی که در هنگام نماز پشت سر رهبری بودند بدون اجازه گرفتن از تیم حفاظت یک مرتبه خود را به رهبری رساندند و خواستند تا نماینده اتحادیه در ابتدا صحبت کنند. رهبری به ایشان فرمودند من متن را مطالعه کردم و بحث‌های مهمی در آن متن مطرح شده برای اینکه فرصت بیشتری برای صحبت باشد، ارائه مجددد متن دلیلی ندارد و آقای حسینی اهمیت موضوع را با رهبر فرزانه انقلاب در میان گذاشتند و ایشان با اشاره به تیم حفظت از آنها خواستند تا تریبون سخنرانی برای نماینده اتحادیه مهیا شود و فرمودند: متن نیاز نیست مجدد خوانده شود اما نماینده اتحادیه سخنانی کوتاه بیان کند.

آن اقدام به هنگام آقای حسینی باعث شد تا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بسیاری از بحران‌هایی که احتمال داشت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نهم- با توجه به مواضع مجموعه در عدم‌حمایت از گروه‌های سیاسی در پیش گرفته بود- مجموعه را دچار حاشیه کند، کنار بزند.

آقای امینی پشت تریبون قرار گرفتند و با فرازی از زیارت ناحیه مقدسه آغاز کردند که یک دفعه بغض دانشجویان در حسینیه ترکید...

رهبری در هنگام سخنرانی به این متن اشاره کردند و فرمودند متن را خوانده‌اند و اتفاقا به فونت آن هم اشاره کردند و فرمودند خیلی ریز بود و چشمانم درد گرفت اما خواندم. ایشان در ادامه سخنان خود سه بار تاکید کردند که من همه آن مطالب را تأیید می‌کنم و تذکر دادند که به آن مباحث، «خودسازی و معنویت» را نیز اضافه کنید و آن را به همه دانشجویان بدهید تا بخوانند که این کار به سرعت در شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل صورت گرفت و تحت عنوان «سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان» منتشر گردید.

سیدمحسن سیدبرزگر، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، راوی دیگری است که از جلسه‌ی تاریخی دانشجویان در سیزدهم اسفندماه می‌گوید:
روز بسیار خاطره‌انگیزی بود؛ به ویژه برای ما که درگیر برگزاری مراسم بودیم و بچه‌ها را از اقصی نقاط کشور دعوت کردیم و اسکان داده بودیم.

حال و هوای خاص و جالبی در بین بچه‌ها وجود داشت. عنوان مراسم را «دیدار یار» اعلام کرده بودیم و بسیاری از شرکت‌کنندگان این دیدار، تاکنون دیدار رهبری نرفته بودند و حتی رهبر معظم انقلاب را از نزدیک ندیده بودند.

یادم هست که بچه‌ها را در دانشگاه تهران جمع کردیم و به سمت بیت حرکت کردیم و مراسم برگزار شد اما شیرین‌ترین لحظه برایم، زمانی بود که دیدم پس از پایان دیدار، بچه‌ها دوست ندارند حسینیه امام خمینی(ره) را ترک کنند، بسیار علاقمند بودند در همین حال و هوا بمانند.

فضای متفاوتی ایجاد شده بود به ویژه اینکه آقای امینی به عنوان سخنران، سخنان خود را با فرازی از زیارت ناحیه مقدسه آغاز کرد و همه گریه کردند.

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، بعد از مطالعه متنی که برایشان فرستاده بودیم هم فراموش‌نشدنی بود. توصیه ایشان به «خودسازی و معنویت»، که یکی از کلیدواژه‌های آن دیدار بود و مورد توجه دانشجویان نیز قرار گرفت.

سایر تصاویر مربوط به این دیدار را در ادامه می‌بینید:

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top