تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/01/27 - 00:56
کد خبر: 263288

حمایت جریان دانشجویی از کارگران کارخانه «متالورژی پودر» +عکس

مجتمع متالورژی پودر ایران یکی از واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی قزوین و تنها تولید کننده پودر آهن در ایران و خاورمیانه به علت مشکلات مالی تعطیل شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب بعد از شکل‌گیری دولت تدبیر و امید شاهد شدت گرفتن اعتراضات کارگری و تعطیلی کارخانه‌ها بودیم تا آنجایی که برخی از کارخانه‌های صاحب‌نام کشور تعطیل و با با کاهش تولید همراه شدند؛ اما گویا داستان تعطیلی برند‌های قدیمی و پرسابقه اقتصاد ایران در دولت تدبیر و امید تمامی ندارد و تقریبا می‌توان گفت که در سال‌های گذشته و بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید عادت کرده‌ایم که هر روز خبر تعطیل شدن یکی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور را بشنویم.

این اتفاقات در شرایطی طی چند سال گذشته رخ داد که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که با و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اقتصاد ایران به ویژه در بخش تولید در چنین وضعیتی قرار بگیرد.

علیرغم اینکه دولت با شعار‌های بهبود معیشت مردم و بهتر شدن اوضاع اقتصادی روی کار آمد؛ اما در این چند سال وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم نه تنها بهتر نشد؛ بلکه اقتصاد ایران به چنان رکودی دچار شد که به گواه اکثر اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نمونه آن در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بی‌سابقه بوده است.

یکی از کارخانه‌هایی که اخیرا درگیر مشکلات اقتصادی شده، مجتمع متالورژی پودر ایران در شهرک صنعتی قزوین و تنها تولید کننده پودر آهن در ایران و خاورمیانه است.

این شرکت که واقع در شهرصنعتی البرز قرار دارد، روزی با حدود  ۱۵۰ نفر نیرو فعالیت و بالغ بر ۲۰۰ نوع قطعه اعم از آهنی و برنزی تولید می‌کرد، محصولات این شرکت جهت مصرف در صنایع غذایی (تیغه و شبکه چرخ گوشت)، خودروسازی (انواع روتور، استاتور درپمپ‌های خودرو و خار و بوش و چرخ دنده و.) و نیز صنعت کمباین و تراکتورسازی (انواع بوش‌های برنزی) استفاده می‌شد و پایه اصلی این تولید هم فقط آهن‌های ضایعاتی است.

شرکت متالورژی ایران در سال ۱۳۹۶ با چالش‌های مختلف مدیریتی و عدم پرداخت دستمزد و حقوق مواجه بود؛ به طوری که بار‌ها شاهد تجمع اعتراضی  و اعتصاب کارگران در مقابل استانداری قزوین بودیم.

مشکلات این شرکت امروز با اخراج تمامی کارکنان و تعطیلی آن به اوج خود رسیده و جمعی از کارگران با حضور در مقابل استانداری اعتراض خود را نسبت به بیکاری و عدم دریافت حقوق اعلام کردند.

یکی از کارگران بلاتکلیف «مجتمع متالورژی پودر» با اشاره به تعطیلی این کارخانه گفت: قبل از عید کل پرسنل  مجتمع متالوژی به خاطر پرداخت نشدن ۶ ماه حقوق و  معوقات تجمعی انجام دادند که به ما وعده داده شد حقوق،  عیدی و معوقات پرداخت می‌شود.

وی گفت: متاسفانه وعده مدیر کارخانه عملی نشده و کارگران تصمیم گرفتند مقابل استانداری تجمع کنند در پی این تجمع جلسه با نماینده کارگر و مدیر کارخانه و مسئو لین برگزار شد.

این کارگر گفت: قرار شد حقوق و معوقات ما بپردازند که فقط دو برج حقوق ما  شب عید پرداخت کردند.

وی افزود: به ما گفته بودند که در سال جدید جلسه فوری برای حل مشکلات کارخانه و برای پرداخت معوقات برگزار می‌کنیم.

کارگر بلاتکلیف مجتمع متالوژی پودر مطرح کرد: ما هرنامه‌ای که برای مسئولین فرستادیم و شفا‌هی گفتیم نیرو‌هایی در کارخانه داریم که چند ماه بعد بازنشسته می‌شوند و این دردست نیست که در حق کارگر اجحاف شود.

وی گفت: چندماه داریم اعلام می‌کنیم که نگران کار و سوابق بیمه و معوقات و به ما قول دادند که کارخانه تعطیل نمی‌شود.

اعتراض کارگرانی که در ابتدای سال جدید با در‌های بسته کارخانه روبرو شدند!
این کارگر خاطرنشان کرد: کار فرما به ما اعلام کرد که ۱۸ فروردین ماه روز اول کاری است و باید سر کار حاضر باشید، اما متاسفانه  صبح ۱۸ فروردین ماه کارگران با درب پلمپ شده مجتمع متالورژی پودر روبه رو شدند و نگهبان گفت: «به من گفتند پرسنل داخل کارخانه راه ندم».

وی در ادامه گفت: طی تماسی که با مدیر کار خانه داشتیم، گفت: «قرارداد شما با کارخانه تمام شده است و هیچکس حق ورود با کارخانه  ندارد و هیچ کاری نمی‌توانید انجام بدید و مجتمع تا اطلاع ثانوی تعطیل است.»

کارگر مجتمع اظهار داشت:  نماینده کارگران با ارسال نامه‌ای به اداره کار قزوین و البرز اعتراض ما را اعلام کرد. از طرفی مدیر عامل مجتمع به اداره بیمه نامه زد که به خاطر مشکلات مالی کارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل است و تنها راهی که به ما ‍‍‍پیشنهاد دادند این بود که از بیمه بیکاری استفاده کنیم.

وی گفت: ما  کارگران مجتمع متالورژی پودر می‌خواهیم با این کارخانه  ادامه همکاری بدهیم.

جریان دانشجویی نمی‌تواند نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت باشد
یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قزوین عضو دفترتحکیم وحدت در این رابطه گفت: جریان دانشجویی نمی‌تواند نسبت به چنین مسائلی بی‌تفاوت باشد و به همین دلیل هم دفتر تحکیم وحدت در نامه‌ای به استاندار قزوین خواستار رسیدگی به خواسته‌های به حق کارگران این کارخانه شد.

وی تصریح کرد: این شرکت که در شهر صنعتی البرز قرار دارد، چیزی حدود ۱۵۰ نفر نیرو داشته و روزی تنها تولید کننده پودر آهن در خاورمیانه بوده و چیزی بالغ بر ۲۰۰ نوع قطعه اعم از آهنی و برنزی تولید داشته که حالا با خطر تعطیلی مواجه شده است.

این فعال دانشجویی مطرح کرد: از مشکلات پرسنل این مجتمع باید به مشکلات بهمن ۹۳، نداشتن بیمه تکمیلی از آبان ۹۴، عدم واریز به موقع حق بیمه تامین اجتماعی از ابتدای سال ۹۴ تاکنون واز همه مهمتر، تعویق حقوق چندماهه کارگران اشاره کرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه در سالی که با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نام‌گذاری شده ،کارگران «متالورژی پودر» در اولین روز کاری با در‌های بسته آن مواجه شدند.این فعال دانشجویی تاکید کرد: متاسفانه باوجود پیگیری‌های صورت گرفته مسئولان اقدامی برای رفع مشکلات آن‌ها نکرده‌اند که امیدواریم صدای این کارگران زحمت کش بزودی شنیده شود و مسئولان به داد این کارگران برسند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top