تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/02/20 - 16:12
کد خبر: 265409

در سال جاری ۲۰۰ خوابگاه دانشجویی خواهیم ساخت

هفته خوابگاه‌های دانشجویی با شعار «سراهای دانشجویی و حمایت از کالای ایرانی» از دیروز ۱۹اردیبهشت ماه آغاز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته خوابگاه های دانشجویی با هدف ایجاد شور و نشاط در بین دانشجویان و ترویج فرهنگ زندگی جمعی در خوابگاه، افزایش مشارکت دانشجویان در اداره خوابگاه های دانشجویی و همچنین آشنایی مسئولان دانشگاه با مسائل این حوزه، هرساله نیمه دوم اردیبهشت ماه برگزار می شود.

امسال نیز هفته خوابگاه های دانشجویی از روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۷ آغاز شده و تا ۲۵ اردیبهشت ۹۷ با شعار «سراهای دانشجویی و حمایت از کالای ایرانی» برگزار می شود.

اسامی روزهای هفته خوابگاه های دانشجوی
هر ساله برای هر روز هفته خوابگاه های دانشجویی، اسامی انتخاب می شود و برنامه های هرروز هفته، براساس این اسامی برنامه ریزی می شود.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۷ اولین روز هفته خوابگاه های دانشجویی، خلاقیت، کارآفرینی و حمایت از ایده های دانشجویی نامگذاری شده، و روزهای دیگر هفته به ترتیب، خیران، حامیان رفاه دانشجویان، سراهای با نشاط با توسعه امکانات ورزشی، اعتلای حقوق شهروندی، امیدآفرینی و انسجام ملی، سرای دانشجویی، بهداشت و تغذیه سالم، دانشجو، پیشرو در اصلاح الگوی مصرف، و مهارت های زندگی و استفاده آگاهانه از فضای مجازی نامگذاری شده اند.

در این هفته دانشجویان برنامه های متنوعی را در خوابگاه ها برگزار می کنند که می توان به راه اندازی «بازارچه های دانشجویی» در محوطه خوابگاه ها و عرضه تولیدات دانشجویی با هدف اشتغال زایی و حمایت از کالاهای ایرانی اشاره کرد.

دانشجویان قومیت های مختلف، نمایشگاهی از  صنایع دستی، و سوغات شهر خود برگزار می کنند همچنین، به مناسبت این هفته مسابقات ورزشی بین خوابگاه ها برگزار می شود و یک اتاق خوابگاه به عنوان اتاق نمونه معرفی می شود.

ایستگاه های سلامت با ارائه خدماتی همچون: واکسیناسیون آنفولانزا، واکسیناسیون هپاتیت، تعیین گروه خونی، تعیین فشار خون، قند خون و معرفی طب سنتی در محوطه خوابگاه ها راه  اندازی می شوند.

در این هفته دانشجویان خوابگاهی با آسیب های مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، قرص های روانگردان آشنا می شوند و  پزشکان و روانپزشکان در خوابگاه های دانشجویی به صورت رایگان دانشجویان را ویزیت می کنند.

تریبون آزاد با جلسه پرسش و پاسخ با حضور مسئولان برای بیان مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی و ارائه راهکار از دیگر برنامه هایی است که دراین هفته برگزار می شود و دانشجویان برای تغییر نگرش به امور مشاوره و آسیب شناسی اجتماعی و تشویق گروه هدف برای مراجعه به متخصصان آموزش داده می شوند.

براساس این گزارش، درحال‌حاضر با توجه به آمار صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، حدود هزار و ٢٠ خوابگاه دولتی و ٣٢٠ خوابگاه غیردولتی در سراسر کشور وجود دارد.

رتبه بندی خوابگاه‌ها از سال ۹۵ به دنبال عادلانه‌سازی اجاره‌بهای خوابگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح خوابگاه‌ها به سطوح بالاتر آغاز شده و براساس بررسی های صورت گرفته، چهار درصد خوابگاه‌ها در سطح یک قرار داشته و ٣٨ درصد خوابگاه‌ها در سطوح پنج و چهار قرار داشتند.

برهمین اساس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، خوابگاه‌های سطح چهار و پنج را که تعدادشان ٦٤ خوابگاه بود را به کمک دانشگاه ها ارتقا داده و همچنین خوابگاه های ٣ و ٤ را که تعداد آنها حدود ۲۰۰ خوابگاه بود به سطوح بالاتر ارتقا داد. همچنین در تابستان سال جاری نیز ارتقا خوابگاه های سطح ۳ و ۲ در دستور کار صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم قرار دارد.

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به منظور فراهم کردن امکان اسکان تمامی دانشجویان متقاضی، اقداماتی را انجام داد که می توان به اعطای کمک‌رهن به دانشگاه ها برای اسکان دانشجویان اشاره کرد.

در برنامه پنجم توسعه دانشگاه ها از خوابگاه‌سازی منع شده بودند اما این قانون در برنامه ششم توسعه منتفی شد و از این پس بخش خصوصی می تواند در زمین دانشگاه خوابگاه ساخته و از صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات دریافت کند. بخشی از سود بانکی بخش خصوصی را صندوق رفاه پرداخت می‌کند و با این سیاست تا حدی کمبود خوابگاه‌ها جبران می شود.

ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان پیش از این عنوان کرده بود، صندوق رفاه توانسته با هم‌افزایی منابع بانکی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای احداث، خرید و تکمیل خوابگاه های دانشجویی جدید در سال ۹۷ پیش بینی کند.

وی یادآور شده است: در سال ۹۷ عملیات ساخت ۲۰۰ خوابگاه دانشجویی آغاز می‌شود تا کمبود ساخت خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه‌های کشور جبران شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top