تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/01/20 - 16:07
کد خبر: 262857

چانه‌زنی وزارت علوم راهگشا خواهد بود؟

سرِ ناسازگاری «ارز» با دانشجویان و قول مسئولان وزارت علوم

از زمان اعلام خبر آزادسازی ارز دانشجویی، دانشجویان محصل در خارج از کشور سعی کرده‌اند به هر نحو ممکنی اعتراض خود را به گوش مسئولان وزارت علوم برسانند و پیگیر موضوع شوند. مثل اکثر موضوعاتی که رخ می‌دهد و ایرانیان واکنش‌های خود را در فضای مجازی علی‌الخصوص اینستاگرام نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته(یکشنبه) و درحالی که موضوع بالا رفتن قیمت دلار مطرح بود و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را به طنز و جدی مورد انتقاد قرار می‌دادند، خبری در خبرگزاری‌ها منتشر شد مبنی براینکه «نرخ ارز دانشجویی آزاد شد». هرچند این خبر برای دانشجویان محصل در داخل کشور موضوع چندان مهمی نبود با این حال آن دسته از دانشجویانی که به هرنحوی در خارج از کشور در حال تحصیل هستند مکدر شدند. درواقع بالارفتن قیمت دلار و در کنار آن انتشار خبر آزاد شدن ارز دانشجویی، نگرانی دانشجویان محصل در خارج از کشور را تشدید کرد چراکه آنها اولا با توجه به بخشنامه بانک مرکزی دیگر از سوی وزارت علوم ارزی دریافت نخواهند کرد و از طرفی با توجه به گران شدن دلار، خانواده‌ها برای تامین مخارج فرزندان خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

* جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی
مطابق بخشنامه جدید بانک مرکزی «تامین ارز بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور از تاریخ 1397/1/1 صرفا به نرخ آزاد امکان‌پذیر است». در واقع عبارت «دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور» نشان از آن دارد که سایر دانشجویان که از طرق مختلفی بورسیه شده‌اند، مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

در همین رابطه، امید فردیس، فارغ‌التحصیل رشته GIS دانشگاه بروکسل در واکنش به آزادسازی نرخ ارز دانشجویی گفت: «سه نوع دانشجو در خارج از کشور داریم؛ دانشجویانی که از ایران بورسیه می‌شوند، دانشجویانی که بورس دانشگاهی در خارج از کشور را دارند و دانشجویانی که به صورت آزاد به تحصیل در کشوری جز ایران می‌پردازند و ارز دانشجویی نیز بیشتر به دسته سوم دانشجویان تعلق می‌گرفت که با این حساب دیگر آنها نمی‌توانند از این ارز استفاده کنند.»

فردیس وجود ارز دانشجویی را «آرامش‌بخش» دانشجویان از لحاظ روحی و روانی قلمداد کرد و ادامه داد: «احتساب نرخ ارز دانشجویی به نرخ آزاد با توجه به وضعیت فعلی ارز در کشور مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند؛ مشکلاتی که حتی ممکن است بسیاری از دانشجویان را به فکر بازگشتن به ایران و رها کردن تحصیل وادارد؛ هرچند قطعا خانواده آنها مبلغی را برای تحصیل فرزندان‌شان در نظر گرفته‌اند، ولی ارز دانشجویی کمک زیادی به دانشجویان کرده که حذف آن مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.»

* اعتراضات به اینستاگرام وزیر رسید!
از زمان اعلام خبر آزادسازی ارز دانشجویی، دانشجویان محصل در خارج از کشور سعی کرده‌اند به هر نحو ممکنی اعتراض خود را به گوش مسئولان وزارت علوم برسانند و پیگیر موضوع شوند. مثل اکثر موضوعاتی که رخ می‌دهد و ایرانیان واکنش‌های خود را در فضای مجازی علی‌الخصوص اینستاگرام نشان می‌دهند، در این مورد این اتفاق نیز دانشجویان دست روی دست نگذاشته و به صفحه اینستاگرام منصور غلامی وزیر علوم مراجعه کرده و با هشتگ #نه_به_حذف_ارز_دانشجویی اعتراض خود را به سیاست جدید وزارت علوم نشان دادند.

#نه_به_حذف_ارز_دانشجویی

اعتراضات اینستاگرامی دانشجویان به آزادسازی ارز دانشجویی

* اولین واکنش وزارت علوم به اعتراضات
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم پس از اعتراضات دانشجویان محصل در خارج از کشور به آزادسازی ارز دانشجویی گفت: شرایط ارزی که بانک مرکزی در کشور با آن مواجه است موجب شده که بخشنامه فوق در خصوص تامین ارز دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور صادر شود. صدیقی با اشاره به اینکه این تصمیم بانک مرکزی شامل دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور نخواهد شد و فقط دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند مشمول بخشنامه بانک مرکزی خواهد شد، گفت: طی چند روز آینده وضعیت ارزی دانشجویی با قطعیت مشخص خواهد شد و ما منتظر هستیم ببینیم وضعیت تامین ارز از سوی بانک مرکزی به چه شکلی خواهد بود.

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان

بهرحال این نکته که مسئولان وزارت علوم خود را ملزم به پاسخگویی به مطالبات صنفی دانشجویان می‌دانند و به اعتراضات آنها اعتنا می‌کنند بسیار مهم و قابل توجه است و حالا نگاه دانشجویان به عملکرد این وزارتخانه، علی‌الخصوص سازمان امور دانشجویان، دوخته شده است تا بتواند با مذاکره و چانه‌زنی با بانک مرکزی مشکل بوجود آمده را برطرف نماید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top