تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/02/24 - 14:53
کد خبر: 265749

هوشمندسازی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی؛

نقش اینترنت در جابه‌جایی‌های شهری

نقش اینترنت در جابه‌جایی‌های شهری

نفوذ اینترنت در دنیا به حدی است که امروز دیگر نمی‌توان انجام بیشتر کارهای اداری، سازمان و شرکت‌ها را بدون وجود اینترنت تصور کرد. جایی که حتی نبود چند ساعت اینترنت خانگی هم می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند، به‌طور قطع نبود اینترنت همگانی و گسترده در دنیا اختلالات بسیاری را ایجاد می‌کند. در حال حاضر، به لطف لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند، افراد قابلیت اتصال دائمی به اینترنت را دارند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اینترنت تاکنون در حوزه‌های مختلفی وارد شده که یکی از آنها سیستم‌های حمل‌ونقل است. تا سال 2050 حدود 75درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن خواهند بود و همین امر، لزوم پیشرفت هر چه بیشتر سیستم حمل‌ونقل را نشان می‌دهد.

گسترش اینترنت اشیا توانسته اوضاع حمل‌ونقل را در دنیا تغییر دهد به‌طوری که خودروها، اتوبوس‌ها، قطارها و حتی هواپیماهایی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، کاربران را در هر موقعیتی متصل به اینترنت نگه می‌‌دارد. علاوه‌بر این اینترنت اشیا باعث می‌شود که سیستم حمل‌ونقل موثرتر عمل کرده و مسافران را از نقطه‌ای به نقطه دیگر با سرعت بالاتر منتقل کند و نیز وسایل حمل‌ونقل عمومی در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و اطلاعات مورد نیاز را با هم رد و بدل می‌کنند. این سیستم‌های هوشمند به بهبود ایمنی مسافران کمک می‌کند.

سیستم حمل‌ونقل اینترنتی
در حمل‌ونقل اینترنتی که همواره اتصال اینترنت در آن برقرار است، وسایل نقلیه‌ مجهز به وای‌فای یا سایر حسگرها برای برقراری اتصال اینترنتی در طول سفر هستند. بسیاری از شهرهای دنیا حمل‌ونقل هوشمند را آغاز کرده‌اند تا از این طریق علاوه‌بر بهبود وضعیت مسیرهای حمل‌ونقلی، جاده‌های ایمن‌تری را برای تردد ایجاد کنند، هزینه‌های زیرساخت‌ها را کاهش داده و گره کور ترافیکی را به‌ویژه در شهرهای بزرگ و پرترافیک کمتر کنند. به‌عنوان مثال، پاریس در سال 2011، برنامه Autolib را برای یک خودروی الکتریکی رونمایی کرد که در آن از حسگرهای داخل خودروهای متصل به اینترنت استفاده می‌شود تا از این طریق، بتوان به کمک GPS آنها را ردیابی کرد. رانندگان نیز می‌توانند با کمک این قابلیت نسبت به رزرو فضاهای پارکینگ عمومی در شهر اقدام کنند.

برنامه‌هایی از این قبیل با استفاده از وسایل نقلیه متصل به اینترنت، اطلاعات ارزشمندی از عملکرد خودروها و مکان‌های تردد آنها جمع‌آوری می‌کنند. شهرهای هوشمند از این اطلاعات به‌منظور اجرای طرح‌های مناسب‌تر برای جاده‌ها بهره می‌برند.

اینترنت اشیا و حمل‌ونقل عمومی
به گزارش businessinsider، در کنار خودروهای متصل به اینترنت، اتوبوس‌ها، قطارها و هواپیماهای هوشمند نیز از اینترنت اشیا و فناوری هوشمند بهره‌مند می‌شوند و بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل در دنیا به سمت استفاده از اینترنت هوشمند اشیا روی آورده‌اند. به‌عنوان مثال، حسگرهایی که داخل هواپیما به کار می‌روند، در حفظ امنیت بیشتر در داخل هواپیما به کارمندان کمک می‌کند. تعدادی از کمپانی‌های ساخت هواپیما، قطار و اتوبوس نیز قابلیت وای‌فای را در داخل این وسایل حمل‌ونقل تعبیه کرده‌اند تا از این طریق، تجربه تازه‌ای را برای مسافران رقم بزنند.

حمل‌ونقل هوشمند
سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند عملکردهای پیشرفته‌ای دارند که از آنها در مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک و اطلاع کاربران از مسیرهای مناسب و ایمن استفاده می‌شود. از فناوری‌های سیستم حمل‌ونقل هوشمند در مسیریابی، کنترل سیستم‌های علائم ترافیکی، سیستم‌های مدیریتی، علائم پیام‌های متغیر، صفحه‌های خودکار تشخیص اعداد و دوربین‌های ثبت سرعت به کار می‌رود. رانندگان همچنین می‌توانند از اطلاعات این فناوری برای کسب اطلاعاتی درباره راهنمای جای پارک، سیستم‌های اطلاعاتی، آب و هوایی و سیستم‌های ضدانجماد پل استفاده کنند.

هواپیماهای هوشمند
کمپانی‌هایی از قبیل Gogo، Global Eagle، Thales/LiveTV و Panasonic بخش اعظمی از هواپیماهای تجاری آمریکای شمالی را مجهز به اینترنت کرده‌اند. هدف از این کار، گسترش اتصال همگانی بیش از 15 هزار هواپیما در سراسر دنیاست. فناوری هوشمند اینترنتی که در هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاعات کامل پرواز را از حسگرهای تعبیه شده در آن کسب می‌کنند و از سوی دیگر، سوابق تعمیرات هواپیما، اطلاعات مسافران و برنامه‌های مسیرها را جمع‌آوری می‌کنند که خطوط هوایی از آن می‌تواند برای بهبود پروازها و خدماتی که به مسافران ارائه می‌دهد، استفاده کند؛ از این میان می‌توان به بهبود مسائل اقتصادی مربوط به پرواز شامل کاهش هزینه سوخت، کاهش قابل توجه در زمان و صرفه‌جویی در وقت از طریق پیش‌بینی زمان‌بندی پروازها و بهینه‌سازی خدمات مشتریان اشاره کرد. به گزارش experfy، با کمک اینترنت هوشمند و هوشمندسازی هواپیماها، سیستم مدیریت سوخت می‌تواند بازدهی خطوط هوایی را افزایش دهد. داشبوردهای هوشمند هواپیماها به کنترل و اندازه‌گیری میزان سوخت کمک می‌کند. همچنین از طریق این سیستم‌های هوشمند، اطلاعات پرواز شامل آب و هوا، ردیابی مسیر، اطلاعات مربوط به خطرات احتمالی و عملکرد سوخت به‌منظور کاهش خرابی‌های برنامه‌ریزی نشده و انتشار گازهای گلخانه‌ای جمع‌آوری می‌شود. همچنین با اینترنت هوشمند بهترین مسیر پرواز به‌منظور کوتاه‌تر شدن راه رسیدن به مقصد تعیین می‌شود.

اینترنت اشیا در خودروها
در چند سال گذشته، خودروهای متصل به اینترنت به لطف اینترنت اشیا، محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کرد‌ه‌اند. در حال حاضر، کمپانی‌های خودروساز، در بعضی خودروهای متصل به اینترنت، یک آنتن و چیپ‌ست جاسازی می‌کنند در حالی که در بعضی دیگر از خودروها، از سخت‌افزار استفاده می‌شود تا به رانندگان اجازه دهد خودروی خود را با گوشی هوشمند به اینترنت متصل کنند. امروزه استفاده از یکپارچه‌سازی برنامه‌ها در خودروهای هوشمند از استاندارد بیشتری برخوردار است. گوگل مپ و سایر سیستم‌های ردیابی، این سیستم نوین را جایگزین GPS نصب شده روی خودرو کرده‌اند. اپلیکیشن‌های موسیقی مانند Spotify نیاز به استفاده از رادیوهای قدیمی و ماهواره‌ای را برطرف می‌کند.

قطارهای هوشمند
خطوط ریلی پرسرعت نقش موثری در افزایش سفرهای شهری و کاهش حجم ترافیکی و نیز انتقال مسافران از شهری به شهر دیگر دارند. پیشرفت در تولید حسگرها و فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم منجر به جمع‌آوری اطلاعات در سیستم‌های ریلی پرسرعت شده است. با حسگرهای تعبیه شده در قطارها، امکان اندازه‌گیری و کنترل دما، رطوبت و شوک‌های الکتریکی و... امکان‌پذیر شده است و می‌توان مشکلات احتمالی را پیش‌بینی و ایمنی مسافران را تامین کرد.

اینترنت در حمل‌ونقل ایران
فناوری‌های هوشمند اینترنتی در حمل‌ونقل ایران هم نقش موثری در سال‌های اخیر ایفا کرده است. یکی از این حوزه‌ها، استفاده از فناوری اطلاعات در کنترل جاده‌هاست به‌طوری که با نصب دوربین‌های هوشمند در نقاط حادثه‌خیز، پرتردد و با آب و هوای نامناسب می‌توان اطلاعات این مسیرها را ثبت کرد؛ به این طریق می‌توان ایمنی جاده‌ها را در هرلحظه تحت کنترل قرار داد. برای این کار، مرکز کنترل و مدیریت ترافیک با نصب دوربین‌های نظارتی و چراغ‌های هوشمند توانسته خیابان‌ها و معابر را تحت کنترل بگیرد. از پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در زمینه استفاده از خدمات اینترنتی در ایران صورت گرفته، راه‌اندازی‌ تاکسی‌های اینترنتی بوده‌اند که در حال گسترش در کل شهرهای کشور هستند و کاربران تنها با سفارش اینترنتی، ماشین کرایه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمینه مسافرت‌های ریلی صورت گرفته، فروش اینترنتی بلیت است. در سفرهای شهری و بین شهری ریلی نیز، هوشمندسازی سیستم‌ها توانسته زمان‌بندی حرکت و توقف قطارها را در ایستگاه‌ها و نیز سرعت غیرمجاز آنها را ثبت کند تا از این طریق هماهنگی بین تردد قطارها ایجاد شود. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که فناوری اطلاعات و پیشرفت‌های اینترنتی برای خطوط هوایی داشته، ردیابی هواپیماها در آسمان با کمک سیستم GPS است که به امنیت مسافران و ایمنی هواپیما کمک می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top