تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/02/27 - 13:42
کد خبر: 266092

گلایه فرهنگیان از بی‌مهری مسئولان

معلمانی که پس از سال‌ها چراغ هدایت فرا روی انسان هستند اکنون با حقوقی اندک و شرایط دشوار اقتصادی هنوز خنده مهربانی بر چهره‌شان نقش دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، معلمان مردان و زنانی هستند که با کم‌ترین توقع از دنیای اطراف خود سال‌ها از عصاره وجود خویش نثار آموزش علم، معرفت، تعلیم، تربیت و درس زندگی به انسان‌هایی می‌کنند که هر کدام به‌نوبه خود دکتر و مهندسانی می‌شوند و موفقیتشان را مرهون عشق‌ورزی معلمانی می‌دانند که شمع وجودشان را با آموزش ذوب کردند.

این قشر زحمت‌کش و تاثرگذار این روزها دغدغه‌های داشته و انتظار دارند مسوولین در راستای حل آنها دست به کار شوند.

با گذشت چندین روز از هفته معلم فرصتی دست داد تا به جمع معلمان پل‌دختر رفته و پای درد دل‌هایشان بنشینیم که این روزها چندان دل‌خوشی از وضعیت معیشتی و اقتصادی خود ندارند و از مشکلات می‌گویند.

تبعیض در پرداخت حقوق معلم نسبت به کارمندان سایر دستگاه‌ها
یک دبیر بازنشسته پل‌دختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پل‌دختر گفت: معلمان به‌ویژه قشر بازنشسته امروز با مسائل و مشکلات معیشتی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حقوق معلمان در مقابل حقوق کارمندان سایر دستگاه‌های دولتی ناچیز است و این حق معلمان زحمت‌کش نیست.

غلامرضا مهرابی افزود: آموزش‌وپرورش با وجود این‌که از نظر تربیت و پرورش نسل آینده نباید مانند سایر دستگاه‌ها به آن نگاه کرد اما آن‌طور که باید و شایسته است به آن توجه نمی‌شود در حالی که این نهاد در جامعه مهم‌ترین نقش را دارد و باید برای رسیدن به اهداف خود بیش‌ازپیش به آن توجه شود.

معلمان بازنشسته از خدمات بیمه طلایی محرومند
وی تصریح کرد: معلمان بازنشسته پس از 30 سال خدمت صادقانه دغدغه معیشتی دارند و با امکانات و خدمات درمانی نامطلوب زندگی می‌کنند و با وجود این‌که حق بیمه طلایی هر ماه از حقوق آن‌ها کسر می‌شود اما از خدمات آن محرومند و بیمه تکمیلی فرهنگیان نیز تنها مخصوص مراکز خاص است و همه مراکز درمانی آن را قبول نمی‌کنند.

این دبیر بازنشسته آموزش‌وپرورش پل‌دختر گفت: معلمی کار اساسی و تخصصی است و نباید با نگاه کارمندی به آن نگریست زیرا یک کارمند تنها وظایف محوله را انجام می‌دهد اما معلمان بار سنگین تربیت انسان را به دوش می‌کشند تا نیروهای انسانی کارآمد تحویل جامعه دهند.

وی افزود: معلمان نقش بی‌بدیلی در توسعه جوامع دارند بنابراین تحول در نظام آموزش به‌تبع در جامعه تحول ایجاد می‌کند و موجب توسعه و پیشرفت می‌شود که تحقق این امر در گرو حل مشکلات معیشتی معلمان است.

مسئولان با حفظشان معلم به حقوق آنان توجه بیشتری داشته باشند
مهرابی خاطرنشان کرد: معلمان برای آن‌که بتوانند آموزش‌ها و روش تعلیم و تربیت خود را با توجه به پدیده‌های نو در جهان با تخصصی که دارندبراساس مسائل روز استوار سازند لازم است مسئولان با حفظشان و جایگاه مقام معلم به حقوق آنان توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند بدون دغدغه و فکر مشغولی بهترین نتیجه را به کار خود بدهند.

وی افزود: رسیدن به این اهداف به حمایت شایسته و بایسته از معلمان نیاز دارد و مسئولان ارشد کشور باید برای توسعه و پویایی جامعه به‌ویژه در حوزه پرورش نیروی انسانی آن‌طور که باید این قشر فرهیخته و زحمت‌کش را پشتیبانی کنند.

معلمان نقش حساس و سرنوشت سازی در جامعه ایفا می‌کنند
این دبیر بازنشسته پلدختر گفت: معلمی شغلی بسیار حساس و پیچیده است که با تعلیم، تربیت و پرورش انسان‌ها و نسل آینده‌ای سروکار دارد که آینده جامعه را رقم می‌زند بنابراین معلمان نقش حساس و سرنوشت سازی در جامعه ایفا می‌کنند.

مهرابی افزود: کسانی که دغدغه توسعه و پیشرفت کشور را دارند بدانند با تکریم آرمانی معلمان و ارج نهادن به مقام معلم در حوزه پرورش نیروی انسانی که از هر سرمایه‌ای بالاتر است گام مؤثر و بلندی در آینده روشن جامعه بر داشته‌اند.

یکی دیگر از فرهنگیان پل‌دختر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: دولت و ملت هر دو انتظار دارند آخرین یافته‌های علمی وتربیتی روز توسط معلمان به فرزندانشان آموخته و منتقل شود اما کسی نمی‌گوید در جهت تحقق این انتظار حقوق و مزایای این قشر تاثیرگذار نیز باید به‌روز باشد.

بهمن دیناروند افزود: درست است که قشر معلمان مجموعه‌ای گسترده است اما تنها 25 درصد کارکنان دولت را تشکیل می‌دهند، معلمان زیاد هستند اما زیادی نیستند و بیشترین تأثیر را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه تربیت نیروی انسانی در آینده جوامع دارند.

وی تصریح کرد: اگرچه فقرزدایی از زندگی روزمره معلمان حداقل انتظار آن‌ها است و اهمیت کارشان این مساله را توجیه می‌کند اما متأسفانه گاهی اوقات شاهد قیاس جایگاه وشان معلم با مادیات توسط برخی مسئولان هستیم.

روی آوردن به مشاغل دوم و سوم از مشکلات معلمان است
دیناروند خاطرنشان کرد: مشکل تأمین مسکن، هزینه‌های سرسام آورمعیشتی معلمان و تلاش برای کسب مشاغل دوم و سوم از جمله چالش‌ها و مشکلات معلمان وعدم رضایت‌مندی ونداشتن تعلق سازمانی این عزیزان بشمار می‌رود.

یک معلم بازنشسته دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در جوانی که در آموزش‌وپرورش استخدام شدم توقع زیادی نداشتم و دغدغه‌ام به سرانجام رساندن درست بار این مسئولیت خطیر بود، اکنون با وجود شرایط سخت اقتصادی و مخارج بالای زندگی با وجودی که فرزند و نوه و نتیجه دارم نمی‌توانم هزینه‌های زندگی را تأمین کنیم.

مشکلات معیشتی مهم‌ترین دغدغه معلمان است
عباس قنبری افزود: امروز مشکلات معیشتی مهم‌ترین دغدغه معلمان است که در تأمین نیازهای اولیه زندگی در مانده‌اند و سال‌ها است که از وضع اقتصادی خود ابراز نارضایتی می‌کنند و همواره اعتراضاتی دارند اما متأسفانه تاکنون اقدام مفیدی در این رابطه صورت نگرفته است.

یک معلم دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تمام کسانی‌که به‌جایی رسیده‌اند و در سمت‌های بالای دولتی خدمت می‌کنند و از وضعیت معیشتی خوبی برخوردارند همه در پرتو وجود معلم به این جایگاه دست یافته‌اند که جامعه و مسئولان باید به حقوق معلمان توجه بیشتری داشته باشند.

سیاوش کرموند افزود: حقوق ما کفاف خرج و مخارج زندگی را نمی‌دهد بر این اساس برخی معلمان مجبور می‌شوند به شغل دوم مانند مسافرکشی یا مشاوره املاک و غیره در ساعات غیر تدریس رو بیاورند تا شاید شرمنده زن و فرزندان خود نباشند.

یک معلم بازنشسته دیگر پل‌دختری وضعیت سخت معیشتی، مسکن و حقوق ناکافی را از عمده مشکلات معلمان بازنشسته دانست و گفت: این مشکلات دغدغه همیشگی معلمان است که به آن مواجه هستند که این امر به‌نوبه خود می‌تواند آثار مخربی در امر آموزش‌وپرورش آینده‌سازان داشته باشد.

فیروز لطفی افزود: مادامی که معلم از نظر معیشتی در رفاه نباشد به یقین نمی‌تواند آن‌طور که بایدوشاید به امر آموزش بپردازد زیرا وضعیت سخت اقتصادی و مالی معلمان موجب شده بسیاری از آنان به سمت شغل‌های کاذب که درشان یک معلم نیست روی آورند تا از این طریق اسباب آسایش نسبی خانواده خود را فراهم کرده باشند.

وی تصریح کرد: اگر این‌گونه نبود و معلمان وقت خود را صرف مطالعه و ارائه بهترین روش‌های تدریس به دانش آموزان می‌کردند، اکنون وضعیت آموزشی در جامعه ما این‌گونه نبود.

معلمان به‌ویژه بازنشستگان همواره نگران وضعیت درمانی هستند
لطفی افزود: وضعیت درمانی معلمان به‌ویژه بازنشستگان از دغدغه‌های فرهنگیان است که معلم همواره از این بابت نگران است امروزه قیمت اکثر داروها به‌صورت آزاد حساب می‌شود که روند درمان فرهنگیان را با مشکل مواجه ساخته است.

بیمه تکمیلی تعهد درمانی برای بازنشستگان ندارد
وی خاطرنشان کرد: بیمه طلایی برای معلمان بازنشسته وجود ندارد با این وجود دندان‌پزشکی بیشترین هزینه برای فرهنگیان و بازنشستگان رقم می‌زند و بیمه تکمیلی هیچ‌گونه مسئولیت و تعهدی در این زمینه ایفا نمی‌کند.

تبعیض و نابرابری در پرداختی‌ها بزرگ‌ترین مشکل فرا روی معلمان است
معلمی دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عدم اجرای عدالت اداری و تبعیض در پرداختی‌ها را بزرگ‌ترین مشکل فرا روی معلمان دانست و گفت: چنانچه عدالت به نسبت مساوی بین افراد توزیع گردد موجب استحکام جامعه می‌شود و دیگر پاداش‌ها، حقوق و مزایای اجتماعی از روی شایستگی‌ها بین افراد تقسیم می‌شود.

عدم اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش‌وپرورش
فضل‌الله نصرالهی افزود: معلمان سال‌ها است خواسته‌ها و مشکلات خود را فریاد می‌زنند ولی متأسفانه حتی قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش‌وپرورش به‌طور کامل اجرا نمی‌شود در حالی که سایر وزارت خانه‌ها از این امتیازات برخوردارند و قشر محروم فرهنگیان به نسبت خیلی کم از آن بهره‌مند می‌شوند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
معلم
1397/02/27 - 16:37

سلام. من یک معلمم. ۲۸ سال سابقه تدریس دارم والله قسم خجالت میکشم تو روی زن و بچه هام نگام کنم. مثل سگ کار و زندگی میکنم!!!!!!! این یک واقعیت هست! هرکی از پدر یا خانمش ارث سنگین رسیده معلم بی نیازی است وگرنه با این حقوق همه دارن سگ دو میزنن و به هیج جا نمیرسن!!!! من یک معلمم و مثل یک سگ زندگی میکنم. قبول ندارین فراخوان بدین. شرمنده.
علی شیخی
1397/02/27 - 18:03

چرا پاداش بازنشستگی ۹۶ فرهنگیان را پرداخت نمی کنید.به خدایی که نمیشناسید وشاید هم نمی پرستید نیاز داریم.
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top