تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/02/09 - 12:52
کد خبر: 264509

توکلی در دانشگاه تهران:

نهاوندیان، سیف و وزارت بهداشت در معرض فسادند

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: نهاوندیان، سیف و وزارت بهداشت از جمله افرادی هستند که از بخش خصوصی در دولت مسئولیت گرفته‌اند و در معرض فساد قرار دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست بررسی حمایت‌های قانونی از مردم برای مبارزه با فساد که در موسسه حقوق عمومی دانشگاه تهران وبا همکاری سازمان مردم نهاد دیده بان عدالت و شفافیت برگزار شد گفت: طبق قانون سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند نسبت به مسئولان خطاکار یا مجرم اعلام جرم یا شکایت کنند.

وی با بیان اینکه هر ایرانی می‌تواند اطلاعات طبقه بندی نشده را از هر نهادی طلب کند بی آنکه کسی حق داشته باشد ممانعت کند افزود: اگر نهاد مربوطه ظرف ده روز نسبت به ارایه این اطلاعات اقدام نکرد فرد درخواست کننده می‌تواند علیه آن‌ها اعلام جرم کند با این وجود سازمان مردم نهاد دیده بان عدالت و شفافیت با استناد به همین قانون علیه یک دستگاه اعلام جرم کرد.

توکلی با بیان اینکه مهر محرمانه‌ای که بر روی نامه‌ها درج می‌شود در اکثر موارد نیاز نیست محتوای نامه‌ها محرمانه باشد و مردم باید از آن‌ها اطلاع داشته باشند افزود: ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده است تا نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مسئولان اقدام کند و دسترسی مردم و نهاد‌های نظارتی نیز به این سامانه فراهم شود با این وجود نمایندگان در صحن مجلس قید عموم مردم را از این ماده حذف کردند، اما پس از بیانیه دیوان نمایندگان اعلام کردند که حذف عموم مردم اشتباه بوده و آن را به متن برگرداندند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نماینده‌ای که پیشنهاد حذف عموم مردم را از ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه ارایه کرده بود انسان ظاهر الصلاه است، اما همین نماینده به صورت غیرقانونی عضو ۷ شرکت دولتی و خصولتی است پس معلوم است که این نماینده منافعی داشته است.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه باید فیش حقوقی مقامات، روسا و مدیران پیش از پرداخت در سامانه حقوق و مزایا ثبت شود افزود: اجرای ماده ۲۹ نیاز به هیچ آیین نامه اجرایی ندارد، اما دولت در حال نوشتن این آیین نامه است.

توکلی افزود: در کشور‌های خارجی اگر کسی فسادی را افشا کند نه تنها او را با چوب نمی‌زنند بلکه او را مورد تشویق قرار می‌دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه درب‌های گردان در کشورمان قانون ندارد و ورود مدیران بخش خصوصی به بخش دولتی و بخش دولتی به بخش خصوصی به راحتی اتفاق می‌افتد افزود: نهاوندیان، سیف و وزارت بهداشت از جمله افرادی هستند که از بخش خصوصی در دولت مسئولیت گرفته‌اند البته نمی‌خواهم بگویم این افراد متهم به فساد هستند، ولی در معرض فساد قرار دارند.

وی با تاکید براینکه قوه مجریه باید با سعه صدر بیشتری با رسانه‌ها برخورد کند افزود: اگر تک تک مردم به عنوان ناظر در صحنه حضور داشته باشند تک تک دستگاه‌های نظارتی به درستی به وظایف خود عمل خواهند کرد. معتقدم اگر این دستگاه‌ها وظایف خود را به خوبی انجام می‌دادند وضع الان این گونه نبود.

توکلی با بیان اینکه هر چه تعداد ناظرین بیشتر شود دولت دقت بیشتری خواهد کرد افزود: حضور مردم، موسسات مردم نهاد و رسانه‌های آزاد مستقل شرط لازم برای نظارت است با این وجود برای بنده به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای ۵۴ پرونده تشکیل شده که در یک مورد ۶ ماه محکوم شدم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه باید گرا دادن یا سوت زدن در کشورمان تقویت شود افزود: هم دادستان‌ها و هم رسانه‌ها مدعی العموم هستند با این وجود دادستان‌ها باید با همکاران خود مهربان‌تر باشند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها بر دولت نظارت می‌کنند تا حقوق مردم تضییع نشود اظهار کرد: نشر اکاذیب، توهین و افترا از رایج‌ترین جرایم مطبوعاتی در کشورمان محسوب می‌شوند با این وجود این موارد نیازمند شاکی خصوصی هستند امادر خیلی از مواقع این موضوع رعایت نمی‌شود مثلا اگر رسانه‌ای به توهین، نشر اکاذیب و یا افترا علیه رئیس جمهور یا رئیس قوه قضاییه متهم شود سران این قوا خود یا وکلایشان باید نسبت به شکایت علیه آن رسانه اقدام کنند.

توکلی به بیانیه سازمان دیده بانی و پیشرفت علیه نعمت زاده اشاره کرد و گفت: بند آخر این بیانیه خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بود مبنی براینکه رئیس جمهور باید وزیر میلیاردر ویژه خوار را عزل کند، با این وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت از ما شکایت کرد، اما تا زمانی که شخص آقای نعمت زاده این شکایت را شخصا ارایه نکرد به درخواست آن‌ها رسیدگی نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: با شکایت آقای نعمت زاده از سازمان دیده بان شفافیت و عدالت هیئت منصفه به اتفاق آرا این سازمان را تبرئه کرد و قاضی هم نوشت آن چیزی که توکلی نوشته مودبانه‌تر از آن را هم نمی‌توانست بنویسد.

وی با تاکید براینکه مبارزه با فساد یک امر واجب است، ولی ورود فردی به این مسئله سخت است و نیاز به اجتماع داریم تصریح کرد: سازمان دیده بان عدالت و شفافیت عمدتا با دستگاه‌های حکومتی درگیر شده است، چون خلاف می‌کنند و مردم هم بی پناه هستند و از طرفی دادگاه نیز در مقابل مردم بی پناه به خوبی عمل نمی‌کنند.

توکلی با تاکید براینکه نباید هیچ گاه اقتدار قوه قضاییه و قاضی را زیر پا بگذاریم تصریح کرد: چهره فساد زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست با این وجود به تنهایی قادر به ریشه کنی فساد نیستیم، ولی قادریم امید را در دل مردم و خوف را در دل مفسدان ایجاد کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در دنیا کسانی را که مفاسد اقتصادی را افشا می‌کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند، اما در یک پرونده پول شویی سازمان دیده بان عدالت و شفافیت پول شویی ۲۰۰ میلیارد تومانی کسب و افراد مرتبط با این پرونده نیز دستگیر شدند، اما وقتی گفتیم حق الکشف ما را بدهید گفتند به شما حق الکشف نمی‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در مورد یاشار سلطانی یک خطای فاحش مرتکب شد افزود: بحث این بود که انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور توسط یاشار سلطانی جرم است، چون این نامه بخشی از مراحل قضایی بوده که افشا شده است با این وجود ما استنباط کردیم که این کار جرم نیست.

توکلی با بیان اینکه من تا پیش از این پرونده هیچ شناختی نسبت به یاشار سلطانی نداشتم تصریح کرد: من اسناد مربوطه را مشاهده کردم و واقعا محرمانه نبودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کنترل صاحبان قدرت آنقدر مهم است که قانون به نمایندگان اجازه داده وزیر را به فساد، بی عرضگی و بدترین نسبت‌ها متهم کنند بی آنکه مورد پیگیر قانونی قرار بگیرند و یا حتی آن اتهام اثبات شده باشد.

وی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ می‌تواند مسئولان را متهم به جرم کند پس معلوم می‌شود کنترل در قانون اساسی ما مهم بوده است که به نمایندگان این اجازه را داده است.

توکلی خاطر نشان کرد: در قضیه املاک نجومی قالیباف به من گفت: این موضوع را بررسی کنم او به من گفت: شما مدیون هستید به من رحم کنید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top