تاریخ انتشار: شنبه 1396/12/19 - 15:06
کد خبر: 260933

چگونه از ترافیکی که می‌خریم مراقبت کنیم؛

چرا حجم اینترنت آب می‌رود؟

چرا حجم اینترنت آب می‌رود؟

اینترنت در دنیای امروز آنقدر جای خود را باز کرده است که به نوعی وابستگی تبدیل شده و کاربران علاوه‌بر اینکه در خانه و محل کار به اینترنت دسترسی دارند، روی گوشی‌های موبایل خود هم مجهز به اینترنت هستند و تقریبا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که روزش را بدون اینترنت سپری کند. تا پیش از رواج گوشی‌های هوشمند و روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، وایبر، اینستاگرام، واتس‌آپ و فیسبوک و... کاربران بخش اعظم حجم اینترنت خود را صرف جست‌وجو در اینترنت یا دانلود فیلم و موسیقی می‌کردند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  اگر دانلود فیلم را که حجم بالایی از اینترنت را مصرف می‌کند، کنار بگذاریم، گشت زدن در اینترنت و جست‌وجوهای معمولی و آپلود حجم زیادی از اینترنت را به خود اختصاص نمی‌دهد. اما با ظهور گوشی‌های هوشمند و امکان برقراری اینترنت همراه، شبکه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری وارد گردونه رقابت شدند و با وجود عکس، فیلم، گیف و ویدئوهایی که در این شبکه‌ها ردوبدل می‌شود، هر روز بر مقدار مصرف اینترنت مصرفی افزوده شده و باعث می‌شود سرویس‌ها و بسته‌های اینترنت مشترکان به سرعت به اتمام برسد که نارضایتی بسیاری از کاربران را به دنبال داشته است. در این گزارش به بررسی چگونگی به اتمام رسیدن زودهنگام بسته‌ها و سرویس‌های اینترنت و راه‌حل این مشکل پرداخته‌ایم.

اگر از میزان مصرف اینترنت گوشی یا وای‌فای منزل مطلع‌ هستید و می‌دانید چه مقدار فیلم، موسیقی یا سایر موضوعات دیگر را در طول ماه دانلود کرده‌اید، اما هنوز فکر می‌کنید حجم‌تان سریع‌تر از چیزی که محاسبه کرده‌اید تمام می‌شود، مواردی را که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌کنیم، با دقت بخوانید شاید مشکل در پس یکی از همین موارد نهفته باشد.

بازی‌های آنلاین
اگر اهل بازی‌های کامپیوتری و موبایلی هستید، حتما برایتان پیش آمده که بازی‌ آنلاین را هم تجربه کرده باشید. این قبیل بازی‌ها مانند کلش‌ آف‌کلنز، طرفداران بسیار زیادی دارند و به دلیل جذابیت بازی‌ها، معمولا کاربر متوجه مدت زمانی که از طریق اینترنت مشغول بازی بوده، نمی‌شود. بازی‌های آنلاین معمولا حجم بالایی از اینترنت را مصرف می‌کنند. به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی متوجه اتمام حجم اینترنت گوشی یا وای‌فای می‌شود. پس اگر می‌خواهید در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کنید، بازی‌های آنلاین را کنار بگذارید.

دانلود خودکار مدیا
اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام، واتس‌آپ، فیسبوک و... این روزها جزء پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌روند که روزانه فیلم، موسیقی، عکس، ویدئو و گیف‌های متعددی در آنها ردوبدل می‌شوند. در ابتدا که اقدام به نصب این اپ‌ها می‌کنید، معمولا تمام این مدیاها به‌طور خودکار دانلود می‌شوند و اجازه‌ای از شما به‌عنوان کاربر برای دانلود گرفته نمی‌شود. در این وضعیت، طبیعتا حجم بسیار بالایی از حجم اینترنت را مصرف می‌کند و به سرعت ترافیک اینترنتی شما به اتمام می‌رسد. برای حل این مشکل بهتر است در قسمت تنظیمات این برنامه‌ها، قسمت دانلود خودکار را غیرفعال کنید و تنها زمانی اجازه دانلود بدهید که خودتان آن را دانلود کنید. این‌گونه می‌توانید تا حد زیادی در مصرف حجم اینترنت صرفه‌جویی کنید.

آپدیت خودکار نرم‌افزارهای کامپیوتر و برنامه‌های گوشی
یکی از مواردی که حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کند، آپدیت خودکار نرم‌افزارهای کامپیوتر و گوشی است که غالبا بدون اطلاع کاربر انجام می‌شود. نرم‌افزارهایی چون تلگرام، فایرفاکس، آنتی‌ویروس و... و نرم‌افزارهای گوشی مانند نرم‌افزار بازار و سرویس‌های گوگل نیز ازجمله آپدیت‌هایی هستند که اغلب به‌طور خودکار انجام می‌شوند. به همین دلیل با رفتن به قسمت تنظیمات و غیرفعال کردن گزینه آپدیت خودکار می‌توانید در مصرف اینترنت خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

آپدیت سیستم‌عامل کامپیوتر و گوشی
از دیگر مواردی که حجم بسیار بالایی از اینترنت را مصرف می‌کند، آپدیت خودکار سیستم‌عامل کامپیوتر و گوشی موبایل است. این عامل نه‌تنها باعث کاهش سرعت اینترنت هنگام کار می‌شود، بلکه حجم اینترنت را نیز تا حد زیادی مصرف می‌کند. معمولا در قسمت تنظیمات گوشی‌ها، گزینه‌ای وجود دارد که می‌توان به طور دستی آپدیت خودکار سیستم‌عامل را غیرفعال کرد و از این طریق در مصرف حجم اینترنت صرفه‌جویی کرد اما اگر احساس می‌کنید مصرف اینترنت گوشی زیادتر از قبل شده، سری به قسمت تنظیمات بزنید و آپدیت سیستم‌عامل را کنترل کنید.

آپلود فایل‌ها و درایورهای ابری
مصرف حجم اینترنت ماهانه‌ تنها دانلودها را شامل نمی‌شود بلکه در کنار آن، مقدار آپلود اطلاعات در اینترنت هم جزء ترافیک اینترنت به شمار می‌رود و مقداری از حجم آن را به خود اختصاص می‌دهد. آپلود فایل، شامل عکس‌ها، فیلم‌ها، آهنگ‌ها و گیف‌هایی می‌شود که برای دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال می‌کنید. همچنین اگر از نرم‌افزارهای ابری مانند Dropbox و OneDrive روی سیستم خود استفاده می‌کنید، حتما با ورود به بخش تنظیمات آن، آپلود خودکار آنها را متوقف کنید تا در میزان مصرف اینترنت گوشی صرفه‌جویی شود.

آپدیت خودکار آنتی‌ویروس
آنتی‌ویروس یک نرم‌افزار محسوب می‌شود و گه‌گاه به آپدیت شدن نیاز دارد اما از آنجایی که معمولا برای آپدیت شدن به حجم بالایی از اینترنت نیاز است، چنانچه اینترنت محدود و با حجم پایین دارید، در قسمت تنظیمات آنتی‌ویروس، آپدیت خودکار آن را غیرفعال کنید تا بتوانید هر زمان که خواستید آن را آپدیت کنید.

چت‌های تصویری و تماس‌های صوتی آنلاین
افرادی که دوستان و اقوامی خارج از کشور یا دور از خود دارند معمولا از نرم‌افزارهای چت تصویری و تماس‌های صوتی آنلاین برای برقراری ارتباط با آنها استفاده می‌کنند که در هزینه مکالمه صرفه‌جویی کنند، غافل از اینکه نرم‌افزارهای صوتی و تصویری آنلاین مانند اسکایپ، ایمو، واتس‌آپ و... حجم بسیار بالایی از اینترنت را مصرف می‌کنند و ترافیک را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

مصرف اینترنت شما توسط سایر کاربران
اینترنت‌های وای‌فای، همگی دارای نام کاربری و رمز عبور هستند که کاربر آن را تعیین می‌کند. اگر به میزان مصرف حجم اینترنت خود مشکوک هستید، توصیه می‌کنیم که قبل از هر چیز شبکه اینترنت خود را بررسی کنید و اگر تاکنون برای مودم وای‌فای رمز تعیین نکرده‌اید، بلافاصله با اختصاص رمز ورود، آن را ایمن کنید تا از این طریق، سایر کاربران که معمولا همسایه‌ها و اطرافیان شما هستند، نتوانند بدون مجوز از اینترنت شما استفاده کنند. برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های این‌چنینی، در فواصل چند ماهه، این رمز را تغییر دهید تا امکان لو رفتن آن را به حداقل برسانید.

سایت‌های سنگین
یکی از مواردی که حجم بالایی از اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند، سایت‌هایی هستند که داخل آنها ویدئوهایی با حجم بالا و عکس‌‌های متعدد بارگذاری شده‌اند و به محض ورود به آن سایت‌ها، این عکس‌ها و ویدئوها به‌طور خودکار دانلود می‌شوند و حجم بالایی را مصرف می‌کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top