تاریخ انتشار: شنبه 1396/12/19 - 09:23
کد خبر: 260890

مطالبات دانشجویان دکتری در مسیری جدید؟

اظهارات «منطقی» یک مقام علمی و «سکوت» معنادار آقایان رئیس +فیلم

هرچند روسای دانشگاه‌ها وانمود می‌کنند در زمینه پیگیری وام پژوهانه دانشجویان دکتری قدرت چندانی ندارند اما اخیرا برنامه مناظره‌گونه مجله علوم انسانی «زوایه» با حضور روسای سه دانشگاه برتر و همچنین معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نقشه جامع علمی کشور برگزار شد که حاوی نکات مهمی بود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی چند سالی که «پژوهانه» دانشجویان دکتری قطع شده است، با وجود آنکه وزارت علوم درصدد جایگزین کردن وام‌های مختلفی همچون وام ویژه دکتری و غیره برای آن بود، اما دانشجویان دکتری که مزه وام بلاعوض و نسبتا مناسب پژوهانه به زیر زبان آنها رفته بود، هرگز وام‌های ویژه و غیره به مذاقشان خوش نیامد و طی این سال‌ها با برگزاری تجمعات مختلف و یا تشکیل کمپین‌های بزرگ در فضای مجازی، پیگیر بازگشت پژوهانه شدند.

* واکنش دانشگاه‌ها به درخواست دانشجویان
دانشجویان دکتری علاوه بر تجمع و تشکیل کمپین، از تمام فرصت‌های ممکن برای پیگیری وام پژوهانه استفاده کرده و از جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان با هیات رئیسه دانشگاه‌ها گرفته تا جلسه با مقامات وزارت علوم، درخواست خود را پیرامون این وام مطرح می‌کنند. مسئولان دانشگاه‌ها معمولا در صورت مواجه شدن با چنین سوالات و درخواست‌هایی، راحت‌ترین کار ممکن را انجام داده و با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد وام‌ها مربوط به دانشگاه‌ها نمی‌شود، توپ را به زمین وزارت علوم و نهادهای وابسته آن می‌اندازند!

* آیا دانشگاه‌ها قدرت ندارند؟
هرچند که روسای دانشگاه‌ها وانمود می‌کنند که در زمینه پیگیری وام پژوهانه دانشجویان دکتری قدرت چندانی ندارند اما اخیرا برنامه مناظره‌گونه مجله علوم انسانی «زوایه» با حضور روسای سه دانشگاه برتر کشور و همچنین معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نقشه جامع علمی کشور برگزار شد که حاوی نکات مهمی بود. در قسمتی از این برنامه که چهارشنبه شب از شبکه چهارم سیما پخش شد، ناصر باقری‌مقدم معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به این موضوع که دانشگاه‌های بزرگ کشور با ابزارهایی که در اختیار دارند باید به «مطالبه‌گری» روی بیاورند و جامعه و دولت را به سمت درستی راهنمایی کنند، گفت: هرکدام از چهره‌های دانشگاهی و روسای دانشگاه‌ها به سمت‌های دولتی می‌رسند، چهره یک شخص دولتی را به خود گرفته و تغییر رویه می‌دهند، کمااینکه بسیاری از دولتمردان امروز، روزی در دانشگاه فعالیت داشته‌اند.

باقری‌مقدم در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات دانشجویان دکتری و رفتار منفعلانه دانشگاه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های برتر کشور می‌توانند بسیاری از چارچوب‌ها را تغییر بدهند چراکه اصولا آنها هستند که باید چارچوب‌های فکری را ایجاد کنند. وی افزود: هر وقت که موضوع دانشجویان دکتری مطرح می‌شود، دانشگاه‌ها به این نتیجه می‌رسند که منابع لازم در اختیارشان نیست، پس باید به همین رویه ادامه دهند و این در حالی است که با پیگیری‌هایی که نهاد دانشگاه می‌تواند انجام دهد توانایی این را دارد که این چارچوب‌ها را بشکند و چارچوب جدید ایجاد کند.

در ادامه ویدئوی اظهارات معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نقشه جامع علمی کشور آمده است:

دانلود

هرچند اظهارات ناصر باقری‌مقدم معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نقشه جامع علمی کشور درباره کم‌کاری روسای دانشگاه‌ها در زمینه پیگیری مطالبات دانشجویان دکتری واضح و منطقی بود، اما آنچه باعث می‌شود این اظهارات اهمیت بیشتری پیدا کند این نکته است که روسای دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی که در برنامه «زاویه» شبکه چهار حضور داشتند، در مقابل اظهارت باقری‌مقدم سکوت کرده و سراپا گوش بودند. این در حالی است که این سه رئیس دانشگاه در قسمت‌های دیگر برنامه و در جایی که به اظهارات معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نقشه جامع علمی کشور اعتراض داشتند، فورا صحبت وی را قطع کرده و اعتراض خود را بیان می‌کردند.

با وجود اظهارات جدید باقری‌مقدم معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نقشه جامع علمی کشور در برنامه زاویه که در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه دانشجویان دکتری قرار گرفته است، انتظار می‌رود روسای دانشگاه‌ها پیگیری بیشتری را در زمینه مطالبات این دانشجویان انجام دهند و در صورتی که این پیگیری‌ها انجام نشود، دانشگاه‌ها باید منتظر اعتراضات دانشجویان باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top