تاریخ انتشار: شنبه 1397/02/01 - 09:22
کد خبر: 263672

با مصرف زیاد استامینوفن می‌میرید

دانشمندان معتقدند که با مصرف اندازه خاصی از استامینوفن در روز، انسان می میرد.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از الو دکتر، استامینوفن از جمله داروهایی است که در سراسر دنیا به میزان زیاد مصرف می شود. استامینوفن برای درد های مختلفی مصرف می شود که باعث تسکین درد می شود. از عوارض شایع مصرف استامینوفن می توان به از دست دادن کبد اشاره کرد. دانشمندان معتقدند که مصرف مقدار مشخصی از استامینوفن باعث مرگ حتمی انسان می شود.

 
بر اساس نتایج تحقیقات این محققان، موارد سالانه از کار افتادگی کبد در اثر مصرف استامینوفن – که در آمریکا به نام تجاری تایلنول و در بریتانیا به نام پاراستامول شناخته می شود – از ۸۲ درصد در سال ۸۹۹۱ به ۱۵ درصد در سال ۳۰۰۲ افزایش یافت‌.
 
‌گروه تحقیقاتی بررسی نارسایی حاد کبد در آمریکا، که با شرکت پژوهشگران از دانشگاه های مختلف این کشور تشکیل شد، ۲۶۶ بیماری که در فاصله سال های ۸۹۹۱ تا ۳۰۰۲ به خاطر ازکارافتادگی حاد کبد بستری و درمان شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. این بررسی ها نشان داد که ۸۴ درصد، ۵۷۲ بیمار مبتلا به نارسایی کبدی که به دلیل مصرف استامینوفن کبد خود را از دست داده بودند، به طور غیر عمدی دچار این عارضه شده‌اند ولی ۴۴ درصد آنها با تلاش برای خودکشی استامینوفن مصرف کرده بوده اند.
 
داروی بی خطر خطرناک استامینوفن یک داروی مسکن و تب بر است که مکانیسم اثر آن با داروهای موسوم به داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی مثل ایبوپروفن و آسپرین فرق دارد. گرچه مکانیسم اثر این دارو به خوبی شناخته نشده است ولی دانشمندان می‌گویند که اثر ضد درد آن به دلیل افزایش آستانه درد انسان است. یعنی استامینوفن کاری می‌کند که تحمل انسان در برابر درد افزایش پیدا کند. همچنین اثر ضد تب این دارو از طریق اثر بر مرکز کنترل دمای بدن انسان در مغز، اعمال می‌شود.
 
این دارو یکی از قدیمی ترین داروهای مسکن جهان است که هنوز هم استفاده می شود. استامینوفن از سال ۱۵۹۱ مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست و مصرف آن نیازی به نسخه پزشک ندارد.
البته باید به خاطر داشت که حداکثر مقدار قابل مصرف آن ۴ گرم در روز است- یعنی تقریبا ۲۱ قرص ۵۲۳ میلی‌گرمی- که در ایران رایج است‌. ‌این دارو در کبد متابولیزه شده و دفع می شود. لذا کبد یکی از اصلی ترین اعضایی است که در صورت مسمومیت با استامینوفن دچار آسیب می‌شود.
 
اگر استامینوفن با دوز بالا یا به طور طولانی مدت و یا به طور همزمان با مصرف الکل یا سایر داروهای مضر برای کبد، مصرف شود می‌تواند با خطر ابتلا به مسمومیت کبدی همراه باشد. بر اساس آمار قبلی ۴ درصد کسانی که دچار مسمومیت با این دارو می‌شوند کبد خود را از دست می‌دهند.البته دانشمندان معتقدند که مصرف روزانه بیش از ۵۲ گرم استامینوفن مرگ آور است‌.
 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top