تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/15 - 14:35
کد خبر: 260663

احیای دوباره یک اسطوره؛

نوکیا چگونه اندرویدی شد؟

نوکیا چگونه اندرویدی شد؟

تا سال‌ها پیش وقتی حرف از گوشی موبایل می‌شد، اولین برندی که به زبان می‌آمد، نوکیا بود و در این عرصه حرف اول را می‌زد. این امپراتوری به‌رغم رقبای دیگر، چند سالی ادامه داشت تا اینکه گوشی‌های هوشمند رفته‌رفته پا به عرصه وجود گذاشتند. تولیدکننده‌های گوشی‌های هوشمند باید برای محصولات خود یک سیستم‌عامل انتخاب می‌کردند؛ بیشتر آنها سیستم‌عامل اندروید را انتخاب کردند که خیلی زود این نرم‌افزار جای خود را بین کاربران باز کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما در این میان، نوکیا همچنان سرسختانه روی تصمیم خود ایستاد و ویندوز را به‌عنوان سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند خود برگزید که کار با آن برای کاربران به مراتب دشوارتر از نرم‌افزار اندروید است.

سال 2014 بود که نوکیا به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک موبایل مایکروسافت، با معرفی گوشی‌های سری X، بمبی به نام اندروید را روی گوشی‌های مجهز به ویندوز خود عرضه کرد و سه گوشی اندرویدی خود را با قیمتی ارزان‌تر روانه بازار کرد تا طرفداران بیشتری را بتواند به سمت خود بکشاند و بازارگرمی کند. همه آنها آخرین مدل‌های سری گوشی‌های نوکیا بودند که البته قابل رقابت با گلگسی S5 سامسونگ نبودند. گوشی‌های نوکیا با سیستم‌عامل ویندوز در جای خود طرفداران خود را داشت و موفقیت قابل قبولی در بازار گوشی‌های موبایل پیدا کرد. در بازار داغ مدل‌های مختلف گوشی‌‌های هوشمند که اغلب آنها مجهز به سیستم‌عامل اندروید بودند، نوکیا ساز مخالفی بود که همه نگاه‌ها را به خود جلب و تلاش می‌کرد که مانند بقیه نباشد. اما چه چیز باعث شد نوکیا از موضع خود کوتاه بیاید و اندروید را جایگزین ویندوز در گوشی‌های هوشمند کند؟

انتخابی به نام اندروید
اگر به سال 2005 برگردیم، نوکیا در آن زمان روزانه یک میلیون گوشی می‌فروخت. اما وقتی سروکله گوشی‌های هوشمند پیدا شد، نوکیا از گردونه رقابت عقب ماند. در حالی که اپل و گوگل در تولید گوشی‌های لمسی و منوهای آیکون‌دار پیشگام بودند، نوکیا همچنان از سیستم‌عامل «سیمبیان» استفاده می‌کرد. در سال 2010 بود که نوکیا قانع شد که سیمبیان به اندازه کافی خوب نیست و باید سیستم گوشی‌های خود را ارتقا دهد و سیستم‌عامل جدیدی را جایگزین آن کند. در آن زمان هم نوکیا می‌توانست اندروید را به‌عنوان سیستم‌عامل گوشی‌های خود انتخاب کند اما ویندوز را برگزید. بسیاری بر این باورند که این انتخاب، توطئه‌ای از سوی مایکروسافت بود. اما مایکروسافت درنهایت نوکیا را خرید و به مدت پنج سال مشغول تولید گوشی‌های ویندوز شد.  در این میان، بخش کوچکی از کمپانی نوکیا در فنلاند باقی مانده بود که درنهایت سیستم‌عامل اندروید را برگزید و در اولین گوشی مجهز به سیستم‌عامل اندروید، نوکیا X را روانه بازار کرد و بعد از آن هم تبلت N1 از راه رسید. نوکیا استفاده از اندروید را در سری‌ گوشی‌های X، روشی برای تولید دستگاه‌هایی عنوان کرد که مابین پلتفرم آخرین گوشی‌های نوکیا و گوشی‌های ویندوز قرار می‌گیرند. هدف نوکیا از این کار، تولید گوشی‌هایی برای خط لومیای گوشی‌های ویندوز است تا افراد را درگیر گوشی‌های هوشمند کند، سرویس‌های مایکروسافت را در اختیار آنها قرار دهد و آنها را متقاعد به خرید گوشی‌های ویندوز کند. گوشی‌های سری X نوکیا شباهت‌های زیادی به گوشی ویندوز لومیا 520 دارد. می‌توان گفت که سری X به‌عنوان جایگزینی برای رده‌ «آشا» محسوب می‌شد اما این سری‌های جدید با سیستم‌عامل تازه‌ای پا به عرصه رقابت با سایر گوشی‌ها گذاشتند. این سرآغازی بود تا نوکیا خط تولید گوشی‌های ویندوز را به پایان برساند.

نوکیا با پروژه اندروید توانست بازار را به نفع خود پیش ببرد. نوکیا لومیا 520 معروف‌ترین گوشی ویندوز است و در حال حاضر رقیب مشابهی دارد که مجهز به اندروید است. مایکروسافت با حاکمیت نوکیا تصمیم گرفت سری X را به‌طور کامل واگذار یا بین اپ‌های در حال توسعه و سرویس‌های گوشی‌های اندرویدی سری X تعادل برقرار کند.  سپس در سال 2016، مایکروسافت حق انحصاری استفاده از برند نوکیا را به مدت 10 سال به شرکت HMD فروخت. این شرکت را قدیمی‌های نوکیا تاسیس کرده بودند. شرکت HMD اوایل سال 2017 با قدرت در صحنه کنگره جهانی موبایل حاضر شد و سه نسخه گوشی هوشمند اندرویدی نوکیا را با عنوان نوکیا 3، نوکیا 5 و نوکیا 6 در آن کنگره معرفی کرد. این گوشی‌ها، باید حدود هفت سال پیش به موازات سایر رقبا خودنمایی می‌کردند. آن روز، روز بزرگی برای طرفداران نوکیا بود. اما آیا نوکیا دوباره می‌تواند قدرت قبلی خود را به دست آورد و بر سکوی نخست بایستد؟

نوکیا، نوکیای قبلی است؟
بعد از خرید حق انحصاری برند نوکیا، سال گذشته شرکت HMD از اولین گوشی اندرویدی نوکیا تحت عنوان نوکیا 6 رونمایی کرد و بعد از آن محصولات دیگری چون نوکیا 3، 5، 7 و 8 را معرفی کرد. امسال هم با گوشی جدیدی به نام نوکیا 9 روانه کنگره جهانی موبایل 2018 شده است. نوکیا 9 در واقع نسخه ارتقا یافته نوکیا 8 با صفحه نمایشگر 7/5 اینچی و یک فبلت است و ظاهری شبیه گلگسی S8 سامسونگ دارد. این گوشی در دو نسخه حافظه 128 گیگ و 256 گیگ عرضه می‌شود که اولی به قیمت 800 دلار (حدود سه میلیون و 600 هزار تومان) و نسخه دوم به قیمت 950 دلار (حدود چهار میلیون و 300 هزار تومان) خواهد بود. نوکیا 9 با توجه به اینکه پرچمدار نوکیا محسوب می‌شود، قیمتی پایین‌تر از حد انتظار برای آن تعیین شده است.  به‌طور کلی، نوکیا زمانی یکی از بزرگ‌ترین برندهای بازار موبایل بود و در اوایل قرن 21 حکم اپل را در زمان کنونی داشت. سال 2017 یکی از پر سروصداترین خبرها این بود: «نوکیا برگشته است.» اما این نوکیا، نوکیایی نیست که می‌شناختیم. نوکیای جدید کاملا آرایش و ظاهر متفاوتی با سری‌های قبلی دارد. به گزارش techadvisor، نوکیا در قابلیت‌های خود بیش از هر چیز روی صفحه نمایشگر و دوربین تمرکز می‌کند. از سوی دیگر، با توجه به بهترین نسخه اندرویدی که در گوشی‌های اندروید نوکیا مورد استفاده قرار گرفته، آپدیت‌های امنیتی، آپدیت‌های سریع پلتفرم اندروید و اجرای نرم‌افزار Google Assistant به‌طور ماهیانه انجام می‌شوند.

جنگ قیمت
نوکیا بعد از رکود چند ساله‌ای که داشت کمی دست به عصا راه می‌رود. این کمپانی باید برای ارتقای خود روی همه بخش‌ها کار کند و اپل و سامسونگ را به‌عنوان کمپانی‌های برتر و شیااومی و وان پلاس را در قالب شرکت‌های میانه بپذیرد. این کمپانی در بحث قیمت‌گذاری، باید حد میانه را نگه دارد چراکه کوچک‌ترین بالا و پایین شدن قیمت می‌تواند این برندی را که تازه جان گرفته، دوباره از پا بیندازد. به همین دلیل است که در نسخه‌های جدیدی که عرضه شده‌اند، قیمت گوشی‌ها معمولا پایین‌تر عرضه شده‌اند تا بتوانند مشتریان خود را جذب کنند.

با سرعت رو به جلو
نوکیای جدید برای جبران این سال‌های از دست رفته باید با سرعت رو به جلو حرکت کند. به گزارش hindustantimes، نوکیا همواره برندی قابل اعتماد بوده و کاربران با خیالی آسوده بابت خرید گوشی این برند هزینه می‌کردند. بازگشت نوکیا درست زمانی اتفاق افتاده که صنعت گوشی موبایل دچار نوعی روند تکرارگونه شده است و با توجه به اینکه کمپانی‌ها و برندهای مختلف هر ساله محصولات جدیدی را روانه بازار می‌کنند، اما عملا حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند و مدل‌های جدیدی که ارائه می‌دهند، تا حد زیادی شبیه هم هستند و خلاقیتی در آنها به کار نرفته است. اگر نوکیای جدید یعنی نوکیا 9 به‌عنوان پرچمدار این برند تا دندان مسلح ظاهر شود، می‌تواند بار دیگر بازار گوشی را در دست بگیرد. شاید محصول جدید نوکیا ‌درجه یک نباشد اما می‌تواند تا حد زیادی اعتبار از دست رفته این سال‌ها را به دست آورد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top