اسم شرکت بیسفون است؛ محصولی که سال 93 رونمایی شد، نامش بیسفون است. به دلیل تغییراتی که در زیرساخت، معماری و پروتکل انجام دادهایم محصول جدیدی را باید وارد بازار میکردیم. این محصول را «بیسفون پلاس» نامگذاری کردیم. در حال حاضر هر دو پیامرسان شرکت ما از سوی کاربران استفاده میشود. البته «بیسفون» را از اپاستورها حذف کردیم اما کاربرها هم از «بیسفون» و هم از «بیسفون پلاس» استفاده میکنند و در آینده، آرامآرام به سمت «بیسفون پلاس» میروند؛ البته «بیسفون پلاس» نسخه اصلی و در حال توسعه است.
«بیسفون» از شرکت سهامداری «بیسفون» محصولی به اسم «بیستاک» داشت که یک سرویس تلفن بینالمللی است. در سال 87 یا 88 راهاندازی شد و به جای شمارهگیری دو صفر، 020 را شمارهگیری میکردند تا ارتباط با کشورهای خارجی با نرخ بهتری انجام شود. این محصول متعلق به شرکت «تراشه سبز» است. «بیسفون» قرار نبود پیامرسان باشد، قرار بود اپلیکیشن موبایلی باشد تا روی اینترنت بتواند به صورت بینالمللی تماس تلفنی برقرار کند و در کنار این مزیت از چت نیز استفاده کند.
قدیمیترین مجموعهای هستیم که پیامرسان داریم. شروع کار با اپلیکیشنی بود که بتواند تماس بگیرد. سال 91 کار را شروع کردیم اما در کنار آن روند جهانی را نیز بررسی کردیم. بعد از اینکه رقبایی مانند لاین، وایبر، واتساپ و... به ایران آمدند. با توان داخلی شرکت خود، به سراغ چرایی کار رفتیم و یک بار بزرگتری برداشتیم تا بتوانیم ورای بحث تماس، پیامرسانی هم داشته باشیم که در نهایت به پروژه «بیسفون» تبدیل شد. به عبارتی دیگر شرکت از ترکیب چند موضوع از سال 78 که در زمینه IT کار میکرد و در مجموعه تراشه سبز و جزء شرکتهای خصوصی بود، به دنبال ایدههای تجاری جدید رفت.
خیر، همزمان با آنها آمدیم.
این اتفاق جنبههای مختلف دارد؛ هم اقبال عمومی و هم زیرساخت فنی را میطلبد و هم تبلیغات لازم داشت. این چند ضلع باید با هم کار کنند. نکته جالب این است که وقتی «بیسفون» را ارائه کردیم در نقطه اوج استفاده از آن، تعداد قابل توجهی کاربران خارج از کشور داشتیم؛ یعنی کاربران اروپایی، عربزبان و آمریکایی از آن استفاده میکردند. هنوز هم نیم نگاهی به آن داریم که محصولی که ارائه میکنیم، نه تنها در ایران بلکه در سطح بینالملل سرویس دهد و کار کند.
نگاهمان این گونه بود که بتوانیم با پیامرسانهایی مانند وایبر رقابت کنیم.
دقیقا، از همان ابتدا هم پیامرسان را دو زبانه وارد بازار کردیم؛ یعنی هم نسخه فارسی و هم نسخه انگلیسی. نگاهمان این گونه بود که بتوانیم سرویس بینالمللی ارائه دهیم و این اتفاق هم افتاد. به طور مثال در کشور امارات یا کشورهای اطراف، «بیسفون» مورد قبول قرار گرفت و در حال حاضر نیز از آن استفاده میکنند.
مجموع کاربران ثبتنام شده حدود 3.5 میلیون کاربر هستند.
اینها یک گروهشان که در نسخه «بیسفون» فعال هستند، بین 700 هزار تا یک میلیون نفر هستند.
در حال حاضر تنها محصولی که در اپاستور عرضه میشود، «بیسفون پلاس» است.
هر دو نسخه را داریم؛ روی گوگل پلی، کافهبازار و اکثر اپاستورهای ایران این نسخه وجود دارد.
خیر، روی اپاستور به مشکل برنمیخورند.
نه اینطوری نیست؛ خیلی از شرکتها این کار را انجام میدهند و حذف شدن از اپاستور معانی مختلفی دارد.
اصلا نسخهای که بر اپاستور گذاشتیم روی اپلیکیشنش تراکنش مالی نداریم. تراکنش مالیمان روی سایت انجام میگیرد؛ یعنی کسانی که اعتبار میگیرند از طریق سایت خرید میکنند، برای همین مورد تقابل با اپاستور قرار نمیگیریم.
شرکت در انگلستان نیست، بلکه در سوئیس است. برای پروژه «بیستاک» نیاز به یک شریک خارجی بود تا این کار انجام شود؛ چون یک مناقصه از طرف وزارت ارتباطات بود و باید این کار انجام میشد. بنابراین یک شریک خارجی آمد که «بیسفون» در آن شرکت خارجی شریک بود و آنجا ثبت شد و نکته مبهمی وجود ندارد.
فکر کنم حدود پنج هزار نفر.
بله، سوپرگروه هم داریم. اعضای گروه در سوپرگروه تا 10 هزار کاربر را هم عضو میکند. اما برای بینهایت شدنشان باید سختافزار اضافه شود.
امکان چت و ایجاد گروه و کانال وجود دارد. اولین پیامرسانی بودیم که کانال را قبل از اینکه تلگرامی وجود داشته باشد ارائه کردیم. اولین کانال هم در دی ماه 93 برای اربعین عرضه شد. کانالها در «بیسفون» محدودیت اعضا ندارد. البته یک محدودیت اولیه میگذاریم و بعد کانالها به آن تعداد که میرسند به یک عدد بالاتر تبدیل میشوند. در حال حاضر محدودیت کانالها حدود 20 هزار کاربر است که البته این محدودیت حساب نمیشود؛ در «بیسفون» هر دو کانال خصوصی و عمومی وجود دارد.
در گروهها بله و بهزودی در چتهای شخصی هم این امکان اضافه میشود. در کل نمیخواستیم در زمینه پاک کردن پیامها سرویس بدهیم؛ چراکه وایبر و واتساپ هم این سرویس را نداشتهاند و این سرویس را تلگرام اضافه کرده است. البته بعضیها به این سرویس در تلگرام انتقاد دارند. به این دلیل که من و شما صحبت میکنیم و وقتی پیامها را ویرایش یا پاک میکنیم به طریقی مسئولیت حرفی را که میزنیم برعهده نمیگیریم؛ اما در کانالها که تعدادشان هم بالاست، این سرویس وجود دارد؛ چرا که ممکن است مطلبی را اشتباه بزنند و بخواهند ویرایش کنند.
بله.
در «بیسفون» امکان تماس وجود دارد؛ البته تماس بین دو بیسفونی رایگان است؛ قابلیتی که تلگرام حدود یک سال پیش آن را ارائه کرد اما ما قبل از تلگرام این سرویس را هم در نسخه قبلی و هم در جدید داشتیم. بعد از آن میتوانیم از «بیسفون» با سایر اپها تماس داشته باشیم اما این دیگر رایگان نیست. برای این کار باید از سایت «بیسفون» اعتباری خریداری کنید و براساس جدول تعرفهای تماس بگیرید و هزینه پرداخت کنید. خیلی از کاربران ما، کاربران تماسی هستند، یعنی «بیسفون» را نصب کردهاند تا بتوانند با خارج از کشور تماس بگیرند یا ایرانیهایی هستند که خارج از کشور هستند و میخواهند با شماره ثابت با ایران تماس بگیرند و از آن استفاده کنند. راه درآمدزایی که در حال حاضر تعریف کردهایم و از آن استفاده میکنیم، فروش سرویس تماس به شبکه مخابرات است.
قطعا نه؛ پیامرسانها به طرق مختلف درآمدزایی میکنند. دو دسته کلی وجود دارد؛ یک، پیامرسانهایی که توسط یک نهاد حاکمیتی، امنیتی و اطلاعاتی با توجیه غیرمالی سرمایهگذاری میکنند و مشخصا از دیتایی که تولید میشود، آنجا استفاده یا سوءاستفاده میکنند. برای مثال هم میتوان گفت نمونههای خارجی همین گونه هستند. مثل فیسبوک که چند ماه گذشته در بحث انتخابات آمریکا مطرح شد. در کل پیامرسانها یا دیتای خود را میفروشند یا در کل یک نفر روی آنها سرمایهگذاری میکند. البته یک راه دیگر که سختتر است اینکه اگر کسی بخواهد روی پای خودش بایستد، باید بتواند طیف بسیار گستردهای از خدمات را به کاربران ارائه دهد و تبلیغ نکند؛ اما در مورد راه دوم راحتترش این است که تبلیغ کند. به عنوان مثال اپلیکیشنی که در بازار است و یک میلیون کاربر دارد؛ راه راحتتر آن، این است که با یک شرکت تبلیغاتی توافق کنید.
به هیچ وجه؛ چراکه مدل درآمدی ما فرق میکند. اما سرمایهگذاری ما راه ارائه خدمات است. اولین خدمتی که ارائه میکنیم، خدمت تماس است. خدمت بعدیای که ارائه میکنیم، این است که بخشی به اسم رابط خدمات یا درگاه خدمات داریم که در حال حاضر خدماتی مانند فروش شارژ، پرداخت قبض و فروش بسته اینترنت را ارائه میکند و در چند روز آینده نیز پرداخت بیمه و جریمه و پرداخت طرح و ترافیک هم به آن اضافه میشود.
ماجرا اینقدر ساده نیست و بحث فقط سر پوسته نیست. شاید اگر بخواهید تقسیم کنید 30 درصد آن بحث اپلیکیشن است، اما عمده کار در مورد برنامهنویسی سمت سرور و نرمافزاری است که روی سرور قرار گرفته است. پروتکل ارتباط «بیسفون» و «بله» به گونهای است که کار را متفاوت میکند.
قطعا همینطور است. چرا که مدل و طرز فکرمان این است و مدل دیگری نداریم.
بله. بهنظرم حضور پیامرسانهای مختلف در بازار سبب ارائه سرویس بهتری به کاربران میشود. یعنی فضا را رقابتی میکند. خودشان هم تکلیفشان روشنتر میشود. به فرض یکی میگوید مخاطبان من تنها از خدمات بانکی استفاده میکنند و پیامرسانی را تعطیل کنم و خدمات بانکی بدهم. دیگری میگوید که خدمات تماس میدهم و دیگری خدمات کانال میدهد، یا من یک رسانه میشوم شبیه توئیتر یا اینکه یک سری تبدیل به رسانه کسبوکاری میشوند.
چند موضوع را باید درنظر گرفت؛ کاربرانی که نگران امنیت در پیامرسانهای ایرانی هستند، تا قبل از این نگران امنیت در پیامرسان خارجی نبودند؟ این موضوع به غفلت و دانش کم برخی از افراد برمیگردد. ما به یک شرکت پتروشیمی بزرگ رفتیم و نقشه یک پالایشگاه را مهندسان در تلگرام جابهجا میکردند که این موضوع دردناک است. اصلا پیامرسانهای داخلی به کنار. شما دارید کار حساسی انجام میدهید و در تلگرام این کار را انجام میدهند! حتی از ایمیل داخلی هم استفاده نمیکنند و از پیامرسان خارجی استفاده میکنند! اینقدر حواس ما نبوده که این اتفاقها افتاده است. میخواهم برداشتی دیگر از این موضوع داشته باشم؛ آیا واقعا همانقدر که در مورد پیامرسانهای داخلی نگران هستید در مورد پیامرسانهای خارجی هم نگران بودید؟
این پاسخی است که باید همه ما از جای دیگری بگیریم؛ یعنی این مطالبه همه ماست، یعنی همه بگوییم قوه قضائیه به حریم خصوصی احترام بگذارد، نهاد امنیتی به حریم خصوصی احترام بگذارد. این مطالبه مردم از پیامرسانها است. من نیز در مورد این مساله مطالبهگر هستم. نمیخواهم بگویم من نباید هیچ اقدامی انجام دهم، من هم باید اعتمادسازی کنم.
اولا خیلیها خبر ندارند که چه اتفاقی میافتد، شاید هم اطلاعات خیلیها را فروخته باشد و هنوز صدای آن درنیامده است کما اینکه فیسبوک هم این کار را انجام داده است و بهدلیل دیگری لو رفت. عدالت را در مورد این پرسش داشته باشیم.
من بهعنوان نماینده بیسفون تا به حال مراجعهای از طریق نهادهای امنیتی نداشتهام.
سکرت چت بیسفون در حال تست است. سکرت چت بهمعنای اینکه یک چت بین دستگاه من و شما ایجاد میشود و حتی در دستگاه دیگری که شما با اکانت خود وصل هستید، علامتی از این سکرت چت ندارید.
بله. در سال 94 همزمان با انتخابات مجلس یک حمله گسترده به ما شد که سعی کردیم دفع کنیم که این اتفاق هر چند وقت یکبار میافتد.
خیر، در حال حاضر LPA اپن سورس نداریم.
مجموعهای جدیدی از سختافزاری را سفارش دادهایم و برای افزایش تعداد کاربران آمادگی داریم؛ بهعنوان مثال وقتی به 6 میلیون کاربر برسیم، مجموعه جدید را اضافه میکنیم و ظرفیت را تا 15 میلیون کاربر یا به 20 میلیون کاربر هم افزایش میدهیم. پیشبینی میکنیم به 200 میلیون کاربر نمیتوانیم برسیم، بهدلیل اینکه نیاز به سرمایهگذاری زیاد است. در حال حاضر تا 10 میلیون کاربر را پشتیبانی میکنیم و فکر میکنم در آینده 15 تا 20 میلیون کاربر را تست و پشتیبانی میکنیم.
بحث فرهنگی، صیانت از ارزشهای اخلاقی و اسلامی چند بعد دارد که متاسفانه این مسائل اصلا دغدغه وزارت ارشاد و سایر نهادها نیست. چرا باید در مقابل تهاجم فرهنگی قرار بگیریم؟ از همانموقع که بیسفون راهاندازی شد، موسسان و مدیران اولیه میخواستند که در داخل بیسفون بهعنوان اپلیکیشن سرآمد ایرانی، از المانهای ایرانی استفاده کنیم. در این زمینه کارهای جالبی انجام دادیم و استیکرهایی که در بیسفون وجود دارد، طراحی خاص بیسفون بود. طراحها و کاریکاتورهای برجسته ایرانی استیکرهای مخصوصی طراحی کردند و درنهایت هم همانها کپی شد در تلگرام و مورد استفاده قرار گرفت!
اتفاقا ما بهعنوان بیسفون تمایل داریم در حضور رقیب قدرتمندی مانند تلگرام بتوانیم کاربر بگیریم. به همین دلیل طرفدار فیلتر شدن تلگرام برای حمایت از پیامرسانهای داخلی نیستیم.
ما ادعایمان این است که وقتی در فضای ایران کار میکنیم، فضای کسبوکارها، فضای کانالها را بهتر میشناسیم. با توجه به این موضوع امکاناتی را در کانالهایمان گذاشتهایم که ویژهتر است؛ بهطور مثال در کانالهایمان ویترینی بهنام صفحه دیسکاوری وجود دارد که شما از این طریق میتوانید همه کانالها را پیدا کنید، درصورتی که تلگرام این قابلیت را ندارد. تنها درصورتی میتوانید در تلگرام وارد کانال مورد نظر خود شوید که لینک آن را داشته باشید. خیلی از ادمینهای کانالها اظهار رضایت میکنند که در پیامرسان ما دیده میشوند. شما براساس تگ، اسم و موضوع میتوانید کانال مورد نظر خود را پیدا کنید و در حال حاضر این سرویس در حال توسعه است.
بستگی به مورد دارد؛ در حال حاضر در این شرایط به دلیل آنکه کاربرهای جدید میآیند و مراجعان ما کانالها هستند و کانالهایی که مهاجرت میکنند و کانالهای شامددار از وزارت ارشاد، همه آنها را رزرو کردیم و کانالها را در اختیارشان قرار میدهیم. اما در دو الی سه دقیقه پاسخ میدهیم. همچنین تعداد بالایی ایمیل به ما میرسد که به آنها پاسخ دهیم و در حال اطلاعرسانی هم به صورت تلفنی، هم در بیسفون و هم ایمیل هستیم.
روالی داریم که مدارک هویتی را ارسال میکنید، با شما ارتباط میگیریم و بعد از اینکه متقاعد شدیم، شما همانی هستید که ادعا میکنید، تیک آبی به شما اختصاص داده میشود.
این روال تقریبا سه الی چهار روز زمان میبرد.
بله، امکان آن وجود دارد.
وقتی دیلیت اکانت میکنید، اکانت شما تا یک بازهای غیرفعال میشود و به شما این امکان را میدهد که برگردید و دسترسی به سرویستان داشته باشید. ما یک بازه سه ماهه را تعریف کردیم که وقتی دیلیت اکانت میکنید، عملا غیرفعال میشوید اما این فرصت را دارید، که برگردید.
در تیم بیسفون حدودا 35 نفر فعالیت میکنند.
نسخه ویندوز نداریم بلکه نسخه وب داریم که این نسخه در حال حاضر در اختیار یک گروه محدودی در حال تست است. چراکه نسخه وب بستر برخی مشکلات ازجمله هک شدن است.
نسخه ویندوز در حال حاضر جزو برنامههایمان نیست و شاید در شش ماه دوم امسال بتوانیم آن را منتشر کنیم.
پشت پرده بیسفون شرکت «تراشه سبز» است که این شرکت سهامدار شرکت خدمات ارتباطی بیسفون است. شرکت تراشه سبز هم مربوط به دو سه نفر سهامدار حقیقی است که اشخاصی هستند که در ثبتنام آن مشخص است. رئیس هیاتمدیره آن آقای داوری که یک شرکت قدیمی است که از سال 78 در زمینه ارائه خدمات اینترنتی فعالیت میکند. بعد از آن بیستاک را انجام داده و بعد از آن بیسفون و در حال حاضر نیز هم محصول IP3 را ارائه میکند که درنهایت شرکت کامل در حوزه IT فعال است.
همه تلاش میکنیم، قویترینی وجود ندارد.
نه همه در یک سطح نیستند و در مورد بقیه نظر نمیدهم.
فکر میکنم چالشهایی که طی این چهار، پنج سال گذشته وجود داشته، چالشهایی بود که تجربهاش را در بیسفون داشتهایم و بیسفون یک دوره را گذرانده و توانسته زیرساخت خود را قوی کند و بتواند زیرساخت و معماری جدید را به پروتکل برساند. میتوانم اعلام کنم از لحاظ امنیت و از لحاظ زیرساخت تجربهای و راهحلی که ارائه میکنیم، بهترین راهحل ممکن است. بالاخره هر نرمافزاری مشکلاتی دارد و راهحل آن را ممکن است دیر یا زود پیدا کند. اینها بحثهای روی کار است. از لحاظ زیرساخت بحث اصلی پیامرسان یکی امنیت و دیگری ظرفیت است. در این دو مورد ادعا داریم و فکر میکنیم نسبت به بقیه پیامرسانهای دیگر قویترین هستیم.
ما رمز دوم نداریم. اما برای ورود کد یکبار مصرف ارسال میکنیم؛ یعنی هربار که از بیسفون خارج میشوید، برای شما پیامک ارسال میشود.
اصلا چنین تصمیمی نداریم.
چتهایی که نگهداری میکنیم، چتهایی است که ما بهصورت باینری نگهداری میکنیم. بهدست آوردنش خیلی زمانبر و مشکل است.
چون ذائقه مردم که ترکیب پیامرسانی و رسانه است را دیدهایم، سمت وایبر و واتسآپ نمیروند چراکه امکان کانال و امکان رسانهای را در آنها نمیبینند و به همین دلیل سراغ آنها نمیروند. برای همین پیامرسانهای ایرانی مورد قبول مردم قرار میگیرد. یکی از دلایلی که مردم به تلگرام اقبال نشان دادند، همان بحث رسانه است؛ یعنی امکانی که تلگرام ایجاد کرد که مردم بتوانند به محتوا دسترسی راحت داشته باشند و این مساله تلگرام را جذاب کرده است و بعید است که مردم به سراغ وایبر و واتسآپ که قابلیتهایی کمتر از تلگرام دارند، بروند.