گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 261032

چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک برگزار شد

چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک با حضور اساتید دانشگاه، کارشناسان، صاحب نظران و فعالان عرصه فضای مجازی در مشهد مقدس برگزار شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: پروفسور سید محسن فاطمی عضو انجمن روان شناسی آمریکا در چهارمین همابش ملی فضای مجازی پاک ضمن بر تأکید بر ضرورت شناخت مخاطب گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه فضای مجازی، تولید محتوا بدون توجه به مخاطب است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، وی با اشاره به لزوم توجه به ایجاد جذابیت در محتوا خاطرنشان کرد: به هر میزان درگیری‌های شناختی و هیجانات عاطفی مخاطب را بهتر بشناسیم، می‌توانیم در تولید محتوا بهتر عمل کنیم.

عضو انجمن روان شناسی آمریکا ادامه داد: به هر میزان درگیری‌های شناختی و هیجانات عاطفی مخاطب را بهتر بشناسیم می‌توانیم در تولید محتوا بهتر عمل کنیم. یکی از اشکالات ما در تولید محتوا، این است که ما پیام‌هایی را تولید می‌کنیم بدون آن که با مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

وی معتقد است این عجز فرهنگی و ضعف فکری ماست که تولیدات موثری خلق نمی‌شود. ما باید مولفه‌های بومی، محلی، فرهنگی، عاطفی، شناختی و... را درک کنیم.
دکتر فاطمی بیان کرد: ما به هر میزان که جاذبه‌های بیشتری در این فضا ایجاد کنیم می‌توانیم تهدیدها را در ارتباط با مخاطب به فرصت تبدیل کنیم.

نذر فرهنگی داشته باشیم
عضو شورای عالی فضای مجازی و استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز با تأکید بر ضرورت جریان سازی در تولید محتوای فضای مجازی گفت: متاسفانه آن چه امروز در فضای مجازی عرضه می‌شود، تولید خودمان نیست.

دکتر رسول جلیلی مسئولیت تولید محتوای پاک و مطمئن را متوجه تک تک افرادی دانست که در این حوزه دغدغه دارند و افزود: اگر قرار است کاری در این عرصه انجام دهیم، باید همین امروز به فکر آن باشیم و پیشنهاد می‌کنم برای تولید محتوا در فضای مجازی، نذر فرهنگی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: اهمیت تولید محتوا برای فضای مجازی به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بارها به آن توجه و تاکید داشته اند. ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «مستحبات نمازتان آن قدر مهم نیست که تولید در فضای مجازی مهم است».

وی اظهار کرد: رویکردی که امروز در تولید محتوا وجود دارد، رویکرد جمع سپاری است. در این رویکرد زیرساخت را می‌گذارند و می‌گویند خود مردم برای مردم تولید کنند، این امر برای جامعه ارزش محور و دینی و خانواده محور سم مهلک است.

وی تصریح کرد: تک تک ما مسئول تولید محتوا هستیم تا بتوانیم این نیاز بزرگ برای جذب محتوا را پاسخ دهیم، من نذر فرهنگی را برای تولید محتوا در عرصه فضای مجازی آینده کشور پیشنهاد می‌کنم.

ضعف قانونی در فضای مجازی
دکتر سلمان کونانی پژوهشگر فضای رسانه ای و شبکه‌های اجتماعی نیز در این همایش گفت: در کشور، مدیریت قانونی در حوزه فضای مجازی نداریم و در بسیاری از مواقع، این ضعف بسیار مشهود است.

وی افزود: اینترنتی که امروز از آن استفاده می‌کنیم، اینترنتی آمریکایی است که هیچ تسلطی بر آن نداریم و اگر به دنبال گسترش فضای مجازی پاک هستیم، باید تسلط خود را بر این فضا افزایش دهیم. 

برگزیدگان چهارمین همایش ملی فضای مجازی پاک
در پایان این همایش نیز از مقالات برتر  و تعدادی از فعالان عرصه تولید محتوای فضای مجازی تقدیر شد.

در بخش مقاله، مقاله خانم «زکیه افروزه» با عنوان شناسایی معیارهای پاکی فضای مجازی از نگاه سالم، پاکی و مفید، عنوان مقاله برتر را به خود اختصاص داد.

در بخش غرفه برتر، غرفه نقاشی متحرک اسلامی- ایرانی به مسئولیت «حجت الاسلام و المسلمین سید علی پورحسینی» عنوان غرفه برتر را کسب کرد.

آقای دکتر مرتضی منطقی عنوان پژوهشگر برتر مجازی را به خود اختصاص داد.

گفتنی است که این همایش با همراهی 200 شرکت کننده به صورت حضوری و هزاران نفر شرکت کننده در فضای مجازی بوده که به صورت برخط (آنلاین) در همایش شرکت کردند.

همچنین بر اساس توافقات به عمل آمده، پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک، سال آینده به میزانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.