تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/02/04 - 01:42
کد خبر: 264004

در دانشگاه علم و صنعت مطرح شد؛

لیلاز: به روحانی علاقه‌مندیم ولی اگر خطا کند به او رحم نخواهیم کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما به روحانی علاقه مندیم، ولی اگر خطا کند به او رحم نخواهیم کرد من بزرگترین منتقد هاشمی و خاتمی بوده‌ام و الان نیز هر جا لازم باشد از روحانی انتقاد می‌کنم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزارش دانشجو، سعید لیلاز، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی امروز در مناظره اقتصادی با موضوع وضعیت اقتصادی دولت و راههای رسیدن به وضع مطلوب که با حضور جبرائیلی، پژوهشگر اقتصادی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: در سال های 2010 تا 2015 متوسط رشد اقتصادی کره جنوبی سه درصد ترکیه 4.4 درصد و ایران منفی یک دهم درصد بوده است.

وی افزود: میزان تغییرات تولید ناخالص داخلی علامت دهنده این است که هر کشوری از لحاظ کمی چه میزان پیشرفت یا پسرفت کرده است. با این وجود در چهار سال گذشته متوسط رشد اقتصادی ایران چهار درصد بوده که حدودا دو و نیم تا سه برابر هشت سال دولت قبل بوده است.

لیلاز با بیان اینکه میزان رشد اقتصادی ایران به مراتب از روسیه، ترکیه، عربستان و مصر بالاتر بوده افزود: متوسط رشد اقتصادی ایران در این دوره از متوسط رشد اقتصادی جهان بالاتر است.

لیلاز با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشورمان در سال 2018 و 2019 در بین کشورهای نفتی و کشورهای همسایه خود بیشتر خواهد بود، افزود: از سال 96 به بعد اقتصاد ایران در حال ثبت رکوردهای جدید است.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای ارزی بهترین سال ریاست جمهوری روحانی یعنی سال 96 از بدترین سال تحریمی یعنی سال 92 کمتر بوده تصریح کرد: پیش بینی ها حاکی از این است که رشد اقتصادی روسیه یک سوم ایران است و از طرفی باید گفت که از این حیث عربستان سعودی وضعیت خوبی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حوزه معیشتی نیز آسیب شدیدی در سال 92 به اقشار فرودست جامعه وارد شده بود اما در 5 سال اخیر شاهد بهبود وضعیت خرید کارگران، کارمندان و مستمری بگیران بوده ایم. به گونه ای که می توان گفت از سال 92 به بعد قدرت خرید طیف کارگر و دیگر اقشار بدون وقفه و منظم افزایش یافته است.

لیلاز با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها نباید لقلقه زبان باشد، تصریح کرد: شکاف طبقاتی به مراتب در پنج سال گذشته کمتر شده است با این وجود اینکه آقای جبرائیلی می گویند در این دوره آقایان جیب خود را پر کرده اند معنا ندارد.

وی اضافه کرد: به گفته انگلس دولت ها از طریق تورم جیب مردم را می زند با این وجود متوسط نرخ تورم در کشورمان در این پنج سال با گذشته قابل مقایسه نیست. در واقع این میزان کاهش نرخ تورم در این مدت در هیچ دوره دیگری وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: من نمی فهمم که ما چه ملتی هستیم که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهیم و می گوییم انرژی هسته ای حق مسلم ماست بعد 15 میلیارد دلار غذا در سال وارد می کنیم این چه مبارزه با استکباری است؟

وی با اشاره به اینکه در این دولت هم شاهد رشد اقتصادی بوده ایم و هم ایجاد اشتغال تصریح کرد: در این دوره غذای کمتری نیز وارد شده است با این وجود سوال این است که آیا پیشرفت چیزی جز اینهاست؟

این استاد دانشگاه افزود: درصد وصول مالیات به GDP در سال 91 و 92 حدود پنج درصد تولید ناخالص داخلی بوده ولی سال گذشته این میزان به هشت درصد رسیده و به طور منظم هم در حال افزایش است. از طرفی قاچاق از 25 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است.

لیلاز تاکید کرد: ما به روحانی علاقه مندیم ولی اگر خطا کند به او رحم نخواهیم کرد من بزرگترین منتقد هاشمی و خاتمی بوده ام و الان نیز هر جا لازم باشد از روحانی انتقاد می کنم با این وجود غیر از هزینه های جاری دولت که به نظر من انضباط لازم در آن اجرا نشده هیچ حوزه اقتصادی در کشورمان وجود ندارد که نتوانیم بگوییم پیشرفت محسوسی نداشته است.

وی با بیان اینکه ما در کشور کسانی داشتیم که می گفتند اسلام ولی بیشترین خسارت را زدند تصریح کرد: تولید مواد غذایی در کشورمان 12 درصد افزایش یافته و به 123 میلیون تن رسیده است و این در حالی است که با رشد هفت درصدی جمعیت مواجه بوده ایم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه میزان حمایت از کالای ایرانی در دولت روحانی افزایش یافته چون منابع نداشته ایم اضافه کرد: در این دولت حتی یک دینار از ذخایر ارزی استفاده نشده است. با این وجود دولت با صرف منابع ارزی کمتر خروجی بیشتری داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در این دولت هزینه 33 درصدی که از جیب بیماران پرداخت می شده با اجرای طرح تحول سلامت به 7 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وقتی رشد نقدینگی افزایش می یابد هیچ کس نمی تواند مانع افزایش تورم شود، افزود: بانک های ما در سال 92 ورشکسته به دولت روحانی واگذار شدند بنا بر آمارها میزان بدهی شبکه بانکی تا سال 84 در کشورمان 4 میلیارد دلار بوده است اما این میزان بدهی از سال 84 تا 92، 25 برابر افزایش یافته است.

لیلاز با تاکید بر اینکه برای حمایت از کالای ایرانی باید همین روش دولت را طی کرده و وابستگی ارزی اقتصاد ایران را کم کنیم، اضافه کرد: مسیر دولت به سمت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی است.

وی با اشاره به اینکه میزان واردات کشورمان در سال 96، 73 میلیارد دلار بوده در حالی که این میزان واردات در سال 90، 78 میلیارد دلار بوده است، تصریح کرد: اگر در دولت روحانی قیمت نفت بالا بود اصلا دولت را دست او نمی دادند بلکه آن را به دست پسرخاله ها می دادند و می گفتند بیایید و خرج کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در این دولت میزان واردات کاهش و صادرات افزایش یافته است و بر همین اساس است که کسری ارزی به منفی 10 میلیارد دلار کاهش یافته است، تصریح کرد: دولت روحانی می توانست به مراتب یک میلیون بار بهتر از وضعیت فعلی عمل کند ولی مسیری نیز که الان طی می کند مسیر درستی بوده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی قدرت خرید طبقه کارگر را طی سه سال 25 درصد کاهش می دهند دیگر نمی توان طی همان مدت آن را بازگرداند، افزود: به گفته آقای جبرائیلی اگر مصارف ارزی کشور در سال 96 حدود 90 میلیارد بوده اما درآمدهای ارزی نیز ۱۰۰ میلیارد بوده است.

هیئت علمی دانشگاه بهشتی تصریح کرد: در دولت روحانی وابستگی به خارج کم شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در زندان اوین به من می گفتند که شما به خاطر انتقاد از اسامة بن زید مقام معظم رهبری به زندان رفته اید، تصریح کرد: من زمانی که در زندان اوین بودم به بازجو گفتم که فحش دادن به احمدی نژاد بعد از رفتنش برای من هیچ فضیلتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه داستان فتنه 88 بر همه شما روشن خواهد شد همان طور که یک ذره از آن روشن شده افزود: من پیش از این گفته ام که اقتصاد ایران هرگز تحریم نبوده است و الان هم که تحریم ها برقرار است من استدلال تحریم را نمی پذیرم چون اقتصاد ایران تحریم ناپذیر است با این وجود کسی نمی تواند خود را پشت تحریم ها پنهان کند.

لیلاز با اشاره به اینکه برجام تنها معجزه ای است که جلوی دولت هار ترامپ را گرفته و ما با این معجزه الان ایستاده ایم، افزود: برجام همان چیزی است که برخی ها آن را مسخره می کنند. برجام همان چیزی است که امروز عناصر عالی کشور می گویند نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.

وی با بیان اینکه اگر ترامپ برجام را بر هم بزند ایران یک مشروعیت اخلاقی پیدا می کند و ما به یک دیپلماسی عمومی می رسیم، تصریح کرد: الان یک جنگ سرد جدید آغاز شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در این چهار سال بیش از دو میلیون شغل خالص ایجاد شده در حالی که طی سال های 84 تا 92 خالص ایجاد اشتغال زیر صد هزار نفر بوده افزود: ایران شش میلیون دانشجو دارد با این وجود سالانه یک و نیم میلیون نفر به بیکاران کشور اضافه می شود اما این دولت توانسته است که نرخ بیکاری را ثابت نگاه دارد وگرنه الان نرخ بیکاری 18 درصد بود.

وی با بیان اینکه این یک دروغ بزرگ است که می گویند چه قدر کارخانه از بین رفته تصریح کرد: شاخص حجم تولید کارگاه های صنعتی ایران در سال 90، 100 و در سال 92، 88 بوده است اما در حال حاضر این شاخص به 105 افزایش یافته است.

لیلاز با بیان اینکه مقدار تولید صنعت خودروی ایران در سال 96 هنوز به رکورد سال 90 نرسیده تصریح کرد: علت وجود این همه کارگاه تعطیل این است که بسیاری از آنها هرگز به بهره برداری نرسیده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top