تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/28 - 02:28
کد خبر: 261616

کاهش بیش از ۵۰ درصدی قاچاق کالا

وزیر کشور با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق در اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل مهم است، گفت: وجود ستادهایی چون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان یک بیماری و ضعف در عملکرد است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: وجود دستگاه‌هایی چون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان‌دهنده یک بیماری و ضعف در عملکرد است.

وی اضافه کرد: وجود چنین ستادهایی علامت خوبی نیست، اما تا انحراف، نقص و اشکال است و چنین با بیماری‌هایی در اقتصاد کشور رخ نشان می‌دهد، این ستادها را باید کمک و همراهی کرد تا بتوانند فعالیت کنند.

رحمانی‌فضلی با تأکید بر اینکه قاچاق نشان ضعف مدیریت است، تصریح کرد: قاچاق از طریق دریا، زمین و هوا انجام می‌شود که همه اینها هم مسئول دارد و نشان می‌دهد مسئولان و متولیان با روش‌های درست کار نمی‌کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بیشترین سوز و گداز را درباره مبارزه با قاچاق از زبان رهبری شنیده‌ام که حتی در بعضی مواقع با عصبانیت و تأکیدات زیاد همراه بوده است. باید همت کنیم این موضوع را با مدیریت صحیح، درست و هماهنگی کامل به سمتی ببریم که در آمارهای بین‌المللی، موضوع قاچاق کالا و ارز به‌عنوان ضعف در اقتصاد ما تلقی نشود.

وی بیان داشت: در زمینه مبارزه با قاچاق، بحث هماهنگی مهم‌تر از همه چیز است. دستگاه‌های متولی باید نهایت تلاش خود را به‌عمل آورند، قاچاق کالا و ارز در جایی به وجود می‌آید که کفه ترازوی دو طرف مرز سبک و سنگین است و همیشه از طرف سنگین به طرف سبک جاری می‌شود. تا زمانی که اختلاف در قیمت و سود وجود دارد، قاچاق نیز هست.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: روش کار در 4 سال گذشته مدیریتی فرازهای روشنی را داشته است؛ یکی اینکه قانون جامع و کارآمدی در مبارزه با قاچاق ایجاد شد. در قانون ابعاد نرم‌افزاری خوب دیده شده است.

وزیر کشور اضافه کرد: آنچه اکنون در گمرک تحت عنوان سامانه داریم، خیلی کار را محکم‌تر، دقیق‌تر و نظارت را مطمئن‌تر کرده است. در حوزه گردش پول، مجموعه اقداماتی در زمین پولشویی انجام می‌شود که باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و ما سه مورد قوانین در مجلس داریم که ان‌شاءالله تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در مبارزه با قاچاق، بحث پولشویی در سیستم مالی و بانکی کشور است که خیلی کمک می‌کند که ما ابتدا، انتها و مسیر هر پولی را در سیستم بانکی و مالی بتوانیم پیگیری کنیم.

رحمانی‌فضلی در مورد اقدامات انجام‌شده در مبارزه با قاچاق سوخت، گفت: 6 میلیون کارت سوخت که با آنها قاچاق صورت می‌گرفت، باطل شد. سوخت نیروگاه‌ها تبدیل به سوخت گازی شدند و نظام صادرات سوخت تغییر پیدا کرد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حوزه کولبری با حفظ سطح معیشت کولبران گام‌های بلندی را خواهیم داشت، تصریح کرد: مهم این است که همه ما به مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعتقاد داشته باشیم و آن را محور بدانیم.

وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه کاهش بیش از 50 درصدی قاچاق کار بسیار مهمی است، بیان داشت: فشارهای بین‌المللی، تهدیدها و شرایط سخت اقتصادی و آن تحریم‌های سخت و همچنین تهدیدها و فشارهایی که دوباره برگشتند، همه موجب می‌شود که بدانیم هیچ‌گونه خوش‌بینی و اعتمادی به دیگران نباید داشته باشیم، البته این به معنای انزوا، کار نکردن و تعامل نداشتن نیست، بلکه به معنای هوشمندی و هوشیاری است.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: این موضوع به معنای اتکا به توانمندی‌های خودمان است. اگر فکر کنیم در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کمک دیگران می‌توانیم کارمان را پیش ببریم، قطعاً غلط است. در نظام بین‌الملل اصل بر منافع ملی کشورها است و ارتباط هر کشور با کشور دیگر بر پایه منافع ملی است. قدرت ملی و منافع ملی کشورها در رقابت هستند و بعضی جاها در دنیا به ستیزه‌جویی ختم می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: در کنار همه این مسائل ما یک حکومتی را با ایدئولوژی، مرام و اعتقاد دینی ـ اسلامی با ویژگی‌های خودش مطرح کردیم که عصاره آن خودش را در شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نشان داده است، اما خیلی‌ها در دنیا با این حکومت مخالف هستند.

رحمانی‌فضلی در پایان گفت: مبارزه با قاچاق در اقتصاد مقاومتی یکی از مسائل مهم است. ما در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط در حوزه اقتصادی تأثیرگذار نیستیم، بلکه تأثیرگذاری ما در سیاست خارجی، امنیت ملی، اقتدار و منافع ملی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top