تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/02/10 - 16:35
کد خبر: 264656

با اپلیکیشن «بیسفون» به راحتی مکالمه اینترنتی داشته باشید

با اپلیکیشن «بیسفون» به راحتی مکالمه اینترنتی داشته باشید

بدون‌شک طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی بدون‌ایراد نیست؛ البته این موضوع تنها به نمونه‌های بومی مختص نیست و تمام اپلیکیشن‌ها در نسخه‌های اولیه خود با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما این دلیل نمی‌شود که چشم بر ایرادات ابتدایی پیام‌رسان‌های داخلی ببندیم. در این میان با نقد منصفانه و عنوان کردن ایرادات می‌توانیم کمک به حل مشکلات پیام‌رسان‌های ایرانی کنیم.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نباید انتظار داشته باشیم این پیام‌رسان‌ها از ابتدای فعالیت‌شان مانند «تلگرام» بتوانند به نیاز کاربران پاسخ دهند؛ چرا‌که تلگرام از حدود ۱۰ سال پیش کارش را آغاز کرده، درحالی که داخلی‌ها مدت زیادی از فعالیت‌شان نمی‌گذرد.در بین پیام‌رسان‌های ایرانی، یکی از آنها ادعا می‌کند حتی قبل از «تلگرام» شروع به فعالیت کرده است و مخاطبان مخصوص خود را دارد. در این میان «فرهیختگان» در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در سومین پرونده خبری خود، سراغ میلاد موحدی مدیر اجرایی پیام‌رسان «بیسفون پلاس» رفته و با او به گفت‌وگو پرداخته است. آنچه در ادامه می‌آید، ماحصل این گفت‌وگوی تفصیلی است.

بالاخره «بیسفون» یا «بیسفون پلاس»؟
اسم شرکت بیسفون است؛ محصولی که سال 93 رونمایی شد، نامش بیسفون است. به دلیل تغییراتی که در زیر‌ساخت، معماری و پروتکل انجام داده‌ایم محصول جدیدی را باید وارد بازار می‌کردیم. این محصول را «بیسفون پلاس» نام‌گذاری کردیم. در حال حاضر هر دو پیام‌رسان شرکت ما از سوی کاربران استفاده می‌شود. البته «بیسفون» را از اپ‌استورها حذف کردیم اما کاربرها هم از «بیسفون» و هم از «بیسفون پلاس» استفاده می‌کنند و در آینده، آرام‌آرام به سمت «بیسفون پلاس» می‌روند؛ البته «بیسفون پلاس» نسخه اصلی و در حال توسعه است.

«بیسفون» به چه معنا است؟
«بیسفون» از شرکت سهامداری «بیسفون» محصولی به اسم «بیستاک» داشت که یک سرویس تلفن بین‌المللی است.  در سال 87 یا 88 راه‌اندازی شد و به جای شماره‌گیری دو صفر، 020 را شماره‌گیری می‌کردند تا ارتباط با کشورهای خارجی با نرخ بهتری انجام  شود. این محصول متعلق به شرکت «تراشه سبز» است. «بیسفون» قرار نبود پیام‌رسان باشد، قرار بود اپلیکیشن موبایلی باشد تا روی اینترنت بتواند به صورت بین‌المللی تماس تلفنی برقرار کند و در کنار این مزیت از چت نیز استفاده کند.

از کجا به این نتیجه رسیدید که یک پیام‌رسان بومی ایجاد کنید؟
قدیمی‌ترین مجموعه‌ای هستیم که پیام‌رسان داریم. شروع کار با اپلیکیشنی بود که بتواند تماس بگیرد. سال 91 کار را شروع کردیم اما در کنار آن روند جهانی را نیز بررسی کردیم. بعد از اینکه رقبایی مانند لاین، وایبر، وات‌ساپ و... به ایران آمدند. با توان داخلی شرکت خود، به سراغ چرایی کار رفتیم و یک بار بزرگ‌تری برداشتیم تا بتوانیم ورای بحث تماس، پیام‌رسانی هم داشته باشیم که در نهایت به پروژه «بیسفون» تبدیل شد. به عبارتی دیگر شرکت از ترکیب چند موضوع از سال 78 که در زمینه IT کار می‌کرد و در مجموعه تراشه سبز و جزء شرکت‌های خصوصی بود، به دنبال ایده‌های تجاری جدید رفت.

حتی از «بی‌تاک» و «وایبر» هم قدیمی‌تر هستید؟
خیر، همزمان با آنها آمدیم.

چرا هیچ وقت در کنار آنها نبودید و در آن زمان نام «بیسفون»را نشنیده بودیم؟
این اتفاق جنبه‌های مختلف دارد؛ هم اقبال عمومی و هم زیرساخت فنی را می‌طلبد و هم تبلیغات لازم داشت. این چند ضلع باید با هم کار کنند. نکته جالب این است که وقتی «بیسفون» را ارائه کردیم در نقطه اوج استفاده از آن، تعداد قابل توجهی کاربران خارج از کشور داشتیم؛ یعنی کاربران اروپایی، عرب‌زبان و آمریکایی از آن استفاده می‌کردند. هنوز هم نیم نگاهی به آن داریم که محصولی که ارائه می‌کنیم، نه تنها در ایران بلکه در سطح بین‌الملل سرویس دهد و کار کند.

به طور کلی محصول‌تان را برای ایرانی‌ها ساخته‌اید یا از ابتدا نگاه‌تان جهانی بوده است؟
نگاه‌مان این گونه بود که بتوانیم با پیام‌رسان‌هایی مانند وایبر رقابت کنیم.

منظورتان این است که برای مخاطبان خارج از ایران‌ هم برنامه‌ داشتید؟
دقیقا، از همان ابتدا هم پیام‌رسان را دو زبانه وارد بازار کردیم؛ یعنی هم نسخه فارسی و هم نسخه انگلیسی. نگاه‌مان این گونه بود که بتوانیم سرویس بین‌المللی ارائه دهیم و این اتفاق هم افتاد. به طور مثال در کشور امارات یا کشورهای اطراف، «بیسفون» مورد قبول قرار گرفت و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌کنند.

در حال حاضر چند کاربر دارید؟
مجموع کاربران ثبت‌نام شده حدود 3.5 میلیون کاربر هستند.

از این تعداد چه میزان فعال هستند؟
اینها یک گروه‌شان که در نسخه «بیسفون» فعال هستند، بین 700 هزار تا یک میلیون نفر هستند.

اگر شخصی بخواهد پیام‌رسان «بیسفون» را دانلود کند باید «بیسفون» را دانلود کند یا «بیسفون پلاس»؟
در حال حاضر تنها محصولی که در اپ‌ا‌ستور عرضه می‌شود، «بیسفون پلاس» است.

هم نسخه اندروید و هم IOS  دارید؟
هر دو نسخه را داریم؛ روی گوگل پلی، کافه‌بازار و اکثر اپ‌استورهای ایران این نسخه وجود دارد.

آنهایی که آیفون دارند برای دانلود به مشکل برنمی‌خورند؟
خیر، روی اپ‌استور به مشکل برنمی‌خورند.

چرا «بیسفون» که یک اپ ایرانی است، هنوز روی اپ‌استور قرار دارد و حذف نشده است؟ به خاطر شرکتی است که در انگلستان دارید یا از آن طریق به اپ‌استور فشار می‌آورید؟
نه این‌طوری نیست؛ خیلی از شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند و حذف شدن از اپ‌استور معانی مختلفی دارد.

الزاما حذف شدن به خاطر ایرانی بودن نبوده، بلکه حذف شدن از اپ‌ستور به دلایل مختلفی است. یک مساله به خاطر تحریم‌های ایرانی است و مساله دیگر به دلیل تراکنش‌های مالی است. معمولا اپ‌استورهای فروشگاه اپلیکیشن‌ها به خاطر این است که شما یک کاری را انجام می‌دهید؛ چه روی شبکه بین‌المللی یا چه روی شبکه داخلی باشد و اگر به اپ‌ا‌ستور سهم ندهید، ممکن است حذف‌تان کنند. چند ماه گذشته اپ‌های معروفی همچون «اسنپ» و «تبسی» و ....  از اپ‌استور حذف شدند که علت حذف آنها به دلیل تبادل مالی بوده است.

شما باید سهمی به اپ‌استور بدهید و تعدادی از اپلیکیشن‌ها برای اینکه آن سهم را نمی‌دادند، حذف شدند و این حذف ممکن بود در مورد هر کسی اتفاق بیفتد.

یعنی «بیسفون» این سهم را می‌دهد که تاکنون حذف نشده است؟
اصلا نسخه‌ای که بر اپ‌استور گذاشتیم روی اپلیکیشنش تراکنش مالی نداریم. تراکنش‌ مالی‌مان روی سایت انجام می‌گیرد؛ یعنی کسانی که اعتبار می‌گیرند از طریق سایت خرید می‌کنند، برای همین مورد تقابل با اپ‌استور قرار نمی‌گیریم.

جریان شرکت انگلیسی «بیسفون» چیست؟
شرکت در انگلستان نیست، بلکه در سوئیس است. برای پروژه «بیستاک» نیاز به یک شریک خارجی بود تا این کار انجام شود؛ چون یک مناقصه از طرف وزارت ارتباطات بود و باید این کار انجام می‌شد. بنابراین یک شریک خارجی آمد که «بیسفون» در آن شرکت خارجی شریک بود و آنجا ثبت شد و نکته مبهمی وجود ندارد.

تعداد اعضایی که در گروه‌های «بیسفون» می‌توانند عضو شوند، چقدر است؟
فکر کنم حدود پنج هزار نفر.

در «بیسفون» سوپر گروه هم دارید؟
بله، سوپرگروه هم داریم. اعضای گروه در سوپرگروه تا  10 هزار کاربر را هم عضو می‌کند. اما برای بی‌نهایت شدن‌شان باید سخت‌افزار اضافه شود.

وضعیت کانال‌ها در«‌بیسفون» به چه نحو است؟
امکان چت و ایجاد گروه و کانال وجود دارد. اولین پیام‌رسانی بودیم که کانال را قبل از اینکه تلگرامی وجود داشته باشد ارائه کردیم. اولین کانال هم در دی ماه 93 برای اربعین عرضه شد. کانال‌ها در «بیسفون» محدودیت اعضا ندارد. البته یک محدودیت اولیه می‌گذاریم و بعد کانال‌ها به آن تعداد که می‌رسند به یک عدد بالاتر تبدیل می‌شوند. در حال حاضر محدودیت کانال‌ها حدود 20 هزار کاربر است که البته این محدودیت حساب نمی‌شود؛ در «بیسفون» هر دو کانال خصوصی و عمومی وجود دارد.

امکان حذف پیام ها در «بیسفون» هم وجود دارد؟
در گروه‌ها بله و به‌زودی در چت‌های شخصی هم این امکان اضافه می‌شود. در کل نمی‌خواستیم در زمینه پاک کردن پیام‌ها سرویس بدهیم؛ چرا‌که وایبر و واتساپ هم این سرویس را نداشته‌اند و این سرویس را تلگرام اضافه کرده است. البته بعضی‌ها به این سرویس در تلگرام انتقاد دارند. به این دلیل که من و شما صحبت می‌کنیم و وقتی پیام‌ها را ویرایش یا پاک می‌کنیم به طریقی مسئولیت حرفی را که می‌زنیم برعهده نمی‌گیریم؛ اما در کانال‌ها که تعدادشان هم بالا‌ست، این سرویس وجود دارد؛ چرا که ممکن است مطلبی را اشتباه بزنند و بخواهند ویرایش کنند.

در ابتدا دنبال ارائه کردن این قابلیت نبودیم، اما موضوع آنقدر عمومیت پیدا کرد که مجبور شدیم این سرویس را ارائه بدهیم. به طور کلی هر سرویسی که توسعه پیدا می‌کند همیشه لیستی از ایده‌ها و کارهایی که می‌تواند انجام دهد، دارد. این کار جزء لیست کارهای ما بود، اما هیچ وقت انتخاب نمی‌شد. البته در ابتدا این نیاز وجود نداشت اما تلگرام این نیاز را ایجاد کرد. شما به یک یا دو سال قبل نگاه کنید. وقتی تلگرام این سرویس را ارائه نداده بود کسی ناراحت نبود و اگر یک کلمه اشتباه می‌زد، زیر پیام با درج یک ستاره اول کلمه، درست آن نوشته می‌شد یا اینکه اعلام می‌کرد اشتباه فرستاده یا دقت می‌کرد که اشتباه مطلبی را نفرستد. وقتی شما پیامک می‌فرستید امکان ویرایش یا پاک کردن آن را ندارید.البته واتساپ هم هنوز ایراد دارد؛ چون وقتی مطلبی را پاک می‌کنید، جای مطلب پاک‌شده باقی می‌ماند. می‌خواهم بگویم هیچ‌کس با این موضوع مشکلی نداشت که امکان ویرایش یا پاک کردن وجود ندارد. در «یاهو مسنجر» هم این سرویس نبود، اما تلگرام این ذائقه را عوض کرد و طبیعتا به دلیل آنکه در خصوص یک بازه 40 یا 50 میلیون نفری صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم بگوییم ما به خواسته آنها اهمیت نمی‌دهیم. به همین دلیل این سرویس در گروه‌ها و کانال‌ها اضافه شد و در چت‌های دو نفره هم به زودی اضافه می‌شود.

کار با پیام‌رسان شما رایگان است؟
بله.

پس سود شما از کجا تامین می‌شود؟
در «بیسفون» امکان تماس‌ وجود دارد؛ البته تماس بین دو بیسفونی رایگان است؛ قابلیتی که تلگرام حدود یک سال پیش آن را ارائه کرد اما ما قبل از تلگرام این سرویس را هم در نسخه قبلی و هم در جدید داشتیم. بعد از آن می‌توانیم از «بیسفون» با سایر اپ‌ها تماس داشته باشیم اما این دیگر رایگان نیست. برای این کار باید از سایت «بیسفون» اعتباری خریداری کنید و براساس جدول تعرفه‌ای تماس بگیرید و هزینه پرداخت کنید. خیلی از کاربران ما، کاربران تماسی هستند، یعنی «بیسفون» را نصب کرده‌اند تا بتوانند با خارج از کشور تماس بگیرند یا ایرانی‌هایی هستند که خارج از کشور هستند و می‌خواهند با شماره ثابت با ایران تماس بگیرند و از آن استفاده ‌کنند. راه درآمدزایی که در حال حاضر تعریف کرده‌ایم و از آن استفاده می‌کنیم، فروش سرویس تماس به شبکه مخابرات است.

با فروش این سرویس‌ها، هزینه‌ پرسنل و کارکنان و تیم پشتیبانی و فنی را تامین می‌کنید؟
قطعا نه؛ پیام‌رسان‌ها به طرق مختلف درآمدزایی می‌کنند. دو دسته کلی وجود دارد؛ یک، پیام‌رسان‌هایی که توسط یک نهاد حاکمیتی، امنیتی و اطلاعاتی با توجیه غیرمالی سرمایه‌گذاری می‌کنند و مشخصا از دیتایی که تولید می‌شود، آنجا استفاده یا سوءاستفاده می‌کنند. برای مثال هم می‌توان گفت نمونه‌های خارجی همین گونه هستند. مثل فیس‌بوک که چند ماه گذشته در بحث انتخابات آمریکا مطرح شد. در کل پیام‌رسان‌ها یا دیتای خود را می‌فروشند یا در کل یک نفر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند. البته یک راه دیگر که سخت‌تر است اینکه اگر کسی بخواهد روی پای خودش بایستد، باید بتواند طیف بسیار گسترده‌ای از خدمات را به کاربران ارائه دهد و تبلیغ نکند؛ اما در مورد راه دوم راحت‌ترش این است که تبلیغ کند. به عنوان مثال اپلیکیشنی که در بازار است و یک میلیون کاربر دارد؛ راه راحت‌تر آن، این است که با یک شرکت تبلیغاتی توافق کنید.

شما در «بیسفون» تبلیغات ندارید؟
به هیچ وجه؛ چرا‌که‌ مدل درآمدی ما فرق می‌کند. اما سرمایه‌گذاری ما راه ارائه خدمات است. اولین خدمتی که ارائه می‌کنیم، خدمت تماس است. خدمت بعدی‌ای که ارائه می‌کنیم، این است که بخشی به اسم رابط خدمات یا درگاه خدمات داریم که در حال حاضر خدماتی‌ مانند‌ فروش شارژ، پرداخت قبض و فروش بسته اینترنت را ارائه می‌کند و در چند روز آینده نیز پرداخت بیمه و جریمه و پرداخت طرح و ترافیک هم به آن اضافه می‌شود.

«بیسفون» و «بله» را می‌توان شبیه هم دانست و انتظار داشت این دو با هم ادغام شوند؟
ماجرا اینقدر ساده نیست و بحث فقط سر پوسته نیست. شاید اگر بخواهید تقسیم کنید 30 درصد آن بحث اپلیکیشن است، اما عمده کار در مورد برنامه‌نویسی سمت سرور و نرم‌افزاری است که روی سرور قرار گرفته است. پروتکل ارتباط «بیسفون» و «بله» به گونه‌ای است که کار را متفاوت می‌کند.

مگر ما چند تاکسی اینترنتی نداریم؟ یا سایر اپلیکیشن‌های مشابه؟ پیام‌رسان‌ها هم به این نحو هستند، مردم براساس نیازهایشان براساس یک یا دو این پیام‌رسان‌ها را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌کنند. «بیسفون» هم به این فکر می‌کند که دامنه خدمات خود را گسترده دهد و بتواند از گسترده کردن دامنه خدمات‌، دامنه کاربرانش را اضافه کند.

یعنی کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد؟
قطعا همین‌طور است. چرا که مدل و طرز فکرمان این است و مدل دیگری نداریم.

این تفکر درستی نیست که فقط یک پیام‌رسان ایرانی داشته باشیم؟
بله. به‌نظرم حضور پیام‌رسان‌های مختلف در بازار سبب ارائه سرویس بهتری به کاربران می‌شود. یعنی فضا را رقابتی می‌کند. خودشان هم تکلیف‌شان روشن‌تر می‌شود. به فرض یکی می‌گوید مخاطبان من تنها از خدمات بانکی استفاده می‌کنند و پیام‌رسانی را تعطیل کنم و خدمات بانکی بدهم. دیگری می‌گوید که خدمات تماس می‌دهم و دیگری خدمات کانال می‌دهد، یا من یک رسانه می‌شوم شبیه توئیتر یا اینکه یک سری تبدیل به رسانه کسب‌وکاری می‌شوند.

اما تلگرام ذائقه ما و حتی مسئولان و نهادهای ما را تغییر داده؛ به‌عنوان مثال می‌خواهیم مدارک را به پلیس +10 ارائه دهیم، اعلام می‌کنند برایمان تلگرام کنید. می‌خواهیم کپی یا پرینت بگیریم، اعلام می‌کنند تلگرام کنید؛ هرکاری می‌خواهیم انجام بدهیم، به تلگرام متوسل می‌شویم و البته این از هوشمندی تلگرام است.

چرا پلیس + 10 باید اینجوری بگوید؟ در صورتی که پلیس فتا دائما هشدار می‌دهد! غفلت کردیم و آمادگی مسئولیتی را که قبول کردیم نداشتیم.

این موضوع هم از هوشمندی تلگرام است و هم از غفلت ما که این فضا را در اختیار آنها قرار داده‌ایم و الان دردناک است که تلگرام قطع شود.

کاربران در پیام‌رسان شما امنیت دارند؟
چند موضوع را باید در‌نظر گرفت؛ کاربرانی که نگران امنیت در پیام‌رسان‌های ایرانی هستند، تا قبل از این نگران امنیت در پیام‌رسان خارجی نبودند؟ این موضوع به غفلت و دانش کم برخی از افراد برمی‌گردد. ما به یک شرکت پتروشیمی بزرگ رفتیم و نقشه یک پالایشگاه را مهندسان در تلگرام جابه‌جا می‌کردند که این موضوع دردناک است. اصلا پیام‌رسان‌های داخلی به کنار. شما دارید کار حساسی انجام می‌دهید و در تلگرام این کار را انجام می‌دهند! حتی از ایمیل داخلی هم استفاده نمی‌کنند و از پیام‌رسان خارجی استفاده می‌کنند! اینقدر حواس ما نبوده که این اتفاق‌ها افتاده است. می‌خواهم برداشتی دیگر از این موضوع داشته باشم؛ آیا واقعا همانقدر که در مورد پیام‌رسان‌های داخلی نگران هستید در مورد پیام‌رسان‌های خارجی هم نگران بودید؟

اما مردم از امنیت خود در پیام‌رسان‌های ایرانی نگران هستند!
این پاسخی است که باید همه ما از جای دیگری بگیریم؛ یعنی این مطالبه همه ماست، یعنی همه بگوییم قوه قضائیه به حریم خصوصی احترام بگذارد، نهاد امنیتی به حریم خصوصی احترام بگذارد. این مطالبه مردم از پیام‌رسان‌ها است. من نیز در مورد این مساله مطالبه‌گر‌ هستم. نمی‌خواهم بگویم من نباید هیچ اقدامی انجام دهم، من هم باید اعتمادسازی کنم.

من هم کاربر سرویس‌ها هستم، می‌خواهم چند تذکر به خودمان بدهم. همانقدر که حساس هستید در پیام‌رسان داخلی چه اتفاقی می‌افتد، نسبت به پیام‌رسان خارجی هم نگران باشید. بحث سر پیام من و پیام شما و پیام بین من و شما نیست، بحث درخصوص اطلاعات وسیع و بزرگی است که به‌جای دیگری می‌رود که به آن محل قدرت تاثیرگذاری می‌دهد که باید حواسمان به آن باشد؛ امثال آن می‌شود یک فیس‌بوکی که با یک تکه از داده‌هایش می‌تواند در انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشد.

اما مردم می‌گویند حدود چهار سال است از تلگرام استفاده می‌کنیم و اطلاعات ما لو نرفته و دوروف مدیر این پیام‌رسان آن را نفروخته است!
اولا خیلی‌ها خبر ندارند که چه اتفاقی می‌افتد، شاید هم اطلاعات خیلی‌ها را فروخته باشد و هنوز صدای آن درنیامده است کما اینکه فیس‌بوک هم این کار را انجام داده است و به‌دلیل دیگری لو رفت. عدالت را در مورد این پرسش داشته باشیم.

نکته دوم این است که من کاربر ایرانی، عدم اعتماد دارم، توجه کنید که این عدم اعتمادم به پیام‌رسان نیست. عدم اعتمادم به دستگاه‌های نظارتی است و من پیام‌رسان‌ هم کنار کاربر هستم. همه ما باید از دولت، حکومت، قوه قضائیه و صدا و سیما بخواهیم و مطالبه‌‌‌گر باشیم که به حریم خصوصی کاربر احترام بگذاریم. اینکه مقام معظم رهبری گفتند نباید به حریم خصوصی یکدیگر وارد شد، خیلی کمک‌کننده و بخشنامه قوه قضائیه هم همین‌طور است.

تاکنون درخواستی مبنی‌بر اینکه اطلاعات افراد را در اختیارشان قرار دهید، داشته‌اید؟
من به‌عنوان نماینده بیسفون تا به حال مراجعه‌ای از طریق نهادهای امنیتی نداشته‌ام.

بیسفون سکرت چت هم دارد؟
سکرت چت بیسفون در حال تست است. سکرت چت به‌معنای اینکه یک چت بین دستگاه من و شما ایجاد می‌شود و حتی در دستگاه دیگری که شما با اکانت خود وصل هستید، علامتی از این سکرت چت ندارید.

تاکنون به «بیسفون» حمله شده است؟
بله. در سال 94 همزمان با انتخابات مجلس یک حمله گسترده به ما شد که سعی کردیم دفع کنیم که این اتفاق هر چند وقت یک‌بار می‌افتد.

آیا شما اپن سورس هستید؟
خیر، در حال حاضر LPA اپن سورس نداریم.

اگر تعداد کاربران‌تان افزایش پیدا کند و چت‌ها از یک تعدادی زیادتر شوند، چه برنامه‌ای دارید؟
مجموعه‌ای جدیدی از سخت‌افزاری را سفارش داده‌ایم و برای افزایش تعداد کاربران آمادگی داریم؛ به‌عنوان مثال وقتی به 6 میلیون کاربر برسیم، مجموعه جدید را اضافه ‌می‌کنیم و ظرفیت را تا 15 میلیون کاربر یا به 20 میلیون کاربر هم افزایش می‌دهیم. پیش‌بینی می‌کنیم به 200 میلیون کاربر نمی‌توانیم برسیم، به‌دلیل اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد است. در حال حاضر تا 10 میلیون کاربر را پشتیبانی می‌کنیم و فکر می‌کنم در آینده 15 تا 20 میلیون کاربر را تست و پشتیبانی می‌کنیم.

پیوست اجتماعی و فرهنگی برای پیام‌رسان‌تان دارید؟
بحث فرهنگی، صیانت از ارزش‌های اخلاقی و اسلامی چند بعد دارد که متاسفانه این مسائل اصلا دغدغه وزارت ارشاد و سایر نهادها نیست. چرا باید در مقابل تهاجم فرهنگی قرار بگیریم؟ از همان‌موقع که بیسفون راه‌اندازی شد، موسسان و مدیران اولیه می‌خواستند که در داخل بیسفون به‌عنوان اپلیکیشن سرآمد ایرانی، از المان‌های ایرانی استفاده کنیم. در این زمینه کارهای جالبی انجام دادیم و استیکر‌هایی که در بیسفون وجود دارد، طراحی خاص بیسفون بود. طراح‌ها و کاریکاتورهای برجسته ایرانی استیکرهای مخصوصی طراحی کردند و درنهایت هم همان‌ها کپی شد در تلگرام و مورد استفاده قرار گرفت!

یا حتی آهنگ‌های هشداری که در بیسفون وجود دارد، یک آهنگساز ایرانی آن را طراحی کرده است. خواستیم اپلیکیشنی ایرانی طراحی کنیم تا حس ایرانی بودن را حفظ کنیم.

پیام‌رسان شما چه مزایا و قابلیت‌هایی دارد که کاربران تلگرام هم بیسفون را نصب کنند؟
اتفاقا ما به‌عنوان بیسفون تمایل داریم در حضور رقیب قدرتمندی مانند تلگرام بتوانیم کاربر بگیریم. به‌ همین دلیل طرفدار فیلتر شدن تلگرام برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیستیم.

ما همیشه بودیم و سعی کردیم به‌عنوان بخش خصوصی رقابت کنیم و خلاقیت داشته باشیم. قبل از اینکه تلگرام سرویس تماس داشته باشد، ما این سرویس را داشتیم. تماس داخل اپلیکیشن و خارج از اپلیکیشن، جزو مزیت‌هایی است که ما داریم و تلگرام ندارد.

اگر تماس صوتی شما را فیلتر کنند، چه مزیت دیگری دارید؟
ما ادعای‌مان این است که وقتی در فضای ایران کار می‌کنیم، فضای کسب‌وکارها، فضای کانال‌ها را بهتر می‌شناسیم. با توجه به این موضوع امکاناتی را در کانال‌های‌مان گذاشته‌ایم که ویژه‌تر است؛ به‌طور مثال در کانال‌های‌مان ویترینی به‌نام صفحه دیسکاوری وجود دارد که شما از این طریق می‌توانید همه کانال‌ها را پیدا کنید، درصورتی که تلگرام این قابلیت را ندارد. تنها در‌صورتی می‌توانید در تلگرام وارد کانال مورد نظر خود شوید که لینک آن را داشته باشید. خیلی از ادمین‌ها‌ی کانال‌ها اظهار رضایت می‌کنند که در پیام‌رسان ما دیده می‌شوند. شما براساس تگ، اسم و موضوع می‌توانید کانال مورد نظر خود را پیدا کنید و در حال حاضر این سرویس در حال توسعه است.

یک مساله‌ای که در تلگرام وجود دارد و عمومیت نیز دارد، این است که هر کسی می‌تواند کانالی راه‌اندازی کند و وارد خرید و فروش شود بدون اینکه هیچ نظارتی وجود داشته باشد یا خرید و فروش شما را تضمین کند، اما ما در بیسفون به کانال‌ها تاییدیه می‌دهیم و به کانال‌هایی که مورد تایید هستند، تیک آبی و به کانال‌های فروشگاهی مورد اعتماد تیک مخصوص می‌دهیم که اگر شما از این کانال خرید کنید، مورد تایید است و این قابلیت‌ها در تلگرام وجود ندارد. در حوزه کسب‌وکارهای خرد (هر نوع ارائه محتوایی)، خبرها، خبررسانی، تبلیغات می‌توانید به این کانال‌ها اعتماد کنید و امنیت‌خاطری برای کاربر است. به‌طور مثال در کانال‌ تلگرام امکان بحث دوطرفه یا محبوبیت (لایک) و بیزاری (دیس‌لایک) ندارید یعنی کانال یک‌طرفه است، امکان کامنت گذاشتن ندارد. در بیسفون این امکان‌ را برای خبرها طراحی کردیم که زیر خبرها مانند اینستاگرام یا توئیتر نظر دهند و این امکان وجود دارد که فضای خبری و کسب‌وکار و تبلیغات را بشناسید و به‌شما امکانات ویژه‌ای داده شده تا این امنیت‌خاطر را برای شما فراهم شود. در کنار سرویسی که تلگرام را ارائه نکرده بحث‌های مالی است و حالا بحث‌های گرام را ارائه می‌کند. ما بحث انتقال وجه (کارت به کارت و خدمات بانکی) را در نسخه‌های تست ارائه می‌دهیم؛ هم انتقال کارت به کارت و خدمات بانکی و هم خدمتی که من همان‌طور که برای شما فایل می‌فرستم برای شما پول هم بفرستم. به‌عنوان مثال از کیف پولم که 10 هزار تومان دارد، پنج هزار تومانش را برای شما بفرستم. شما با آن پول هر کاری می‌توانید انجام دهید؛ از کانالی که تیک دارد، خرید کنید و شما پول را برای ادمین می‌فرستید بدون آنکه پولی جابه‌جا شود. یا ممکن است این پول را نقد کنید یعنی داخل حساب و کارت بانک واریز کنید. این خدماتی که زیرساخت بانک مرکزی به ما اجازه داده، جزو ویژگی‌های مهم است. ما از پروتکل اختصاصی استفاده می‌کنیم و قصد داریم که سرویس کنترل والدین (پرنتا کنترل) بدهیم یعنی موضوعی که با فضای عرفی و فرهنگی است؛ نه چیزی که تحمیل کنیم یا تحمیل شده باشد. این سرویس، این اجازه را به والدین می‌دهد که کانال‌هایی که برای فرزندان آنها مناسب است، فعال کنند و در بیسفون ببینند.

مدت زمان پاسخگویی پشتیبانی شما چه میزان است؟
بستگی به مورد دارد؛ در حال حاضر در این شرایط به دلیل آنکه کاربرهای جدید می‌آیند و مراجعان ما کانال‌ها هستند و کانال‌هایی که مهاجرت می‌کنند و کانال‌های شامددار از وزارت ارشاد، همه آنها را رزرو کردیم و کانال‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهیم. اما در دو الی سه دقیقه پاسخ می‌دهیم. همچنین تعداد بالایی ایمیل به ما می‌رسد که به آنها پاسخ ‌دهیم و در حال اطلاع‌رسانی هم به صورت تلفنی، هم در بیسفون و هم ایمیل هستیم.

برای اینکه تیک تایید کانال را از بیسفون دریافت کنیم، باید چه‌کار کنیم؟
روالی داریم که مدارک هویتی را ارسال می‌کنید، با شما ارتباط می‌گیریم و بعد از اینکه متقاعد شدیم، شما همانی هستید که ادعا می‌کنید، تیک آبی به شما اختصاص داده می‌شود.

حدودا چقدر طول می‌کشد؟
این روال تقریبا سه الی چهار روز زمان می‌برد.

در بیسفون امکان دیلیت اکانت دارید؟
بله، امکان آن وجود دارد.

در بیسفون وقتی دیلیت اکانت می‌کنید، تمام اطلاعات از بین می‌رود؟
وقتی دیلیت اکانت می‌کنید، اکانت شما تا یک بازه‌ای غیرفعال می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که برگردید و دسترسی به سرویس‌تان داشته باشید. ما یک بازه سه ماهه را تعریف کردیم که وقتی دیلیت اکانت می‌کنید، عملا غیرفعال می‌شوید اما این فرصت را دارید، که برگردید.

در بیسفون حدودا چند نفر اشتغال دارند؟
در تیم بیسفون حدودا 35 نفر فعالیت می‌کنند.

نسخه ویندوز هم دارید؟
نسخه ویندوز نداریم بلکه نسخه وب داریم که این نسخه در حال حاضر در اختیار یک گروه محدودی در حال تست است. چراکه نسخه وب بستر برخی مشکلات از‌جمله هک شدن است.

در آینده نسخه ویندوز ارائه می‌دهید؟
نسخه ویندوز در حال حاضر جزو برنامه‌های‌مان نیست و شاید در شش ماه دوم امسال بتوانیم آن را منتشر کنیم.

سرمایه‌گذار و پشت پرده شما چه کسانی هستند؟
پشت پرده بیسفون شرکت «تراشه سبز» است که این شرکت سهامدار شرکت خدمات ارتباطی بیسفون است. شرکت تراشه سبز هم مربوط به دو سه نفر سهامدار حقیقی است که اشخاصی هستند که در ثبت‌نام آن مشخص است. رئیس هیات‌مدیره آن آقای داوری که یک شرکت قدیمی است که از سال 78 در زمینه ارائه خدمات اینترنتی فعالیت می‌کند. بعد از آن بیستاک را انجام داده و بعد از آن بیسفون و در حال حاضر نیز هم محصول IP3 را ارائه می‌کند که درنهایت شرکت کامل در حوزه IT فعال است.

در بین پیام‌رسان‌های ایرانی کدام یک قوی‌تر است؟
همه تلاش می‌کنیم، قوی‌ترینی وجود ندارد.

یعنی همه در یک سطح هستید؟
نه همه در یک سطح نیستند و در مورد بقیه نظر نمی‌دهم.

به نظر شما بیسفون از بقیه بالاتر است؟
فکر می‌کنم چالش‌هایی که طی این چهار، پنج سال گذشته وجود داشته، چالش‌هایی بود که تجربه‌اش را در بیسفون داشته‌ایم و بیسفون یک دوره را گذرانده و توانسته زیرساخت خود را قوی کند و بتواند زیرساخت و معماری جدید را به پروتکل برساند. می‌توانم اعلام کنم از لحاظ امنیت و از لحاظ زیرساخت تجربه‌ای و راه‌حلی که ارائه می‌کنیم، بهترین راه‌حل ممکن است. بالاخره هر نرم‌افزاری مشکلاتی دارد و راه‌حل آن را ممکن است دیر یا زود پیدا کند. اینها بحث‌های روی کار است. از لحاظ زیرساخت بحث اصلی پیام‌رسان یکی امنیت و دیگری ظرفیت است. در این دو مورد ادعا داریم و فکر می‌کنیم نسبت به بقیه پیام‌رسان‌های دیگر قوی‌ترین هستیم.

رمز دوم ورود را هم دارید. چون آی‌گپ ادعا کرده که فقط آی‌گپ رمز دوم در میان پیام‌رسان‌ها دارد؟
ما رمز دوم نداریم. اما برای ورود کد یک‌بار مصرف ارسال می‌کنیم؛ یعنی هر‌بار که از بیسفون خارج می‌شوید، برای شما پیامک ارسال می‌شود.

بیسفون هیچ زمان دولتی نمی‌شود؟
اصلا چنین تصمیمی نداریم.

شما می‌توانید به چت‌ها دسترسی داشته باشید؟
چت‌هایی که نگهداری می‌کنیم، چت‌هایی است که ما به‌صورت باینری نگهداری می‌کنیم. به‌دست آوردنش خیلی زمان‌بر و مشکل است.

احتمال این را می‌دهید که اگر تلگرام فیلتر شود، مردم به‌جای پیام‌رسان‌های ایرانی به سراغ وایبر یا واتس‌آپ بروند؟
چون ذائقه مردم که ترکیب پیام‌رسانی و رسانه است را دیده‌ایم، سمت وایبر و واتس‌آپ نمی‌روند چراکه امکان کانال و امکان رسانه‌ای را در آنها نمی‌بینند و به همین دلیل سراغ آنها نمی‌روند. برای همین پیام‌رسان‌های ایرانی مورد قبول مردم قرار می‌گیرد. یکی از دلایلی که مردم به تلگرام اقبال نشان دادند، همان بحث رسانه است؛ یعنی امکانی که تلگرام ایجاد کرد که مردم بتوانند به محتوا دسترسی راحت داشته باشند و این مساله تلگرام را جذاب کرده است و بعید است که مردم به سراغ وایبر و واتس‌آپ که قابلیت‌هایی کمتر از تلگرام دارند، بروند.


نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top