تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/01/28 - 23:37
کد خبر: 263465

کارشناس مسائل بین الملل در مراسم اکران مستند فروشنده ۲:

خوش‌چشم: بعد از برجام راه‌های گریز از تحریم‌ها لو رفت

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل امروز در مراسم اکران مستند فروشنده ۲ در دانشگاه صنعتی شریف گفت: دشمن برای ایجاد اختلال در کشور ۲۰ مولفه را طراحی کرده که نتایج اقدامات آن‌ها در شهریور و آبان تشدید می‌شود.

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه امروز در مراسم اکران مستند فروشنده 2 که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اکران شد با اشاره به سناریوی دشمن برای ایجاد اختلال در کشورمان گفت: اختلال در بازار ارزی و اغتشاشات دی ماه سال گذشته بخشی از این سناریو بود. در واقع دشمن در این راستا 20 مولفه را طراحی کرده که نتایج اقدامات آنها در شهریور و آبان تشدید می شود و اگر هم به اهداف خود نرسند در سال 98 سناریوی پیش بینی شده را ادامه خواهند داد.

وی با بیان اینکه دشمن می خواهد کشور را در داخل دچار تزلزل کند تا نظام مجبور به امتیاز دادن در صحنه منطقه ای و موشکی شود افزود، سیاستمداران ما احتمالا دارند هدف غایی را بیان می کنند آنها می گویند این جنگ هیبریدی به دنبال تغییر رژیم است در حالی که هدف اول آنها این نیست بلکه هدف اول دادن امتیاز از جانب ماست و بعد کار به تغییر رژیم می کشد.

کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه با بیان اینکه دشمن می خواهد ما را در صحنه بین الملل با تنش مواجه کند گفت: اینکه رژیم صهیونیستی مدافعین حرم را در سوریه با موشک مورد هدف قرار می دهد و بعد یکی از مقامات آنها مستقیما می گوید که هدف ما از این حمله ایران بوده در راستای ایجاد تنش برای کشورمان در صحنه بین الملل است. در هر حال اسرائیلی ها تاکنون به طور مستقیم اقدامات خود را علیه کشورمان بازگو نکرده اند چون آنها به صورت غیرمستقیم اقتدار خود را نشان می دهند با این وجود این برای اولین بار است که یکی از مقامات نظامی این رژیم به طور مستقیم اقرار می کند که هدف از حمله موشکی ما ایران بوده است.

خوش چشم افزود: زمانی که هواپیمای اف 16 اسرائیل نیز در لبنان سرنگون شد اسرائیلی ها گفتند که پهپاد ایران عامل انهدام این هواپیما بوده و این نیز در راستای افزایش تنش های مستقیم در عرصه بین الملل علیه کشورمان مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته علیه کشورمان دیگر اجزای جبهه مقاومت همچون حشد الشعبی را شامل می شود، افزود: در هرحال دولت عراق تا انتخابات با این موضوع باید کنار بیاید. مسئله ای که وجود دارد این است که آنها سعد حریری را در عربستان اظهار کردند و به او تشر زدند که چرا طبق برنامه ما عمل نکردی از این رو به او گفتند که به لبنان برگرد و یا محور مقاومت را مورد سرزنش قرار بده و بگو که نمی شود با حزب الله کار کرد. با این وجود سعد حریری این کار را نکرد و با ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل ملاقات کرد و بعد دوباره او را در عربستان خواستند که پس از این وقایع بود که او را گرفتند.

کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه گفت: بعد از برجام فرصتی حاصل شد تا غرب با رصد و مانیتور کردن ارتباط شبکه بانکی ما رد شبکه های ما را بزنند. ما امروز 95 درصد از قطعات موشکی را خودمان می سازیم اما 5 درصد را از خارج وارد می کنیم با این وجود آنها پس از برجام توانستند رد شرکت های صوری ما را بزنند.

خوش چشم تصریح کرد: مجموعه افرادی که در کنگره آمریکا به عنوان متخصص تحریم شناخته می شوند در اوایل روی کار آمدن اوباما بر روی ساختارسازی تحریم ها کار کردند. با این وجود آنها در آن زمان 30 تا 35 سال داشتند که فعالیت آنها در دولت ترامپ نیز ادامه پیدا کرد. در هر حال این افراد که همگی یهودی هستند و متعهدانه کار می کنند برای اینکه از ارزش ریال کشورمان بکاهند یک ماه به دوبی آمدند و روسای تک تک بانک هایی را که ما با آنها کار می کردیم توجیه کردند و به آنها گفتند اگر کارهای مورد نظر آنها را انجام ندهند چه بلایی سرشان می آید.

وی اضافه کرد: در مقابل اقدامات صورت گرفته توسط این تیم متخصص تحریم در دوبی یکی از آقایان که آدم خوب و متعهدی هم هستند یکی دو روز به دوبی رفت تا چهار کلمه صحبت کند و در واقع فقط ببیند نتیجه اقدامات آمریکایی ها چه بوده است.

وی به جریمه چهار بانک ترکیه اشاره کرد و افزود: در قضیه تاجر ایرانی ساکن ترکیه رضا ضراب شاهد بودیم که کار حتی به وزرا و پسر اردوغان هم رسید و آمریکایی ها می گفتند که آنها باید در نیویورک دادگاهی شوند که اردوغان به خاطر پسرش پشت وزرا ایستاد اما در هر حال آمریکا بانک های ترکیه را نقره داغ کرد.

خوش چشم اضافه کرد: عربستان نیز که جدیدا وارد کار اختلال ارزی شده با کمک هژمونی آمریکا فعالیت در راستای ایجاد اختلال در بازار دوبی را آغاز کرد و نتیجه اقدامات آنها اغتشاشاتی بود که اتفاق افتاد.

کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه گفت: تا سال 2005 آمریکایی ها هر اقدامی را برای ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران انجام دادند با شکست مواجه شد با این وجود آنها از اندیشکده های خود خواستند تا بر روی موضوع ایران فکر کرده و مولفه های قدرت جمهوری اسلامی را شناسایی و از طریق آنها قدرت ما را محدود کنند تا تضاد منافع ما به آنها ضرر نزند.

خوش چشم گفت: یکی از مولفه های مدنظر آمریکایی ها بحث پشتوانه مردمی نظام است در واقع هدف آنها این است تا کسانی که در روز 22 بهمن به خیابان ها می آیند چون اکثرا جزو دهک های پایین جامعه هستند با فشارهایی که ایجاد می کنند آنها را در مقابل نظام قرار دهند و در واقع با اقداماتی که انجام می دهند آن قدر به این قشر فشار بیاورند تا آنها به خیابان ها بریزند. واقعیت این است وقتی که شخصی به خاطر مسائل اقتصادی به خیابان می آید شعاری ندارد و اگر این اتفاق بیفتد بلندگوها را دست کسانی مانند سبزها می دهند.

وی با بیان اینکه وقتی نظام ببیند پشتوانه مردمی آن ضعیف است مجبور به امتیاز دادن می شود تصریح کرد: یکی از مولفه های مدنظر آمریکا مولفه هسته ای جمهوری اسلامی است و این مولفه ای بود که حداقل تا 10 سال آن را از ما گرفتند.

وی اضافه کرد: در حالی که هر سی سی از آب سنگین در بازارهای جهانی با قیمت بالایی فروخته می شود ما داریم آب سنگین را هر تن چند هزار دلار می فروشیم. آب سنگین یک محصول هایتک است در هر حال هسته ای علاوه بر هایتک بودن امنیت ما را تضمین می کند و به این می گویند بازدارندگی اگرچه هدف ما از فعالیت های هسته ای ساختن بمب نیست.

خوش چشم اضافه کرد: پمپئو، رئیس سی آی ای نیز اذعان کرده است که ایران هیچ وقت به دنبال بمب نبوده و نیست که به دنبال اظهارات او ظریف صدایش درآمد و گفت پس این همه بلا چیست که سر ما می آورید؟ در هر حال وقتی کشوری به توانمندی غنی سازی اورانیوم، آبشارسازی و تولید سوخت برسد این خودش بازدارنده است.

وی با اشاره به اینکه در توافق هسته ای غربی ها روی ذخایر اورانیوم کشور ما دست گذاشتند و تا اندازه ای توانستند تعداد زیادی از سانتریفیوژهای ما را برچینند، افزود: هسته ای برای ما قدرت بازدارندگی دارد اما آنها از طریق برجام حداقل به مدت 10 سال بازدارندگی هسته ای را از ما گرفتند البته در برجام ذکر نشده که همه چیز بعد از این مدت تمام می شود بلکه آنچه قید شده این است که پس از این زمان قدرت ها می آیند و نتیجه گیری می کنند با این وجود شاید نتیجه این باشد که تا بیست سال دیگر همین روال ادامه پیدا کند.

کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه از تکنولوژی موشکی به عنوان یکی دیگر از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران نام برد و افزود: امروز عربستان، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه خود را به موشک های بالستیک و هسته ای مجهز کرده اند و تابع هیچ قانونی هم نیستند با این وجود آنچه که امروز باعث شده تا دشمن به ما حمله نکند همین بازدارندگی موشکی ماست امروز موشک های نقطه زن متحرک یکی از توانمندی های ماست سرعت عمل این موشک ها آن قدر بالاست که پدافند ضد موشکی امکان عمل کردن در مقابل آنها را ندارد و این امکان تخریب را زیاد می کند.

وی با اشاره به اینکه غربی ها ابتدا به سراغ موشک های بالستیک کشورمان آمدند چون این موشک ها کاراتر هستند و بعد سراغ موشک های کروز می روند، اضافه کرد: یکی دیگر از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران بحث منطقه ای است با این وجود اگر بحث همه پرسی کردستان عراق مطرح می شود این موضوع با هدف تضعیف قدرت منطقه ای ایران صورت گرفت.

وی بیان کرد: تمایل غرب این است که دانه به دانه دندان های ما را بکشند تا مردم خودشان علیه نظام اقدام کنند.

کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه گفت: بعد از برجام برای ما مسلم بودکه غرب به دنبال مسائل دیگر می رود. به عنوان نمونه معاون خزانه داری وقت آمریکا گفته بود که ما از طریق FATF می توانیم خط مالی و تامین قطعات موشکی را از داخل ایران بزنیم و بفهمیم که ایرانی از چه طریقی پول ها را جابه جا می کنند.

وی به سناریوی آمریکا برای برجام اشاره کرد و افزود: تا چند هفته آینده امکان اینکه ترامپ دو طرح را دنبال کند وجود دارد نخست اینکه برجام را کنار بگذارند تا تحریم ها برگردد. اگر این اتفاق بیفتد به خاطر تاثیرات ثانویه بقیه کشورها نیز مجبور می شوند که این تصمیم آمریکا را بپذیرند. یک سناریوی دیگر این است که آمریکا می گوید که ایران باید به خواسته های ما تن دهد با این وجود باز هم آمریکا اسما در برجام می ماند.

خوش چشم افزود: متاسفانه سیاستمداران آن قدر مشخص گفته اند که اگر آمریکا از برجام خارج شود با اروپا می مانیم. معتقدم ما دست خودمان را رو کرده ایم.

وی با بیان اینکه امروز برخی ها به این بهانه که ترامپ قصد دارد از برجام خارج شود بحث مذاکرات موشکی را پیش می کشند، افزود: امروز روابط اقتصادی اروپا با آمریکا برای آنها 19 تریلیون دلار آورده دارد و این در حالی است که ارزش روابط اقتصادی آنها با ایران 400 میلیارد دلار است. سوال این است که کدام عقل سلیم 19 تریلیون دلار را رها می کند و به 400 میلیارد دلار می چسبد.

کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجه گفت: در هر حال غرب می خواهد شرایطی را فراهم کند تا ایران مجبور شود امتیاز سیاسی بدهد و این امتیاز نیز شامل بحث عقب نشینی کشورمان در مسائل منطقه ای و موشکی است در این شرایط است که می گویند ایران باید این امتیازات را بدهد تا ترامپ در برجام بماند.

وی به برخی از خواسته های غربی ها اشاره کرد و گفت: مثلا یکی از خواسته های آنها دسترسی کامل نظامی به هر مرکزی است که آنها می خواهند از آن بازرسی کنند از طرفی می گویند ایران باید برد موشک های بالستیک خود را محدود کنند به عنوان نمونه برد موشک های سجیل و قدر کشورمان 2000 کیلومتر است که طبق خواسته آنها باید به 300 کیلومتر کاهش پیدا کند.

خوش چشم اظهار کرد: اروپا در این ماجرا برای اینکه کارش به عنوان پلیس خوب بگیرد مثلا می گوید ما 5 امتیاز نمی خواهیم و اگر ایران 2 امتیاز هم بدهد کافی است مثلا اینکه ما موشکی و منطقه ای را بدهیم و بعد آنها در زمینه برجام با ما کار کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top