تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/01/16 - 11:18
کد خبر: 262498

آسیاب به نوبت؛

انزوای رادیکالیسم در فلسطین

انزوای رادیکالیسم در فلسطین

درحالی که گروه سازشکار دولت خودگردان، همنوا با محافل غربی اعمال حاکمیت بر مرزهای 1967 را هدف اصلی خود قرار داده(صهیونیست ها به همین امر هم رضایت نمی دهند) اما گروه های مقاومت کلیه سرزمین فلسطین بر اساس مرزهای 1948 را حق تاریخی فلسطینیان می دانند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مواردی که همواره در مساله ی فلسطین مورد مناقشه و بحث گروه های مختلف فلسطینی بوده است نحوه ی مواجهه با رژیم نامشروع صهیونیستی جهت احقاق حقوق فلسطینی ها می باشد.در این بین دو رویکرد کلی در میان گروه های فلسطینی و هم چنین کشورها و گروه های مسلمان منطقه وجود دارد.

رویکرد اول  که توسط گروه هایی مانند فتح و تشکیلات دولت خودگردان همواره مورد تاکید و پی گیری قرار گرفته است رویکرد سازشکارانه و پیگیری مساله ی فلسطین از طریق مجاری بین المللی و تعامل تقریبی با صهیونیست هاست که سال ها از سوی برخی جریانات سازشکار فلسطینی پی گیری شده و نتیجه ی آن گسترش و توسعه ی سرزمینی روز افزون رژیم صهیونیستی بوده است.

رویکرد دوم که عمدتا توسط گروه های مقاومت مانند حماس و جهاد اسلامی پی گرفته شده، برمبارزه ی قاطع و مسلحانه با صهیونیست ها و جلوگیری از هر گونه سازش با آن ها متکی بوده است که حداقل نتیجه ی آن را در عقب نشینی صهیونیست ها از جنگ های 8 روزه و 22روزه غزه می توان مشاهده کرد.

در این بین نکته ی اساسی دیگر در تفاوت این دو رویکرد به گستره ی سرزمینی که هرکدام از این دو گروه آن را حق فلسطینیان دانسته و در جهت اعمال حاکمیت بر آن تلاش می کنند قابل اشاره است.

درحالی که گروه سازشکار دولت خودگردان، همنوا با محافل غربی اعمال حاکمیت بر مرزهای 1967 را هدف اصلی خود قرار داده(صهیونیست ها به همین امر هم رضایت نمی دهند) اما گروه های مقاومت کلیه سرزمین فلسطین بر اساس مرزهای 1948 را حق تاریخی فلسطینیان می دانند.

در این بین راهپیمایی بازگشت که در چند روز اخیر موج رسانه ای بزرگی را بر علیه صهیونیست ها ایجاد کرد نیز بر حق فلسطینیان بر حاکمیت بر کل سرزمین فلسطین بر اساس مرزهای قبل از جنگ 1948 اشاره دارد.

البته قابل ذکر است ریشه ی اصلی این راهپیمایی به 30 مارس سال 1976 و تصرف هزاران هکتار از سرزمین های فلسطینی توسط صهیونیست ها باز می گردد که در همان سال واکنش و راهپیمایی عظیم فلسطینی ها را منجر شد و از آن سال این روز به عنوان «روز زمین» به نماد مقاومت فلسطینیان در برابر اشغال اراضی صهیونیست ها تبدیل شد که جلوه ای از خواست مردم فلسطین برای بازگشت آوارگان به مرزهای 1948 می باشد.

در این بین آنچه که به راهپیمایی بازگشت امسال اهمیت ویژه ای می دهد این مساله است که به نظر می رسد رویکرد رادیکال ترامپ نسبت به مساله ی فلسطین و سالها تلاش گروه های سازشکار فلسطینی برای تحقق صلح با رژیم صهیونیستی که ناکام مانده است یکبار دیگر مقدمات اتحاد فلسطینی ها را فراهم کرده و آنان را به گروه های مقاومت مانند حماس بیشتر متمایل کرده است.

در این بین باید توجه داشت راهپیمایی بازگشت امسال با حضور و نقش پررنگ حماس همراه بود که حضور گسترده ی مردمی در آن در پاسخ به دعوت حماس و گروه های مقاومت، حاکی از این نکته است که مشی مقاومت و مبارزه ی مسلحانه علیه صهیونیست ها و دوری از سازشکاری با توجه به رویکرد رادیکال اخیر ترامپ در حال تبدیل شدن به اولویت اصلی و اول فلسطینیان است که این همان نکته ای است که موجبات برخورد شدید صهیونیست ها با این راهپیمایی و شهادت ده ها تن از مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین را منجر شد.

در پایان باید گفت این حرکت علاوه بر آنکه در بعد داخلی مبارزه، فلسطینیان را از حالت رخوت خارج کرد در بعد بین المللی نیز موجب انزوای بیشتر طرح های رادیکال صهیونیستی خواهد شد.

* گزارش از محمدکاظم عبدالحمیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top