تاریخ انتشار: شنبه 1397/01/18 - 09:36
کد خبر: 262600

در حالی که نجفی بر استعفا اصرار دارد نامزدهای شهرداری تهران بار دیگر به صف شده‌اند؛

آسمان بهشت در انتظار دود سفید

آسمان بهشت در انتظار دود سفید

در چنین فضایی بازار گمانه زنی ها برای صندلی ریاست ساختمان بهشت داغ شده. برخی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را گزینه ای مستعد برای شهرداری تهران ارزیابی کردند. شنیده ها اما حکایت از آن دارد که جناب معاون علی رغم همه کم لطفی ها، تصمیم دارد در دولت بماند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هرچند نجفی در همان روز های داغ مردادماه هم که حرف و حدیث ها بر سر کاندیداهای احتمالی شهرداری تهران بالا گرفته بود، آش آنچنان دهن سوزی به نظر نمی رسید و به خصوص با توجه به رزومه سال های اخیرش، پیش بینی این روزها خیلی سخت نبود، اما خب به هر حال اهالی بهشت نظر دیگری داشتند و هر دو پا در یک کفش بر شهرداری نجفی اصرار کردند و با 21 رأی او را راهی بهشت نمودند.

عملکرد نجفی و غیبت و سکوت معنادار او در زلزله تهران نارضایتی های زیادی را تولید کرد. نارضایتی تهرانی ها اما در زمان بارش برف پایتخت به اوج خود رسید. برف هایی که تنها نسخه شهرداری برای آنها، انتظار آب شدنشان بود از یک سو، و زباله هایی که در برخی نقاط بعضا تا یک هفته بر هم تلمبار شد از سوی دیگر، حسابی کارد را به استخوان رساند و درست همان روز ها بود که فشار افکار عمومی بر نجفی به اوج خود رسید.

حالا پیرمرد 67 ساله مانده بود و یک خروار نارضایتی. همین شد که یکی از عناصر نزدیک به نجفی و از اعضای تأثیرگذار کارگزاران درگفتگویی اذعان کرد که شهردار آماده استعفا است و گزینه جایگزین او هم مشخص شده. گمانه زنی ها در این خصوص اما خیلی زود پایان یافت و جناب نجفی، خود در آخرین روزهای اسفند ماه پیش قدم شد. علت هم چیزی نبود جز بیماری. بیماری ای که هر چند اعضای شورای شهر آن را خیلی جدی نمی گرفتند اما به هر ترتیب نجفی را متقاعد کرده بود تا از ریاست ساختمان بهشت کناره گیری کند.

استعفای نجفی البته در همان ساعات اولیه با واکنش های متفاوت و بعضا متناقضی همراه شد. حجت نظری عضو شورای شهر تهران در صفحه توئیتر خود نوشت: «اخبار و شایعات فضای مجازی و زمزمه‌های درگوشی مبنی بر استعفای دکتر نجفی مطرح شده و تماس‌های مکرر با بنده و سایر اعضا گرفته می‌شود به صراحت چنین رخدادی را تکذیب می‌کنم و امیدوارم شایعه پراکنان سوای منافع شخصی منافع شهر و شهروندان را نیز لحاظ کنند.» علی اعطا سخنگوی شورای شهر هم برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران با موضوع استعفای نجفی را تکذیب، و به کلی نسبت به این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد. اما خب ماه به این سادگی ها پشت ابر نمی ماند و خیلی زود پرده از واقعیت کنار رفت.

حالا یک تهران است و یک شهرداری تقریبا بدون شهردار. در هنوز بر همان پاشنه استعفا می چرخد. نجفی اصرار بر رفتن دارد. برای سرپرست ساختمان بهشت هم هنوز چاره ای اندیشیده نشده. هرچند اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که در نخستین جلسه غیر رسمی شورا که با حضور ١٥ نفر از نمایندگان و شهردار برگزار شد، اعضای شورا ضمن بررسی استعفای نجفی و پذیرش آن، مصطفی سلیمی شهردار اسبق منطقه شش شهرداری تهران را به عنوان شهردار موقت انتخاب کرده اند. علی اعطا البته باز هم دست به دامان تکذیب شد. این البته در حالی بود که او پیشتر نیز در خصوص استعفای شهردار، همه چیز را تکذیب کرده بود و این یعنی نباید تکذیبیه های از این دست را چندان جدی گرفت.

در چنین فضایی بازار گمانه زنی ها برای صندلی ریاست ساختمان بهشت داغ شده. برخی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور را گزینه ای مستعد برای شهرداری تهران ارزیابی کردند. شنیده ها اما حکایت از آن دارد که جناب معاون علی رغم همه کم لطفی ها، تصمیم دارد در دولت بماند. خود جهانگیری هم این موضوع را دروغ 13 دانست و به این ترتیب پرونده او زودتر از باقی گزینه ها بسته شد.

در میان گزینه های مطرح، به نظر می رسد اقبال محسن هاشمی رئیس شورای شهر از همه بیشتر است. پسر ارشد مرحوم هاشمی رفسنجانی یک بار دیگر هم بخت خود را در رقابت با محمدباقر قالیباف امتحان کرده بود اما در نهایت در یک رقابت حساس، تک رای الهه راستگو، آرزوی او را برای رسیدن به بهشت بر باد داد. سابقه حضور در متروی تهران و شناخته شدن وی به عنوان یکی از از مدیران باتجربه در شهرداری در کنار حمایت های رسانه ها و لابی های نزدیک به خانواده هاشمی، مهمترین فرصت هایی است که راه جلوس بر کرسی ریاست بهشت را برای او هموار خوهد کرد.

حبیب الله بیطرف گزینه دیگری است که نامش این روز ها مجددا برای شهردای تهران مطرح شده. بیطرف 62 ساله پیش از این نیز برای تصدی پست وزارت نیرو در کابینه داوزدهم معرفی شده بود، اما با نظر منفی نمایندگان و عملکرد بحث برانگیز فراکسیون امید، از راهیابی به پاستور بازماند. او اکنون به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فعالیت می‌کند.

نام حسین مرعشی هم این روزها دوباره بر سر زبان ها افتاده. کسی که در همان هفته هایی ابتدایی آغاز به کار شورای، در استمزاج صورت گرفته بعد از نجفی بالاترین رأی را به خود اختصاص داده بود. سخنگوی کارگزاران البته همان روزها که خبر ها از نهایی شدن 5 نامزد برای شهرداری تهران حکایت می کرد و کار به ارائه برنامه ها رسیده بود چندین و چند بار گفت که او یا محمدعلی نجفی شهردار خواهند شد. اظهاراتی که چند روز بعد با روشن شدن تکلیف شهردار، مشخص شد چندان بی اساس هم نبوده. او البته در توصیف شباهت کاری خود و نجفی این را هم گفته بود که ما یکی هستیم، مانند سیبی که از وسط نصف کرده باشند. حالا با گذشت تنها 7 ماه و بعد از یک نمایش کم فروغ، نجفی کفش ها را آویخته و گوی و میدان را به دیگران واگذار کرده. در چنین شرایطی، این پرسش که انتخاب اشبه الناس! به نجفی برای ریاست ساختمان بهشت چقدر منطقی است؟ را اعضای شورا باید پاسخ دهند، اما هرچه هست مثلی وجود دارد که می‌گوید آزموده را دوباره آزمودن خطاست. 

سیدمحمدعلی افشانی گزینه دیگری است که نامش در میان گزینه های احتمالی به چشم می خورد. او نیز در اوایل شورای پنجم برای ارائه برنامه دعوت شد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم، سابقه معاونت وزیر آموزش و پرورش را هم در کارنامه خود دارد. از دیگر گزینه های احتمالی حضور در بهشت را می توان پیروز حناچی نامید. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، پیش از این نیز در وزارت راه و شهرسازی یکی از معاونین عباس آخوندی بود. در این میان البته نام های دیگری چون الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده هم مطرح هستند که هنوز میزان اقبالشان برای رسیدن به شهرداری قابل پیش بینی نیست.

حالا و در شرایطی که دوباره شهرداری تهران در بلاتکلیفی به سر می برد، تهرانی ها برخاستن دود سفید بر فراز ساختمان بهشت را انتظار می کشند. اتفاقی که به نظر می رسد تأخیر در آن عواقب خوشایندی را برای پایتخت به همراه نداشته باشد. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top