تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/01/26 - 21:17
کد خبر: 263275

قاسم زائری

نظم جدید غرب آسیا

نظم جدید غرب آسیا

اکنون نوبت طرح یک سوال اساسی است: چرا قدرت نظامی و اقتصادی بزرگی مثل آمریکا، که روزگاری نه چندان دور بر تحولات و مناسبات جهانی سیادت داشت، اکنون حتی با همراهی فرانسه و انگلیس و با وجود دلارپاشی گاوهای شیرده و عطش دوستان چشم انتظارشان در منطقه (عربستان و قطر و ترکیه و امارات و اردن و نظایر آن) از انجام هرگونه اقدام موثری برای تغییر معادلات منطقه غرب آسیا ناتوان‌اند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: قاسم زائری*// ترامپ با همراهی ماکرون و ترزا می، پس از روزها سروصدا و جنجال رسانه‌ای و مانور تبلیغاتی، و بدون کسب اجازه از شورای امنیت یا حتی نهادهای مسوول در کشورهای خودشان، تعدادی موشک به اهدافی در سوریه پرتاب کردند. موشک‌ها از هواپیماهایی شلیک شدند که از ترس سامانه ضدهوایی روس‌ها وارد آسمان سوریه نشده بودند، و بیرون از مرزهای سوریه شلیک شدند. مراکز هدف این عملیات، قبلاً به واسطه گزارش روس‌ها از طرف دولت سوریه تخلیه شده بود. سامانه دفاع هوایی سوریه، تعدادی از موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرد و سه کشور تلویحاً گفته‌اند که فعلاً برنامه‌ای برای ادامه عملیات علیه دولت سوریه نداشته و آن را خاتمه‌یافته تلقی کرده‌اند.

به اتهام مشابه کاربرد سلاح شیمیایی، اوباما در 2013 تا آستانه صدور دستور حمله به سوریه پیش رفت و «ساعت صفر» حمله نیز اعلام شد. اما این حمله هیچ‌گاه صورت نگرفت. بعدها ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی، به انتقاد از اوباما پرداخت که چرا در آن مقطع به سوریه حمله نکرده است. به تلافی آن تعلل، ترامپ خود در 2017 به بهانه حملات شیمیایی در خان شیخون تعدادی موشک روانه فرودگاه متروکه‌ای در حمص سوریه کرد که نوع شلیک‌ها و نحوه عمل آنها در منطقه هدف، به یک افتضاح نظامی برای آمریکا بدل شد.

اکنون نوبت طرح یک سوال اساسی است: چرا قدرت نظامی و اقتصادی بزرگی مثل آمریکا، که روزگاری نه چندان دور بر تحولات و مناسبات جهانی سیادت داشت، اکنون حتی با همراهی فرانسه و انگلیس و با وجود دلارپاشی گاوهای شیرده و عطش دوستان چشم انتظارشان در منطقه (عربستان و قطر و ترکیه و امارات و اردن و نظایر آن) از انجام هرگونه اقدام موثری برای تغییر معادلات منطقه غرب آسیا ناتوان‌اند؟ بوش پدر به عراق لشکر کشید؛ بوش پسر برای لشکرکشی تاوان انهدام برج‌های دوقلو را داد؛ اوباما نجنگید؛ ترامپ هم نمی‌جنگد. ظاهر دیگر هیچ آمریکایی جنگی را در خاورمیانه شروع نمی‌کند.

حقیقت آن است که با نابودی داعش، حل مسأله استقلال کردستان، تثبیت اوضاع سیاسی لبنان، سامان یافتن اوضاع عراق، و تثبیت و تداوم دولت سوریه، اکنون به نظر می‌رسد که کمابیش پایه‌های نظم جدید غرب آسیا تثبیت شده و این منطقه مهم جهان، قدرت‌ها و مؤلفه‌های برتر مؤثر بر تحولات خود را به خوبی شناخته است.

مایه مسرت است که ایران رکن اصلی این نظم تازه است، و حتی حضور نیروهای قدرتمندتری نظیر روسیه در این نظم تازه نیز در قالب برنامه و طرح ایران است؛ همچنان که ایران، از روسیه برای سامان دادن به اوضاع سوریه دعوت می‌کند، و برای حل‌وفصل اوضاع عراق از او کمک نمی‌گیرد. نظم تازه در ذهن امثال «حاج قاسم» شکل می‌گیرد و تجسم عینی پیدا می‌کند. این نظم تازه، محصول مدیریت سیاسی و نظامی «جمهوری اسلامی» در منطقه غرب آسیاست؛ «کالای ایرانی» است که مظلومانه و در اوج ناباوری و بی‌اعتمادی نخبگان داخلی به‌دست آمده است. اکنون زمان خودباوری است.

این نظم تازه، و شناسایی ابعاد و اقتضائات آن و ارائه راهکارها برای تثبیت و بهبود آن، یک دستور کار جدید برای نخبگان سیاسی و اجتماعی خصوصاً نهادها و مراکز پژوهشی و دانشگاهی است.

* استادیار جامعه شناسی دانشگاه تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top