اگر به سال 2005 برگردیم، نوکیا در آن زمان روزانه یک میلیون گوشی میفروخت. اما وقتی سروکله گوشیهای هوشمند پیدا شد، نوکیا از گردونه رقابت عقب ماند. در حالی که اپل و گوگل در تولید گوشیهای لمسی و منوهای آیکوندار پیشگام بودند، نوکیا همچنان از سیستمعامل «سیمبیان» استفاده میکرد. در سال 2010 بود که نوکیا قانع شد که سیمبیان به اندازه کافی خوب نیست و باید سیستم گوشیهای خود را ارتقا دهد و سیستمعامل جدیدی را جایگزین آن کند. در آن زمان هم نوکیا میتوانست اندروید را بهعنوان سیستمعامل گوشیهای خود انتخاب کند اما ویندوز را برگزید. بسیاری بر این باورند که این انتخاب، توطئهای از سوی مایکروسافت بود. اما مایکروسافت درنهایت نوکیا را خرید و به مدت پنج سال مشغول تولید گوشیهای ویندوز شد. در این میان، بخش کوچکی از کمپانی نوکیا در فنلاند باقی مانده بود که درنهایت سیستمعامل اندروید را برگزید و در اولین گوشی مجهز به سیستمعامل اندروید، نوکیا X را روانه بازار کرد و بعد از آن هم تبلت N1 از راه رسید. نوکیا استفاده از اندروید را در سری گوشیهای X، روشی برای تولید دستگاههایی عنوان کرد که مابین پلتفرم آخرین گوشیهای نوکیا و گوشیهای ویندوز قرار میگیرند. هدف نوکیا از این کار، تولید گوشیهایی برای خط لومیای گوشیهای ویندوز است تا افراد را درگیر گوشیهای هوشمند کند، سرویسهای مایکروسافت را در اختیار آنها قرار دهد و آنها را متقاعد به خرید گوشیهای ویندوز کند. گوشیهای سری X نوکیا شباهتهای زیادی به گوشی ویندوز لومیا 520 دارد. میتوان گفت که سری X بهعنوان جایگزینی برای رده «آشا» محسوب میشد اما این سریهای جدید با سیستمعامل تازهای پا به عرصه رقابت با سایر گوشیها گذاشتند. این سرآغازی بود تا نوکیا خط تولید گوشیهای ویندوز را به پایان برساند.
بعد از خرید حق انحصاری برند نوکیا، سال گذشته شرکت HMD از اولین گوشی اندرویدی نوکیا تحت عنوان نوکیا 6 رونمایی کرد و بعد از آن محصولات دیگری چون نوکیا 3، 5، 7 و 8 را معرفی کرد. امسال هم با گوشی جدیدی به نام نوکیا 9 روانه کنگره جهانی موبایل 2018 شده است. نوکیا 9 در واقع نسخه ارتقا یافته نوکیا 8 با صفحه نمایشگر 7/5 اینچی و یک فبلت است و ظاهری شبیه گلگسی S8 سامسونگ دارد. این گوشی در دو نسخه حافظه 128 گیگ و 256 گیگ عرضه میشود که اولی به قیمت 800 دلار (حدود سه میلیون و 600 هزار تومان) و نسخه دوم به قیمت 950 دلار (حدود چهار میلیون و 300 هزار تومان) خواهد بود. نوکیا 9 با توجه به اینکه پرچمدار نوکیا محسوب میشود، قیمتی پایینتر از حد انتظار برای آن تعیین شده است. بهطور کلی، نوکیا زمانی یکی از بزرگترین برندهای بازار موبایل بود و در اوایل قرن 21 حکم اپل را در زمان کنونی داشت. سال 2017 یکی از پر سروصداترین خبرها این بود: «نوکیا برگشته است.» اما این نوکیا، نوکیایی نیست که میشناختیم. نوکیای جدید کاملا آرایش و ظاهر متفاوتی با سریهای قبلی دارد. به گزارش techadvisor، نوکیا در قابلیتهای خود بیش از هر چیز روی صفحه نمایشگر و دوربین تمرکز میکند. از سوی دیگر، با توجه به بهترین نسخه اندرویدی که در گوشیهای اندروید نوکیا مورد استفاده قرار گرفته، آپدیتهای امنیتی، آپدیتهای سریع پلتفرم اندروید و اجرای نرمافزار Google Assistant بهطور ماهیانه انجام میشوند.
نوکیا بعد از رکود چند سالهای که داشت کمی دست به عصا راه میرود. این کمپانی باید برای ارتقای خود روی همه بخشها کار کند و اپل و سامسونگ را بهعنوان کمپانیهای برتر و شیااومی و وان پلاس را در قالب شرکتهای میانه بپذیرد. این کمپانی در بحث قیمتگذاری، باید حد میانه را نگه دارد چراکه کوچکترین بالا و پایین شدن قیمت میتواند این برندی را که تازه جان گرفته، دوباره از پا بیندازد. به همین دلیل است که در نسخههای جدیدی که عرضه شدهاند، قیمت گوشیها معمولا پایینتر عرضه شدهاند تا بتوانند مشتریان خود را جذب کنند.
نوکیای جدید برای جبران این سالهای از دست رفته باید با سرعت رو به جلو حرکت کند. به گزارش hindustantimes، نوکیا همواره برندی قابل اعتماد بوده و کاربران با خیالی آسوده بابت خرید گوشی این برند هزینه میکردند. بازگشت نوکیا درست زمانی اتفاق افتاده که صنعت گوشی موبایل دچار نوعی روند تکرارگونه شده است و با توجه به اینکه کمپانیها و برندهای مختلف هر ساله محصولات جدیدی را روانه بازار میکنند، اما عملا حرف تازهای برای گفتن ندارند و مدلهای جدیدی که ارائه میدهند، تا حد زیادی شبیه هم هستند و خلاقیتی در آنها به کار نرفته است. اگر نوکیای جدید یعنی نوکیا 9 بهعنوان پرچمدار این برند تا دندان مسلح ظاهر شود، میتواند بار دیگر بازار گوشی را در دست بگیرد. شاید محصول جدید نوکیا درجه یک نباشد اما میتواند تا حد زیادی اعتبار از دست رفته این سالها را به دست آورد.