تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/12/22 - 14:15
کد خبر: 261203

سئو چیست و چه تاثیری بر موفقیت یک سایت دارد؟

سئو چیست و چه تاثیری بر موفقیت یک سایت دارد؟

یکی از عبارات بسیار در رایج در حوزه طراحی سایت و بازاریابی آنلاین سئو یا همان SEO است. این عبارت ترکیبی از سه کلمه Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قبل از هر چیز بهتر است بدانیم دقیقا سئو چیست . مفهوم سئو طی ۱۰ سال اخیر تغییرات بسیاری داشته است و با آپدیت های گوگل و به روزرسانی‌های الگوریتم‌های آن تکنیک های جدیدی برای موفقیت در سئو ارایه شده اند. ولی در طول این ۱۰ سال هدف سئو یکسان باقی مانده و این هدف چیزی نیست جز کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل.

در حال حاضر موتور جستجوی گوگل محبوبترین موتور جستجوی جهان است که روزانه ۷ میلیارد عبارت در آن جستجو می‌شود. با جستجوی هر عبارت لیستی از نتایج به کاربر نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی هرکدام به صفحه ای از یک سایت اینترنتی ارجاع داده میشود.

سایت‌هایی که جایگاه بهتری در این رتبه بندی داشته باشند شانس بیشتری برای جذب بازدیدکننده و در نتیجه فروش بیشتر خواهند داشت.

چطور سئو سایت خود را بهبود دهیم؟
نزدیک به ۲۰۰ فاکتور بر رتبه بندی نتایج در گوگل تاثیرگذار هستند. برخی از آن‌ها تاثیر بیشتر و برخی تاثیر کمتری دارند ولی برای کسب جایگاه مناسب و رسیدن به رتبه ۱ گوگل بهتر است که همه آن‌ها را در نظر بگیریم.

تکنیک ها و استانداردهای سئو به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود. دسته اول با نام SEO On page شناخته شده و دسته دوم SEO off page نامیده می‌شود.

SEO on page یعنی تمام استانداردهایی که در طراحی سایت، تولید محتوا و استراتژی لینک سازی داخلی باید رعایت شود. یعنی هر محتوایی که در سایت شما نمایش داده میشود می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد. علاوه بر خود محتوا نحوه ارایه آن نیز توسط گوگل بررسی میشود. در نتیجه فاکتورهایی مانند طراحی ریسپانسیو سایت، سرعت نمایش صفحات، تجربه کاربری مناسب و ... نیز می‌توانند از عوامل موثر در SEO on page باشند.

SEO off page یعنی معرفی سایت شما در فضای اینترنت. هرچقدر سایت شما توسط صفحات اینترنتی بیشتری معرفی شده باشد و از آن‌ها بک لینک دریافت کند اعتبار شما افزایش یافته و جایگاه بهتری در صفحه اول گوگل خواهید داشت. مهمترین روش هایی که در این بخش به شما کمک می‌کنند؛ فعالیت در شبکه های اجتماعی، خرید رپورتاژ آگهی، خرید بک لینک و تکنیک‌های کسب بک لینک رایگان هستند.

چرا باید صفحه اول گوگل باشیم؟
کاربرانی که در گوگل جستجو می‌کنند معمولا دوست دارند به سرعت جواب مورد نظر خود را پیدا کنند. تجربه مثبت آن‌ها از جستجو در گوگل موجب شده تا به پیشنهادات آن اعتماد کرده و سایت‌هایی که جایگاه بهتری دارند را بیشتر انتخاب کنند.

بررسی آماری از رفتار کاربران در هنگام جستجو نشان می‌دهد که رتبه ۱ گوگل بین ۳۵ تا ۵۰ درصد کاربران را به خود جذب می‌کند و با بیشتر شدن این رتبه شانس شما برای کلیک کاهش می‌یابد. می‌توان گفت در حال حاضر ۹۵ درصد کاربران هرگز وارد صفحه دوم نتایج جستجو نمی‌شوند و همین موضوع ساده نشان دهنده اهمیت حضور در صفحه اول گوگل است.

سئو چیست و چه تاثیری بر موفقیت یک سایت دارد؟
نمودار بالا میانگین درصد کلیک کاربران بر روی هر رتبه از نتایج گوگل را نمایش میدهد. حضور در صفحه اول گوگل معمولا با استفاده از تکنیک های سئو on page‌ و با تولید محتوای اختصاصی و ارزشمند انجام می‌شود ولی برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر و حتی دست‌یابی به رتبه ۱ گوگل باید توجه ویژه ای به سئو off page و کسب بک لینک از سایت های معتبر داشته باشیم.

ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز
یکی از مشکلات مدیران سایت‌ها فهم جایگاه واقعی خود در نتایج جستجو است. بسیار دیده‌ایم که با جستجوی عبارت در منزل جایگاه سایت خود را صفحه اول گوگل می‌بینیم ولی با جستجوی همان عبارت از محل کار در صفحه دو یا سه نتایج هستیم. در این شرایط نمی‌توان جایگاه واقعی سایت را مشخص نمود.

رتبه بندی نتایج گوگل به کاربری که جستجو میکند نیز  وابسته است. بعنوان مثال نتایج جستجو برای یک کاربر از ایران با نتایج همان جستجو برای یک نفر از هلند می‌تواند تفاوت‌های بسیاری داشته باشد. علاوه براین فاکتورهایی مانند اکانت گوگل، سابقه جستجوهای پیشین، موبایل یک دسکتاپ بودن دستگاه و ... نیز می‌توانند نتایج جستجو و جایگاه سایت شما را تغییر دهند.

گوگل بهترین و معتبرترین مرجع برای اعلام رتبه واقعی شما در نتایج گوگل است. موتور جستجوی گوگل ابزاری را با نام google search console معرفی کرده است که به شما اجازه می‌دهد پس از ثبت سایت و تایید هویت خود اطلاعات آماری جستجوی کاربران را دریافت کنید.

در بخش Search Analytics اطلاعات دقیقی از عبارات جستجو شده توسط کاربران، تعداد جستجو، جایگاه متوسط شما و تعداد افرادی که بر روی سایت شما کلیک کرده‌اند نمایش داده می‌شود. همچنین گوگل وبمستر به شما کمک می‌کند وضعیت سلامت و کارایی سایت خود را مدیریت کنید. برای استفاده از این ابزار قدرتمند اولین قدم ثبت سایت در گوگل است.

منبع: شبکه

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top