تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/02/13 - 17:15
کد خبر: 264846

پاسخ قاطع «ظریف» درباره برجام

وزیر امور خارجه ایران طی پیامی ویدیویی به زبان انگلیسی در یکی از شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد که ایران نه درباره برجام مذاکره مجدد خواهد کرد و نه به آن چیزی اضافه می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، "محمدجواد ظریف" در پیامی ویدیویی که در یوتیوب منتشر کرده تاکید کرد: ما درباره برجام نه مذاکره مجدد خواهیم کرد و نه به آن چیزی اضافه می‌کنیم.

ظریف پیام ویدیویی خود را اینگونه آغاز کرد: در دو سال نخستی که پست وزارت امور خارجه ایران را در اختیار داشتم، بخش عمده‌ای از زمان خود را صرف مذاکره با همتایان اروپایی خود، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالت متحده کردم. ما در سال 2015 به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافتیم که ما آن را برنامه جامع اقدام مشترک نامگذاری کردیم. در این توافق کشور من موافقت کرد تا گام‌های محکمی اتخاذ کند تا در وهله نخست نگرانی آمریکا را برطرف کند.

ظریف در ادامه افزود: آمریکا نیز متعد شد تا تحریم‌ها را برداشته و تجارت با ایران را تسهیل بخشد. این توافق برای همه الزام آور بوده و تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تایید کردند. 11 بار است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است. در مقابل آمریکا به صورت پیوسته این توافق را به خصوص با ارعاب دیگران برای تعامل با ایران نقض کرده است. طی سال گذشته گفته شد که  رئیس جمهور ترامپ از این توافق ناخرسند بوده و هم اکون مشخص شده است که واکنش برخی کشورهای اروپایی به این ناخرسندی، پیشنهاد اعطای امتیازات بیشتر به آمریکا از جیب ما (ایران) بوده است.

این پیشنهادات شامل مواردی بوده است که همه ما تصمیم گرفتیم از چارچوب مذاکرات مستثنی شود که شامل توانایی دفاعی ایران و نفوذ منطقه‌ای بوده است. لطفا درک کنید که در هر دو موضوع این ایران و نه غرب است. ما طی چند قرن گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم اما به ما تجاوز شده است که آخرین مورد آن توسط صدام حسین بوده که توسط آمریکا و متحدان منطقه‌ای مورد حمایت بود. غرب حتی به صورت فعالانه مانع از آن شد که ابتدایی ترین تجهیزات دفاعی را خریداری کنیم حتی زمانی که صدام حسین غیرنظامیان و سربازان ایرانی را با تسلیحات شیمیایی بمباران می‌کرد. هزینه های دفاعی ما کسری از هزینه کشورهایی نظیر عربستان و امارات متحده عربی بوده و برد موشک‌های ما کمتر از برد موشک‌هایی است که عربستان در اختیار دارد و بر خلاف متحدان آمریکا در منطقه که به شستشوی مغزی، تامین مالی و تسلیح گروه‌هایی نظیر القاعده، طالبان و داعش می پرداختند، ما نقش محوری در شکست این گروه‌های افراطی داشتیم.

ظریف در این پیام ویدیویی تاکید کرد: اجازه دهید این موضوع را یک بار دیگر کاملا شفاف کنم. ما نه امنیت‌مان را به دیگران می‌سپاریم و نه مذاکره مجدد درباره توافقی که پیشتر با اعتقاد خوب بدان دست یافتیم انجام خواهیم داد و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
برجام منطقه ای در حال تدوین متن نهایی
1397/02/13 - 23:59

به گزارش برگزاری صداوسیما، نمايندگان 4 کشور اروپايي و جمهوري اسلامي ايران امروز پنجشنبه در رم پايتخت ايتاليا با يکديگر ديدار مي کنند.
يک منبع اگاه در وزارت امور خارجه ايتاليا به خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما در رم گفت ديپلماتهاي ايتاليا، فرانسه، انگليس و آلمان امروز در رم در پشت درهاي بسته با مقام هاي بلند پايه ايران درباره مسائل منطقه اي ديدار و گفتگو مي کنند.
نمايندگان 4 کشور اروپايي و ايران در ماه فوريه گذشته (بهمن ماه) نيز در مونيخ گردهم آمده بودند.
گفته مي شود سيدعباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين الملل وزارت خارجه کشورمان رياست هيات ايراني در اين نشست را بر عهده دارد.
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top