تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/02/18 - 16:24
کد خبر: 265254

۱۸درصد دانشجویان کشور سیگار مصرف می‌کنند

مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: با بررسی مشخص شد که تعداد زیادی از دانشجویانی که سیگار مصرف می کنند، قبل از ورود به دانشگاه سیگاری بوده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، مصیب یارمحمدی واصل، مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه و عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا در همدان، اظهار کرد: از سالروز تحریم تنباکو در سال گذشته تا کنون، دانشگاه در این حوزه ۵۰ فعالیت داشته و سعی بر این بوده است که با دانشجویان مسالمت آمیز برخورد شود.

وی ادامه داد: در ۲۴ اردیبهشت سال گذشته همزمان با سالروز لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت‌الله حسن شیرازی نخستین همایش "دانشگاه آری از دخانیات" در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد.

یارمحمدی واصل اذعان کرد: در دنیا ۸۰ دانشگاه این همایش را برگزار کرده‌اند، اما در کشور ایران، دانشگاه بوعلی‌سینا نخستین دانشگاه اجرای این طرح است.

وی اضافه کرد: ایجاد محیطی تعلیمی و تربیتی امن، سالم، پرنشاط و سازنده برای دانشجویان، اساتید و کلیه کارکنان دانشگاه که سرمایه دانشگاه هستند باید دغدغه هر دانشگاه باشد

وی تأکید کرد: از آنجا که مصرف مواد دخانی تهدیدکننده سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه است، این امر به عنوان تهدید جدی تلقی شده و مطابق آیین‌نامه "ممنونعیت استعمال و عرضه سیگار" و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مصوب وزیران لازم است محیطی عاری از مصرف مواد دخانی در سطح دانشگاه فراهم شود.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: خوشبختانه فعالیت‌ها گسترش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال بروشور‌هایی در این خصوص چاپ و بین دانشجویان توزیع شده و همچنین کارگاه‌هایی در خوابگاه‌ها در حوزه بحران سیگار و نه گفتن به سیگار برگزار شده است.

وی افزود: نصب بنر و پوستر در پشت اتوبوس‌های سرویس ایاب و ذهاب و همین‌طور درب کلیه اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویی و برگزاری گفتمان علل و موانع مصرف سیگار از دیگر اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی مشخص شد که تعداد زیادی از دانشجویانی که سیگار مصرف می‌کنند، قبل از ورود به دانشگاه سیگاری بوده‌اند و نمی‌توان به طور قطعی دانشگاه را بستر ایجاد این امر دانست.

وی افزود: عدم آموزش مهارت‌های لازم در پیشگیری و فقدان حمایت و نظارت والدین از دیگر دلایل گرفتاری جوانان در باتلاق اعتیاد است.

مدیر مرکز مشاوره و سلامت  دانشگاه بوعلی‌سینا عنوان کرد: آمار کلی در سطح دانشگاه‌های کشور اینگونه است که مصرف سیگار بین ۱۵- ۱۸ درصد و مصرف مواد بین ۳-۵ درصد دانشجویان است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰ نفر از دانشجویان دوچرخه‌سوار در سه نوبت با نصب پلاکارت پیام‌های پیشگیری از دخانیات و سردادند، گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا اهدای شاخه گل و عطر به افرادی که سیگار در دست داشتند، بود که با اهداء این شاخه گل سیگار را از آن‌ها دریافت می‌کردند.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: امسال نیز دومین همایش "دانشگاه آری از دخانیات" در روز ۲۵ اردیبشهت ماه در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار خواهد شد که همزمان با برگزاری این همایش، در مقابل سلف  غذاخوری دانشگاه طرح اهداء یک شاخه گل به ازای تحویل هر سیگار اجرا خواهد شد که در این راستا توزیع ۳۰۰ شاخه گل درنظر گرفته شده است و در انتها سیگار‌های جمع‌آوری شده را در آتش سوزانده خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه پیشگیری از اعتیاد باید دغدغه داشت تا بتوان موفق عمل کرد، بیان کرد: خوشبختانه کمپین پیشگیری از مصرف دخانیات نیز تشکیل شده است و مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا در جهت پیشگیری از مصرف دخانیات دغدغه‌مند است.

وی افزود: بر اساس نظریه کاشت بر آثار تدریجی و درازمدت رسانه‌ها بر شکل گیری تصویر ذهنی مخاطبان از دنیای اطراف و مفهوم سازی آنان از واقعیت اجتماعی تأکید می‌کند لذا در راستای پیشگیری از مصرف دخانیات باید از این نظریه کمک گرفت.

وی گفت:موضوع دیگر که در علم روان‌شناسی مهم است، دلبستگی به مکان است و نباید با ایجاد ناامیدی ان دلبستگی کاهش یابد لذا نباید همه مشکلات به صورت شفاف بیان شود و با ارائه آمار‌های ناامیدکننده دانشجویان را به سمت یأس سوق داد.

یارمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت:در بعضی از گزارش ها، کسانی که در حوزه کاشت گل (یک نوع ماده مخدر) حضور داشتند، دانشجویان یا فارغ التحصیل از کشور‌های آمریکا، سوئد و مالزی بودند که در بعضی شهر‌های کشور از جمله همدان این کار را انجام می‌دادند، که خوشبختانه فعالیت و مکان آن‌ها کشف شد.

وی اظهار کرد: ما تا کنون فکر می‌کردیم مشکل اصلی، کشور افغانستان است که در همسایگی کشور ما قرار دارد و تریاک از آنجا وارد کشور ما می‌شود، ولی با توجه به انواع مواد مخدر جدیدی که به تازگی وارد کشور می‌شود نمی‌توانیم افغانستان را عامل این مشکل بدانیم.

وی افزود: امروزه اعتیاد به گل در بین دانش آموزان و دانشجویان بعضا رایج شده است و به این دلیل است که مصرف آن راحت است، بو ندارد و به راحتی در داخل رول سیگار قابل استعمال می‌باشد.

یارمحمدی واصل در خصوص آمار مصرف سیگار و مواد مخدر در بین دانشجویان، بیان کرد: آمار کلی در سطح دانشگاه‌های کشور اینگونه است که مصرف سیگار بین ۱۵- ۱۸ درصد و مصرف مواد بین ۳-۵ درصد دانشجویان است.

وی ادامه داد: دانشگاه بوعلی سینا دانشجویانی که سیگار یا مواد مصرف کنند را شناسایی می‌کند، ابتدا با تذکر پیش می‌رود و در نهایت به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شود. در این مرکز هیچگونه پرونده سازی برای افراد صورت نمی‌گیرد و هدف فقط درمان و کمک به این افراد است.

وی با بیان اینکه سالانه قریب ۱۰۰۰ دانشجو به مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا مراجعه می‌کنند، گفت: مهارت‌های پیش از ازدواج، تحصیلی و برنامه‌ریزی درسی، اضطراب مهمان و مدیریت زمان مهم‌ترین موضوعاتی است که دانشجویان برای ارائه مشاوره به این مرکز مراجعه می‌کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top