تاریخ انتشار: شنبه 1397/02/22 - 09:00
کد خبر: 265491

درد و دل با یک دانشجوی متاهل متقاضی وام ازدواج؛

از کفش آهنی تا سفته ۱۸ میلیونی

از کفش آهنی تا سفته ۱۸ میلیونی

با اینکه دو تا ضامن می‌خوان ما هم باید نفری 18 میلیون تومن سفته بدیم و نفری حداقل 50 هزار تومن هم باید توی حسابمون باشه، تازه باید 2 میلیون هم به عنوان کارمزد وام پرداخت کنیم. ما دانشجویم تهیه این موارد برامون خیلی مشکله، لیستی که دادن کلی بند دیگه هم داره که جمع و جور کردنش کفش آهنی می‌خواد از وکالت‌نامه محضری گرفته تا استعلام‌های مختلف.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به روشنی پیداست که در عصر کنونی، خانواده یکی از مهمترین سنگرهای حفظ ارزش‌ها در جامعه است که هرچه برای برداشتن موانع ازدواج جوانان تلاش بیشتری انجام شود، به همان نسبت شاهد افزایش ارزش‌های انسانی و کاهش انحرافات اجتماعی خواهیم بود از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در توسعه یک کشور وجوئ درصد بالای جوانان در آن کشور است، در ایران کنونی به حمدالله جمعیت جوان قشر غالب جامعه را تشکیل می‌دهد که باید از این ظرفیت بالاقوه حدکثر بهره را برای توسعه کشور در امور مختلف به کار برد.

همان طور که می‌دانیم دانشگاه را بزرگترین محل اجتماع جوانان در هر کشوری است، دانشجو با طیف عظیمی از جنس مخالف که از نظر سنی، تحصیلی، فکری، علایق و انتظارات با هم متفاوت هستند مواجه می‌شود و ممکن است شخص مورد نظر خود رادر این محیط پیدا کرده و این موضوع به مهم‌ترین پیمان زندگی وی یعنی ازدواج ختم شود، کما اینکه همه ساله شاهد برگزاری جشن‌های ازدواج دانشجویی هستیم.

 بیکاری، تورم و رکودی در سراسر کشور رسوخ کرده هر روز میل جوانان به ازدواج بیش از گذشته کاهش می‌دهد که این مسئله به دلیل شرایط خاصی زندگی دانشجویی تجلی بیشتری دارد، در این میان پرداخت وام ازدواج به جوانان نور ‌امیدی را در دل آن‌ها برای تسهیل در آغاز زندگی آن‌ها ایجاد می‌کند زیرا به کمک آن می‌توانند برخی از اقلام مورد نیاز خود برای آغاز زندگی مشترک را آغاز کنند ست که با آن می‌توان بخشی از نیازهای زندگی مشترک را تامین کرد. اما گویا اخیرا برخی مسئولان فراموش کرده‌اند که این طرح از آغاز هم برای تسهیل در امر ازدواج مطرح شد و نباید وارد دنیای وام‌های بانکی با شرایط مختلف قرار بگیرد.

برای روشن شدن بیشتر موضوع با آرمان، یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که به تازگی ازدواج کرده به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل ارائه شده است.

چند روز از زمان ثبت‌نام شما برای دریافت وام ازدواج تا معرفی به بانک طول کشید؟
کم‌تر از یک روز، یک روز عصر به همراه همسرم به صورت اینترنتی برای وام 15 میلیون تومانی ثبت‌نام کردیم و فردا صبح پیامک معرفی به بانک برای دریافت وام به دست ما رسید.

بسیار عالی، خوب بعد؟
به خوشحالی و هزار امید به بانک مراجعه کردیم، اما رئیس بانک که انگار از جای دیگری عصبانی بود با نهیب گفت: اصلا چه مدرکی دارید که باید اینجا وام بگیرید؟ بعد از ارائه معرفی‌نامه بانک مرکزی، گفتند: بانک مرکزی هنوز بخشنامه آن را ابلاغ نکرده، هفته بعد سر بزنید.

خوب هفته بعد چی شد؟
هفته بعد گفتن هفته بعد بیا و .... و بالاخره بخشنامه اومد.

خوب یعنی الان می‌تونید وام بگیرید؟
نمی‌دونم، شرایط سختی رو جلوی پای ما قرار دادند؟ با توجه به شرایط دانشجویی ما و جامعه کنونی پیدا کردن مواردی که خواستند خیلی سخته

مگه چی خواستن؟
دو تا ضامن خواستن، یه کارمند رسمی و یه بازاری که جواز کسب و دسته چک داشته باشه، توی این وضعیت جامعه 4 تا ضامن از کجا پیدا کنیم!؟
با اینکه دو تا ضامن می‌خوان ما هم باید نفری 18 میلیون تومن سفته بدیم و نفری حداقل 50 هزار تومن هم باید توی حسابمون باشه، تازه باید 2 میلیون هم به عنوان کارمزد وام پرداخت کنیم. ما دانشجویم تهیه این موارد برامون خیلی مشکله، لیستی که دادن کلی بند دیگه هم داره که جمع و جور کردنش کفش آهنی می‌خواد از وکالت‌نامه محضری گرفته تا استعلام‌های مختلف.

طرح ضربتی ازدواج که با هدف تسهیل در امر ازدواج جوانان مطرح شده بود رفته رفته درحال ورود به دنیای وام‌هایی است که با بهره بالا و شرایط سخت، اعطا می‌شود که دریافت آن را برای جوانان مخصوصا دانشجویان که شرایط خاص خود را دارند مشکل می‌کند که امیدواریم این مدیران مربوطه هرچه زودتر اقدامی موثر در کاهش موانع دریافت این وام بردار دارند.

* گزارش از نقی اصغری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top