تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/01/15 - 01:51
کد خبر: 262371

محمدرضا حیاتی

ظرفیت‌ها و استعدادهای مفهوم قدسی «علم جهادی»

ظرفیت‌ها و استعدادهای مفهوم قدسی «علم جهادی»

مراسم معنوی «اعتکاف»، طی سالیان اخیر با نام دانشگاه عجین شده است، مراسمی که طبق آمارها، تحصیلکرده‌ها درصد بالایی از ثبت‌نام‌کننده‌ها را به خود اختصاص داده و طی سه روز برگزاری آن که در ایران در ایام‌البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب) است تعداد زیادی از دانشجویان...

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا حیاتی*// 1- چمدان به دست است، بالشتی زیر بغل، ملافه‌ای را دور آن کشیده و کوله‌ای را هم بر دوش حمل می‌کند. آن‌طرف‌تر عده‌ای از دور دست‌دردست همسر به در ورودی نزدیک می‌شوند و عده‌ای دیگر هم از پشت میله‌های در ورودی از پدران و مادران خود خداحافظی می‌کنند، البته این‌بار والدین ملتمس دعا هستند. این صحنه‌ها آشناست. پیش‌تر، 10 روز مانده به اول مهرماه این تصاویر دیده می‌شود؛ البته هر دوی آنها در یک چیز مشترک هستند و آن هم ورود به یک دوره جدید «زندگی» منتها از «زمین» تا «آسمان» تفاوت دارد. محمدصالح یکی از دانشجویانی است که این تفاوت را این‌گونه می‌نویسد: «خوبی «اعتکاف» در دانشگاه این است که استاد و دانشجو را خوب به هم نزدیک می‌کند. مسجد مثل سلف و دانشکده نیست که استاد و دانشجو را از هم جدا کند. اینجا دیگر هیچ فرقی بین ما و آنها وجود ندارد. کنار دست‌مان یکی از اساتید دانشگاه بساط پهن کرده، استادی که از قضا استاد راهنمای یکی از رفقای نزدیک‌مان هم هست. همین، بساط شوخی و سوژه‌کردن استاد و رفیق‌مان را راه انداخته. یکی دوبار نام استاد مذکور را بلند صدا می‌کنیم تا رویش را به سمت ما برگرداند و رفیق‌مان را ببیند و او هم که با استادش رودربایستی دارد، عرق شرم بریزد! گذشته از این شوخی‌ها اما انصافا اکثر اساتیدی که در چنین جمع‌هایی حاضر می‌شوند، هنوز یک «دانشجوی درون»ی دارند که سروگوشش می‌جنبد و از نشستن کنار شاگردها خسته نمی‌شود.»

2- مراسم معنوی «اعتکاف»، طی سالیان اخیر با نام دانشگاه عجین شده است، مراسمی که طبق آمارها، تحصیلکرده‌ها درصد بالایی از ثبت‌نام‌کننده‌ها را به خود اختصاص داده و طی سه روز برگزاری آن که در ایران در ایام‌البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵ رجب) است تعداد زیادی از دانشجویان را به مساجد دانشگاه‌ها می‌کشاند و همین مساله فضایی خاص را که همراه است با سه روز روزه‌داری ایجاد می‌کند. این فضا به‌قدری «جذب‌کننده» و «مکنده» است که حتی تعطیلات نوروز نمی‌تواند بر آن «غلبه» کند و این استقبال دانشجویی که بخشی از آن در رسانه‌ها منتشر شد در سه روز پایانی تعطیلات نوروز رقم می‌خورد. افزایش دوبرابری ثبت‌نام معتکفان در مراسم اعتکاف امسال دانشگاه تهران از مصادیق بارز این مساله می‌تواند باشد. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که هنوز خیلی‌ها فراموش نکرده‌اند که در همین مسجد دانشگاه تهران حتی نماز خواندن هم «دل» می‌خواست. حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اخیرا در جمع دانشجویان معتکف خاطره جالبی تعریف می‌کند: «حدود 15 سال پیش، من اینجا امام‌جماعت بودم؛ نماز جماعت که تمام شد یک آقایی گفت می‌خواهم به شما مطلبی را بگویم. امروز روز بازنشستگی من از دانشگاه تهران است و دارم می‌روم. پنج سال قبل از انقلاب من در دانشگاه تهران استخدام شدم؛ دو سه ماه بود که این مسجد را می‌دیدم... حسرت این را داشتم در این مسجد نماز بخوانم. یک روزی سرانجام برای نماز ظهر وارد مسجد شدم. یک صف ناقص فقط در صف اول بود و تعدادی هم در صف دوم؛ اما امروز داخل مسجد آمدم، جایی پیدا نکردم. آمدم که به شما بگویم که آن بود وضعیت دانشگاه تهران.»

3- گرچه تا به امروز آمار دقیقی از مراسم اعتکاف در دانشگاه‌ها و محلات منتشر نشده است اما در تهران هفت دانشگاه تهران، امیرکبیر، شاهد، شهیدبهشتی، علامه، علم و صنعت و الزهرا(س) میزبان دانشجویان معتکف بودند. طبق آخرین آمارها در دانشگاه تهران بیش از 600 دانشجو و استادان به روزه‎داری، عبادت و تزکیه نفس پرداختند. دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز امسال شاهد حضور 700 دانشجو بود؛ این دانشگاه در اقدامی «اعتکاف دانشجویی باب‌الوصال» را عنوان مراسم امسال خود در نظر گرفته بود. 600 دانشجو و استاد نیز این مراسم را در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار کردند و در دیگر دانشگاه‌های کشور نیز وضعیتی مشابه وجود داشت، به‌طوری که در دانشگاه قم نیز 600 دانشجو که جالب است 500 نفر از آنها دانشجویان دختر بودند، در این مراسم شرکت کردند. اما از مهم‌ترین محفل‌های عبادی مراسم اعتکاف امسال که جمع زیادی از دانشجویان و طلاب در آن حضور یافتند، مسجد گوهرشاد مشهد مقدس بود؛ طبق آمارها نزدیک به 76 هزار نفر برای شرکت در آیین اعتکاف این مسجد ثبت‌نام کردند که با توجه به ظرفیت محدود تنها دوهزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان به قید قرعه در این مراسم شرکت کردند. به هر حال طبق آنچه در مراسم اعتکاف نوروز 97 مشاهده شد، گرچه به دلیل تقارن آن با تعطیلات 13روزه و تعطیلی بسیاری از موسسات دانشگاهی، دانشجویان زیادی امکان حضور در مساجد دانشگاه‌ها را از دست دادند، اما حضور و استقبال گسترده دانشجویان در مراسم امسال قابل تامل و بررسی است.

* مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top