تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/01/02 - 23:21
کد خبر: 261854

محراب نجعی‌نژاد؛

حمایت از تولید ملی و چرخه اقتصاد پویا

حمایت از تولید ملی و چرخه اقتصاد پویا

برخی از کالاهای وارداتی با فرهنگ ایرانیان همخوانی ندارد و باعث ایجاد تغییرات نامناسب و حتی نابسامانی هایی در جامعه می شود که...

خبرنامه دانشجویان ایران: محراب نجعی‌نژاد*// رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، با تبریک به همه هم‌میهنان و ایرانیان بویژه خانواده‌های معزز شهیدان و جانبازان، و نوجوانان و جوانانِ امیدآفرین و پیشران حرکت علمی کشور، و با آرزوی نوروزی شاد و شیرین و سالی پر از خیر و برکت، سال جدید را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند.

حمایت از تولید داخلی افزون بر ارتقای توان پولی و اعتباری یک کشور و افزایش قدرت وام دهی به دیگر کشورها، نقش مهمی بر روند صعودی درآمدهای دولت ها دارد. مقوله ای که سبب ارایه خدمات عمومی بهتر و در نتیجه افزایش منافع جمعی مردم می شود که تحقق این امر نیازمند کار فرهنگی و ایجاد باورملی برای مصرف کنندگان است.ایران به عنوان کشوری مطرح در منطقه و تاثیرگذار در عرصه بین الملل از سال های پس از انقلاب سیاست های حمایت از تولید داخلی را در کانون توجه قرار داد به گونه ای که آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در فرصت های گوناگون توصیه های لازم را برای تحقق این امر اعلام می کردند و مسوولان نیز در راستای سیاست های تبیین شده اقدام های مناسب را انجام می دادند. اکنون بیش از اینکه جنگ های سیاسی در سطح بین الملل مطرح باشد، جدال ها و برتری های اقتصادی است که میزان قدرت کشورها را نشان می دهد و در این نبرد اقتصادی «تولید» جایگاهی ویژه و کلیدی برخوردار است.

هر کشور متناسب با فرهنگ آن جامعه اقدام به تولید کالاها می کند و زمانی که این داشته ها به دیگر مناطق جهان صادر می شوند ناخودآگاه بخشی از فرهنگ را نیز منتقل می کنند. برخی از کالاهای وارداتی با فرهنگ ایرانیان همخوانی ندارد و باعث ایجاد تغییرات نامناسب و حتی نابسامانی هایی در جامعه می شود که یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری نیز درباره تاثیر فرهنگی برخی کالاهای وارداتی بر پیکر جامعه است.

حمایت از تولید داخلی یکی از بهترین راهکارهای رونق بخشی به چرخه اقتصاد و پویایی آن محسوب می شود. حفظ مشاغل موجود در بخش های تولیدی، گسترش و ایجاد شغل های تازه به دلیل فراهم شدن تقاضای جدید برای محصولات موجود و خدمات نو و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری، گسترش چرخه های تولید به صورت مستقیم و غیر مستقیم و تقویت بنیان های امنیتی و دفاعی کشور از جمله این مزیت ها به شمار می رود. از طرف دیگر حمایت از تولید داخلی افزون بر افزایش توان پولی، مالی و اعتباری کشور و افزایش قدرت وام دهی به دیگر کشورها، افزایش درآمد های دولت ناشی از مالیات و امکان ارایه خدمات عمومی بهتر و در نتیجه افزایش منافع جمعی مردم را به دنبال دارد.

رسانه ها با ایجاد ذهنیت مثبت با بهره گیری از شیوه های تبلیغی و اطلاع رسانی و شرکت های تولیدی با افزایش کیفیت کالاها وکاهش قیمت آنها نسبت به مشابه غیرایرانی می توانند مجموعه منسجمی را در جهت نهادینه کردن مصرف تولیدات داخلی در کشور به وجود بیاورند.

*دانشجوی کارشناسی ریاضی دانشگاه خوارزمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top