تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/02/18 - 12:41
کد خبر: 265223

روحانی: تحریم شویم یا نه باید روی پای خودمان بایستیم!

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نفت در ایران، هیچ‌وقت یک مسئله اقتصادی نبوده؛ بلکه همیشه مسئله‌ای سیاسی بوده است تصریح کرد: بعد از آن نفت مسئله‌ای اقتصادی و بعد مسائل دیگر اجتماعی را در کنار خود داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور، امروز(سه‌شنبه 18 اردیبهشت) در حاشیه بازدید از بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: نفت به طور کلی با مشتقات آن، در مجموعه یک صنعت کاملاً راهبردی هم برای ما و هم منطقه و دنیای صنعتی.

وی با بیان اینکه نفت در ایران، هیچ‌وقت یک مسئله اقتصادی نبوده؛ بلکه همیشه مسئله‌ای سیاسی بوده است تصریح کرد: بعد هم مسئله‌ای اقتصادی بوده و بعد مسائل دیگر اجتماعی را در کنار خود داشته است.

روحانی با اشاره به بازدید از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: آنچه ما دیدم نمونه کوچکی بود از آنچه دارد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اولین قدم در ارتباط با نفت، رابطه درست بین دولت و شرکت‌ها است. باید به هم اعتماد داشته باشیم و به هم کمک کنیم. کلمه‌ای که به کار می‌گیرم قشنگ نیست امّا باید بگویم که باید با هم راست بگوییم و درست حرف بزنیم؛ چرا که در تکنولوژی و ساخت، یک دستگاه اجرایی یکدفعه می‌خواهد متکی باشد به اینکه کل سرمایه‌اش با آن تکنولوژی سر و کار دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ یک آقایی مدعی بود دستگاهی را اختراع کرده است. ما معطل بودیم که این دستگاه درست شود. همه فرماندهان هم منتظر بودند. خدا رحمت کند مرحوم هاشمی را، وقتی که دستگاه آماده شده بود، برخی می‌گفتند آیت‌الله هاشمی هم برای مراسم آزمایش از این دستگاه برود. به آقای هاشمی گفتیم شما نروید من هم نمی‌روم، بلکه یکی دو نفر را می‌فرستیم تا ببینیم چه خبر است. وقتی آزمایش شروع شد اولین نفری که فرار کرد همان فردی بود که دستگاه را درست کرده بود.

وی ادامه داد: در مسئله صنعت نفت هم جان و هم سرمایه در میان است لذا دقت خیلی مهم است. این را نمی‌خواهم بگویم که در فناوری داخلی‌مان بی‌اعتماد باشیم و به خودمان اعتماد نکنیم و ریسک نکنیم؛ چاره‌ای نداریم ما باید ریسک کنیم اما در جاهایی که سرمایه کوچکی است و حادثه زیادی رخ نمی‌دهد این ریسک مورد قبول است اما جاهای دیگر باید بیشتر اعتماد کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: کار مشترک با فناوری خارجی و سپس رسیدن به استقلال کامل به نظر من یک راه میانبر است. در جاهایی که حساس است یکی از کارهای میانبر این است که با شرکت‌های معروف قابل اتکا و اعتماد خارجی برای هرکجا که هست و با مشارکت کار را شروع کنیم، شاید یک کار میانبری باشد تا سریعتر به نتیجه برسد.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شرکت‌ها باید به این مسئله اعتماد کنند که دولت و دستگاه اجرایی هرکجا ببیند ساخت داخلی مطمئن ایجاد شده دیگر خرید خارجی را در آن زمینه قطع کنند. ممکن است جنسی که ما در داخل می‌سازیم عمرش 15 سال باشد و جنس خارجی 20 سال اینها مهم نیست یا حتی اگر جنسی که از خارج می‌خریم قیمتش 100 تومان و آنچه که در داخل می‌سازیم 110 تومان، اشکالی ندارد 10-20 درصد گران‌تر در بیاید، اینها را باید حتماً قبول کنیم به دلیل اینکه به غیر از این نمی‌شود صنعت داخلی را متوقف کرد و روی ریل سرعت انداخت.

روحانی اضافه کرد: من فکر می‌کنم وزارت نفت ما امروز در این کار مصمم است که از توان و امکانات داخلی استفاده کند. ما باید یک کاری کنیم رابطه صمیمانه‌مان تبدیل به «نعمت» شود. اینکه خوب نیست بگوییم چون تحریم می‌شویم مجبوریم در داخل یک کاری کنیم؛ نه، تحریم بشویم یا نشویم ما باید به سمت این برویم که روی پای خودمان بایستیم و بارها را روی شانه خود بگیریم این یک ضرورت است و برای کشور ما هم مهم است.

وی خطاب به تولیدکنندگان صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: این کاری که شما انجام می‌دهید یک کار مهم و ارزشمند است مثلاً همین لوله بدون درز با کیفیتی که به دنبال تولید آن می‌رویم، یا سکوهای دریایی که با دست خودمان می‌سازیم، یا فازهایی که در پارس جنوبی خودمان با اتکا به تکنولوژی خودمان پیش می‌رویم، یا کمپرسورهایی که در قدرت‌های قابل قبولی ساخته شده و یا تاسیسات سر چاهی که الان دیدیم همه اینها بسیار با اهمیت است و می‌تواند یک تحول بسیار خوبی را در کشور بوجود آورد.

روحانی تأکید کرد: این اقدامات در کنار فواید اقتصادی و اشتغال که هر دو برای ما مهم است از این بالاتر امید، نشاط و غرور ملی است که به وجود می‌آورد. ملت ما باید به آینده‌اش متکّی، مطمئن، امیدوار، با نشاط و با اعتماد باشد و برای شرکت‌های دانش‌بنیانش، کارآفرین، ملت احساس غرور کند.

رئیس جمهور بیان داشت: غرور و امید یک سرمایه بزرگ است، ما طرح‌های مهمی داریم که اینجا اشاره شد. اولاً نفت و گازی که ما تولید می‌کنیم باید بتوانیم نگه داریم چون به طور طبیعی اگر همینطوری ادامه دهیم کاهش پیدا می‌کند و یک زمانی هم نمی‌صرفد از یک چاهی استفاده کنیم.

رئیس قوه مجریه اعلام کرد: اولین کار حفظ، حراست و حفاظت و نگهداری از آن است و دومین قدم استفاده بهتر از آن است، ما داریم وارد تکنولوژی‌های روز می‌شویم که در دنیا استفاده می‌شود. مرحله دوم این است که ما استفاده و بهره‌وری‌مان را افزایش دهیم. همینی که الان داریم اگر درست و بهینه استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: این سرمایه گذاری جدیدی که وزیر نفت اعلام کرد، عمدتاً در همین زمینه است که ما بتوانیم از همه بخش‌ها و مخازنی که استفاده می‌کنیم تولید را افزایش دهیم. حالا این افزایش تولید هم سرمایه می‌خواهد هم تکنولوژی می‌خواهد و هم تلاش و کار و مدیریت خوب.

وی با بیان اینکه تکنولوژی که ما همیشه از آن حرف می‌زنیم، ابتدا به برنامه‌ریزی و مدیریت برمی‌گردد، تصریح کرد: این‌ها مهم‌ّ‌تر از بقیه تکنولوژی‌هاست. اگر بتوانیم برنامه دقیق و مدیریت درست داشته باشیم این بالاترین تکنولوژی و قدرت نرم ما است. بعد هم به تکنولوژی‌های دیگر می‌رسیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از امتیازاتی که نفت دارد این است که نسبت به جاهای دیگر، آسان‌تر سرمایه جذب می‌کند. ممکن است جاهای دیگر هم بتوانند سرمایه جذب کنند ولی نفت راحت تر جذب می‌کند، حالا سرمایه داخلی یا خارجی مهم نیست.

وی افزود: بنابراین نه امضای بانک مرکزی را می‌خواهد و نه وزیر اقتصاد نه مقام بالاتر یا مقام پایین تر. خود شرکت ملّی نفت یا شرکت گاز، خودش با پای خودش و امضای خودش می‌تواند خیلی از سرمایه‌ها را جذب کند و این هم یک مزیتی است که در نفت و گاز برای ما وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه کمک بزرگی که دولت می‌تواند به شما بکند به ظاهر این است که تسهیلات مالی ایجاد کند و جنسی که شما تولید می‌کنید را از بخرد تصریح کرد: این‌ها البته مهمّ است، امّا از این مهم‌تر این است که دولت باید یک فضای مناسب برای کار و فعالیت ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر ما روابط‌مان با همسایگان یک روابط خوب نباشد و اگر روابط ما با دنیا یک روابط حساب‌شده ای نباشد فرض کنید پول و تکنولوژی داریم چکار می‌خواهیم بکنیم. یکی از کارهای مهمی که دولت باید بکند ایجاد فضای مناسب چه برای سرمایه‌گذاری و کار در داخل کشور چه بیرون کشور است.

وی با بیان اینکه این دولت برنامه‌اش از روز اوّل این بوده که با دنیا تعامل درست، صحیح و سازنده و مؤثر و به تعبیر خودمان یک تعامل برد- برد باشد، اظهار داشت: تعاملی که هم برای دیگران مفید باشد هم برای ما. البته ممکن است یک شرایط استثنایی هر زمانی پیش بیاید. به هر حال یک آدم خاصی بیاید در کشوری حاکم شود و شرایط خاصی را به وجود بیاورد؛ اینها در دنیا وجود دارد، و از آن عبور می‌کنیم. ممکن است دو  سه ماه هم مشکل داشته باشیم امّا به هر حال از آن عبور می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس سیاست ما این است که با دنیا کار بکنیم و تعامل سازنده داشته باشیم خاطرنشان کرد: یک نمونه آن، کار مشترکی است که با آذربایجان می‌خواهیم انجام دهیم. یعنی برای اولین بار ما با یک کشور همسایه روی یک مخزن دریایی با هم به طور مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی افزود: همین کار را ممکن است با همسایه‌های دیگر شروع کنیم  و ممکن است در‌ آینده با ترکمنستان هم به چنین توافقی برسیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در خیلی از جاها منابع ما با همسایگان مشترک است تصریح کرد: برای مردم ما بسیار مهم است که در این زمینه‌ها سرعت بیشتری در سرمایه گذاری داشته باشیم.در بخش غرب کارون مثلاً در بخش نفت تلاش ما باید سرعت بیشتری پیدا کند چون برخی منابع ما در آنجا با همسایگان مشترک است.

روحانی ادامه داد: در پارس جنوبی فعالیت ما باید فعالیت سریع‌تری باشد؛ چون آنجا هم منابع مشترک است. این اولویت ما است. حالا همین قولی که داده شد امیدواریم ان‌شاءالله تا آخر سال شاهد افتتاح فازهای جدید در پارس جنوبی باشیم و ان‌شاءالله در دولت دوازدهم بتوانیم این پارس جنوبی را به نهایت برسانیم. این یک کار بسیار عظیم و بزرگ است و تلاش بعدی این است که بتوانیم تولید پارس جنوبی را پایدار کنیم که قدم مهم و بعدی است.

روحانی با بیان اینکه ما طرح‌های مهمی پیش رو داریم و برای آن‌ها عجله هم داریم تصریح کرد: زمان این طرح‌ها برای ما بلندمدت نیست. نمی‌توانیم بگوییم حالا این کار را ده پانزده سال دیگر انجام می‌دهیم. زمان ما ساهلها نیست؛ بلکه ماه‌ها است و بر مبنای ماه باید برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: کار دیگری که وزارت نفت دارد انجام می‌دهد و شما هم حتماً باید کمک کنید، مسئله فعالیت در جاسک است. یک کار بسیار مهّی است که ما لوله نفت را برسانیم به جاسک و از این بندر بتوانیم در آینده صادرات نفت داشته باشیم. این از لحاظ سیاسی و استراتژزیک کار بسایر مهمی است و آقای زنگنه می‌داند یکی از مواردی که مرتب تأکید می‌کنم و از وی می‌پرسم همین بحث انتقال بخشی از نفت ما از خوزستان به منطقه هرمزگان است که بتوانیم یک تحول بزرگی را ایجاد کنیم.

وی مسئله تأمین مالی را مسئله مهمی دانست و تصریح کرد: در هر کاری می‌‌خواهیم وارد شویم نیاز به تأمین مالی داریم. معمولاً برای این کار،یا بانک‌ها وارد می‌شوند یا صندوقی وجود دارد که وارد می‌شود. نفت خودش هم می‌تواند روی پای خودش بایستد و صندوقی را ایجاد کند و از مردم و بخش خصوصی دعوت کند.

روحانی ادامه داد: 34 طرحی که شما در دست اجرا دارید، با یک سرمایه‌گذاری 6 و سه دهم میلیاردی تأمین می‌شود. آقای زنگنه می‌گوید حتی اگر 50 درصد درآمد آن را استفاده کنیم سه ساله برمی‌گردد. خیلی مهم است یک جایی سرمایه گذاری می‌کنیم که اگر صددرصد بخواهیم استفاده کنیم یکسال می‌توانیم، اگر هم صد درصد نخواهیم استفاده کنیم، دو سه ساله می‌توانیم پول را برگردانیم. خب کجا وجود دارد که آدم یک سرمایه گذاری 6 میلیاردی بکند و در عرض یکی دو سال پول برگردد. این از ویژگی‌های بخش نفت ما است.

روحای مسائل پایین‌دستی نفت از جمله پتروشیمی را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای ما بسیار مهم است که گاز را صادر کنیم یا تبدیل کنیم به پتروشیمی. اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد هم از لحاظ درآمدی و هم از لحاظ خود پتروشیمی.

وی ادامه داد: اینکه بشارت دادند سه پتروشیمی کاوه و بوشهر و مرجان هم امسال افتتاح می‌شود این خبر خوشی است برای مردم ما. اگر این پتروشیمی‌ها و فازهای پارس جنوبی قبل از 22 بهمن افتتاح شونند که خوشحال‌تر می‌شویم. یعنی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب که ظاهراً برای خیلی‌ها هم صقیل آمده که ما می‌‌خواهیم جشن چهل سالگی انقلاب را بگیریم، این پروژه‌ها را افتتاح کنیم.

روحانی افزود: ان‌شاءالله جشن چهل‌سالگی انقلاب را باشکوه می‌گیریم و بدخواهان خواهند دید که مردم با ایستادگی خودشان وارد چهل و یکمین سال انقلاب خود می‌شوند و ان‌شاءالله سال‌ها و قرن‌‌ها این مسیر را ادامه می‌دهد. همین مسیر انقلاب‌، آزادی، اسلامیت جمهوریت، مردم‌سالاری. این چیزی است که مردم برای آینده خودش تصمیم گرفته و جوان‌ها هم همین را عقیده دادرند.

وی با بیان اینکه به نظرم اگر صدها بار رفراندوم بگذاریم باز هم 98/2 مردم باز به استقلال رأی می‌دهند تصریح کرد: کسی به غیر استقلال رأی نمی‌دهد. کسی به وابستگی رأی نمی‌دهد. اگر ما باز هم برای آزادی رأی بگیریم مردم باز به آزادی رأی می‌دهند. اگر باز برای مردم‌سالاری رأی بگیریم، مردم به دیکتاتوری رأی نمی‌دهند. در مورد اسلام و غیر اسلام هم اگر رأی بگیریم همین است.

روحانی ادامه داد: ملّت ما این اساس را می‌خواهند حالا ممکن است شیوه دولت را کسی نپسندد ولی دولت‌ها موقت هستند؛ آنکه می‌ماند ارائه ملت است. اراده ملت دائمی است و ملت ایران با اراده‌ای که اتخاذ کرده این مسیر را ادامه می‌دهد.

روحانی با بیان اینکه به عنوان دولت، در اینجا به صراحت اعلام می‌کنم  از این طرح‌هایی که وزارت نفت دنبال می‌کند پشتیبانی کامل می‌کنیم اظهار داشت: دولت از فناوری‌های جدید و از خوداتکایی و رسیدن به تولید داخلی در آن جاهایی که می‌توانیم پشتیبانی می‌کنیم.

وی افزود: هم وزارت نفت و هم معاونت علمی ریاست جموری و هم وزارت علوم و سایر دستگاه‌ها ما همه باید دست به دست ما بدهیم. این قول ما برای پشتیبانی است و تصمیم ما این است هر محصول داخلی که تولید شد و تست شد و مورد قبول بود حتماً ما خریدار آن باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه شما اشاره کردید که در همین فاز 11 پارس جنوبی در بسیاری از برنامه‌ها ایرانی ‌ها در برابر خارجی‌ها برنده‌شدند، این یکی از افتخارات ماست. اینکه شرکت های داخلی ما در کنار شرکت های خارجی پیروز شوند در یک مناقصه، این برای ما افتخار بزرگی است. این همانی است که غرور ملّی می‌آورد.

وی با بیان اینکه همه اقداماتی که ما امروز داریم دنبال می‌کنیم از جمله مسئله گازرسانی به روستاها برای ما مهم است اظهار داشت: گازرسانی هم از لحاظ اشتغال و محیط زیست مهم است و از لحاظ رفاه مردم مهم است. اینکه اعلام شد تا پایان امسال 5000 هزار روستای دیگر اضافه می‌شود بسیار مهم است. خیلی مهم است مردم بدانند وزارت نفت ما هر 24 ساعت، ده روستا را گازدار می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top