به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی چند سالی که «پژوهانه» دانشجویان دکتری قطع شده است، با وجود آنکه وزارت علوم درصدد جایگزین کردن وامهای مختلفی همچون وام ویژه دکتری و غیره برای آن بود، اما دانشجویان دکتری که مزه وام بلاعوض و نسبتا مناسب پژوهانه به زیر زبان آنها رفته بود، هرگز وامهای ویژه و غیره به مذاقشان خوش نیامد و طی این سالها با برگزاری تجمعات مختلف و یا تشکیل کمپینهای بزرگ در فضای مجازی، پیگیر بازگشت پژوهانه شدند.
* واکنش دانشگاهها به درخواست دانشجویان
دانشجویان دکتری علاوه بر تجمع و تشکیل کمپین، از تمام فرصتهای ممکن برای پیگیری وام پژوهانه استفاده کرده و از جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان با هیات رئیسه دانشگاهها گرفته تا جلسه با مقامات وزارت علوم، درخواست خود را پیرامون این وام مطرح میکنند. مسئولان دانشگاهها معمولا در صورت مواجه شدن با چنین سوالات و درخواستهایی، راحتترین کار ممکن را انجام داده و با بیان اینکه تصمیمگیری در مورد وامها مربوط به دانشگاهها نمیشود، توپ را به زمین وزارت علوم و نهادهای وابسته آن میاندازند!
* آیا دانشگاهها قدرت ندارند؟
هرچند که روسای دانشگاهها وانمود میکنند که در زمینه پیگیری وام پژوهانه دانشجویان دکتری قدرت چندانی ندارند اما اخیرا برنامه مناظرهگونه مجله علوم انسانی «زوایه» با حضور روسای سه دانشگاه برتر کشور و همچنین معاون سیاستگذاری و برنامهریزی نقشه جامع علمی کشور برگزار شد که حاوی نکات مهمی بود. در قسمتی از این برنامه که چهارشنبه شب از شبکه چهارم سیما پخش شد، ناصر باقریمقدم معاون سیاستگذاری و برنامهریزی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به این موضوع که دانشگاههای بزرگ کشور با ابزارهایی که در اختیار دارند باید به «مطالبهگری» روی بیاورند و جامعه و دولت را به سمت درستی راهنمایی کنند، گفت: هرکدام از چهرههای دانشگاهی و روسای دانشگاهها به سمتهای دولتی میرسند، چهره یک شخص دولتی را به خود گرفته و تغییر رویه میدهند، کمااینکه بسیاری از دولتمردان امروز، روزی در دانشگاه فعالیت داشتهاند.
باقریمقدم در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات دانشجویان دکتری و رفتار منفعلانه دانشگاهها در این زمینه اشاره کرد و گفت: دانشگاههای برتر کشور میتوانند بسیاری از چارچوبها را تغییر بدهند چراکه اصولا آنها هستند که باید چارچوبهای فکری را ایجاد کنند. وی افزود: هر وقت که موضوع دانشجویان دکتری مطرح میشود، دانشگاهها به این نتیجه میرسند که منابع لازم در اختیارشان نیست، پس باید به همین رویه ادامه دهند و این در حالی است که با پیگیریهایی که نهاد دانشگاه میتواند انجام دهد توانایی این را دارد که این چارچوبها را بشکند و چارچوب جدید ایجاد کند.
در ادامه ویدئوی اظهارات معاون سیاستگذاری و برنامهریزی نقشه جامع علمی کشور آمده است:
هرچند اظهارات ناصر باقریمقدم معاون سیاستگذاری و برنامهریزی نقشه جامع علمی کشور درباره کمکاری روسای دانشگاهها در زمینه پیگیری مطالبات دانشجویان دکتری واضح و منطقی بود، اما آنچه باعث میشود این اظهارات اهمیت بیشتری پیدا کند این نکته است که روسای دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی که در برنامه «زاویه» شبکه چهار حضور داشتند، در مقابل اظهارت باقریمقدم سکوت کرده و سراپا گوش بودند. این در حالی است که این سه رئیس دانشگاه در قسمتهای دیگر برنامه و در جایی که به اظهارات معاون سیاستگذاری و برنامهریزی نقشه جامع علمی کشور اعتراض داشتند، فورا صحبت وی را قطع کرده و اعتراض خود را بیان میکردند.
با وجود اظهارات جدید باقریمقدم معاون سیاستگذاری و برنامهریزی نقشه جامع علمی کشور در برنامه زاویه که در شبکههای اجتماعی موردتوجه دانشجویان دکتری قرار گرفته است، انتظار میرود روسای دانشگاهها پیگیری بیشتری را در زمینه مطالبات این دانشجویان انجام دهند و در صورتی که این پیگیریها انجام نشود، دانشگاهها باید منتظر اعتراضات دانشجویان باشند.