تاریخ انتشار: شنبه 1397/02/15 - 20:01
کد خبر: 264978

آمارهایی جالب از وضعیت اینترنت در ایران

در روز بیش از ۶ تا ۷ میلیون حمله سایبری به کشور اتفاق می‌افتد که درصدی از آن تأثیری در زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و غیره ندارند، اما بنا بر اعلام مسوولان در سال گذشته، ۲۹۶ حمله جدی به سامانه و زیرساخت‌های کشور صورت گرفت است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا؛ بر اساس آمارها از 7.3 میلیارد جمعیت دنیا، 4.2 میلیارد نفر امروز به اینترنت دسترسی دارند که در کشور ما طبق اعلام وزارت ارتباطات 56 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند. همچنین بیش از 937 هزار وب سایت با دامنه ( .ir) در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین  آمار 40 میلیونی کاربران در تلگرام و 20 میلیونی در اینستاگرام هم اخیرا در حالی اعلام شد که این دو پیام‌رسان هیچ سروری در کشور ندارند.

مسوولان از رشد 10 برابری اینترنت در کشور خبر داده و اعلام می‌کنند که 56 میلیون سیم‌کارت در اختیار مردم است که از این میزان نزدیک به 80 درصد از "اینترنت همراه" استفاده می‌کنند و بیش از 412 میلیون کارت بانکی در کشور در اختیار مردم وجود دارد؛ یعنی به طور متوسط هر ایرانی پنج تا شش کارت بانکی دارد. آمار دیگر به وجود اینترنت نسل سوم و چهارم در 1038 شهر و 28 هزار روستا مربوط است.

همچنین در کسب و کارهای اینترنتی، 51 هزار نفر متقاضی فعال سازی فروشگاه اینترنتی و کسب نماد "اعتماد" هستند که از میان این متقاضیان 31 هزار نفر موفق به دریافت نماد اعتماد شده‌اند و  به مردم توصیه شده که برای خریدهای اینترنتی صرفا از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد خریداری کنند.

آن سوی این رشد اینترنت اما به جرایم سایبری مربوط است که متأسفانه طبق اعلام رئیس پلیس فتا، از سال 1390 تاکنون میزان جرایم سایبری 900 درصد افزایش و به فراخور رشد سایبری جرم نیز افزایش داشته است.

نکته قابل توجه اینکه در حملات سایبری؛ بانک‌ها و موسسات پولی و مالی در اولویت و هدف اصلی هستند، همچنین زیرساخت‌های مخابراتی، حوزه های انرژی مثل برق‌وگاز، صنایع پخش فرآورده‌های نفتی نیز جزء اهداف حملات سایبری بوده‌اند و به گفته مسوولان اساسا این حملات به دنبال اختلال در نظام پولی و بانکی و زیرساخت‌های کشور صورت می‌گیرد و در بین 11 بانک مورد حمله از سوی 32 بانک، بیشتر بانک‌هایی مورد هدف واقع شدند که دارای بیشترین مشتری و گردش مالی بودند و بیشترین حملات از نوع "دیداس"؛ (یعنی ایجاد اختلال) بوده است. خوشبختانه تاکنون هیچ آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور نداشتیم و با هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه مطلوبی صورت گرفته است.

در هر حال برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، مزاحمت‌های اینترنتی، کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم‌های خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی در صدر جرایم سایبری هستند.

بیشترین جرایم سایبری مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، اصفهان بوده است و کمترین جرایم در استان‌های یزد، لرستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و جزیره کیش اتفاق افتاده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top