تاریخ انتشار: شنبه 1397/01/11 - 13:27
کد خبر: 262165

سخنگوی کمپین مطالبات دکتری در یادداشتی عملکرد این گروه را تشریح کرد؛

تلاش ۵۰۰۰ نفری برای حیات دانشجویان دکتری!

تلاش ۵۰۰۰ نفری برای حیات دانشجویان دکتری!

خردادماه سال جاری دانشجویان مقطع دکتری از کل کشور بخاطر تغییر شرایط وام ویژه دکتری تجمعی اعتراضی برگزار کردیم. تغییر شرایط وام به این صورت بود که صندوق رفاه در اطلاعیه ای اعلام کرد دانشجویان متقاضی به وام ویژه دکتری باید به بانک توسعه تعاون مراجعه کنند

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال ۹۶ هرچقدر در فضای اجتماعی خبرهای تلخ و شیرینی شنیده میشد، فضای دانشگاه نیز دستخوش اتفاقات کوچک و بزرگ خودش بود. در این میان مسائل صنفی و آموزشی در صدر مطالبات دانشجویان قرار داشت، از اعتراض به قوانین سختگیرانه سنوات تحصیلی تا ماجرای وام پژوهانه دانشجویان دکتری. موضوعی که در نهایت تبدیل به تشکیل کمپین ۴۰۰۰ نفری تحت عنوان "کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم" شد.

مریم راه چمنی سخنگوی این کمپین در یادداشتی اختصاصی، عملکرد این کمپین در سال ۹۶ را مورد بررسی قرار داده و ترسیمی از فعالیت های این گروه در سال جاری را عنوان می کند: با وجود برگزاری تجمعات، رایزنی با وزارت علوم و مجلس، طرح پژوهانه اجرایی نشد، ولی دانشجویان دکتری همچنان پیگیر این موضوع هستند.

خردادماه سال جاری دانشجویان مقطع دکتری از کل کشور بخاطر تغییر شرایط  وام ویژه دکتری تجمعی اعتراضی برگزار کردیم. تغییر شرایط وام به این صورت بود که صندوق رفاه در اطلاعیه ای اعلام کرد دانشجویان متقاضی به وام ویژه دکتری باید به بانک توسعه تعاون مراجعه کنند و شرایط  بازپرداخت و ضامن کاملا تغییر کرده بود به گونه ای که تقریبا برای اکثر دانشجویان دکتری دریافت وام با این شرایط امکان پذیر نبود. اعتراضی که ابتدا برای وام ویژه دکتری بود ولی به آن محدود نشد و بهانه ای شد تا دانشجویان دکتری برای نداشتن امنیت شغلی، حقوق ماهانه، تبیعض های فراوان بین دانشجویان وزارت بهداشت و وزارت علوم، پژوهانه... براین اساس دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری وزارت علوم برخاستیم تا مطالبات به حق دانشجویان دکتری این وزارت را از راههای مدنی و درخور شأن فرهیختگان این مقطع، از طریق" کمپین_مطالبات_دکتری_وزارت_علوم"  پیگیری کرده و در این راستا اقدامات مدنی بسیاری صورت گرفته است که از جمله:

* دیدار با بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی. دیدار با نماینده دکتر لاریجانی، دکتر نوری قزلجه، همراهی بیش از 35 دانشگاه و حمایت روسای محترمشان، دیدار با سرپرست وقت وزارت علوم و اخیرا دیدار با وزیر محترم علوم دکتر غلامی و حمایت وزیر محترم از کمپین.

در مجموع ۲۵۰ مسئول را در دستگاه های اجرایی مختلف دیدار کردیم،  مذاکرات متوالی با مسئولان صندوق رفاه مهندس یزدانمهر، چراغی و قنبری جهت تعدیل شرایط وام، دیدار با سرپرست و معاونین وزارت علوم و ریاست سازمان امور دانشجویی دکتر صدیقی و مذاکره درخصوص تک تک بندهای نامه مطالبات، دیدار با دکتر روشن معاون حقوقی وزارت علوم و پیگیری دیدار با دکتر سیمایی معاون جدید حقوقی وزارت، دیدار با رییس کمیسیون آموزش مجلس دکتر زاهدی و دکتر محمدی نایب رئیس و سایر نواب کمیسیون، و حمایت ریاست و اعضای کمیسیون آموزش از مطالبات کمپین، دیدار با دکتر عارف، ریاست فراکسیون امید و عضو کمیسیون آموزش، دیدار با دکتر رستمی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری، دیدار با چندین نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیگیری ردیف بودجه مستقل دانشجویان دکتری از دولت، پیگیری نامه هایی که نمایندگان محترم مجلس به نهاد های مختلفی مثل وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون ریاست جمهوری و ... نوشته اند.

سه بار نامه 500 صفحه‌ای حاوی امضای بیش از ۵ هزار دانشجوی دکتری برای رئیس جمهور و رونوشتی از آن را برای به مجلس شورای اسلامی فرستادیم.

بخشی از مطالبات ما که در مورد ارتباط صنعت با دانشگاه و تامین بودجه های پژوهشی دانشجویان مقطع دکتری بود در بند یک الحاقی به تبصره ۹ لایحه بودجه امسال آمده است ولی ایرادهای فراوانی به آن وارد است که متاسفانه با کم لطفی نمایندگان روبرو شد و مصوب گردید، این بند در حقیقت به نام دانشجویان دکتری و به کام پسادکتری است و البته یکی از ایرادهای اصلی که به آن وارد است را میتوان گفت که چرخه ی تحصیل برای به تاخیر انداختن ورود به بازار کار در مورد متولدین دهه ۶۰ را همچنان امتداد میدهد. در دی ماه امسال نیز تجمعی حمایتی اعتراضی از بند یک الحاقی تبصره ۹ در مقابل مجلس شورای اسلامی داشتیم، متاسفانه بحث دیگری که در مجلس تحت عنوان پژوهانه به معنای کمک هزینه بلاعوض را داشتیم، با کم لطفی ریاست مجلس روبرو شد و در صحن علنی جهت رای گیری مطرح نگردید.

طوفان اینستاگرامی در پیج دکتر جهانگیری، دکتر نوبخت و وزیر علوم، از سه بار طوفان توئیتری که داشتیم دوبار از لحاظ مجموع هشتگ گذاری ترند ایران شدیم (بیش از ۶۰ هزار هشتگ توئیت شد که در نوع خود بی نظیر است)، سایر مطالبات همچنان در حال پیگیری خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top