تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/02/19 - 16:07
کد خبر: 265341

حجت‌الاسلام محمدیان:

در ارباب و رعیتی آمریکا و اروپا چه تغییری حاصل شده که حالا می‌خواهیم با رعیت کار کنیم؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جناب روحانی در سال 92 تاکید می‌کردند که آمریکا کدخداست و اروپایی‌ها رعیت آن و عقلانی نیست به جای ارباب با رعیت کار کنیم حال سوال این است در این چند سال در ارباب و رعیتی تغییری حاصل شده است؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که سخنان ترامپ در مسئله خروج از برجام را چطور ارزیابی می‌کنید؟، گفت: واکنش احتمالی ترامپ در خصوص برجام قابل پیش‌بینی بود، عداوت و دشمنی حاکمیت آمریکا چه در دوره دموکرات‌ها چه در زمان جمهوری‌خواهان با ملت ایران غیرقابل کتمان است.

وی افزود: بالاخره انقلاب اسلامی و گفتمان مردم سالاری دینی از 40 سال قبل خطری جدی برای دنیای مادی و در راس آن  آمریکا حساب می شود و آنها مادامی که انقلاب اسلامی و مردم بر همان مسیر پافشاری کنند از دشمنی کوتاه نمی آیند حالا در این مسیر راهبرد های مختلفی را هم اتخاذ می کنند از جنگ سخت و نرم گرفته تا جنگ اقتصادی و تحریم و تشدید تحریم، حالا در دوره جمهوری خواهان و فردی مانند ترامپ  ممکن است با ادبیات رادیکال‌تر و کنش تندتری این راهبرد دنبال شود فلذا خروج آمریکا از برجام اتفاق عجیبی نبود مهم واکنش ماست.

حجت‌الاسلام محمدیان در پاسخ به این سوال که آیا واکنش رئیس جمهور به خروج آمریکا از برجام مناسب بود؟ تصریح کرد: در سخنرانی آقای روحانی چند نکته قابل تامل وجود دارد نفس واکنش سریع ایشان اقدامی مثبت بود اما در محتوا نکاتی سوال‌برانگیزی هم وجود داشت.

* اینکه سعی کنیم بخشی از حاکمیت جور آمریکا را تطهیر کنیم عقلانی نیست
وی تاکید کرد: ایشان سعی کرد این تصمیم خصمانه و فراقانونی حاکمیت ایالات متحده آمریکا را منحصر به یک شخص کند و گفته شود این فقط کار ترامپ است و حساب بقیه ازاو جداست، این اشتباه بزرگی است مگر در زمان رئیس جمهور قبلی که به تعبیر دوستان فردی مودب و باهوش بود همین برجام با تصویب آیسا نقض نشد؟ مگر پیمان شکنی‌های متعدد صورت نگرفت و افراد متعددی تحریم نشدند؟ اینکه سعی کنیم بخشی از حاکمیت جور آمریکا را تطهیر کنیم خیلی عقلانی نیست.

محمدیان ادامه داد: نکته بعد این بود که راه حل پیشنهادی جناب روحانی یعنی ماندن در برجام با اروپا ایرادهای فراوانی دارد. اول اینکه خود جناب روحانی در سال 92 تاکید می‌کردند که آمریکا کدخداست و اروپایی‌ها رعیت آن و عقلانی نیست به جای ارباب با رعیت کار کنیم حال سوال این است در این چند سال در ارباب و رعیتی تغییری حاصل شده است؟

وی گفت: نکته دوم آن است که اصلا آیا اروپا می‌خواهد بدون آمریکا به برجام ادامه دهد؟ آیا حتی در صورت خواستن می‌تواند به خاطر ایران با آمریکا درگیر شود و جریمه‌های سنگین آمریکایی‌ها را بپذیرد یا خیر؟

محمدیان اظهار داشت: نکته سوم اینکه آیا اساسا می‌توان در تعامل و تقابل با ایران تفکیکی بین اروپا و آمریکا قائل شد؟ آیا نباید اختلافات ظاهری آنها را نتیجه یک تقسیم کار دانست؟ سناریو پلیس خوب،پلیس بد بارها در زمان مذاکرات هم انجام شده بود در مذاکرات فابیوس پلیس بد و کری پلیس خوب بود. حالا بین ترامپ و مکرون-موگرینی تعویض نقش صورت گرفته است.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: نکته چهارم اینکه آیا اساسا تجربه کار با اروپا برای ما سودمند است؟ تجربه اقتصادی دوسال پسا برجام نشان می‌دهد تراز تجاری ما با 80 درصد کشورهای طرف معامله و اقتصاد های بزگ منفی شده است و عملا به وارد کننده کالای کشورهای اروپایی بدل شده ایم و چندان نفعی به حال ما ندارد و ادامه این روش یعنی زمینگیرتر شدن تولید، آیا باید به همین مسیر ادامه بدهیم؟

* فرآیند دیشب یک تجربه تاریخی بزرگ بود
وی گفت: فرآیند دیشب یک تجربه تاریخی بزرگ بود که دو وجه داشت اول اینکه نباید به آمریکا اعتماد کرد و دوم اینکه نباید کار را رها کرد و همه چیز کشور را حتی آب خوردن را به تصمیم دولت های خارجی گره زد.

محمدیان در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت در ادامه مسیر چه باید بکند؟ هم افزود: فقط دولت نیست بخش‌های دیگر هم باید به میدان بیایند باید سناریو های دیگر مانند خروج از ان پی تی هم مد نظر باشد.

وی ادامه داد: استمرار برجام با اروپا خیلی واقعی و جدی نیست و بعید است تامین کننده ی منافع ملی شود و بهتر است دولت وقتش را  چند ماه دیگر هم  به سیاق 5 سال قبل تلف نکند.

* دولت از حاشیه‌ها خارج شود
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: بهتر است دولت از حاشیه‌ها خارج شود تصمیماتی هم سو با منافع ملی و با اجماع ملی در اقتصاد بگیرد و اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند، از واردات بی رویه ی کالاهای مصرفی ارز برجلوگیری کند،مسئله قاچاق را به سرعت ساماندهی کند،یارانه طبقات مرفه را حذف کند جلوی هزینه های بی جا را بگیرد، زمینه واگذاری واقعی اقتصاد به مردم و بخش خصوصی را فراهم کند، مطمئن باشید اگر دراین مسیر قدم بردارد حمایت اکثریت ملت و انقلابیون را با خود خواهد داشت.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top