تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/02/04 - 02:24
کد خبر: 264006

سجاد بلوکات

چرا در سینمای امروز دنیا تهیه کننده‌ها مهم هستند؟

چرا در سینمای امروز دنیا تهیه کننده‌ها مهم هستند؟

تهیه‌کننده‌های مهم و اثر‌گذار در دنیا فقط محدود به ایدئولوژیک‌ها نمی‌شوند، به‌طور مثال فیلم پرفروش در میان ستاره‌ای (Interstellar) که پیرامون ماجراهایی درباره سیاه‌چاله‌های فضایی است، توسط یک فیزیکدان معروف آمریکایی به‌نام لیندا اوبست تهیه شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سجاد بلوکات// تهیه‌کننده در سینمای دنیا نقشی فراتر از یک کارپرداز مالی یا هماهنگ‌کننده صرف دارد؛ در کنار توانایی رهبری و حل بحران‌ها در موضوعات مرتبط با پیش‌تولید یک فیلم تا چالش‌های اکران، این تهیه‌کننده است که می‌تواند جریان‌سازی یک دیدگاه را در سینما ایجاد کند.

تنها تهیه‌کننده است که تشخیص می‌دهد چه سوژه‌ای باید در فضای فعلی ساخته شود، چه مسائلی مهم هستند و چه کارهایی باید انجام شود. اوست که تجسم ایده‌ها را دارد و می‌تواند یک طرح کاغذی را به فیلم تبدیل کند. تهیه‌کننده می‌تواند از جنبه‌های کارکردی از قبیل سرگرمی‌آفرینی یا اجتماعی به مسائل نگاه کند و این همان نقش تهیه‌کنندگی است.

اما با این نگاه نقش کارگردان چه می‌شود؟ درست است که کارگردان محتوای هنری و خلاقانه فیلم را مدیریت می‌کند، اما به‌دلیل کنترل بسترهای تولید و همچنین رهبری تشکیلات عوامل توسط تهیه‌کننده، اوست که تشخیص می‌دهد به‌عقیده کدام کارگردان یا نویسنده ضریب بدهد و کدامین نگاه و جهان‌بینی را به فیلم تبدیل نکند.

موارد گفته‌شده باعث شده در صنعت جهانی سینما تهیه‌کننده نقش هدایتگر یک عقیده مهم یا یک مساله سیاسی یا فکری را داشته باشد.

مثلا در رابطه با فیلم‌های ابرقهرمانی، فرد اثرگذار در درجه اول کارگردان نیست؛ چراکه در فیلم‌های دنباله‌داری مثل «کاپیتان آمریکا» یا «ثور» یا «قهرمانان» کارگردانان به‌طور متناوب عوض می‌شوند، اما شخصی مثل کوین فایگی که مدیریت تهیه در کمپانی مارول‌استدیوز را برعهده دارد روی پیام‌ها و محتواهای فیلم‌ها نظرات خود را از کارگردانان می‌خواهد.

یا مارک بول، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده آمریکایی که نقش مهمی در تغییر نگرش دنیا به‌وسیله سینما به مقوله حمله آمریکا به عراق ایفا کرد، دو فیلم مهم و اسکاری «مهلکه» و «30 دقیقه بعد از بامداد» را ساخت.

تهیه‌کننده‌های مهم و اثر‌گذار در دنیا فقط محدود به ایدئولوژیک‌ها نمی‌شوند، به‌طور مثال فیلم پرفروش در میان ستاره‌ای (Interstellar) که پیرامون ماجراهایی درباره سیاه‌چاله‌های فضایی است، توسط یک فیزیکدان معروف آمریکایی به‌نام لیندا اوبست تهیه شد.

مثال‌هایی از این دست درباره حجمی از فیلم‌های موضوع‌محور در سینمای دنیا حاکی این نکته مهم است که تهیه‌کننده آن، فرد مهم و اثرگذاری است که ذهنیت کارگردانان غیرمولف را برای ساخت آنچه آنها می‌خواهند، صیقل می‌دهد. این ماجرا در این حد بااهمیت است که به‌طور مثال سید فیلد، استاد فیلمنامه‌نویسی در آمریکا در کتاب خود به تازه‌کارها ترفند‌هایی یاد می‌دهد که چگونه دل یک تهیه‌کننده را برای اشتیاق به طرح خود جذب کنند.

تهیه‌کننده البته می‌تواند از سوی دیگر نقش منفی در تولید اثر داشته باشد؛ عدم شناخت بازار پخش و توزیع، آشکارسازی اختلاف با دیگر عوامل یا ریسک‌پذیری در ساخت سوژه‌ای که پتانسیل جذب مخاطب را ندارد، می‌تواند یک فیلم را ضعیف و بی‌تاثیر کند و بر ادامه فعالیت حرفه‌ای تهیه‌کننده اثر بزرگی بگذارد. در سینمای حرفه‌ای دنیا هرچند کمک‌های شبه‌دولتی به کمپانی‌های همسو زیاد است، اما شکست در گیشه به‌معنای شکست در وظیفه اختصاصی تهیه‌کننده محسوب می‌شود.

ابعاد مختلف تاثیرگذاری تهیه‌کننده به‌حدی است که جایزه بهترین فیلم در دنیا نه به کارگردان، بلکه به تهیه‌کننده آن فیلم تعلق می‌گیرد؛ چراکه این تهیه‌کننده است که همه عوامل ازجمله کارگردان را می‌تواند کارگردانی کند.

اما در سینمای ایران تهیه‌کننده اثرگذار که تسلط نسبی روی فرم و محتوای فیلم داشته باشد، کم است. کسی که بتواند روی خلاقیت کارگردانی که با او همکاری می‌کند اثر بگذارد، استعداد‌های جدید بسازد و برخلاف سینمای دولتی حرف خود را بدون لکنت بزند. عقیده شخصی‌ای که توان رقابت در گیشه را نیز داشته باشد؛ چراکه یک تهیه‌کننده موفق پیام فیلم را باید هم از نظر هنری و هم از نظر صنعت تجاری سینما جاگذاری کند.

اهمیت تهیه‌کننده در سینمای امروز مثل مدیریتی است که هم منابع مالی و هم سیاستگذاری یک مصوبه را در اختیار دارد. اگر در سینما مساله مهم و پربحثی مثل کارگردانان مولف وجود دارد، شاید بتوان به پدیده مهم دیگری نیز اشاره کرد؛ پدیده تهیه‌کننده مولف که می‌تواند پیام خود را از دریچه پرده نقره‌ای به گوش همگان برساند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
اعتراف رسانه اپوزیسیون به توان موشکی ایران
کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه تخلف است
اینتر برای بیستمین‌ بار قهرمان سری‌ آ شد
زنی که فرمانده‌ سپاه پاسداران شد! +فیلم
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top