تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/02/04 - 02:28
کد خبر: 264007

در دانشگاه علم و صنعت مطرح شد؛

جبرائیلی: در این دولت دو درصد به نرخ بیکاری اضافه شد

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه واردات از اروپا و چین افزایش یافته، گفت: زمانی که روحانی این دولت را تحویل گرفت نرخ بیکاری در کشور ۱۲ درصد بود، ولی در این دولت دو درصد به میزان نرخ بیکاری افزوده شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، جبرائیلی پژوهشگر اقتصادی امروز در مناظره اقتصادی با موضوع وضعیت اقتصادی دولت و راههای رسیدن به وضع مطلوب که با حضور سعید لیلاز عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد گفت: شرکت سایپای کاشان با رقم ۱۰۰ میلیارد تومان به فرانسوی‌ها فروخته شده در حالی که ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بدهی کوتاه مدت خارجی دولت ۳۶۰ درصد افزایش یافته است تصریح کرد: میزان فاینانس درج شده در این دولت یکصد میلیارد دلار بوده است با این وجود سوال این است که آیا اولویت مصارف ارزی ما برقی کردن قطار تهران- مشهد بوده است.

وی با بیان اینکه امروز شاهدیم که اقتصاد را به بهانه سرمایه گذاری به خارجی‌ها واگذار می‌کنند تصریح کرد: واردات ایران در دولت روحانی در شهریور ۹۶ نسبت به ماه قبل از آن ۸۶ درصد افزایش یافته است.

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه مصارف ارزی ایران سال ۹۶ حدود ۹۰ میلیارد دلار بوده تصریح کرد: آقایان دولت مدعی بودند آب خوردن مردم را هم با مذاکره درست کند آن موقع امثال لیلاز به مانند امروز نمی‌گفتند برجام جاده خاکی است اتفاق برجام جاده‌ای است و باید اسم آن را بیاوریم.

وی با بیان اینکه واردات کشورمان از اروپا و چین افزایش یافته است تصریح کرد: زمانی که روحانی این دولت را تحویل گرفت نرخ رشد بیکاری در کشور ۱۲ درصد بود، ولی در این دولت دو درصد به میزان نرخ رشد بیکاری افزوده شده است با این وجود چرا لیلاز می‌گویند که نرخ بیکاری کاهش یافته است.

جبرائیلی با بیان اینکه دولت درآمد‌های نفتی خود را به ریال خرج می‌کند تصریح کرد: درآمد‌های ریالی دولت روحانی به مراتب بیشتر از دولت قبل بوده است

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه من از آقای لیلاز دعوت می‌کنم تا تاریخ پیشرفت امریکا را بخوانند افزود: سوال این است مگر مشکل ما سرمایه خارجی است کشوری که نفت و گاز و انرژی دارد چرا می‌گویند باید انرژی خورشیدی داشته باشد و یا قطار تهران مشهد را برقی کنند؟

جبرائیلی با بیان اینکه آقایان می‌گویند باید منافع کشور‌های غربی را حداکثرسازی کنیم تا ایجاد امنیت شود تصریح کرد: یکی از فجایعی که در این دولت رخ داده افزایش وابستگی کشور به تسهیلات خارجی است واقعیت این است که آقایان با دلار ۳۲۰۰ تومان فاینانس گرفته‌اند و الان باید آن را با دلار ۶۰۰۰ تومان پس دهند.

پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار کسری ارزی داشته‌ایم تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش نرخ دلار فشار‌هایی است که دولت به ارز آورده است و الان می‌خواهند با زور و استفاده از نیرو‌های امنیتی آن را کنترل کنند آقایان در گذشته می‌گفتند نیرو‌های امنیتی نباید در اقتصاد دخالت کنند، ولی الان دارند با کمک آن‌ها بازار ارز را کنترل می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات روحانی آینده فروشی بوده و در این چند سال کشور را زیر بدهی می‌برند تصریح کرد: حتما راهی که امریکا، کره جنوبی و آلمان برای پیشرفت انتخاب کرده‌اند راه خوبی بوده است که اقای لیلاز با آن مخالف است.

جبرائیلی با اشاره به اینکه دولت به مردم وعده دارد قیمت دلار به هزار تومان کاهش یابد افزود: تک رقمی شدن نرخ تورم در این دولت به خاطر حذف نقدینگی در بانک‌ها بوده است به گونه‌ای که براساس گزارش بانک مرکزی میزان نقدینگی در بهمن ماه ۹۶، ۱۴۵۰ میلیارد تومان بوده است.

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه امروز سهم سلامت در سبد خانواده ایرانی افزایش یافته تصریح کرد: پزشکانی که کارانه‌های صد میلیونی و ۴۰۰ میلیونی می‌گرفتند از اجرای طرح تحول سلامت سود برده‌اند، ولی در مقابل سهم پرداخت خانواده‌ها برای سلامت افزایش یافته است.

وی افزود: برخلاف این که می‌گویند مالیات از طبقه برخوردار اخذ می‌شود، اما این گونه نیست و قطعا امروز یکی از مشکلات کشور نگرفتن مالیات از طبقه‌های برخوردار است. امروز مالیات از کارگر، کارمند گرفته می‌شود و ملت این را لمس می‌کنند.

جبرائیلی با بیان اینکه اساس وابستگی کشور به شرکت‌های خارجی در دوره هاشمی نهاده شد و در آن ایام لیبرال‌ها افتخار می‌کردند که بانک جهانی اعلام کرده ما سیاست‌های آن‌ها را به خوبی اجرا کرده‌ایم تصریح کرد: این سیاست‌ها از دوره هاشمی دولت اصلاحات، دولت احمدی نژاد و تاکنون در کشورمان اجرا شده است.

پژوهشگر اقتصادی افزود: آقای لیلاز مدعی هستند که در دوره روحانی رشد GDP بالایی داشته‌ایم با این وجود پس ما باید یک دوره خوش و خرمی را پشت سر گذاشته باشیم و بگوییم خوش به سعادت چنین ملتی که این دوره نصیب او شده است.

وی افزود: این تفکر که رشد مساوی با پیشرفت است منسوخ شده است، مثلا رشد اقتصادی کشور‌های در حال توسعه خیلی بیشتر از کشور‌های توسعه یافته است با این وجود اگر ملاک این باشد پس باید وضع این کشور‌ها از کشور‌های پیشرفته بهتر باشد، اما این گونه نیست.

جبرائیلی افزود: استراتژی دولت روحانی عدد رشد بوده و در این راستا به انواع و اقسام راه‌ها متوسل شده‌اند تا رقم رشد را بالا نشان دهند منتهی واقعیت اقتصاد این نیست و اقتصاد را با عدالت، پیشرفت و ارتقای فناوری می‌سنجد.

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه این حرف نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور که ما به رشد اقتصادی می‌رسیم منتهی یک شکاف درآمدی ماندگار به وجود می‌آید و این یک حرف تاریخی است افزود: امروز این اتفاق افتاده منتهی دوستان این آقایان ثروتمندتر شده‌اند.

وی با بیان این که من به ولنگاری ارزی در دولت قبل نیز اعتراض کرده‌ام تصریح کرد: در آن دوره ولنگاری ارزی و تحریم‌ها باعث افزایش قیمت ارز شد.

جبرائیلی خاطر نشان کرد: ما طی سال‌های ۹۰ و ۹۲ تحریم نفتی بودیم قیمت نفت ۲ هزار تومان افزایش یافت، ولی در دوره روحانی با وجود اینکه فروش نفت یک و نیم میلیون بشکه افزایش یافته است، اما با وجود دوستان لیبرال وضع ارز این چیزی است که می‌بینیم.

پژوهشگر اقتصادی افزود: تعدیل سیاست‌های اقتصادی در دوره هاشمی رفسنجانی شروع و در دوره احمدی نژاد تکمیل شد، چون آن‌ها جرات این کار را نداشتند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top