تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/02/16 - 13:45
کد خبر: 265042

راجع به تاریخچه اندروید بیشتر بدانید +تصاویر

راجع به تاریخچه اندروید بیشتر بدانید +تصاویر

سال‌هاست که گوشی‌های هوشمند جای خود را بین عموم مردم دنیا باز کرده‌اند و تقریبا کمتر کسی را می‌توان یافت که از این وسایل ارتباطی استفاده نکند. این قبیل گوشی‌ها به سیستم‌عامل به‌عنوان یک سامانه نرم‌افزاری نیاز دارند تا نرم‌افزارهای مورد نیاز کاربران روی آن نصب شود. در حال حاضر معروف‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌عامل‌ها در دنیا iOS برای گوشی‌های آیفون و اندروید برای سایر گوشی‌هاست.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نوکیا تا سال‌ها از سیستم‌عامل ویندوز برای گوشی‌های هوشمند خود استفاده و در مقابل تغییر سیستم‌عامل به اندروید مقاومت می‌کرد اما بعد از شکست سختی که در عرصه تولید گوشی‌های هوشمند متحمل شد، عقب‌نشینی کرد و چند سالی است که به تولید گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل اندروید روی آورده است. در حال حاضر می‌توان به جرات، اندروید را پرکاربردترین سیستم‌عامل دانست.

شروع کار اندروید
تولید سیستم‌عامل اندروید توسط کمپانی اندروید به اکتبر سال 2003 که واژه گوشی هوشمند هنوز خیلی پرکاربرد نشده بود، برمی‌گردد. آن زمان اندروید مدعی شده بود می‌خواهد دستگاه‌های موبایل هوشمندی را روانه بازار کند که موقعیت کاربران را مشخص کند. این کمپانی در سال 2004 اندرویدی تولید کرد که روی دوربین عکاسی نصب می‌شد و کاربران می‌توانستند به‌طور بی‌سیم به کامپیوتر متصل شده و اطلاعات خود را از طریق سرور ابری به‌طور آنلاین منتقل کنند. در سال 2005 فصل جدیدی از اندروید گشوده شد و گوگل این کمپانی را خریداری کرد. کمتر از 10 سال بعد از رونمایی از اولین نسخه اندروید، استفاده از آن به‌حدی رواج پیدا کرد که اکنون پرکاربردترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند لقب گرفته است و طی این سال‌ها توانسته رقبایی چون سیمبیان، بلک‌بری، سیستم‌عامل پالم، وب و ویندوز را کنار بزند. در حال حاضر تنها iOS توانسته همپای اندروید به رقابت ادامه دهد و رقیب سرسخت آن باقی بماند.

آغاز عرضه رسمی اندروید
به گزارش androidauthority، اپل در سال 2007 اولین نسخه آیفون را روانه بازار کرد. در این زمان، گوگل همچنان روی چراغ‌ خاموش روی سیستم‌عامل اندروید کار می‌کرد اما در نوامبر همان سال بود که این کمپانی از برنامه‌هایش برای رقابت با آیفون و سایر پلتفرم‌های موبایلی رونمایی کرد و اولین نسخه «بتا» اندروید 0. 1 را به‌طور عمومی عرضه کرد اما عرضه اولین نسخه تجاری اندروید 0. 1 برای گوشی‌های هوشمند در سال 2008 عرضه شد. اولین گوشی هوشمند مجهز به اندروید یعنی G1 ساخت HTC روانه بازار شد. بعد از آن هم نسخه 1. 1 عرضه شد که نام کدگذاری‌شده‌ای برای این دو نسخه اندروید مشخص نشد، اما از نسخه‌های بعد از آن نامگذاری اندروید آغاز شد که مقوله جالبی دارد.

فرآیند نامگذاری
در حالی که نسخه‌های اولیه اندروید فاقد نام بودند، برای نسخه‌های بعدی، نام انواع شیرینی‌جات انتخاب شد. این فرآیند عجیب نامگذاری از سال 2009 شروع و تصمیم بر آن شد که اسم شیرینی‌ها و دسرها به ترتیب حروف الفبا برای آن انتخاب شود. یکی از سخنگویان گوگل اعلام کرده موضوع نامگذاری انواع اندرویدها از یک جوک درون‌سازمانی و با نامگذاری نسخه Cupcake 1.5 آغاز شد. در عین حال، گوگل اعلام کرده علت این نوع نامگذاری به‌خاطر این است که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های زندگی ما را شیرین کرده‌اند؛ اما این شرکت هنوز هم پرده از رمز و راز این نوع نامگذاری برنداشته است.

لوگوی اندروید
لوگوی سیستم‌عامل اندروید ترکیبی از یک ربات و موجودی سبزرنگ است که توسط «ایرینا بلوک» طراحی شده است. او در گفت‌وگو با «نیویورک‌تایمز» در سال 2013 گفت: «تنها جهتی که برای طراحی این لوگو از سوی گوگل به من داده شد این بود که این لوگو باید شبیه ربات باشد.»   او ادعا می‌کند طرح نهایی، چیزی الهام‌گرفته از لوگوهای آشنایی است که برای توالت‌های زنانه و مردانه طراحی شده‌اند.

اندروید Cupcake نسخه 5. 1
این اندروید که در سال 2099 عرضه شد، اولین اندرویدی است که نامگذاری شد و قابلیت‌های بیشتری نسبت به نسخه ابتدایی اندروید دارد. قابلیت آپلود ویدئوها در یوتیوب، قابلیت چرخش خودکار صفحه نمایشگر به سمت راست و پشتیبانی از کیبورد مجازی ازجمله ویژگی‌های آن است. این اندروید در نخستین گوشی گلگسی سامسونگ و HTC    Hero استفاده شد.

اندروید Donut نسخه 6. 1
گوگل بلافاصله اندروید  6. 1 Donut را در سال 2009 عرضه کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این اندروید می‌توان به معرفی Quick Search Box و جابه‌جایی سریع اطلاعات بین گوشی و دوربین، دوربین فیلمبرداری و گالری عکس‌ها اشاره کرد. این اندروید همچنین قسمتی را برای مدیریت وای‌فای، بلوتوث و GPS ایجاد کرد که روی گوشی پنج اینچی Dell Streak نصب بود.

اندروید Eclair نسخه 1. 2- 0. 2
یک‌سال بعد از اندروید 0. 1، گوگل نسخه 0. 2 را به نام Eclair عرضه کرد که برای اولین‌بار از فناوری متن به صوت پشتیبانی می‌کرد. این اندروید قابلیت نصب والپیپرهای متحرک، اکانت‌های چندگانه و گوگل‌مپ را داشت. Motorola Droid اولین گوشی‌ای بود که این اندروید روی آن نصب شد.

اندروید Froyo نسخه 2. 2
این نسخه که به‌معنای «ماست فریزشده» است، در سال 2010 عرضه شد. گوشی‌های هوشمندی که مجهز به این اندروید هستند ویژگی‌های جدیدی چون عملکرد هات‌اسپات وای‌فای موبایل، ابر اندرویدی برای مدیریت دستگاه و چراغ‌قوه هستند. Nexus One اولین گوشی مجهز به این اندروید است.

اندروید Gingerbread نسخه 3. 2
این اندروید سپتامبر 2010 عرضه شد و قدیمی‌ترین نسخه سیستم‌عاملی است که گوگل در فهرست آپدیت‌های پلتفرم‌های ماهانه خود قرار داده است. این اندروید از قابلیت NFC پشتیبانی می‌کند. گوشی Nexus S، محصول مشترک گوگل و سامسونگ، اولین گوشی مجهز به اندروید Gingerbread و قابلیت NFC بود. در این اندروید برای اولین‌بار قابلیت عکس سلفی گنجانده شد.

اندروید Honeycomb نسخه 0. 3
این نسخه عجیب و غریبی از اندروید بود که در فوریه 2001 عرضه و تنها برای نصب روی تبلت‌ها و سایر گوشی‌ها با نمایشگرهایی بزرگ‌تر از نمایشگرهای گوشی‌های امروزی طراحی شد. تبلت Motolola Xoom اولین تبلت مجهز به این اندروید بود. در آن نواری با عنوان اعلان‌ها در بالای نمایشگر تبلت نقش بست. طراحان آن معتقد بودند ویژگی‌های این اندروید تنها قابلیت نمایش روی نمایشگرهای بزرگ را دارد.

اندروید Ice Cream Sandwich نسخه 0. 4
عرضه این اندروید در اکتبر 2011 ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران به همراه داشت. در صفحه اصل اندروید، علاقه‌مندی‌ها در نظر گرفته شده بود و برای اولین‌بار، کاربر با گرفتن عکس از چهره خود از طریق دوربین گوشی، می‌توانست قفل گوشی را باز کند که نوعی تعیین هویت بیومتریک به‌شمار می‌رود. تعبیه دکمه‌ها روی نمایشگر، حرکات کشیدن اعلان‌ها و جابه‌جا کردن برگه‌های مرورگر از قابلیت‌های این اندروید بود.

اندروید Jelly Bean نسخه 2. 4-1. 4
دوره اندروید Jelly Bean در سال 2012 و با عرضه اندروید 1. 4 آغاز شد که بلافاصله بعد از آن در سال 2013 نسخه 2. 4 نیز روانه بازار شد. از ویژگی‌های آن می‌توان به آپدیت ویژگی‌های اعلان‌ها که عملکرد بیشتر دکمه‌ها را شامل می‌شد و از مرورگر اینترنت کروم پشتیبانی می‌کرد، اشاره کرد. این اندروید اولین‌بار روی تبلت Nexus 7 نصب شد.

اندروید KitKat نسخه 4. 4
این نسخه در سال 2013 عرضه شد و برخلاف دیگر اندرویدها، قابلیت‌های جدید زیادی نداشت. این نسخه روی گوشی‌هایی با رم پایین 512 مگابایت نیز قابل نصب بود. گوشی Nexus 5 گوگل نخستین گوشی مجهز به این اندروید بود. هنوز هم برخی گوشی‌ها مجهز به این نسخه اندروید هستند.

اندروید Lollipop نسخه0. 5
این نسخه ابتدا پاییز 2014 عرضه شد که تغییر بزرگی در این سیستم‌عامل به شمار می‌آمد. این اندروید اولین نسخه سیستم‌عامل گوگل بود که مجهز به Material Design language جدید بود و کاربر از طریق آن می‌توانست از افکت‌های نور و سایه استفاده کند. به نسخه 1. 5 این اندروید قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت و تماس‌های صوتی HD نیز اضافه شد. گوشی Nexus 6 و تبلت Nexus 9 اولین گوشی‌های مجهز به این نسخه بودند.

اندروید Marshmallow نسخه 0. 6
عرضه این اندروید به سال 2015 برمی‌گردد. در این نسخه برای اولین‌بار از قابلیت فناوری بیومتریک اثرانگشت استفاده شده و USB نوع C و امکان پرداخت اندرویدی از دیگر قابلیت‌های آن است. گوشی‌های Nexus 6P، Nexus 5X و تبلت Pixel C اولین گوشی‌های مجهز به این اندروید هستند.

اندروید Nougat نسخه 0. 7
این سیستم‌عامل اندرویدی پاییز 2016 عرضه شد. این اندروید عملکرد چندگانه بهتری برای گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایشگر بزرگ‌تر داشت به‌طوری که صفحه‌های جداگانه با سرعت بالای تغییر بین برنامه‌ها برای آن تعبیه شده بود. سرعت برنامه‌ها در این نسخه افزایش یافت و قابلیت گردش سه‌بعدی صفحات به آن اضافه شد. گوشی‌های the Pixel، Pixel XL و LG V20 برای اولین‌بار مجهز به این نسخه شدند.

اندروید Oreo نسخه 0. 8
این اندروید جدیدترین نسخه عرضه‌شده در سال 2017 است که به اندروید «گو» هم معروف است. در این نسخه، تغییرات بصری به تنظیمات منو اضافه شده و از حالت تصویر در تصویر پشتیبانی می‌کند. حالت کانال‌های اعلان و قابلیتی برای مدیریت بهتر رمزهای عبور از دیگر قابلیت‌های آن به‌شمار می‌رود. این اندروید با گوشی Pixel 2 گوگل عرضه شد.

اندروید P
گوگل نخستین نسخه پیش‌نمایش اندروید P را هفتم مارس عرضه کرد. این نسخه پیش‌نمایش تنها روی گوشی‌های هوشمند Pixel گوگل قابلیت اجرا دارد. این نسخه از فورمت‌های ویدئویی HDR و HEIF پشتیبانی می‌کند، ردیابی داخلی در گوگل‌مپ و بهبود امنیتی و دوربین و حسگرها از دیگر توانمندی‌های آن است. این نسخه اندروید قرار است در سه‌ماهه چهارم سال 2018 به‌طور رسمی عرضه شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top