تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/14 - 19:42
کد خبر: 260593

آمانو: ایران به برجام پایبند بوده

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری پس از نشست این نهاد اذعان کرد: ایران به برجام پایبند بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نشست اخیر این نهاد در کنفرانس خبری شرکت کرد.

«یوکیا آمانو» ساعاتی قبل از این نشست خبری، در بیانیه مقدماتی خود برای شورای حکام در خصوص راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: «بیش از دو سال است که آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران مطابق برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد».

وی ادامه داد: «برجام دستاورد مهمی برای راستی‌آزمایی بود و تا امروز، می‌توانم تأیید کنم که ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است».

مدیرکل آژانس در خصوص پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای توضیح داد: «ضروری است که ایران همچنان به اجرای کامل این تعهداتش ادامه دهد. شکست برجام، باخت بزرگی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و برای چندجانبه‌گرایی است»(جزئیات بیشتر).

آمانو در کنفرانس خبری خود هم بار دیگر درباره برجام اظهارنظر کرد.

او با تاکید بر اینکه آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی وظیفه راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران را برعهده دارد، تاکید کرده که از نظر ما «ایران در حال اجرای برجام بوده است».

مدیر آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی با ابراز خرسندی از بخش «راستی آزمایی» در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5ف آن را «قوی‌ترین رژیم راستی آزمایی» توصیف کرد.

آمانو در این نشست البته گفت که «اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده برجام وجود دارد اما آژانس در جایگاهی قرار ندارد که درباره مواضع طرف‌های توافق اظهارنظر یا گمانه زنی کند. ما روی اجرای مسئولیت‌های واگذار شده به آژانس تمرکز داریم که همان راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در برجام است. من بارها گفتم که اعتقاد دارم، برجام یک مزیت فوق العاده برای راستی آزمایی است. آژانس اکنون قویترین رژیم راستی آزمایی را در ایران اجرا کرده است. ما به تمام اماکنی که نیاز به بازدید داشتیم، دسترسی داشته‌ایم. کار بازرسی ما از سال 2013 (تاکنون) دو برابر شده است. بازرسان آژانس، حالا در هر سال [معادل] سه هزار روز تقویمی (نفر روز) در ایران در حال بازرسی هستند. ما حدود دو هزار مهر و موم ضد حرارتی روی مواد هسته‌ای و تجهیزات هسته‌ای نصب کرده‌ایم. ما بیش از 60 دسترسی مکمل انجام دادیم و از روز اجرای برجام، از بیش از 190 ساختمان بازدید کرده‌ایم و صدها هزار عکس و تصویری که توسط تجیهزات و دوربین‌های پیچیده ما به صورت روزانه از ایران گرفته می‌شوند را جمع آوری و تحلیل کرده‌ایم که این میزان بیش از نیمی از تصاویر جمع آوری شده در کل جهان [توسط آژانس] است. همه اقدامات و فعالیت‌های ما از طریق تکنولوژی‌های پیشرفته انجام می‌شوند. توانمندی ما برای راستی آزمایی در حال حاضر، بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که تا پیش از آن بوده است. تا به امروز من می‌توانم تصریح کنم که ایران در حال اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام است و مهم است که ایران به اجرای تعهدات خود ادامه دهد. اگر برجام شکست بخورد، این موضوع شکستی بزرگ برای راستی آزمایی هسته‌ای و چندجانبه گرایی خواهد بود».

خبرنگاری در این نشست خبری، از آمانو سوالی درباره مواضع آمریکا در قبال برجام کرد اما مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جواب گفت: «من نمی‌توانم درباره مواضع آمریکا صحبت کنم».

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top