تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/21 - 14:02
کد خبر: 261104

برای نخستین بار قرص‌های الکترونیکی روی انسان آزمایش شد

یک گروه استرالیایی به سرپرستی کوروش کلانترزاده مهندس الکترونیک دانشگاه RMIT ملبورن استرالیا، برای نخستین بار قرصی الکترونیک را روی انسان آزموده‌اند که قادر است حین عبور از سامانه‌ گوارشی، میزان اکسیژن، هیدروژن و دی‌اکسید‌کربن را با دقت خوبی اندازه‌گیری کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ با کمک این قرص می‌توان درکی از میزان تأثیر رژیم غذایی بر فعالیت‌های میکروبی سامانه گوارشی به دست آورد. چنین قرص الکترونیکی علاوه بر اینکه در آینده امکان سفارشی‌سازی رژیم غذایی برای هر فرد و دستیابی به بهترین وضعیت سلامتی گوارشی را فراهم خواهد کرد، به پزشکان نیز این فرصت را خواهد داد تا بتوانند بین نشانه‌های اولیه انواع بیماری‌های گوارشی و به‌خصوص سرطان کولون تمایز قائل شوند. به‌گفته کلانترزاده: «در حال حاضر هیچ ابزاری برای تسهیل این‌ کار وجود ندارد.» در آزمایش‌های تشخیصی (نظیر کولونوسکوپی) به طور مثال علائم یک سرطان زمانی تشخیص داده می‌شود که دیگر خیلی دیر شده است. اما کلانترزاده امیدوار است یک یا دو بار بلعیدن چنین قرصی در سال این امکان را در اختیار پزشکان قرار خواهد داد تا بیماری را در مراحل آغازین پیشرفت تشخیص دهند.

زیر پوسته پلی‌اتیلنی این قرص دو حسگر گاز، یک حسگر دما، یک ریزکنترلگر، فرستنده رادیویی و باتری‌های اکسید نقره قرار داده شده‌اند. حسگرهای به کار رفته، در پوشش محافظ ویژه‌ای قرار دارند که گاز را از خود عبور داده اما اجازه ورود اسید و آنزیم‌های گوارشی به محدوده حسگر را نمی‌دهند. نمونه‌ فعلی نسخه‌ به ‌روز شده‌ای از نمونه‌ای است که این محققان پیش از این روی خوک‌ها آزمایش کرده بودند. الگوریتمی داده‌های به دست‌ آمده از حسگرها را می‌خواند و آن‌ها را در لحظه برای گیرنده‌ای کوچک ارسال می‌کند که می‌توان آن را در جیب یا در کنار تختخواب قرار داد. این گیرنده به نوبه خود داده‌ها را از طریق بلوتوث برای تلفن‌ همراه ارسال می‌کند و می‌توان اطلاعات به دست آمده از کپسول الکترونیکی را به طور آنلاین در اختیار پزشک قرار داد. تاکنون، کپسول‌های الکترونیکی متنوعی توسعه داده شده‌اند که حتی توانایی ارسال عکس از درون بدن را نیز داشته‌اند، اما اگر کپسول توسعه داده شده توسط گروه کلانترزاده مورد تأیید نهایی قرار گیرد، نخستین کپسول الکترونیکی خواهد بود که موفق به جمع‌آوری اطلاعاتی درباره ترکیبات شیمیایی موجود در روده شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
راز لبخند سردار حاجی‌زاده در عید فطر؟ +فیلم
فیلم جدید از دیدار فرماندهان ارشد با رهبرانقلاب +فیلم
افشای همکاری مسعود رجوی با ساواک +فیلم
اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) +فیلم
طرح‌های شیطانی باید دفن شود/ از تمایز رئیس دولت تا صبر انقلابی در رفع مشکلات
نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم +فیلم
هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
فارین پالیسی: ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها با واکنش به حمله موشکی ایران مخالفند
تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
گفت و شنود/ بخر دیگه‌!
حکم عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز اعلام شد
رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top