تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/22 - 12:41
کد خبر: 261195

وزیر کار: از شدت فکر و خیال برای بیکاری و فقر به خواب نمی‌روم

وی ضمن انتقاد از مطرح شدن برخی مسائل خارج از استیضاح گفت: انتظار داشتم در این موارد مجلس و رئیس مجلس مطابق قانون عمل می‌کرد، به‌هرحال انتظار است که نمایندگان در این جلسه از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از تسنیم، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که به استیضاح وی اختصاص داشت، در دفاع از خود با بیان اینکه "همواره گفته‌ام استیضاح حق مجلس است و به‌تعبیر امام مجلس عصاره ملت است"، اظهار داشت: مشارکت مردم، استیضاح مجلس و سؤال مجلس چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام و معتقدم مسیر ما برای پیشرفت جز این نیست.

وی ضمن انتقاد از مطرح شدن برخی مسائل خارج از استیضاح گفت: انتظار داشتم در این موارد مجلس و رئیس مجلس مطابق قانون عمل می‌کرد، به‌هرحال انتظار است که نمایندگان در این جلسه از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه هفت ماه پیش در 29 مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادند و نمایندگان مجلس به آن رأی دادند، تصریح کرد: استیضاح کنندگان با عدد و رقم، انحراف ما را از برنامه‌ها بیان کنند. قطعاً با گزارشهای کلی نمی‌توان شاخص‌ها را زیر سؤال برد.

ربیعی گفت: اگر در خدمت شما در این وزارتخانه بودم قطعاً این استیضاح به بهبود کار کمک می‌کند اگر هم رأی نیاورم این استیضاح راه و مسیر را برای فردی که قرار است مسئولیت را بر دوش بگیرد باز می‌کند.

وی با ابراز اینکه اکثر مباحث مطرح‌شده در مورد شرکتهای وابسته به این وزارت‌خانه و سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: متأسفم کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه‌ای مثل شستا یا برخی بخشهای اقتصادی تقلیل یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نه به‌عنوان وزیر بلکه به‌عنوان یک کنش‌گر باید بگویم امروز مسائل بنیادی پیشِ‌روی ما قرار دارد و به‌جز مسئله سیاست خارجه و خشکسالی مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر، آینده ریسک مردم در صندوق‌ها، و بیکاری مزمن در کشور وجود دارد و قطعاً ما با فهم درست، اجتماع و اصلاح ساختار می‌توانیم موارد را حل کنیم.

ربیعی ادامه داد: خوشحالم که در وزارتخانه‌ای قرار گرفتم که با اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی در ارتباط است. بنده در این زمینه نظرات و ایده‌هایی را داشتم و در همه آنها معتقدم نیازمند اجماع در حل مسائل اجتماعی هستیم و باید با همراهی و همکاری مجلس این مسائل را پیگیری کنیم. به وزارتخانه من ماهی یک میلیون بار مراجعه می‌شود و همین موضوع باعث شده ما با برنامه‌ریزی ثبات نظام را در پیش بگیریم. البته این مسئله شرایطی را ایجاد کرده است که ما می‌توانیم کنار هم برنامه‌هایی را ایجاد کنیم تا نظام ضابطه‌مند پیش رود.

وی با اشاره به برنامه‌های خود برای از بین بردن فقر گفت: از بین بردن فقر 20 سال برنامه نیاز دارد و ما با پاشیدن پول تنها نمی‌توانیم در این زمینه اقدام کنیم بلکه از بین بردن فقر و ایجاد اشتغال با پاشیدن پول درست نمی‌شود و به برنامه نیاز دارد که در این زمینه ما اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد دادیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در زمینه صندوق‌ها و شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه گاها آمارهای غلوآمیزی مطرح می‌شود. طبق آمار سهم این صندوق‌ها در جی دی پی 1.4 اقتصاد کشور است. در واقع ما 17 صندوق داریم که از سوی ستادها، نهادها و دستگاه‌های مختلف در آن کار اقتصادی صورت می‌گیرد اما خوشحالم که شما فقط شستا را زیر ذره‌بین قرار می‌دهید.

ربیعی با اشاره به اینکه به دنبال کارآمدی این صندوق‌ها بوده‌ایم، گفت: آقایان عباسی و مصری که در مجلس حضور دارند، می‌توانند شهادت دهند که کار در این بخش چقدر سخت است. بنده معتقدم ما باید به سرعت به سمت فعالیتهای غیربنگاه داری رویم و این مسئله را دنبال کنیم. این همه پرونده فساد طی سالهای گذشته مطرح شد، کدام به وزارتخانه ما مربوط می‌شد؟ تیم سالمی برای این مسائل انتخاب کردیم هرچند در گوشه و کنار ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد اما معتقدیم تیمی که انتخاب کردیم، سالم است. تیم هیئت مدیره شستا امروز از بهترین‌ها هستند و اقتصاددانانی در این مجموعه هستند. لذا ما ثبات مدیریت را حفظ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 90 درصد شرکتهای تابعه ما امروز در بورس فهرست شده‌اند، گفت: اعلام می‌کنم با وجود همه مشکلات تصمیم گرفتیم تا مسائل جامعه کارگری، معیشت و مسئله آنها را که مبتلابه جامعه است، برطرف کنیم. برنامه‌های مختلفی را در این خصوص شروع کرده‌ایم و به حول قوه الهی تصمیم داریم تا شهریور 97 بنگاه‌های خارج از بازده را از مسیر خارج کنیم.

ربیعی با بیان اینکه مسئله ما کیفیت بنگاهداری است، گفت: هرچند نقش این بنگاه‌ها در جی دی پی 3 درصد است اما کیفیت بنگاه داری برای ما موضوعی مهم است که آن را دنبال می‌کنیم و معتقدم مجلس باید در چنین روندی از ما تقدیر کند.

وزیر کار با بیان اینکه امروز هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌دانیم، گفت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش 8800 میلیارد تومان امروز به 21 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از 26 هزار میلیارد تومان به 33 هزار و 500 میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.

وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران را از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم 8000 نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به 16 هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال 94 ، 1300 میلیارد تومان زیان‌دهی داشت، امروز به سودآوری بالغ بر 110 میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟

ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به 34 شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.

وی در جمع بندی این بخش از سخنانش گفت: ما وارث وزارتخانه‌ای هستیم که در آن از فقر، نابرابری، ایجاد عدالت، نسلی شدن فقر، اشتغال خرد، سیاستهای خرد اشتغالی و ... سخن می‌گوید و وظیفه دارد با آن مقابله کند. ما نه تنها در این حوزه‌ها ناموفق عمل نکردیم بلکه با توجه به شرایط فعلی قدم‌ها و حرکتهای خوبی انجام دادیم.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه اظهار داشت: آیا طرح بیمه همگانی را اجرا نکرده‌ایم؟ در طرح تحول سلامت یک بال مهم آن در وزارتخانه ما بود و ما توانستیم 11 هزار فقیرنشین حاشیه شهر را که هیچ بیمه‌ای نداشتند، بیمه کنیم. طرح بیمه سلامت با همه کاستی‌ها و اشکالات مزایایی داشت و آن بیمه شدن کارگرانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند بود که این مسئله به رفع فقر و بهبود وضعیت آنها کمک می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما در زمینه رفع فقر و افزایش خرید بازنشستگان نیز اقداماتی انجام دادیم. در بودجه سال گذشته شما نمایندگان مجلس کمک کردید تا وضعیت فقر مطلق را با جهت‌گیری کمک‌ها به سمت جامعه هدف، کم کنیم. در حوزه کمک به از بین رفتن فقر برنامه‌های غربالگری را انجام دادیم.

ربیعی در همین زمینه گفت: هرچند با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما معتقدیم مسیری که انتخاب شده مسیر درستی است و به مرور زمان وضعیت بهتر می‌شود. طبق بررسی‌ها دریافتیم هزار روز اول زندگی برای کودکان مهم است. لذا نظام غربالگری را انجام دادیم و غربالگری گوش، شنوایی و ژنتیک را که شما نمایندگان محترم تصویب کردید، دنبال کردیم. 200 هزار زن باردار دچار سوءتغذیه را مورد حمایت قرار دادیم.

وی با بیان اینکه اگر شما از بیکاری و فقر می‌گویید، من گاها از شدت فکر و خیال برای بیکاری و فقر به خواب نمی‌روم، یادآور شد: در این دوره شاهد روند مسالمت‌آمیز بین کارفرما و کارگر بودیم و چالشهای پیش از آن کمتر شد. 55 درصد تشکلهای کارگری در این دوره افزایش پیدا کرد و ما امیدواریم به زودی پایگاه اطلاعات کارگری ایرانیان را راه اندازی کنیم.

ربیعی افزود: از آمارهایی که در حوزه اشتغال منتشر شده است، دفاع می‌کنم اما نگران کیفیت اشتغال تولید شده هستم. در دوران رکود ایجاد اشتغال ناپایدار اقدامی متناسب با شرایط روز اقتصاد است که موجب افتخار ما است. اما انباشت بیکاران کشور عامل حرکت وزارتخانه به سمت حمایت از مشاغل ناپایدار است که ریشه این بیکاری در دو سه دهه گذشته است.علت نرسیدن سهم بخش تعاون به 25 درصد به دلیل تحلیل رفتن اقتصاد کلان کشور بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید دوباره بر اینکه پول پاشی به تنهایی به از بین بردن فقر و بیکاری کمک نمی‌کند، گفت: برای این مسئله برنامه داشته‌ایم، با کمک وزارت آموزش و پرورش تلاش کردیم کودکی از تحصیل بازنماند، در منطقه سیستان و بلوچستان امروز می‌توانیم بگوییم کودکی از تحصیل بازنخواهد ماند. اقداماتی را برای اعطای کارت هویت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان تبعه کشور دیگر اعطا کنیم زیرا نداشتند هویت یکی از موارد فقر و بیکاری بود.

ربیعی در ادامه با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان درباره این وزارتخانه تصریح کرد: می‌گویید چرا یک پزشک را مسئول سازمان تأمین اجتماعی کردید، طبق قانون پزشک نیز می‌تواند مسئولیت این سازمان را داشته باشد. البته آقای نوربخش مراتب مدیریتی را طی کردند و به این جایگاه رسیدند. همین امروز ما باید 11 هزار میلیارد تومان تجهیز منابع برای این صندوق برای دادن حقوق داشته باشیم. تجهیز منابع به راحتی انجام نمی‌شود و نیازمند برنامه و مدیریت است که انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی گفتند چرا بیمه روستایی قطع شده است، گفت: فعالیت این صندوق متوقف نشده است برای مدتی به خاطر تأمین منابع فعالیت آن روند فعالیت آن موقتا متوقف شد و ما تلاش کردیم تا این صندوق مانند صندوقهای دیگر نشود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به برخی آمارها از اشتغال گفت: در همین دوران 600 هزار دفترچه تأمین اجتماعی برای شغل اولی‌ها داشتیم.در کنار ایجاد شغل و توجه به امورات رفاهی تثبیت اشتغال را نیز مورد توجه قرار دادیم. بنده نگرانی دارم که این شغلها، شغلهای باکیفیتی نباشد و ما مردم را به سمت شغلهای غیررسمی پیش برده باشیم اما همچنان تلاش می‌کنیم که از ریزش شغلها جلوگیری شود.

ربیعی همچنین به برنامه دولت برای اشتغالزایی روستایی اشاره کرد و گفت: معتقدم با این برنامه‌ای که انجام شده در ماه‌های خرداد و تیر به شغل روستایی می‌رسیم. زیرا در کنار اعتبارات درنظر گرفته شده برای بنگاه‌های کوچک مشاور و نماینده و راهنمای فنی و حرفه ای گذاشته شده است. هیچگاه مثل امروز نظام بانکی در کنار تأمین اشتغال وجود نداشته است و این مسئله حاصل هماهنگی و برنامه‌ریزی است. البته خیلی از بیکاری‌ها ناشی از برنامه‌ریزی ‌های غلط دو سه دهه اخیر است که امیدواریم آنها نیز برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند این استیضاح به دلیل سقوط هواپیمای آسمان است و چرا ما باید در این بخش فعالیت کنیم، گفت: آیا ما در این وزارتخانه آسمان و کشتی را به زور خریده‌ایم؟ اگر امروز بخواهیم رجا را بفروشیم چه کسی آن را می‌خرد؟ خوشبختانه مشخص شد که این هواپیما اشکال نداشته است. متأسفانه به جای اینکه علت سانحه مشخص شود برخی علت این مسئله را مدیریت یک فرد می‌دانند. البته اگر نیاز به دفاع از مدیریت فردی هم باشد، بنده از مدیریت این بنگاهداری حمایت می‌کنم. خلبان فولاد نیز طبق قانون اجازه پرواز داشته است. سانحه رخ داد و ما نیز در کنار مردم و داغدار این سانحه هستیم اما باید درست قضاوت کنیم. برخی از شش ماه قبل دنبال استیضاح بودند لذا استیضاح ما به خاطر سقوط آسمان نبود. این شرکت هواپیمایی 1250 میلیارد تومان بدهی داشت که ما توانستیم آن را 900 میلیارد تومان آن را پرداخت کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top