تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/01/21 - 19:31
کد خبر: 262939

ارسلان ظاهری؛

چرا ارز گران می‌شود؟

بارها گفتیم اگر تحریم ها همچون یک شوک ویروسی در آن مقطع توانست اقتصاد کشور را به مرز بحران ببرد، چون سیستم ایمنی ضعیف بود، چون سیستم بانکی ما دارای خون‌ریزی درونی بود، چون بر سیستم گردش نقدینگی(به مثابه گردش خون در بدن) کنترل و اشراف نداشتیم. چون اقتصاد ایران وابسته به دلار (دلاریزه) بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: ارسلان ظاهری// پاسخ به این سوال مثل این است که بگوییم یک شخص چرا مریض می‌شود؟ شما ممکن است بگویید چون فلان ویروس به بدن او حمله کرده و بعد هم شروع کنید به تجزیه و تحلیل و نوع عملکرد این ویروس.

اما سوال مهم‌تری که مطرح می‌شود این است که چرا سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند در مقابل این ویروس مقاومت کند؟ علت این شکنندگی کجاست؟

این سوال در اقتصاد ایران پاسخ‌های مطول و مبسوطی دارد، از جمله ساختار تک محصولی اقتصاد و عدم قوت تولید ملی بعنوان ستون فقراتی که در مواقع فشار باید زیر بار این بحران‌ها بایستد.

اما اتفاقات این روزهای بازارارز که اتفاقا بسیار هم شبیه رویدادهای ارزی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ است و من نمی‌دانم آقای مسعود نیلی که در شهریور ۹۱ در مجلس وقت، مفصلا به چرایی و چگونگی آن بحران ارزی پرداخته بود، چرا این بار او و تیم‌اقتصادی دولت‌شان بازهم دچار همان بلیه شده اند. الا اینکه بگوییم یا عامدانه چشم بر واقعیت‌ها بسته شد یا اینکه تحلیل‌شان با واقعیات درونی اقتصاد ایران فاصله جدی داشت.

بعد از بحران ارزی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ ، راقم این سطور(به تاسی از اساتید تراز اول اقتصاد ایران که برخلاف برخی دیگر از اقتصادخوانده‌های ما، بر واقعیات و بیماری‌های درونی اقتصاد کشور مشرف بودند، آنهم بدلیل داشتن سال‌ها تجربه اجرایی در اقتصاد ملی) بارها در جمع های مختلف دانشجویی و دانشگاه‌های کشور هشدار دادیم و دادند، که از این بحران ارزی درس عبرت بگیرید، گفتیم این بحران ارزی بخوبی ضعف های درونی اقتصاد ما را عیان ساخته، قدر این فرصت تاریخی را بدانید و از هم‌اکنون جلوی تکرار آن را بگیرید!

بارها گفتیم اگر تحریم ها همچون یک شوک ویروسی در آن مقطع توانست اقتصاد کشور را به مرز بحران ببرد، چون سیستم ایمنی ضعیف بود، چون سیستم بانکی ما دارای خون‌ریزی درونی بود، چون بر سیستم گردش نقدینگی(به مثابه گردش خون در بدن) کنترل و اشراف نداشتیم. چون اقتصاد ایران وابسته به دلار (دلاریزه) بود.

چون سیستم بانکی، نقدینگی را سال‌ها بصورت ناعادلانه در دست یک عده‌ای خاص قرار داده است.

آمارهای پولی بانکی انتهای سال ۹۶ نشان می‌دهد که حجم نقدینگی کشور به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن اصطلاحا در سیستم بانکی خوابیده است و ۹۰ درصد این هزار میلیارد هم تنها در اختیار یک درصد سپرده گذاران است و آیا خطری بالاتر از این!

بارها گفتیم و گفتند که مراقب این سیلنقدینگی باشید! بارها گفتیم و گفتند که بیش از ۹۵ درصد نقدینگی تنها در دست یک درصد افراد جامعه است ... و آن را به هر بازاری ببرند آنجا را منفجر می‌کنند. وضعیت آن روز بازار ارز را ببینید!

اینکه بارها گفته شد اشراف اقتصادی و اصلاح بانک جزو فوری ترین امور اقتصاد ایران است، برای چنین روزی بود!

این است که بدنبال خودش برجام های یک و دو و سه ... می آورد و نه تحریم!

ضربه ای که ما از سیستم بانکی و عدم اشراف بر اقتصاد خوردیم بسیار بیشتر از ضربه هایی است که از فشارهای آمریکا خورده ایم. و ضربه‌ای که از اقتصاددان‌هایی (که همچون پزشک) در این سال‌ها بر بالین این بیمار (اقتصاد ملی) آمده و برایش نسخه پیچی کرده اند، اما بعدها خودشان اعتراف کرده‌اند که نسخه‌هایشان تنها تیری درتاریکی بوده، بسیار بیشتر از تحریم‌ها و وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده است!

اصلی ترین هنر آمریکایی این است که این نقاط ضعف را بخوبی شناخته و در بزنگاه ضربه اش را می‌زند، این ما هستیم که از تحربه‌ تلخ گذشته استفاده نکرده ایم.

و امروز هر راه‌حل واقعی تنها از مسیر ایجاد اشراف اقتصادی (تشکیل بانک‌های اطلاعات اقتصادی کشور) و اصلاح نظام بانکی (بمنظور جلوگیری از خونریزی درونی اقتصاد) می‌گذرد!

کاش آقای روحانی اشتباه دو سال پایانی احمدی نژاد را تکرار نکند، بجد معتقدم اگر احمدی‌نژاد هزینه و وقتی را که برای پشتیبانی از مکتب بهاری گذاشت، با آن توان لجستیک‌ش تنها برای اجرای دو طرح شفافیت و اصلاح بانک (که اتفاقا طرح مدون و علمی داشت و دارد) گذاشته بود، امروز نه دولت روحانی بر سرکار بود و نه برجامی در کار بود.

و دولت روحانی که بنظر نگارنده محصول بحران ارزی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ است، اگر اشتباه احمدی نژاد را تکرار کند، ممکن است سال‌های آینده به سرنوشتی بدتر از احمدی نژاد امروز دچار شود!

آقای روحانی نگاه‌تان را برگردانید به درون، مراقب ویروس‌ها باشید اما اختلال سیستم ایمنی اقتصاد را رفع کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top