تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/01/26 - 15:38
کد خبر: 263256

بررسی میزان تشعشعات زیان‌آور گوشی‌های موبایل نسل حاضر؛

مراقب باش موجی نشی!

مراقب باش موجی نشی!

24 ساعت شبانه‌روز یا در حال استفاده از گوشی هستیم یا آن را زیر سر خود گذاشته‌ایم و در کنار امواج و تشعشعات آن از خواب لذت می‌بریم. این مساله باعث شده بسیاری از کارشناسان نسبت به سلامتی ما حساس شده و در مورد خطرات امواج و تشعشعات گوشی‌ها به ما هشدار دهند؛ هشدارهایی ضد و نقیض که هرکدام به نوعی ما را می‌ترسانند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از عقب‌ماندگی ذهنی می‌گوید و دیگری نسبت به بروز سرطان هشدار می‌دهد. با اینکه هنوز مشخص نیست دقیقا این امواج چه تاثیری روی ما خواهند گذاشت تقریبا همه متخصصان مطمئن هستند که این امواج آسیب خود را به ما خواهند زد. در میان تمام موسسه‌ها و سازمان‌ها، یک موسسه آلمانی توانسته به صورت دقیق همه گوشی‌های جدید و قدیمی بازار را بررسی کند و به ما بگوید با چه میزان تشعشع کدام گوشی‌ها به ما صدمه خواهد زد. نحوه حساب کردن این آسیب براساس واحدی به نام وات بر کیلوگرم سنجیده می‌شود. این واحد نشان می‌دهد این امواج در واحد یک کیلوگرم وزن بدن انسان چه میزان وات انرژی به ما منتقل می‌کنند. نکته جالب در میان فهرست این گوشی‌ها، کره‌ای‌ها، چینی‌ها و البته آمریکایی‌ها هستند که هرکدام از یک طرف بام افتاده تاثیر مثبت و منفی خود را روی سلامت ما می‌گذارند. در ادامه چند نمونه از گوشی همراه را انتخاب کرده‌­ایم و از میزان امواج آن برای شما می‌­گوییم.

سالم‌­ترین گوشی­‌ها کدامند؟
1- سونی Xperia M5
در سری M سونی، این گوشی به‌عنوان نخستین گوشی ضد‌آب محسوب می‌شود. یک گوشی پلاستیکی ارزان با قیمتی حدود 900 هزار تومان که از ارزان‌ترین گوشی‌های ضدآب بازار محسوب می‌شود. این گوشی توانسته با میزان تشعشع 0.14 وات بر کیلوگرم رتبه اول کمترین میزان تشعشع را برای خود کند. این گوشی از آبان‌ماه در بازار ایران کمیاب شده و تقریبا عمر فروش آن روبه اتمام است.

2- سامسونگ نوت 8
نوت 8 آخرین پرچمدار سامسونگ است که مثل ققنوسی از خاکستر گوشی قبلی این سری بلند شد. این گوشی بزرگ و قدرتمند که قیمتی حدود چهار میلیون تومان دارد، رتبه دوم لیست کـــم‌تـشعــشع‌تــرین گوشی‌ها را با میزان 0.17 وات بر کیلوگرم به دست آورده است و در عین حال بین 15 گوشی کم‌تشعشع، عنوان گران‌ترین را نیز دارد.

3- سامسونگ S6 EDGE
استقبال از گوشی گلکسیS6 EDGE، سامسونگ را به فکر ساختن نسخه‌ بزرگ‌تری از این گوشی اما با همان شکل و شمایل قبلی انداخته است. برای تحقق این امر سامسونگ گوشی جدیدش را با نمایشگری بزرگ‌تر، باتری با ظرفیت بیشتر و مقدار رم بیشتر، با نام سامسونگ گلکسی S6 EDGE+ طراحی و تولید کرد. هرچند دوران این گوشی رو به پایان است ولی می‌توانید آن را با قیمتی حدود دو میلیون تومان در بازار پیدا کنید. میزان تشعشع این گوشی حدود 0.22 وات بر کیلوگرم است.

4- گوگل پیکسل XL
اولین سری گوشی‌های پیکسل گوگل که در دو نوع ساده و XL عرضه شدند به دلیل سیستم‌عامل خاص‌شان و البته برند گوگل طرفداران خاصی پیدا کردند. از میان این دو گوشی مدل بزرگ‌تر یعنی پیکسل XL توانسته خود را در میان گوشی‌های برتر از نظر میزان تشعشع قرار دهد. میزان تشعشع این گوشی حدود 0.25 وات بر کیلوگرم است که با قیمتی حدود سه میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته با توجه به عرضه سری جدید خیلی امیدی به پیدا کردن این گوشی در بازار نداشته باشید.

5- سامسونگ S8 پلاس
جدیدترین پرچمدار سری S سامسونگ نیز مانند جدیدترین مدل سری نوت توانسته رتبه خوبی در میان گوشی‌های حافظ سلامت شما کسب کند. این گوشی که اکنون با توجه به بالا رفتن دلار قیمتی حدود سه میلیون و 300 هزار تومان دارد، با میزان تشعشع 0.26 وات بر کیلوگرم در رتبه پنجم برترین گوشی‌ها قرار گرفته است. در حالی که این مدل چندان تفاوتی با بردار کوچک‌تر خود ندارد. در لیست 10 گوشی برتر نشانی از گوشی S8 معمولی نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد سامسونگ تمرکز خود را بیشتر روی این گوشی گذاشته است.

6- ZTE Blade A910
برخلاف دیگر برندهای چینی که اکثر گــوشی‌هایــشان بین بدترین مدل‌ها دیده می‌شوند، شرکت ZTE توانسته است یک گوشی خود را با میزان تشعشع 0.27 وات بر کیلوگرم، به مقام ششم جدول برترین گوشی‌ها برساند. گوشی ارزان قیمت A910 در بازار قیمتی حدود 490 هزار تومان دارد و به نوعی ارزان‌ترین گوشی بین 10 گوشی برتر محسوب می‌شود. این گوشی خیلی ویژگی خاصی ندارد و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند با قیمت کم از شر تشعشعات رها شوند.

7- ال‌جی Q6
مدل Q6 یکی از جدیدترین میان‌رده‌های ال‌جی محسوب می‌شود که با الگوبرداری از پرچمدار سال پیش این شرکت یعنی G6 ساخته شده است و صفحه ‌نمایش بسیار بزرگی دارد. با داشتن این ویژگی پرچمدار مانند، قیمت آن در حد یک میان‌‌رده معمولی بوده و حدود یک میلیون تومان فروخته می‌شود. میزان تشعشع این گوشی حدود 0.28 وات بر کیلوگرم بوده و از تمام گوشی‌های ال‌جی برای شما بی‌ضررتر است.

8- سامسونگ A5 مدل سال 2016
یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های میان‌رده سامسونگ مدل A5 است. مدل سال 2016 این گوشی، یک گوشی خوش دست با قابلیت‌هایی نظیر شارژ سریع و حسگر اثرانگشت و البته قیمتی حدود یک میلیون و 200 هزار تومان است که با توجه به امکاناتش ممکن است خیلی‌ها را شیفته خود کند. البته بعد از آمدن مدل 2017 دیگر بازار این گوشی رونقی نداشته و استقبال از آن کمتر شده است. میزان تشعشع این مدل حدود 0.29  وات بر کیلوگرم است.

9- موتورولا MOTO G5 PLUS
از مهم‌ترین ویژگی‌های مدل G5 Plus می‌توان به به بدنه‌ پلاستیکی مقاوم، سه گیگابایت رم و دوربین 12 مگاپیکسلی اشاره کرد؛ آن هم با قیمتی حدود یک میلیون تومان. همچنین به‌گفته‌ شرکت سازنده، این دستگاه در برابر آب هم مقاوم است. همه این موارد در کنار هم باعث شده ارزش خرید این گوشی بالاتر رود. اکنون نیز به صورت رسمی اعلام شده است که میزان تشعشع این گوشی حدود 0.30 وات بر کیلوگرم است.

10- موتورولا MOTO Z
شرکت لنوو برای سری جدید خود دو گوشی MOTO معرفی کرد؛ یکی با اسم MOTO Z که بدنه باریک‌تری داشته و دیگری با اسم Z Force که باتری بزرگ‌تر و امکانات بعضا بیشتر دارد. این گوشی که اکنون در بازار با قمیتی حدود یک میلیون و 900 هزار تومان فروخته می‌شود، میزان تشعشعی برابر با دیگر گوشی این شرکت و برابر با 0.30 وات بر کیلوگرم تولید می‌کند.

مضرترین گوشی‌ها کدامند؟
هر کشور و هر موسسه‌ای با توجه به تحقیقات پراکنده یا منافع خود تشعشع موبایل را رد یا تایید می‌کنند یا میزان دقیقی برای آن مشخص نمی‌کنند. به همین خاطر در حقیقت هیچ استانداردی برای اینکه نشان دهد چه موبایلی با چه میزان تشعشع می‌تواند به سلامت ما آسیب بزند، وجود ندارد. ولی در این میان شرکت آلمانی «فرشته آبی» تنها جایی است که به صورت تخصصی این مساله را بررسی کرده و براساس یک‌سری استاندارد‌های مشخص میزان تاثیر تشعشع گوشی‌های مختلف را روی گوش و بدن به صورت جداگانه بررسی می‌کند. براساس استاندارد این موسسه اگر یک گوشی بیش از 0.60 وات بر کیلوگرم تشعشع ساطع کند، به سلامت بدن انسان آسیب وارد می‌شود. بر این اساس گوشی‌هایی که بیشترین میزان آسیب را به بدن انسان می‌رسانند، پیدا کرده‌ایم که اگر نگران سلامت خود هستید از آنها دوری کنید.

1- در صدر لیست بدترین گوشی‌ها، گوشی معروف 5T OnePlus با میزان تشعشع 1.68 وات بر کیلوگرم جا خوش کرده است. یک گوشی ارزان قیمت چینی که با مشخصات سخت‌افزاری بسیار چشمگیر و البته ظاهری بسیار شبیه به پرچمداران معروف این روزها آمده‌ است تا چشم و دل شما را ببرد. این گوشی هرچقدر روی کاغذ خوب است در عمل چندان جالب نیست و ضعف‌های پنهان زیادی دارد؛ ضعف‌هایی که یکی از آنها همین میزان تشعشع است.

2- در رده دوم پرچمدار سال گذشته هوآوی یعنی MATE 9 روبه‌رو می‌شویم که میزان تشعشع آن 1.64 است. این پرچمدار البته با استقبال چندانی روبه‌رو نشد و فروش خوبی نسبت به میان‌رده‌های هوآوی نداشت. این گوشی یکی از نخستین اقدامات هوآوی برای خودی نشان دادن در میان پرچمداران محسوب می‌شود. گوشی موبایلی که قرار بود بسیار جدی گرفته شود ولی چندان نتوانست با قیمت عجیب خود توجه علاقه‌مندان به سامسونگ یا آیفون را جلب کند. اکنون میزان تشعشع هم دلیلی دیگری برای دور شدن از این گوشی است.

3- سومین گوشی، مدل قدیمی نوکیا لومیا 630 است که تشعشعی حدود 1.51 دارد. این مدل نسبتا قدیمی از گوشی­‌هایی بود که قرار بود مفهوم دوربین را با همان روش قدیمی میزان مگاپیکسل دوربین عوض کند. ولی نوکیا دیر متوجه شد که دیگر میزان مگاپیکسل برای کاربران مهم نیست و آنها به کیفیت عکس بیشتر از این اعداد توجه می‌کنند. این گوشی تقریبا در بازار کمیاب است و با عدم استقبال از سیستم‌عامل آن اگر باشد هم طرفداری ندارد. البته با این میزان تشعشع بهتر است دست کسی به آن نرسد!

4 و 5- در ادامه لیست تا رتبه هفتم شاهد حضور گوشی‌های هوآوی هستیم. گوشی‌هایی از جمله P9 پلاس و معمولی توانسته‌اند با تشعشعی حدود 1.48 رتبه سوم و چهارم را به خود اختصاص دهند. این گوشی‌ها نیز مانند مدل MATE 9 از تلاش‌های ناموفق هوآوی در تولید یک پرچمدار در خور توجه محسوب می‌شوند. البته قیمت این دو گوشی بسیار معقول‌تر از MATE 9 بود و به همین خاطر محبوبیت بیشتر کسب کرد. این گوشی نیز اکنون در بازار کمتر به چشم می‌خورد و معمولا مدل دست دوم آن خرید و فروش می‌شود.

6- یکی از محبوب‌ترین مدل‌های میان رده هوآوی نیز در لیست سیاه قرار گرفته است. منظورمان مدل نوا پلاس است که تشعشع آن حدود 1.41 وات بر کیلوگرم محاسبه شده است. این گوشی پارسال به بازار ایران آمد و توانست با کنار زدن سامسونگ و ال‌جی در رده قیمتی حدود یک میلیون تومان اسم و رسمی پیدا کند. اگر هنور هم می‌خواهید به سراغ این گوشی خوش رنگ و لعاب بروید، بهتر است کمی به سلامتی خود فکر کنید و مدل‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید.

7- نکته جالب جدول بدترین گوشی‌ها، قرار گرفتن گوشی آیفون 7 اپل در رده دهم است. این گوشی که بعد از چندسال درجا زدن، کمی متفاوت‌تر از دیگر گوشی‌های آیفون حاضر شده بود، در بخش سلامتی حسابی گل کاشته و ممکن است آسیب بدی به جسم شما بزند. البته این تنها گوشی آیفون در جدول نبوده و اگر کمی پایین‌تر از رتبه 10 را نگاه کنیم، گوشی‌های دیگر اپل را هم می‌توانیم ببنیم. هرچند آیفون در اقدامی هوشمندانه مدل جدید خود یعنی آیفون x را با نوآوری خاص و البته سالم‌تر تولید کرده تا اگر قصد خرید از برند اپل را دارید یک گزینه بسیار سالم روبه‌روی شما باشد.

رتبه‌های بعدی
بعد از گوشی معروف آیفون 7 پلاس، دو مدل آیفون 8 و آیفون 7 پلاس توانسته‌اند رتبه‌های دهم، دوازدهم و پانزدهم را به دست آورده و جزء 15 گوشی مضر در بازار قرار بگیرند. نکته جالب جدول بدترین گوشی‌ها حضور فعال گوشی‌های چینی و پرچمداران اپل است که یکی براساس قیمت‌های بسیار ارزان بازاریابی کرده و دیگر تمرکز خود را روی قیمت‌گذاری لاکچری گذاشته است. با این حال جفت‌شان به بدن شما ضرر زیادی خواهند زد.

* گزارش از علی هادیزاده

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top