تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/02/05 - 10:14
کد خبر: 264145

در اعتراض به عدم تعیین تکلیف تبدیل وضعیت استخدامی صورت گرفت؛

بست نشینی چند روزه یک استاد دانشگاه مقابل وزارت علوم +عکس

چند روزی است که یکی از اساتید گروه فیزیک دانشگاه ایلام در اعتراض به عدم تعیین تکلیف تبدیل وضعیت استخدامی خود در مقابل ساختمان مرکزی وزارت علوم تحصن کرده است. در این راستا و پس از پیگیری‌های ایسنا، مسئولان وزارت علوم با تاکید بر رد صلاحیت عمومی وی در گذشته، از بررسی مجدد و بیطرفانه پرونده این استاد دانشگاه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد نقدی از یک ماه پیش در اعتراض به بلاتکلیفی سه ساله خود برای تبدیل وضعیت از طرح «استاد سربازی» به «قراردادی پیمانی» اقدام به تحصن در مقابل ساختمان وزارت علوم کرده و خواستار رسیدگی این وزارتخانه به وضعیت قراردادی خود شد. وی همچنین شکایت خود در این زمینه را به مدیرکل بازرسی وزارت علوم ارائه کرده و خواستار ورود بیطرفانه هیات مرکزی جذب این وزارتخانه به پرونده خود شده است.

بلاتکلیفی 3 ساله در دانشگاه ایلام
نقدی در گفت و گویی اظهار کرد: از مهر 84 به مدت چهار سال و نیم با وضعیت ممتاز علمی تحت عنوان بورس وزارت علوم و از اواخر شهریور 90 تا هشتم آذر 94 نیز به عنوان عضو هیات علمی طرح سربازی در دانشگاه ایلام مشغول تدریس شدم. بطوریکه پس از یک سال فعالیت علمی و حضور بدون حقوق در دانشگاه، مسئولان در سال دوم کلاس‌های من را حذف و محل کارم را نیز به زور و بدون ابلاغ کتبی گرفتند؛ این اقدام دانشگاه در حالی صورت گرفت که نظر مرکز جذب وزارت علوم این بود که من برای سربازی در دانشگاه ایلام فعالیت کنم که البته با تشکیل کمیته‌ای در وزارت علوم و همچنین پیگیری‌هایی که انجام دادم در نهایت با نامه دیگر وزارتخانه، از مهر 92 مجددا کارم را شروع کردم و دوره سربازی را بدون مشکل به پایان بردم.

وی در خصوص علت شرکت نکردن در فراخوان جذب هیات علمی نیز افزود: من چهار سال و 6 ماه به عنوان بورسیه در دانشگاه ایلام مشغول فعالیت بودم که چهار سال به عنوان بورس داخل و 6 ماه نیز به عنوان فرصت مطالعاتی در دانشگاه حضور داشتم و در قانون هیات عالی جذب صراحتا تاکید شده است که بورسیه‌ها از شرکت در فراخوان مستثنی هستند و این نیز یک آیین نامه اجرایی است و اگر با این تصور که آیین نامه تغییر نیز کرده باشد در مورد وضعیت من صدق نمی‌کند چرا که طرح سربازی من در اواخر سال 93 به اتمام رسیده است و دانشگاه پرونده من را بررسی و سامانه هیات جذب وزارت علوم در تیر 95 تبدیل وضعیت من را به عنوان هیات علمی پیمانی ثبت نموده است، بنابراین شرکت در فراخوان برای من معنی ندارد.

این استاد معترض در ادامه تصریح کرد: من بورسیه دانشگاه ایلام بودم اما به دلیل عدم گذراندن دوره سربازی، ابتدا به عنوان هیات علمی طرح سربازی فعالیت نمودم و بعد از اتمام این طرح، باید قاعدتا تعهد بورس من در دانشگاه شروع می‌شد و دانشگاه نیز موظف به استخدام من به عنوان هیات علمی پیمانی بنده بعد از اتمام طرح سربازی بود. متاسفانه علی‌رغم حضور و ادامه فعالیت در دانشگاه درخواست من برای تبدیل وضعیت مورد پیگیری قرار نگرفت. در حالی که قانون هیات عالی جذب تاکید می‌کند، 90 روز پس از تقاضای افراد، دانشگاه موظف است نظر خود را در خصوص در این زمینه اعلام نماید. در حال حاضر با وجود فعالیت در دانشگاه و ارائه واحد درسی وضعیت من 3 سال است که بلاتکلیف مانده است.

نقدی در ادامه یادآور شد: بطور کلی تقاضای تبدیل وضعیت من از هیات علمی طرح سربازی بورسیه به پیمانی یکسال قبل از اتمام این طرح صورت گرفت و متاسفانه به بهانه طرح سربازی این درخواست من مورد رسیدگی قرار نگرفت بطوریکه اکنون بیش از 26 ماه از پایان دوره طرح سربازیم می‌گذرد و وضعیت من مشخص نشده درحالی که من در دانشگاه با فعالیت علمی معمول، اتاق، تابلو و عنوان هیات علمی بدون دریافت هیچ وجهی فعالیت داشتم.

استاد گروه فیزیک دانشگاه ایلام یادآور شد: نزدیک دو سال است که به منظور رسیدگی به وضعیتم به وزارت علوم شکایت کرده‌ام که به‌جز چندین نامه پاسخ چندانی از سوی مسئولان در رابطه با شکایت خود دریافت نکرده‌ام و در عمل کار خاصی در این زمینه انجام نشده است.

نقدی همچنین یادآور شد: در پاسخ به نامه معاون جذب وزارت علوم و دبیر هیات اجرایی جذب دانشگاه ایلام که اواخر تیر 95 با درخواست تبدیل وضعیت من از طرح سربازی به پیمانی موافقت شده بود این موافقت در سیستم نور رضوی هم ثبت شده است و همینطور در مرداد 96 در هیات امنای دانشگاه، ردیف استخدامی برای من اختصاص یافته است اما با این وجود بدون هیچ ابلاغی حقوق من قطع شده و فعالیت من در دانشگاه را با اختلال مواجه کردند.

وی با تاکید بر اینکه درخواست من احقاق حقوق از دست رفته است، گفت: علاوه بر این متوجه شده‌ام که حتی عنوان تبدیل وضعیت من از طرح سربازی به پیمانی، را تبدیل به بورس به پیمانی کرده‌اند و حتی رییس دانشگاه در یک نامه اخیر به وزارتخانه نه از بورس، نه از چهار سال هیات علمی بودن و نه از 26 ماه تا آن زمان پس از پایان دوره هیات علمی قبلی من نامی نبرده و من را "دانش آموخته دکتری" ذکر کرده است؛ و این مدت پس از فعالیت دوره سربازی من را حق‌التدریس نامیده است درحالیکه من نه درخواستی برای حق‌التدریس نموده‌ام و نه قراردادی به این عنوان امضا کرده‌ام؛ علاوه بر اینکه همواره درس‌های تخصصی و گرایشی دانشجویان کارشناسی و ارشد که در گروه نوپای فیزیک ایلام دایر است را تدریس نموده‌ام.

این استاد معترض ادامه داد: اکنون واقعیت این است که پذیرش این همه اجحاف و تخلف برای من سخت است. در واقع پس از 6.5 سال بنده که باید اکنون قراراداد رسمی آزمایشی در دانشگاه ایلام بودم، هنوز حتی پرونده پیمانی من به هیات جذب مرکز ارسال نشده است و این اقدامات چیزی بجز انکار تمام سوابق بنده در دانشگاه نیست. بنابراین هدف از این اعتراض احقاق حقوق و اجرای نص صریح قانون است.

پرونده استاد معترض در مرحله بررسی علمی و عمومی است
در ادامه جعفری مدیر کل بازرسی وزارت علوم در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت استاد معترض دانشگاه ایلام که چند روزی است در مقابل وزارت علوم تحصن کرده است، گفت: دکتر نقدی استاد طرح سربازی دانشگاه ایلام بودند. براساس طرح استاد سربازی بعد از دوره دکتری در قالب این طرح فارغ‌التحصیلان دکتری می‌توانند در یک دانشگاهی تدریس کنند، ولی اجرای آن به عنوان تعهد خدمت به سربازی آن فرد محسوب می‌شود. با توجه به اینکه دوره سربازی حداقل دو و حداکثر چهار ساله است، این استاد نیز بعد از ثبت‌نام در طرح سربازی به عنوان استاد سرباز در دانشگاه ایلام مشغول تدریس شد.

وی در ادامه تصریح کرد: براساس اعلام وزارت علوم اساتیدی که طرح سربازی را گذرانده باشند،‌ به شرطی که در فراخوان جذب هیات علمی شرکت کنند، تقاضای تبدیل وضعیت آن‌ها از استاد سربازی به پیمانی پذیرفته می‌شود.

مدیر کل بازرسی وزارت علوم خاطرنشان کرد: درخواست استاد معترض برای تبدیل وضعیت از استاد سربازی به پیمانی در حال حاضر در مرحله بررسی و تایید صلاحیت علمی و عمومی قرار دارد و کمیته کارگروه تایید صلاحیت هیات علمی دانشگاه ایلام بررسی‌های مقدماتی خود را در خصوص او انجام داده است و نتایج آن نیز به وزارت علوم ارسال شده است.

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، پرونده دکتر نقدی به منظور بررسی تبدیل وضعیت او در مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم قرار دارد و البته خود او نیز به دفتر بازرسی وزارت علوم شکایت کرده و در پی این شکایت، بلافاصله با دانشگاه مربوط نامه‌نگاری کردیم و نتایج نامه نیز از سوی دانشگاه دریافت نموده‌ایم،‌ اما بطور کلی در حال حاضر این پرونده در حال بررسی و رسیدگی در مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارتخانه قرار دارد.

وی تاکید کرد: طبیعتا هر فردی که بخواهد وارد یک مرحله کاری شود، باید سوابق او کاملا مورد بررسی قرار بگیرد و تا قبل از اتمام آن، نباید متقاضی حقی را فراتر از اعلام نتیجه برای خود متصور باشد. اگرچه معتقد هستم فرآیند بررسی وضعیت او در دانشگاه ایلام در مقایسه با وضعیت معمول بیشتر طول کشیده است، اما به طور کلی دانشگاه در صورت تایید صلاحیت او از مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم مجوز قطعی را برای تبدیل وضعیت این استاد از استاد سربازی به پیمانی را دارد.

به گفته دکتر جعفری، براساس آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی وزارت علوم اگر فردی متقاضی هیات علمی در دانشگاهی باشد، باید نتیجه تقاضای او بعد از شش ماه اعلام شود و دانشگاه نیز فقط می‌تواند طی این شش ماه به صورت پیمانی مشروط با او قرارداد ببندد و در غیر این صورت باید خاتمه کار او را اعلام نمایند. بنابراین معتقد هستم فرآیند بررسی وضعیت استاد معترض در دانشگاه ایلام طولانی شده است.

مدیر کل بازرسی وزارت علوم خاطرنشان کرد: دفتر جذب هیات علمی وزارت علوم در دانشگاه‌ها نمایندگی دارد که این نمایندگی‌ها، صلاحیت افراد را برای هیات علمی شدن در این دانشگاه در مرحله اولیه بررسی می‌کنند و در مرحله بعدی نتایج را به هیات جذب مرکزی وزارت علوم اعلام می‌نمایند و در صورت تایید نهایی صلاحیت علمی و عمومی، دانشگاه می‌تواند نسبت به جذب آن افراد اقدام کند.

دکتر جعفری یادآور شد: البته تصمیم مرکز جذب هیات علمی دانشگاه‌ها و حتی مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در خصوص صلاحیت یا عدم صلاحیت فردی برای هیات علمی شدن در دانشگاه‌ها قابل اعتراض در مراجع دیگر است، ضمن اینکه روسای دانشگاه‌ها نمی‌توانند در خصوص هیات علمی شدن افراد نظر شخصی یا سازمانی خود را اعمال نمایند و اگر هیات جذب دانشگاه نیز در خصوص فردی برای هیات علمی شدن تصمیم بگیرد، رئیس دانشگاه نمی‌تواند با این تصمیم مخالفت کند.

صلاحیت عمومی استاد معترض چندین بار در گذشته رد شده است
در این رابطه رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در گفت‌وگویی در خصوص پرونده تبدیل وضعیت استاد معترض دانشگاه ایلام، گفت: براساس آنچه که در نامه‌های این استاد به مراجع مختلف گواهی شده است، او در اول مهر سال 84 با حکم بورس اداره کل بورسیه‌های وزارت علوم به عنوان دانشجوی بورسیه دوره دکتری رشته فیزیک در دانشگاه تربیت مدرس،‌ تحصیل خود را آغاز می‌کند و از مزایای حقوق ماهیانه برابر با مربی پایه یک برخوردار می‌شود. به طوری که در فروردین ماه سال 88 از مزایای بورس تحصیلی در کشور ایتالیا همچون حقوق ماهیانه 930 یورو به همراه هزینه رفت و برگشت بلیط یک میلیون تومانی به عنوان هزینه ضروری استفاده می‌کند. وی در ادامه تصریح کرد: دکتر نقدی بعد از شش سال تحصیل و دریافت مزایای ماهیانه و هزینه تحصیلی،‌ سرانجام در 19 شهریور سال 90 تحصیلات خود را به پایان می‌رساند و از سوی مدیر کل آموزشی دانشگاه تربیت مدرس به اداره کل بورسیه‌ها معرفی می‌شود.

رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم گفت: در هفتم آبان سال 90، دانشگاه ایلام از سوی وزارت علوم برای استاد معترض این دانشگاه درخواست سهمیه طرح سربازی می‌کند و سه ماه بعد سهمیه طرح سربازی او به دانشگاه ایلام اعلام می‌شود تا مقدمات کار ارائه مدارک برای انجام دوره آموزشی و تشکیل پرونده صلاحیتی وی فراهم شود. به طوری که در 31 فروردین سال 91، کارگروه بررسی صلاحیت عمومی دانشگاه ایلام،‌ عدم تایید صلاحیت عمومی او را برای طرح سربازی اعلام می‌کند که البته این عدم تایید به هیات مرکزی جذب ارسال می‌شود تا در کارگروه صلاحیت عمومی مرکز مورد بررسی بیطرفانه قرار بگیرد.

به گفته وی کارگروه بررسی صلاحیت عمومی هیات جذب مرکزی وزارت علوم نیز در تاریخ 27 آبان 91،‌ صلاحیت این استاد را رد می‌کند و پس از تقاضای تجدیدنظر مجددا گروه در بررسی‌های خود رای به عدم صلاحیت ایشان می‌دهد، اما متاسفانه دوره آموزشی سربازی هیات علمی او در پانزدهم مرداد 91 شروع و 26 شهریور همان سال به پایان رسیده بود و او بلافاصله در دانشگاه مشغول به کار شده بودند،‌ لذا مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم براساس حکم هیات مرکزی جذب به دانشگاه ایلام اعلام کرد که با توجه به اینکه او طرح سربازی را می‌گذراند،‌ اگر مدت کوتاهی تا پایان دوره ضرورت را دارد، طرح سربازی را تمام کند و پس از آن نیز دانشگاه را ترک نماید.

وی ادامه داد: البته نظرات منفی مکرر در مورد این استاد معترض ناشی از عملکرد وی در دانشگاه ایلام پس از اتمام تحصیل در 19 شهریور 90 تا شروع دوره آموزشی طرح سربازی وجود داشت که به صورت همکار حق التدریس در دانشگاه ایلام فعالیت داشته است و دانشگاه ایلام می‌بایست، حداکثر برای دوره ضرورت به مدت دو سال ایشان را به کار بگیرد و بعد از آن با ارائه کارت پایان خدمت طبق حکم هیات مرکزی او را وادار به ترک دانشگاه کند. بنابراین اصلا مشخص نیست چرا به این استاد اجازه داده شده است به مدت چهار سال یعنی غیر از آن دوره ضرورت و احتیاط در دانشگاه بماند و مسئولان وقت باید به عنوان متخلف در این ارتباط به هیات انتظامی معرفی شوند.

رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم یادآور شد: بعد ازاتمام دوره سربازی که ایشان به اشتباه مجموع دوره ضرورت و احتیاط را در نامه خود 3 سال محاسبه کرده است. این استاد 19 اردیبهشت سال 93 درخواست کرده است که از وضعیت هیات علمی طرح سربازی تبدیل وضعیت به هیات علمی پیمانی شود. بنابراین جواب این درخواست کاملا روشن است که او حتی برای طرح سربازی تایید نشده است و طبعا برای تبدیل وضعیت به هیچ وجه صلاحیت قانونی وجود ندارد و جواب ایشان نیز صد در صد منفی بوده است.

دکتر رضوان‌طلب، گفت: استاد معترض دانشگاه ایلام از ردصلاحیت خود در هیات اجرایی جذب و هیات مرکزی جذب در 14 شهریور 93 به دیوان عالی اداری شکایت می‌کند و رای او در 17 دی همین سال به منظور تجدیدنظر از سوی دیوان صادر می‌شود و در نهایت رای بدوی را تایید و قرار سقوط شکایت با رای قطعی را صادر می‌کند.

به گفته وی، مرحله دیگر اقدامات اعتراضی این استاد، استفاده از شیوه‌های پوپولیستی و شانتاژ و مصاحبه‌های کذب با نشریات بیگانه، مصاحبه با رسانه‌های ضدانقلاب بود که از این روش نیز به جایی نرسید. پس از آن استفاده از حربه مظلوم‌نمایی ضمن مراجعه به مسئولین مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم اظهارداشت، مسئولین قبلی این مرکز به دلیل حضور او در ستاد انتخابات دکتر روحانی و فعالیت به نفع او،‌ او را مورد بی مهری قرار داده و لذا از رئیس این مرکز برای احقاق حق خود کمک خواست تا یک بار دیگر پرونده او از ابتدا تا انتها مورد بررسی بیطرفانه قرار بگیرد.

نتیجه بررسی پرونده استاد معترض به زودی اعلام می شود
در ادامه دکتر علی اکبری رییس دانشگاه ایلام در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اعتراض یکی اساتید این دانشگاه در مقابل وزارت علوم افزود: دکتر محمد نقدی پس از اخذ بورسیه در سال‌های 91 الی 94 به عنوان عضو هیأت علمی "طرح سربازی" در دانشگاه ایلام خدمت نموده  و با عنایت به رأی هیات عالی جذب وزارت علوم از زمان پایان طرح خدمت سربازی، هیچگونه رابطه استخدامی با دانشگاه ایلام نداشته و فقط بعنوان مدرس مدعو جهت تدریس چند واحد درسی با دانشگاه ایلام همکاری نموده، بنابراین عنوان استاد دانشگاه برای او صحیح نیست. وی در ادامه تصریح کرد:  تصمیم‌گیری در خصوص جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، در اختیار روسای دانشگاه‌ها نیست، بلکه براساس سیر قانونی ابتدا باید گروه آموزشی مربوطه صلاحیت علمی متقاضیان را تأیید  و سپس هیأت جذب دانشگاه و مرکز جذب وزارت علوم با این درخواست موافقت کند.

رییس دانشگاه ایلام اضافه کرد: در حال حاضر تقاضای استخدام جدید او به عنوان عضو هیأت علمی در چارچوب فراخوان جذب هیأت علمی همانند سایر متقاضیان در دست اقدام و برسی است و نتیجه آن اعلام خواهد شد چرا که دعاوی دکتر نقدی، در اسفندماه 1396 به وزارت علوم ارسال شده و موضوع در واحدهای مربوطه در دست بررسی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
عملیات ایران، یکی از برترین قدرت نمایی های نظامی بود+ فیلم
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top