تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/01/21 - 14:04
کد خبر: 262909

یادگیری لینوکس را جدی بگیرید؛

۲۰ دلیل برای این که چرا هکرها همواره از لینوکس استفاده می‌کنند

۲۰ دلیل برای این که چرا هکرها همواره از لینوکس استفاده می‌کنند

هر زمان با واژه هکر روبرو می‌شویم، ناخواسته به یاد جرایم سایبری، بدافزارها و افرادی می‌افتیم که در نظر دارند به کاربران عادی یا سازمان‌های بزرگ ضربه وارد کنند. اما این واژه روی دیگری نیز دارد. هر زمان در مقاله‌ای خواندید هکری از یک ابزار، سرویس یا یک نرم‌افزاری کاربردی استفاده می‌کند مطمئن باشید که ابزار مورد استفاده کارکردی عالی داشته است. لینوکس معروف‌ترین مثال در این زمینه است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیستم‌عامل لینوکس ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارد که باعث شده است کاربران حرفه‌ای روی خوش به این سیستم‌عامل نشان دهند. در این مقاله قصد داریم به معرفی دلایلی بپردازیم که نشان می‌دهد چرا هکرها به سیستم‌عامل لینوکس روی خوش نشان داده و حاضر نیستند آن‌را با هیچ‌یک از سیستم‌عامل‌های رایج جایگزین کنند. امنیت و حریم خصوصی بیش از آن‌چه تصور می‌کنید برای کاربران حرفه‌ای حائز اهمیت است.

چرا کارشناسان امنیتی و هکرها عاشق لینوکس هستند؟
یک کارشناس امنیتی اساسا به دنبال آن است تا به درون شبکه‌های کامپیوتری نفوذ کرده یا سامانه‌های کامپیوتری مستقل را به چالش بکشد. او سعی می‌کند با اتکا با توانایی‌های ذاتی و مهارت‌هایی که آموخته این‌کار را به بهترین شکل انجام دهد. برای نیل به این هدف باید به دنبال آن باشد تا سیستم‌عاملی را انتخاب کنند که ویژگی‌های امنیتی بالایی داشته باشد تا به او اجازه دهد مهارت‌های خود را روی این سیستم‌عامل آزمایش کرده و از طرفی این اطمینان خاطر را به او بدهد که از حریم خصوصی او و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد به بهترین شکل محافظت می‌شود. با توجه به متن‌باز بودن برنامه‌های مبتنی بر لینوکس، انعطاف‌پذیر بودن این سیستم‌عامل و طیف بسیار گسترده‌ای از کتابخانه‌هایی که به شیوه ماژولار نوشته شده و در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، جای تعجبی نیست که مشاهده می‌کنیم لینوکس نه تنها از سوی کاربران بلکه از سوی هکرها و کارشناسان امنیتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

1.یک سیستم‌عامل متن‌باز است
اگر در نظر دارید نرم‌افزاری را منطبق با قابلیت‌های سیستم‌عامل خاصی توسعه دهید به سورس‌کدهای آن سیستم‌عامل نیاز دارید. این‌کار به شما اجازه می‌دهد تغییرات موردنیاز را به بهترین شکل روی محصول خود یا حتا پلتفرم هدف پیاده‌سازی کنید. لینوکوس به واسطه متن‌باز بودن به راحتی این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

2. سازگاری
سیستم‌عامل لینوکس از همه پکیج‌های نرم‌افزاری یونکیس و همه فرمت‌های فایلی رایج پشتیبانی می‌کند.

3. نصب سریع و ساده
اکنون بیشتر توزیع‌های لینوکسی همراه با یک نصب‌کننده کاربرپسند عرضه شده و برنامه‌های موردنیاز را نصب می‌کنند. توزیع‌های محبوب نیز با ابزارهایی عرضه می‌شوند که اجازه نصب یکسری نرم‌افزاری اضافی و محبوب را امکا‌ن‌پذیر می‌سازند. همچنین زمان بوت این سیستم‌عامل در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌ها خیلی سریع‌تر است.

4. ثبات و پایداری
لینوکس تنها سیستم‌عاملی است که بالاترین سطح از عملکرد را ارائه می‌کند. به طوری که برای مدت زمان طولانی بدون نیاز به ریبوت کردن قابل استفاده بوده، خیلی کم قفل می‌کند یا به مرور زمان به واسطه نشتی حافظه و مشکلات دیگر سرعت سیستم را کاهش نمی‌دهد. به این نکته دقت داشته باشید که به راحتی می‌توانید از یک توزیع لینوکس برای چند سال استفاده کنید.

5. سازگاری بهتر با شبکه
با توجه به این‌که لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز بوده و تیم‌های توسعه‌دهنده سال‌ها است با دست‌اندرکاران فعال در زمینه ارتباطات و شبکه در تعامل هستند، از این‌رو سیستم‌عامل فوق بهترین گزینه در ارتباط با مباحث شبکه است. به لطف پکیج‌ها، کتابخانه‌ها و فرمان‌های متعددی که برای آزمایش تست نفوذ به شبکه در لینوکس وجود دارد به راحتی می‌توانید رخنه‌ها را شناسایی کنید.

6. چندوظیفگی
لینوکس به‌گونه‌ای طراحی شده که قادر است در یک لحظه چند کار را به‌طور همزمان انجام دهد. در نتیجه چند وظیفه می‌توانند در ‌پس‌زمینه اجرا شوند، بدون آن‌که سرعت انجام کارها روی سیستم کاهش پیدا کند.

7. رابط خط فرمان
سیستم‌عامل لینوکس بیشتر به واسطه رابط خط فرمانی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد معروف است. به عبارت دقیق‌تر لینوکس در مقایسه با مک و ویندوز یکپارچه‌ترین محیط خط فرمان با سیستم‌عامل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌طوری که به کاربران اجازه می‌دهد به بهترین شکل روی سیستم خود کنترل داشته و به منابع مختلف سیستم دسترسی داشته باشند.

8. سبک‌تر و قابل حمل‌تر
 کاربران می‌توانند دیسک‌ها و درایوهای بوت سفارشی را تقریبا برای هر توزیع لینوکس ایجاد کنند. دیسک بوتی که بسیار سبک و روان بوده و از منابع سیستمی به شکل حداقلی استفاده می‌کند.

9. قابلیت نگهداری
نگهداری از لینوکس ساده است. نصب نرم‌افزارها روی لینوکس به سادگی انجام شده و هر توزیع از لینوکس مخزن نرم‌افزارهای خاص خود را دارد که همین موضوع باعث شده است کاربران با یک جست‌وجوی ساده نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را پیدا کنند.

10. استفاده کامل از هارددیسک
تنها لینوکس است که حتا در زمان پر بودن کامل هاردیسک است قادر به انجام وظایف خود است. رویکردی که تقریبا هیچ سیستم‌عاملی به روانی لینوکس قادر به انجام آن نیست.

11. انعطاف‌پذیری
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لینوکس در ارتباط با عملکرد بالای آن در زمان به‌کارگیری روی سرورها، دسکتاپ‌ها و سامانه‌های توکار است. لینوکس از معماری‌های مختلف سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند.

12. ارزان‌قیمت بودن
لینوکس به لطف متن‌باز بودن در خارج از ایران به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار داشته و بدون پرداختن هزینه خاصی از بستر اینترنت قابل دریافت است.

13. آسیب‌پذیری‌های کم
امروزه همه سیستم‌عامل‌های مدرنی که می‌شناسیم با آسیب‌پذیری‌های کوچک و بزرگ مختلفی دست به گریبان هستند. اما در این میان لینوکس در مقایسه با سیار سیستم‌عامل‌ها وضعیت بهتری دارد.

14. پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی
لینوکس از زبان‌های قدرتمندی همچون سی/سی پلاس‌پلاس، جاوا، پی‌اچ‌پی، رابی، پایتون، پرل و.... پشتیبانی می‌کند. لینوکس به شما اجازه می‌دهد به شکل ساده و روانی از زبان‌های اسکریپت‌نویسی استفاده کنید.

15. تقریبا اکثر ابزارهای امنیتی به زبان لینوکس نوشته می‌شوند
ابزارهای محبوبی شبیه به Nmap و Metaspoit به واسطه قدرت بالا برای ویندوز هم آماده شده‌اند. با این وجود امکان پورت کردن همه ابزارها با همه قابلیت‌ها از لینوکس امکا‌ن‌پذیر نیست. لینوکس ابزارهای قدرتمندی در اختیار دارد که برای مدیریت قدرتمند بر حافظه در اختیار کاربران قرار دارد.

16. حریم خصوصی به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته
این روزها خبرهای مختلفی در ارتباط با حریم خصوصی یا نقض حریم خصوصی می‌شنویم. حتا برخی از کارشناسان اعلام داشته‌اند ویندوز 10 داده‌های شخصی مربوط به کاربران را جمع‌آوری می‌کند. با اینحال خبر خاصی در ارتباط با این موضوع نیست که داده‌ها و اطلاعات شما از سوی لینوکس جمع‌آوری شده و سپس به شرکت‌های ثالث جمع‌آوری فروخته شده باشد.

17. شما به درایورها نیازی ندارید
لینوکس به درایورهای جداگانه‌ای نیاز ندارد. همه درایورهای موردنیاز از قبل درون کرنل لینوکس قرار گرفته و همراه با نصب لینوکس روی سامانه شما نصب می‌شوند. این حرف به معنای آن است که نیازی به سی‌دی مربوط به نصب درایورهای سخت‌افزاری ندارید.

18. آینده متعلق به لینوکس است
با توجه به دلایل متعددی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، باید بگوییم آینده از آن لینوکس است. لینوکس سیستم‌عاملی است که در وب‌سرورها مورد استفاده قرار گرفته و به واسطه پایداری، انعطاف‌پذیری و ساده بوده مورد توجه وب‌متسرها قرار دارد. حتا اندروید نیز بر پایه لینوکس است.

19. از حافظه کمتری استفاده می‌کند
همان‌گونه که اشاره شد لینوکس خیلی روان بوده، به فضای دیسک کمتری نیاز داشته، حافظه اصلی کمتری را مصرف کرده و پردازه‌های کمتری را ایجاد می‌کند.

20. به‌کارگیری آن ساده است
این جمله که لینوکس بیش از اندازه پیچیده بوده و تنها برای برنامه‌نویسان و کارشناسان امنیتی مناسب است، افسانه‌ای بیش نیست. اگر یک سال از لینوکس استفاده کنید به راحتی می‌توانید مفاهیم پایه‌ای آن‌را درک کنید. طبیعی است اگر کاربر ویندوز هستید و اکنون قصد مهاجرت به لینوکس را دارید در ابتدا همه چیز کمی سخت جلوه کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top