اینچنین نیست؛ تاکنون سروش در فضای مدیریتی خود چندین بار تغییرات داشته است. اصل جریان هم به صاحبامتیاز سروش بازمیگردد که سازمان صداوسیماست. شرکتی که عملا فعالیت توسعه پلتفرم و نگهداری را برای سازمان صداوسیما انجام داده است که یک دوره خود شرکت برجستهای بود و به همین جهت این چندصدایی قبلا در فضای سروش وجود داشته است.
سروش از برندهای صداوسیما همانند جامجم و از برندهای یونیکی است که سازمان صداوسیما دارد و به همین جهت نامگذاری شده است اما بهلحاظ معنا و فعل به هم میخورد و کاملا هممعنی عملیاتی است که ما انجام میدهیم.
در حال حاضر از مرز 7 میلیون کاربر گذشتهایم؛ تعریف فعالیت در پیامرسان تعریف گستردهای است. یکی از موضوعات انحرافی که مطرح شد و دوستان سعی کردند این جنبه را تلقین کنند که مچگیری کردند، در پیامرسان یک فعال ماهانه، یک فعال هفتگی، یک فعال روزانه و یک مساله همزمانی داریم و اعداد و ارقامی که از سوی جاهایی که عرضه کننده اپلیکیشن هستند، اعلام میشود و مترینگ نصبهای فعال را نشان میدهند که همانها هم نمونههایی در کشور دارند و اختلافهای جدی و گسترده دارد. بهطور مثال حدود 40 میلیون گوشی اندرویدی در کشور داریم در حالی که آمار کافه بازار از گوگلپلی که در همه این گوشیها نصب است، تعداد خیلی کمتری را نشان میدهد. یا ios که 6 و نیم میلیون نصب در کشور داریم در حالی که آیتیوزن که روی همه نصب است، در مترینگ در داخل ایران تعداد کمتری را نشان میدهد به جهت اینکه اینها با IP چک میکنند، ریجن (REGION یک قفل منطقهای یا قارهای است که هم دستگاه و هم بازی براساس آن تقسیمبندی میشوند) را چک میکنند. این 7 میلیون کاربر سروش را نصب کردهاند و پاک نکردهاند چراکه ریزشها از عدد کم میشود اما اینکه در بازه ماهانه فعال هستند یا هفتگی یا روزانه متفاوت است. آنچه بهعنوان کاربر روزانه فعال داریم، از مرز چهار میلیون در حال حاضر گذشته است و که در روزهای پیک به بیش از چهار میلیون کاربر روزانه فعال رسیدهایم.
بله؛ یکی از جدیترین برنامههای ترویجی که داشتیم موضوع ترافیک رایگان در بستر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که روی ایرانسل روانتر بود و روی همراه اول هنوز مشکلاتی دارد و در برخی نقاط هنوز کاربران اعلام میکنند که مشکل دارند و این را به همراه اول هم منعکس کردیم و آنها هم تلاش میکنند تا این مشکل برطرف شود.
بله؛ وام پنج میلیاردی برای پیامرسان چند میلیونی واقعا عددی نیست که به جایی بربخورد. یکی از پیشنهادهای جدی که به وزارت ارتباطات داشتیم این بود که اگر یک پیامرسان به مرز پنج میلیون کاربر رسید به جای وام ۵ میلیاردی، وام ۵۰ میلیاردی بدهید تا بتواند سختافزار مورد نیاز و پروموشنهای گسترده و جدی خود را توسعه دهد که مورد قبول قرار نگرفته است.
سروش در مرحله عضوگیری است و سرویسهایی که عمدتا سرویسهای درآمدزای ما هستند، زمانی بر بستر سروش فعال خواهند شد که یک پایه کاربری مطلوب در فضای سروش وجود داشته باشد و دوستانی که زودتر از سروش شروع و سرویسها را عرضه کردند، تابهحال هم درآمدهای جدی در این عرصه داشتهاند اما برای سروش این فضا مطرح بود که اگر بحث درباره مبانی درآمدی سروش باز شد، اتفاقا سرویسهای ما در پهنه گسترده کاربر معنا دارد و به همین جهت سرمایهگذار را توجیه کردیم که باید آمادگی ریسک جدی داشته باشد برای اینکه به سطح مطلوبی از کاربر برسد و بعد آن سرویسها را عرضه کند. هر چند این موضوع بلاتکلیفی بعد از 31 فروردین به کسبوکار سروش هم آسیب میزند.
بله. در چارچوب دیگری رئیسجمهور گفت این انحصار بزرگ را خواهند شکست و مردم و کسبوکارها نمیدانند تکلیف چیست.
فعالیت کاربران در یک دورهای بعد از خروج دفتر اطلاعرسانی مقام معظم رهبری از فضای تلگرام بهطور جدی در پیامرسانهای داخلی افزایش پیدا کرد و فعالیت واقعی شد. بعد از صحبتهای رئیسجمهور دوباره این فعالیتها به شکل جدی کاهش پیدا کرد. تا 10 برابر فعالیتهای داخل اپلیکیشن رشد کرده بود و فضای مالی اپلیکیشن کاملا مساعد میشد که سرویسهای مالی را عرضه کنیم و بتوانیم درآمد جدی داشته باشیم. وقتی این صحبتها شد به یک هفتم کاهش پیدا کرد.
همانند مجموعههای دیگر سرمایهگذار داریم و کسانی که عملا در شرکت شفاف حقوقی سرمایهگذاری کردند. یکی از مسیرهایی که پیامرسان سروش به صورت جدی دنبال میکند و پیگیر آن است، از مسئولان هم انتظار کمک در این زمینه داریم که شرایط را فراهم کنند، این است که بتوانیم درآمد حاصل از فعالیت کاربران را به خودشان بازگردانیم و این محقق نمیشود مگر با ورود پیامرسان سروش به بورس و عرضه سهام آن که میتواند تامین مالی جدی برای یک پیامرسان ایرانی باشد و به فضای خارج از ایران توسعه دهد و هم اینکه شفافیت مالی کاملی را ایجاد میکند. به همین جهت بهدلیل اینکه مسیر این است، از هماکنون این شفافیت مالی را در عرصه حوزه مالی و اداری داریم. خیلی شفاف سرمایهگذارانی دارد و سرمایهگذاری کردند و بهدنبال درآمد بوده و هستند و اینها طرح تجاری مشخصی برای سروش دارند و براساس آن و فازهایی که در آن تعریف شده، سرمایهگذاری میکنند که عمدهترین خود سازمان صداوسیماست و برخی از اینها سرمایه نقدی داشتند و برخی در قالب سرمایههای غیرنقدی کمک کردند. الان پیامرسانهای دیگری داریم که نهادهایی از آنها حمایت میکنند و حامی یکی از پیامرسانها یک بانک دولتی است و از ظرفیت خود بانک، شعب آن، اپلیکیشن و پیامک برای تبلیغ پیامرسان خود استفاده میکند.
بله؛ دقیقا همین فضا را سازمان صداوسیما با مدیریت، حمایت مالی میکند و با توجه به اینکه سازمان صداوسیما کل تبلیغات خود را برونسپاری کرده است، گاهی از فضاهای غیرتبلیغاتی استفاده میکند.
سرمایهگذار اصلی و برجسته سازمان صداوسیماست، نقش بقیه خیلی کمتر است. عددها قابل مقایسه نیست و گاهی در حد کمک غیرنقدی برای تامین سرور و فضا بود.
واقعیت این است که پیامرسانها یک اپلیکیشن کاربرمحور هستند و خود پیامرسان صرفا یک بسترساز و در موضوع محتوای کاربری هیچ دخالتی ندارد. در قوانین حریم خصوصی و هم در قوانین استفاده از سایت به این اشاره کردیم که مسئولیت محتوا برعهده خود کاربر است و پیامرسان نقشی در این ندارد. کسبوکار اقتصادی داریم و همه دوستانی که ادعا دارند در سروش بازدید میشود اگر یک نمونه تاکنون از این فضا داشتند و حتی شبه واقعیتی از فضا ساخت و اقدام میشد تاکنون آن را برجسته میکردند. واقعیت امر این است که دوستانی که در پیامرسان سروش کار میکنند و صفر تا صد این پیامرسان را ساختند، بسیار روی حفظ حریم خصوصی کاربر جدیت دارند. فارغ از این فضا در فضای اقتصادی یک پیامرسان تمام سرمایهاش اعتمادی است که مردم به آن میکنند و اگر ذرهای این اعتماد دچار خدشه شود موضوع کسبوکار از بین میرود و ماهیت کسبوکار دچار خدشه میشود. به همین جهت اهتمام زیادی به حریم خصوصی کاربر و لحاظ شرایط امنیتی در داخل پیامرسان سروش بین تیمهایی که کار میکنند و تیمهایی که با بانکهای اطلاعاتی سروکار دارند، وجود دارد که به هیچ وجه دسترسی بیمورد و غیرمجاز و حتی سهوی روی دیتا بهوجود نیاید. این را هم در داخل سروش دستورالعمل کردیم و هم بر این اصرار داریم. از طرف دیگر کلیت فضایی که سر این مساله بهوجود آمد و آنچه که در مورد امنیت و حریم خصوصی مطرح شد، یک انحراف افکار عمومی بود. حتی اصرار دارم پیامرسانهای ایرانی که در چارچوب این کشور و قوانین این کشور فعالیت میکنند، از پشتیبان خوبی برای حفظ حریم خصوصی خود بهرهمند هستند که هیچکسی نتواند وارد حریم خصوصی آنها شود. این را در مورد پیامرسانها و اپلیکیشنهای خارجی ندارید چراکه همان دوستانی که در توئیتر و شبکههای اجتماعی دیگر ادعا کرده بودند، یکی از بحثهایشان این بود که ما لیست پیامهای جیمیل یا تلگرام خود را دیدهایم اما این در مورد پیامرسانهای داخلی بههیچوجه بهوجود نمیآید.
ما مشکلی داشتیم که به مسئولان هم عرض کردیم، این بود که مسیری را طی میکردیم. سروش تقریبا از یک سال پیش در حوزه سیاستگذاری و تقریبا از پنج، 6 ماه پیش در حوزه عملیات، فعالیتهایی را شروع کرد برای اینکه در قالب طرح تجاری خود، تغییرات جدی ایجاد کند چراکه ناامید نسبت به این بودیم که کشور بخواهد علیه تلگرام اقدامی کند، بهخاطر همین مسیر خود را طی و مزیتهای رقابتی جدی را تعریف کردیم همانند حوزه تراکنشهای مالی، تماس صوتی رایگان که الان روی بستر سروش وجود دارد. عرضه خدمات دولتی در بستر پیامرسان سروش، عرضه خدمات سازمانی در بستر پیامرسان سروش، عرضه خدمات محتوایی روی بستر پیامرسان سروش نیز از جمله فعالیتهاست. سازمان صداوسیما مجموعه محتوایی بسیار غنی در ویدئو، صوت، متن و عکس دارد که پیشبینی شده که همین محتوا را کار کنیم و در حال فراهم کردن سرویسها هستیم که در قالب سرویسهای جذاب بتوانیم به کاربر عرضه کنیم.
ما از دوست بزرگواری که این مطلب را در توییتر منتشر کرد، تشکر کردیم؛ هر چند به خودمان میگفتند بهتر بود و حتما در جهت رفع آن تلاش میکردیم؛ چراکه مشکلی بود که پیشتر هم ایجاد شده بود. این موضوع از جمله آسیبهای فیلترینگ دوره قبل بود که به سروش وارد شد که قبل از فیلترینگ دوره قبل این آسیب را برطرف کردیم. البته هک نبود؛ بلکه اشکال نرمافزاری بود. روزانه همه اپلیکیشنهای گوشی این اشکالات را با بهروزرسانی برطرف کرده و خیلی از اینها رسانهای نمیشود و سروصدا نمیکند. حتی شرکتهای بزرگی همانند سیسکو، باگ نرمافزاری داشت که باعث شد یک شب سوئیچهای آن در زیرساخت کشور در کل قطع شود و همه سرویسهای ما را قطع کرد. آپدیت خود را داده بود اما در کشور آپدیت انجام نشده بود. این موضوع را خیلی رسانهای نکردند و در همه جا اعلام نشد که سیسکو حفره امنیتی دارد تا همه بگویند سیسکو حفره امنیتی دارد و هر چه سیسکو داریم دور بریزیم. آن شرکت مشکل را پیدا و آن را برطرف کرد. علت آن هم این بود که قبل از فیلترینگ دوره قبل نسخهای از اپلیکیشن را ارائه کردیم. این باگ در آن پیدا شده بود و شب بعد که تلگرام فیلتر شد، آن نسخه زیر بار رفت. ایراداتی در فرآیند داشت که اتفاقا همان نسخه باعث شد نتوانیم آنطور که باید در خدمت کاربران باشیم. علیرغم اینکه بیش از دو برابر ظرفیت سروش در آن دوران سرویس دادیم اما همین فرآیندهای اشتباه باعث شد اپلیکیشنها دچار اختلال شدهاند و سرویس حیاتی آن که پیامرسانی بود، از کار افتاده است. دوستان برای اینکه بلافاصله به نسخه قبل بازگردند و آن را عرضه کنند تا مشکل فرآیندی نداشته باشد از نسخه قبلی استفاده کردند که اشکال نرمافزاری داشت.
بله، آن نسخه از ابتدای دی ماه وجود داشته است. در نسخه قبل از فیلترینگ دوره اول برطرف شد و دوباره به مشکل خوردیم. بنابراین از نسخه قبل استفاده کردند و همان نسخه توسعه پیدا کرد و به روزی رسید که دوست ما آن مشکل را پیدا و اعلام کرد. پیرو همان مطلبی که وزیر آن را گفت و سایرین هم اعلام کردند باگ گزارش شده بود و دوباره در حال برطرف کردن آن مشکل بودیم. بلافاصله تقریبا با اختلاف زمانی پنج ۶ ساعته مشکل اولیه برطرف شد که دسترسی به شماره ادمین کانالها بود. یعنی از دسترس خارج شد و یک کاربر نمیتوانست شماره ادمین کانالها را داشته باشد. در فرآیند بعدی، اصلا موضوع شمارهها از سروش بهطور کامل از بین رفت؛ هر چند در آن باگ و اشکال نرمافزاری برای اینکه این کار را انجام دهید، لازم بود گوشی فرد را به دست بیاورید و روی آن عملیاتی انجام دهید. وقتی گوشی فرد را دارید و روی آن عملیات انجام میدهید هم مخاطبان را میتوانید به راحتی کپی کنید و هم میتوانید پیامها بخوانید. بنابراین نیاز نیست بگوییم پیامها دیده شد؛ اما شماره ادمین کانال نباید مشخص میشد. این کار کاملا درست بود. این کار را ظرف 6 ساعت انجام دادیم و با آپدیت جدید مشکل برطرف شد.
یکی از مزایای ما که همیشه مغفول مانده، پرداخت الکترونیک است. ما جزء اولین مجموعهها بودیم که موضوع فروش شارژ را مطرح کردیم و پرداخت درون کانالی را هم برای کسبوکارهایی که نیاز دارند، در نظر گرفتیم. اگر متقاضیان با واحد مدیریت محتوای ما ارتباط داشته باشند، این سرویس برای آنها فعال میشود و میتوانند از آن استفاده کنند. ضمن اینکه ما موضوع فضای ابری داریم که کاربر میتواند تمام محتوای خود را همانطور که در تلگرام وجود دارد، ذخیره کند.
این کار در برنامههای ما است؛ اما جزء برنامههای نزدیک نیست. در برنامههای نزدیک ویژگیهای مورد نیاز مردم را بیشتر مدنظر قرار دادهایم.
توسعه روشهای پرداخت و دریافت که پرداختهای اقساطی یا پرداختهای چند شبایی یا پرداخت بن و خریدهای با تخفیف را برای کسبوکار در نظر گرفتهایم.
یکی از دغدغههای جدی کسبوکارها هستند. اگر کسبوکارها روی بستر پیامرسانها پا بگیرند مردم هم از آنها استفاده خواهند کرد. یکی از دغدغههای جدی که الان مطرح میشود، این است که کسبوکارها از بین میروند.
هم امنتر و هم با هویتتر. برچسب اصالت یا برچسب آبی رنگ سروش را که به کسبوکارها و برخی افراد اعطا میکنیم هویت آنها را در پروسهای تایید میکنیم. یعنی نشان میدهیم این شرکت که ادعا دارد من داروساز هستم واقعا داروساز است. آنچه میتوانیم وعده دهیم، امنیت است. یکی از حوزههای امنیتی که در این میان جا مانده موضوع پایداری سرویس است؛ بنا نیست با هر تنش اجتماعی یا با هر قطعی در تلگرام برای کسبوکارها مشکل ایجاد شود. همینطور ظرفیتهای قانونی برای اینکه سرویس پایدار از دوام خدمت برخوردار باشد از ویژگیهای سروش است. از فضای کسبوکار که فاصله بگیریم باید بگوییم ما خدمات محتوایی گستردهای را پیشبینی کردهایم تا در سروش عرضه کنیم که کاربران بجد دنبال آن هستند. همچون ظرفیتهایی که در برنامه زنده صداوسیما یا ظرفیتهای تعاملی که با برنامهها وجود دارد و همچنین استفاده از بانکهای اطلاعاتی گسترده صداوسیما در حوزه ویدئو، صوت و متن مکتوب که در حوزه انتشارات سروش ارائه میشود. این ظرفیتها که در قالب اپلیکیشنهای متعدد بناست برای مردم در قالب سرویسهای مختلف روی بستر پیامرسان عرضه شود، مواردی هستند که ما آماده عرضه آن هستیم؛ اما به جهت بلاتکلیفی نتوانستهایم آنها را عرضه کنیم و به دست مردم برسانیم.
رباتی برای کانالها طراحی کردهایم. دو ربات داریم که یکی برای اشخاص است و میتوانند از پیامها در تلگرام پشتیبانی بگیرند و آن را به کانال اختصاصی خود منتقل کنند. ربات دیگر آرشیو کانال را منتقل میکند و اجازه میدهد پیامهایی که در یک کانال وجود دارند به پیامرسان سروش منتقل شوند.
در حال حاضر قریب به 80 نفر در پیامرسان سروش فعالیت دارند که بخشی از این نیروها مربوط به پشتیبانی هستند. تیم فنی در حد هشت یا 9 نفر هستند که در این زمینه کار میکنند و بچههای هسته اصلی نرمافزار هستند.
خیر، دوستانی از پیامرسان ساینا هسته اولیه سروش را شکل دادهاند. سیاست سازمان اینگونه بود که کسانی که وارد این عرصه میشوند، باید تجربه ساختن یک پیامرسان را داشته باشند. به همین جهت عمده دوستانی که درگیر تیم سروش شدهاند همان فضا را داشته و این تجربه را در ساینا داشتهاند. این تیم در این سالها، بارها تغییر کرده، هر چند دوستانی داریم که از ابتدا تاکنون با ما همراه بودهاند. بنابراین دستورالعملی که در سروش استفاده شد با آنچه در ساینا وجود داشته، متفاوت است.
پیامرسان سروش از یک سال پیش جنس پیگیری و نحوه طرح تجاری و مدل مدیریتیاش تا حدودی با فعالتر شدن معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما تغییر کرد. دوستان در حوزه توسعه اپلیکیشن برنامههای جدی را شروع کردهاند تا اپلیکیشن سروش را واقعا یک اپلیکیشن همتراز سرویسدهی به چند ده میلیون کاربر کنند. این بازه یک ماهه، بازهای بوده که تمام فشار تیم بر این اساس بوده که ظرفیت اپلیکیشن را به سرعت به آن مقداری برسانیم که مردم انتظار داشتهاند و در فضای تلگرام مشاهده میکردهاند. شاید ما هیچ الزامی نداشتیم که تلگرام باشیم و حتی خود ابا داشتیم از اینکه شبیه آن شویم و در منطق اپلیکیشن و جنس سرویسها به دنبال اپلیکیشن ایرانی به معنای واقعی کلمه بودیم اما به دلیل آنکه مردم با چنین منطقی آشنا بودند و تاکنون از آن منطق استفاده کرده بودند- چراکه تلگرام برای مردم ذائقهسازی کرده و در مدت چهار سال ذائقه آنها را به سمتی برده که خود سرویس میداده است- بنابراین من اگر میخواستم پذیرای این کوچ باشم باید ابتدا به سلیقه مخاطب و ذائقهشان احترام میگذاشتم و اگر برنامهای برای تغییر آن داشتم، بعدها سرویسهایی را عرضه میکردم که مردم در استفاده از آنها ذائقه جدیدی را تجربه کنند تا شاید به آنچه بودند، بازگردند. اینها بحثهای جدی آکادمیک و کاربردی است که ما در کشور اصلا اهل متن نوشتن نبوده و نیستیم. اما اینکه این میزان از پیامرسانی استفاده میکنیم که عمده فعالیت آن متنی است، تحمیلی است که به ما شده است. شاید استفاده از پیامک تحمیل است؛ چراکه بستر دیگری نبود که این امکان را فراهم کند و شاید ظرفیت پیامرسانهای ایرانی اصلا در بستر متن تعریف نمیشود.
بعد از باگ اطلاعاتی که پیدا شد از پیشنهادی که آقای آذریجهرمی وزیر ارتباطات داد، ما هم استقبال کردیم و بنا شد مسابقهای ترتیب دهیم و طی آن مسابقه امنیت سروش را به معرض نقد جدی تخصصی بگذاریم و داورانی برای این مسابقه از اقشار مختلف مردم انتخاب کنیم؛ از طیفهای مختلفی که حوزه تخصصی آنها امنیت است. طرح کلی مسابقه درآمده و برای اعلام آن آماده هستیم.
تا این لحظه هیچ سرمایهگذاری به دامنه سرمایهگذاران سروش اضافه نشده است. پیشنهادات مختلفی داشتیم و برای این پیشنهادات برنامه داریم و اتفاقا با آغوش باز پذیرا خواهیم بود اما تا این لحظه این اتفاق رخ نداده و هیچجایی تایید و رد نشده است. مجموعههای مختلفی اعم از مجموعههای بانکی و موسسات مالی و اعتباری این ظرفیت را پیشنهاد کردند که ما هم استقبال کردیم. برای همین یک برنامه مدونی تهیه کردیم که میخواهیم پیرو آن برنامه در خدمت آنها باشیم. تا این لحظه هم نه درخواستی را رد و نه درخواستی را تایید کردهایم.
در حال حاضر ما بین پیامرسانهای ایرانی یک همکاری و همدلی جدی داریم. حداقل در حوزه مدیریتی و در حوزههای فنی این چنین است. بهطور ویژه بین ما و بیسفون و گپ این هماهنگی وجود داشته و دارد.
بله. این سه تایی که در این عرصه جدیتر هستیم و پیامرسان ما ایرانی است. من اصرار جدی دارم که تعیینتکلیف از الان شود.
ما ضعفهایی در نسخه دسکتاپ داریم. ویندوز و IOS اشکالاتی دارد برای همین بازمعماری میکنیم و انشاءا... تا چند وقت دیگر نسخه بهتری عرضه میشود.
یکسری را بیان کردم بهخصوص در حوزه کلاینتی که برنامه جدی داریم تا پایان اردیبهشت کامل برطرف شود. اینکه میگویم کامل برطرف شود، قطعا مشکلات جاری که کاربر با آن داشته را برطرف کنیم. حیات پیامرسان به توسعه روزبهروز است و کل اشکالات را کاربران به ما منعکس میکنند و براساس آنچه کاربر منعکس کرده یا خود در تستها به آن میرسیم این ایرادات را برطرف میکنیم. خیلی نمیتوان درباره تکتک اینها صحبت کرد. اتاقی داریم که تمام مشکلات روی دیوار این اتاق نوشته میشود و در هر چرخه کاری که در سروش اتفاق میافتد بخشی از این اشکالات و بخشی از قابلیتها تهیه میشود. شاید از مشکلاتی که وجود دارد همین است که پیامی را در گروه قرار میدهید دو تیک میخورد و علت این فنی است که این تیک مربوط به منتشرکننده و بازدیدکننده است و تفکیک این دو از هم در دستورالعملی که استفاده میکنیم، قدری سخت است. این یکی از مشکلاتی است که به لحاظ فنی معضلاتی در حذف آن وجود دارد. از این منظر که دنبال این بودیم یکسری مشکلات اصلیتر را حل کنیم و مشکلاتی که به کیفیت سرویس برمیگردد، در اولویتهای بعدی قرار گرفته است و با دوستان صحبت کردیم تا زودتر چارهای اندیشیده شود. مشکل فنی این تیپی جزء مشکلات برجستهای بود که در سروش داریم. یکی از حوزههای کممشکل و بیمشکل ما، موضوع امنیت است که در سمت سرورها کاملا جدی و محکم هستیم و در حوزه انتقال و سرورها مشکلی نداریم و در سمت کلاینتها مشکلات را برطرف کردیم، پیگیر هستیم و تستهای امنیت جدی را تعریف کردیم و سازمانهایی که فعال در این زمینه بودند، اپلیکیشنهای سمت کلاینت را آزمایش میکنند و مشکلاتی که پیدا شد سریعا رفع شد و همه مسیر همچنان جاری و ساری است.
تصمیم بودن یا نبودن تلگرام موضوع جدایی از حمایت از پیامرسان داخلی است. در حالی که این به هم گره میخورد و دوستان هم تاکید میکنند در حالی که هیچ ربطی به هم ندارد و من از گره خوردن این آسیب میبینم. من از پیامرسان ایرانی و از گره خودن موضوع فیلتر تلگرام با موضوع حمایت از پیامرسان ایرانی آسیب میبینم. این دو موضوع جدا از هم است و باید حمایت زودتر از این شروع میشد. چرا باید اکنون حمایت شود؟ دو سال قبل باید حمایت میشد که میتوانستیم ظرفیتهای خود را کاملا در عرصه رقابت جدی قرار دهیم. ما وعدهای شنیدیم و به وعده دلخوش کردیم و آن هم وعده رئیسجمهور بود که انحصار بزرگ را میشکنیم. من بهعنوان یک فعال کسبوکار وقتی انحصار جدی در بازار وجود دارد و وعده یک مقام مسئول در سطح رئیسجمهور وجود دارد که این انحصار را میشکنیم، از این به بعد مطالبه من این است که وعده رئیسجمهور چه زمانی عملی میشود که من هم در این فضای انحصاری که ایجاد شده است، بتوانم نفس بکشم. هرچند که حیات خود را وابسته به این وعده نکردیم.
سوال سختی است چراکه خیلی درگیر این مساله نشدهام. هر چند اعضای تیم سروش، رقبا را بررسی میکنند و ویژگیها و ظرفیتها و قابلیتها را مینویسند اما من خود به شخصه استفاده نکردهام. در یکی دو اپلیکیشن عضو هستم و برخی از دوستان هم ما را عضو گروههای مختلف میکنند اما از زمانی که درگیر این موضوع شدم، فرصت نمیکنم پیامها را چک کنم و واقعا نتوانستم هیچکدام از اینها را بهطور جدی تست کنم و بین آنها انتخاب داشته باشم. پیامرسانهایی که تاکنون نصب کردم بیسفون و گپ بوده اما حتی فرصت نداشتم بقیه را نصب کنم. تیمهای ما که گزارش میدهند، نشان میدهد کارهایخوبی در داخل انجام شده است؛ چه بیسفون که سابقه زیادی داشته است و چه دوستان گپ که کارهای قشنگی انجام دادند.