تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/02/18 - 13:11
کد خبر: 265231

برای اتصال امن به وای‌فای عمومی این هفت توصیه امنیتی را رعایت کنید

برای اتصال امن به وای‌فای عمومی این هفت توصیه امنیتی را رعایت کنید

این روزها هات‌اسپات‌های عمومی باز و رایگان در هر مکانی در اختیار کاربران قرار دارد. ما می‌توانیم از وای‌فای رایگان در فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، کافی‌شاپ‌ها و حتا دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده کنیم. آیا از این موضوع اطلاع داشتید که هات‌اسپات‌های باز آن‌گونه که تصور می‌شود ایمن نیستند؟ در نتیجه اگر به دنبال آن هستید از این شبکه‌ها برای انجام فعالیت‌های روزمره خود استفاده کنید، ممکن است با خطر به سرقت رفتن اطلاعات روبرو باشید. اما برای حل این مشکل راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر به دانید که چگونه می‌توانید از وای‌فای عمومی به شکل ایمنی استفاده کنید، آن‌گاه به سادگی می‌توانید مانع به سرقت رفتن اطلاعات شخصی خود شوید.

1) ویژگی Network Sharing را خاموش کنید
فراموش نکنید پیش از اتصال به شبکه وای‌فای عمومی ویژگی اشتراک‌گذاری شبکه را روی لپ‌تاپ/کامپیوتر شخصی غیر فعال کنید. در صورت روشن بودن ممکن است قربانی به سرقت رفتن اطلاعات شوید. داده‌ها می‌توانند از طریق هر فردی که در شبکه به‌اشتراک قرار گرفته وجود دارد به سرقت بروند. این فرد لزوما یک هکر نخواهد بود. برای این منظور باید گزینه‌های به‌اشتراک‌گذاری شبکه را پیش از اتصال به شبکه وای‌فای عمومی بررسی کنید.

2) در صورت امکان از یک شبکه خصوصی ایمن استفاده کنید
شبکه خصوصی مجازی از جمله راهکارهایی است که در زمان ورود به یک شبکه وای‌فای عمومی می‌تواند از اطلاعات شما محافظت می‌کند. این تکنیک ترافیک شما را از طریق یک تونل ایمن انتقال می‌دهد. البته بهتر است از شبکه‌های خصوصی ایمنی که به صورت پرداخت حق اشتراک اجازه بهره‌برداری را می‌دهند استفاده کنید.

3) اجازه ندهید دستگاه شما به‌طور خودکار متصل شود
نباید گوشی هوشمند یا تبلت شما به گونه‌ای تنظیم شده باشد که به‌طور خودکار به شبکه وای‌فای عمومی باز متصل شود. زمانی که وای‌فای را را روشن می‌کنید، گوشی شما سعی می‌کند به نزدیک‌ترین و پر قدرت‌ترین شبکه عمومی متصل شود. اما توجه کنید که ممکن است دامی برای شما گسترانیده شده باشد. در نتیجه باید با دقت و وسواس خاصی به شبکه متصل شوید. در غیر این صورت همه جزییات مربوط به حساب‌های بانکی و اطلاعات شما ممکن است از سوی یک هکر به سرقت برود.

4) از گذرواژه‌های پیچیده استفاده کنید
هیچ‌گاه از گذرواژه‌های ساده و قابل پیش‌بینی استفاده نکنید. هیچ‌گاه نام کاربری و گذرواژه‌های خود را در مرورگر وبی که از آن استفاده می‌کنید ذخیره‌سازی نکنید. در مقابل همیشه از گذراژه‌های پیچیده استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از یک برنامه تولید گذرواژه‌های پیچیده یا برنامه‌های مدیریت گذرواژه‌ها که قادر هستند گذرواژه‌های پیچیده‌ای را تولید کنند استفاده کنید. سرویس‌هایی شبیه به KeePass Password Safe و LastPass راهکار قدرتمندی در این زمینه هستند. هر دو سرویس یاد شده رایگان هستند.

5) از مکانیزم احراز هویت دو عاملی در ارتباط با حساب جیمیل استفاده کنید
اگر از آن گروه کاربرانی هستید که به‌طور مستمر از شبکه‌های وای‌فای عمومی مختلف استفاده کرده و به حساب ایمیل خود مرتب مراجعه می‌کنین، این احتمال وجود دارد که حساب شما در معرض تهدیدات مختلف و آنی قرار گیرد. شما باید اطمینان حاصل کنید که مکانیزم احراز هویت دوعاملی را برای ایمیل خود (جیمیل یا سایر حساب‌های ایمیلی شخصی) فعال کرده باشید. با توجه به این‌که قابلیت فوق یک کد اعتباری را برای گوشی شما ارسال می‌کند در نتیجه احتمال نفوذ به حساب شما به حداقل می‌رسد. همچنین از گذرواژه و نام کاربری یکسان برای حساب‌های مختلف استفاده نکنید.

6) از دیوار آتش برای امن کردن ورود به وای‌فای عمومی استفاده کنید
دیوارآتش همیشه این توانایی را ندارد تا مانع از آن شود تا هکرها به اطلاعات شخصی شما دست پیدا نکنند، اما ویژگی‌های مثبتی که دیوارهای آتش به همراه دارند همانند سدی از شما در برابر هکرها محافظت کنند. اکثر سیستم‌عامل‌ها شبیه به ویندوز، اوبونتو و... به صورت پیش‌فرض به دیوارآتش تجهیز شده‌اند. اما روی گوشی اندرویدی باید دیوارآتش را باید به شخص نصب کنید.

فراموش نکنید دیوارهای آتش همواره باید فعال باشند تا یک لایه امنیتی اضافی را به شبکه و کامپیوتر شخصی شما اضافه کنند.

7) از آنتی‌ویروس‌های خوب و به‌روز استفاده کنید
هر کاربری برای محافظت از حریم خصوصی خود باید یک برنامه امنیتی یا ضدویروسی را روی کامپیوتر شخصی یا اندرویدی خود نصب کرده باشد. برای اطلاع بیشتر در خصوص بهترین ضدویروس‌ها به مقاله 10 بسته ضدویروس قدرتمند و برتر سال مراجعه کنید. توجه داشته باشید که باید از ضدویروسی استفاده کنید که بانک اطلاعاتی آن جدیدترین امضا ویروس‌ها را در خود جای داده باشد. نرم‌افزار ضدویروس باید بتواند ترافیک شبکه ناشناخته یا ناخواسته را مسدود کرده تا در زمان ورود و مرور صفحات وب در یک شبکه عمومی رایگان با مشکلی روبرو نشوید.

در نهایت فراموش نکنید از حالت Private یا Incognito در زمان ورود به شبکه وای‌فای عمومی استفاده کنید تا امنیت وب‌گردی شما افزایش پیدا کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top