تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/02/09 - 08:27
کد خبر: 264462

اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

شهریه دوره شبانه دانشگاه‌ها در مقطع دکتری +جدول

شهریه دوره شبانه دانشگاه‌ها در مقطع دکتری +جدول

در این گزارش علاوه بر اینکه جداول شهریه‌های تصویب شده تعدادی از دانشگاه‌ها برای نوبت شبانه مقطع دکتری در سال تحصیلی 98 - 97 را آورده‌ایم و به مقایسه این شهریه‌ها با یکدیگر پرداخته‌ایم که نکات جالبی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکوری میزان شهریه دانشگاه‌ها برای تحصیل است و از این رو به دنبال آن هستند که  از این شهریه‌ها آگاهی پیدا کنند و متناسب با آن برنامه‌ریزی نمایند و دخل و خرج خود را تنظیم کنند. مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته کنکور دکتری سال 97 آمده است، داوطلبان این آزمون برای اطلاع از شهریه دانشگاه باید به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنند و از میزان شهریه‌ها آگاه شوند.

در این گزارش جداول شهریه‌های تصویب شده تعدادی از دانشگاه‌ها را ارائه کرده‌ایم که مقایسه آنها جالب به نظر می‌رسد. سعی کرده‌ایم در این گزارش با توجه به اطلاعیه‌های منتشرشده در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها، به موضوع شهریه دانشگاه‌های مختلف اعم از دانشگاه‌های سراسری، غیرانتفاعی، هنر و غیره در سال تحصیلی 98 - 97 بپردازیم و متاسفانه این گلایه وجود دارد که با توجه به اینکه در زمان انتخاب رشته دانشجویان دکتری قرار داریم و آنها باید با اطلاعات و آگاهی بیشتری انتخاب خود را انجام دهند با این حال اکثر دانشگاه‌های کشور از انتشار شهریه این مقطع در سال تحصیلی 98 -97 خودداری کرده‌اند.

* شهریه مقطع دکتری شبانه در یک دانشگاه سراسری
داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای تحصیل در دوره شبانه مقطع دکتری باید شهریه‌ی قابل‌توجهی را بپردازند و شاید دانستن رقم این شهریه منجبر به این شود که داوطلبان از تحصیل در مقطع دکتری منصرف شوند. معاونت آموزشی دانشگاه سمنان در اطلاعیه‌ای اقدام به انتشار شهریه دانشجویان دکتری در سال تحصیلی 98 - 97 کرده است که مطابق این اطلاعیه، برای نمونه اگر داوطلبی قصد تحصیل در یکی از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه سمنان را داشته باشد، ملزم است در هر ترم مبلغ 4 میلیون و 860 هزار تومان به عنوان شهریه ثابت و مبلغ 624 هزار تومان به ازای هرواحد درسی متغیر پرداخت نماید. همچنین این داوطلب به ازای هرواحد پایان نامه باید مبلغ 792 هزار تومان شهریه بپردازد و در مجموع هزینه تحصیل این داوطب در طول سال‌های تحصیلی به رقمی نزدیک به 65 میلیون تومان خواهد رسید.

همچنین دانشگاه کاشان شهریه مقطع دکتری این دانشگاه را نیز منتشر کرده است و مقایسه آن با ارقام منتشرشده در اطلاعیه دانشگاه سمنان نشان می‌دهد رقم دریافتی این دو دانشگاه تفاوت زیادی با یکدیگر دارد، به طوری که یک دانشجوی فنی مهندسی برای تحصیل در دوره شبانه دانشگاه کاشان شهریه‌ای بالغ بر 66 میلیون تومان پرداخت می‌کند و این در حالی است که دانشجویی که در دانشگاه سمنان تحصیلی می‌کنند با اختلافی 13 میلیون تومانی، باید 79 میلیون به عنوان شهریه بپردازد.

بد نیست بدانید که شهریه هر ترم تحصیل در رشته‌های علوم انسانی دانشگاه کاشان در مقطع دکتری، 7 میلیون و 425 هزار تومان و شهریه تحصیل در سایر رشته‌های این دانشگاه 8 میلیون و 250 هزار تومان تخمین زده شده است.

* شهریه مقطع شبانه در دانشگاه هنر
دانشگاه هنر نیز با صدور اطلاعیه‌ای میزان شهریه مقطع دکتری این دانشگاه را منتشر کرد. در این اطلاعیه از جزئیات مبلغ شهریه اطلاعاتی منتشر نشده است و صرفا شهریه تحصیلی کل دوره دکتری در سال تحصیلی 98 - 97 منتشر شده است. براین اساس، شهریه یک دوره تحصیل در نوبت دوم در سنوات مجاز، 66 میلیون تومان و شهریه یک دوره تحصیل در پردیس فارابی این دانشگاه، 77 میلیون تومان تعیین شده است.

* شهریه مقطع دکتری در دانشگاه غیرانتفاعی
نگاهی به شهریه مقطع دکتری دانشگاه غیرانتفاعی شمال نشان می‌دهد شهریه این دست دانشگاه‌ها تفاوت چندانی با شهریه‌های دانشگاه‌های دولتی ندارد. در اطلاعیه دانشگاه غیرانتفاعی شمال درباره شهریه مقطع دکتری برای رشته مدیریت ورزشی 65 میلیون تومان و برای رشته مهندسی عمران 70 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در اطلاعیه دانشگاه غیرانتفاعی شمال تاکید شده است: در هر یک از چهار نیمسال اول شروع تحصیل(دو سال اول)، تا سقف 2 میلیون و 500 هزار تومان وام شهریه از طریق صندوق رفاه دانشجویان و همچنین در هریک از نیم‌سال‌های تحصیلی تا سقف 2 میلیون و 500 هزار تومان وام با اقساط یکساله با کارمزد 2 درصد از طریق معرفی به بانک رسالت در صورت درخواست تعلق خواهد گرفت.

در انتها به مقایسه شهریه مقطع دکتری برخی از دانشگاه‌های کشور پرداخته‌ایم:

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top